Realizator projektu: Realizator projektu: Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Czas trwania: – Zasięg: całe województwo Małopolskie Adresaci: Nauczyciele i dyrektorzy szkół zawodowych (w tym również instruktorzy praktycznej nauki zawodu)
Dlaczego realizujemy projekt Kwalifikacje nauczycieli należy uaktualniać Programy nauczania są przestarzałe Mało wykorzystywane są w procesie dydaktycznym technologie ICT Pragniemy połączyć kształcenie zawodowe z pracodawcami Chcemy wyjść naprzeciw planowanej reformie szkolnictwa zawodowego ukierunkowanej na programy modułowe Chcemy system kształcenia nauczycieli szkół zawodowych uczynić najnowocześniejszym w Polsce Wspieramy projekt systemowy województwa Małopolskiego realizowany w ramach działania 9.2 POKL
Dostosowanie kwalifikacji kadr pedagogicznych szkół zawodowych do wymogów związanych ze strategicznymi kierunkami rozwoju Małopolski w zakresie kształcenia zawodowego Cel strategiczny projektu
Cele główne projektu 1 Przygotowanie szkół i nauczycieli do podejścia modułowego 2 Przygotowanie JST do wspierania realizacji programów rozwojowych 3 Zbudowanie systemu doskonalenia n-li szkół zawodowych 4 Wsparcie n-li szkół biorących w projekcie z dz. 9.2 POKL 5 Przygotowanie n-li do egzaminowania w specjalnościach w zawodzie nadających kwalifikacje na terenie całej UE
Kto weźmie udział? 200 szkół zawodowych z całej Małopolski 200 dyrektorów 448 n-li przedmiotów ogólnokształ n-li przedmiotów zawodowych 23 przedstawicieli JST
Do czego dążymy
Pracodawcy N-le przedm. zawodowych N-le przedmiotów ogólnokszt. Dyrektorzy szkół, liderzy zmian, JST
Możliwość programowania metod pracy nauczycieli i szkół z wykorzystaniem modułowego systemu kształcenia Podział zawodu szkolnego na kwalifikacje zawodowe w oparciu o tzw. klasyfikację gospodarczą Bieżące reagowanie na zmiany na rynku pracy Łatwość zdobywania kwalifikacji w tym samym zawodzie i zawodzie pokrewnym Możliwość przystosowywa- -nia programu nauczania do aktualnych potrzeb rynku pracy
Przykład podziału zawodu na kwalifikacje w zawodzie elektryk Zawód elektryk Kwalifikacja 1Kwalifikacja 2 Montaż i konserwacja instalacji elektrycznych Montaż i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych
Posiadający doświadczenie zawodowe w zawodzie nauczyciela Dobry strateg i dydaktyk stosujący nowe technologie w zakresie uruchamiania procesów uczenia się i nauczania
Pracujący w zawodzie przed wykonywaniem zawodu nauczyciela Praktyka lub staż jeden raz w roku Nie pracujący w zawodzie przed wykonywaniem zawodu nauczyciela Staż obowiązkowy 1 miesiąc + raz w roku praktyka
Uruchamiający procesy myślenia przyczynowo- skutkowego u ucznia Elastycznie planujący proces dydaktyczny Stosujący ocenianie kształtujące Refleksyjny praktyk
Stała modyfikacja Mapy Zawodów Stworzenie banku kwalifikacji zawod. Planowanie pracy szkoły: JST+ dyrektor+ pracodawca Włączenie pracodawców do systemu egzaminowania
Posiadający kwalifikacje zgodne z ECVET Reagujący na potrzeby rynku pracy Nowy typ absolwenta
Mapa drogowa
Nauczyciele teoretycznych przedmiotów zawodowych, praktycznej nauki zawodu oraz instruktorzy praktycznej nauki zawodu Szkolenia branżowe śrd. 60 godzinne dla 7 branż Przygotowanie kadry do egzaminowania w systemie ECVET 5 pakietów; min. 74 h szkoleniowych Praktyki i seminaria zawodowe – 860 osób Program wsparcia doskonalenia z wykorzystaniem technologii ICT (np. AutoCad) – 40 h.szkoleniowych 900 osób (min.)
Droga rozwoju szkoły Dyrektorzy szkół Dyrektorzy szkół - szkolenia przygotowujące do zarządzania szkołą w aspekcie wprowadzania programów modułowych (reforma szkolnictwa zawodowego MEN) – 200 osób; 40 h. szkoleniowych Szkolni liderzy zmian -szkolenia przygotowujące do wdrażania programów rozwojowych szkół ; 200 osób; 40 h. szkoleniowych Pracownicy JST -szkolenia przygotowują- ce do wdrażania programów rozwojowych szkół na terenie powiatu 23 osoby; 40 h. szkoleniowych N-le przedmiotów ogólnokształcących -szkolenia dla n-li przedmiotów: mat – przyrod.; j.obcych; ICT Przygotowujące do prowadzenia wystandaryzowanych zajęć pozalekcyjnych; 200 osób (min.) 40 h szkoleniowych
Narzędzia wspomagające 7 branżowych programów modułowych modyfikowanych do potrzeb lokalnych Poradniki z ćwiczeniami do nauczania modułowego 3 specjalistyczne, mobilne pracownie komputerowe z programami do nauczania zawodu (np. AutoCad) Program praktyk i wizyt studyjnych za granicą realizowany w ramach programu Leonardo da Vinci
Zaprogramowanie zajęć pozaszkolnych / pozalekcyjnych Projektowa nie w oparciu o Małopolską Mapę Zawodów Dostosowanie programów nauczania do potrzeb szkół Realizacja zajęć dla uczniów w 3 obszarach (ICT, nauki mat-przyrod; j.obce jednolite w całym województwie, zgodna z nowymi programami opracowanymi w dz.9.4 Dostosowanie kierunków kształcenia zaw. w Małopolsce z podziałem na branże i zawody (z podziałem na powiaty) Programy zajęć pozaszklonych / pozalekcyjnych dla uczniów dostosowanych do zawodów w branżach zdefiniowanych w oparciu o Mapę Zawodów Zaprogramowanie zajęć pozaszkolnych / pozalekcyjnych Efekt Nowe ramowe programy zajęć dla uczniów w 3 obszarach (ICT, nauki mat-przyrod; j.obce jednolite w całym województwie Projektowa nie w oparciu o Małopolską Mapę Zawodów Efekt Dostosowanie kierunków kształcenia zawodowego nauczycieli w Małopolsce z podziałem na branże i zawody (z podziałem na powiaty) Dostosowanie programów doskonalenia n-li dostosowanych do potrzeb szkół Efekt Programy szkoleń n-li dostosowane do zawodów w branżach zdefiniowanych w oparciu o Mapę Zawodów Efekt
Opracowanie narzędzi / manuali dla ucznia Efekt Pakiety dla uczniów (pakiet – ćwiczenia dla uczniów, programy specjalistyczne np. Auto Cad, gry symulacyjne itp.) Mauale dla uczniów – z wykorzystaniem narzędzi krytycznego myślenia TOC (uruchamianie związków przyczynowo – skutkowych w procesach myślenia) Analiza potrzeb rynku pracy Efekt Bieżąca modyfikacja programów nauczania w szkołach zawodowych Opracowanie narzędzi / manuali dla nauczycieli Efekt Pakiety dla nauczycieli (pakiet – ćwiczenia dla uczniów, programy specjalistyczne np. Auto Cad, gry symulacyjne itp.) Mauale dla nauczycieli – narzędzia krytycznego myślenia TOC (uruchamianie związków przyczynowo – skutkowych w procesach myślenia) Analiza potrzeb rynku pracy Efekt Bieżąca modyfikacja programów doskonalenia zawodowego nauczycieli
Przy opracowywaniu projektu współpracujemy z: Firmą szkoleniową EUROCOTT z Londynu, wchodzącą w skład Europejskiej Izby Przemysłowej w Brukseli – pełnoprawny członek Europejskiego Forum Technicznego, Kształcenia i Szkolenia Zawodowego (ECVET); Dr Shoshi Reiter z Uniwersytetu w Tel Avivie (Master Facilitator, trener Thinking Across the Curriculum Tools); Instytutem Technologii I Eksploatacji w Radomiu (specjalizacja w opracowywaniu programów modułowych); Centrum Kształcenia Zawodowego w Norymberdze
Orientacyjny harmonogram szkoleń 1.Wrzesień marzec 2011 – szkolenia dyrektorów szkół, liderów programów rozwojowych i pracowników JST; 2.Marzec 2011 – sierpień 2011 – szkolenia n-li przedmiotów ogólnokształcących 3.Kwiecień 2011 – rozpoczęcie szkoleń dla nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych, praktycznej nauki zawodu i instruktorów nauki zawodu
Kontakt Strona internetowa: lub (przekierowanie) Telefon: 14/ Telefon komórkowy: