Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Advertisements

Opisywanie programu kształcenia a nowe zadania WZZJK w warunkach znowelizowanego Prawa o szkolnictwie wyższym Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet.
Krajowe Ramy Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne I stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Projektowanie programów studiów
Określanie liczby punktów ECTS Sposoby wyznaczania sumarycznych wskaźników ilościowych charakteryzujących program
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Założenia nowego programu studiów II stopnia przygotowanego przez Komisję ds. Planów Studiów i Programów Kształcenia w Instytucie Socjologii Uniwersytetu.
Kształcenie na kierunku gospodarka przestrzenna w uniwersytetach ekonomicznych na przykładzie Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie Prof. dr hab. Tadeusz.
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Spotkanie dla Dziekanów i Prodziekanów Zasady kształcenia obowiązujące w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi od roku akademickiego 2012/ Prorektor ds.
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
RAPORT WYDZIAŁ TEOLOGICZNY Rada ds. Jakości Kształcenia Badanie jakości kształcenia na UAM 2011/2012 Grudzień 2012 Samoocena wydziałowa 1.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Zasady uzupełniania opisu przedmiotu, programu przedmiotu (sylabusa) oraz ogólnouczelniana procedura weryfikacji efektów kształcenia.
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
W YDZIAŁ N AUK S POŁECZNYCH K ONWENT W YDZIAŁU N AUK SPOŁECZNYCH U NIWERSYTETU W ROCŁAWSKIEGO Z ESPOŁY R OBOCZE.
Krajowe Ramy Kwalifikacji Kształcenie na potrzeby pracodawcy
Ramy współpracy Politechniki Gdańskiej ze szkołami 5 grudnia 2013 r. Barbara Wikieł.
Zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Prognozowanie rozwoju dydaktyki w szkole wyższej
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia a zmiany w ustawie o szkolnictwie wyższym dr hab. Joanna M. Moczydłowska Szkolenie wewnętrzne Uczelniana.
Dostosowanie programów kształcenia i profili do nowych przepisów
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
Język obcy w przedszkolu
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Przygotowywanie programu kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego na przykładzie kierunku Gospodarka.
Zmiany programów nauczania KIERUNEK LEKARSKI
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
WYDZIAŁ EKONOMICZNY KIERUNEK LOGISTYKA Autor logo: p. Andrzej Czyczyło.
Wykorzystano: 1. M. Próchnicka: Seminarium Bolońskie.Krajowe Ramy Kwalifikacji. Budowa programów studiów na bazie efektów kształcenia. 2. A.Wroczyńska,
Finanse i Prawo Zatrudnienia w Biznesie. „Finanse i Prawo Zatrudnienia w Biznesie ” to … … specjalność prowadzona przez Katedrę Prawa na Wydziale Finansów.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki ul. Nowowiejska Jelenia Góra.
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Kształcenie dualne.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
KIERUNEK LOGISTYKA WYDZIAŁ EKONOMICZNY
Studiuj Zarządzanie – to praca z ludźmi
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia
WZORY NOWEJ DOKUMENTACJI PROGRAMÓW STUDIÓW dla cykli rozpoczynających się od r.a. 2019/2020 Szczecin, 25 stycznia 2019 r.
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

Krajowe Ramy Kwalifikacji

Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów kształcenia dla prowadzonego przez siebie kierunku studiów oraz – oddzielnie – dla każdej realizowanej w jego ramach specjalności. Opis efektów kształcenia dla kierunku musi być zgodny z opisem efektów kształcenia dla danego obszaru nauki (np. nauki humanistyczne, nauki społeczne). Do 30 marca 2012 – opisy efektów kształcenia dla danego kierunku studiów zostaną przeanalizowane i zatwierdzone przez zespół ekspercki ds. Krajowych Ram Kwalifikacji powołany na szczeblu uczelni. Zespół ten, w terminie do 30 marca 2012 roku, opracuje także ramowe plany studiów (rozkład przedmiotów w semestrach) zgodne z metodologią KRK dla wszystkich kierunków. Plany te zostaną przygotowane na podstawie opisów efektów kształcenia przygotowanych przez poszczególne Instytuty i przekazane drogą e- mailową Dyrektorom Instytutów. Do 30 maja 2012 – każdy Instytut opracowuje programy kształcenia dla wszystkich przedmiotów (podstawowych, kierunkowych i specjalnościowych) przewidzianych w planie studiów (sylabusy). Programy kształcenia dla przedmiotów muszą być skonstruowane zgodnie z metodologią KRK, a zatem winny być zbudowane w oparciu o efekty kształcenia. Do 15 czerwca 2012 roku – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia i we współpracy z Działem Toku Studiów, przygotowuje ostateczną wersję planu i programu studiów dla prowadzonego przez siebie kierunku studiów zgodnie z metodologią KRK. Do 30 czerwca 2012 roku – zatwierdzenie planów i programów studiów przez Rady Wydziałów.

Zespół ds. KRK Dariusz Rott Michał Kaczmarczyk Jadwiga Bakonyi Katarzyna Walotek-Ściańska Maja Chyży Piotr Celej - sekretarz

Elementy programu -formę studiów (stacjonarne/niestacjonarne) -profil studiów (ogólnoakademicki czy praktyczny) - określają Instytuty -przewidywane efekty kształcenia zdefiniowane w kategorii wiedzy, kompetencji i umiejętności– określają Instytuty -sylwetkę absolwenta szczegółowo opisującą efekty kształcenia zdefiniowane w kategorii wiedzy, kompetencji i umiejętności absolwenta, które nabywa on po ukończeniu studiów (dla kierunku oraz – oddzielnie – dla każdej specjalności) – określają Instytuty -związek kierunku z misją uczelni - określają Instytuty

-związek kierunku z potrzebami otoczenia społeczno- gospodarczego (ze szczególnym uwzględnieniem rynku pracy) - określają Instytuty -opis zasad i form, w których przedstawiciele otoczenia społeczno-gospodarczego (zwłaszcza przedstawiciele pracodawców) uczestniczyli w tworzeniu programu studiów i definiowaniu efektów kształcenia - określają Instytuty -lokalizację programu w obszarze kształcenia - określają Instytuty -cel studiów, zdefiniowany z uwzględnieniem prowadzonych w jednostce badań naukowych, możliwości kadrowych uczelni oraz potrzeb uczelni i jej interesariuszy zewnętrznych (partnerów społecznych - pracodawców, organizacji branżowych) - określają Instytuty

-oryginalne i innowacyjne cechy programu studiów stanowiące o jego atrakcyjności i konkurencyjności - określają Instytuty -liczbę semestrów i liczbę punktów ECTS konieczną dla uzyskania kwalifikacji odpowiadającej poziomowi studiów – określa Dział Toku Studiów -moduły kształcenia – zajęcia lub grupy zajęć – wraz z przypisaniem do każdego modułu zakładanych efektów kształcenia oraz liczby punktów ECTS - określa Dział Toku Studiów -wymiar, zasady i formę odbywania praktyk, w przypadku gdy program kształcenia przewiduje praktyki – określa Dział Toku Studiów -sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia osiąganych przez studenta - określają Instytuty, z uwzględnieniem przepisów Wewnętrznego Systemu Zapewniania Wysokiej Jakości Kształcenia

-plan studiów prowadzonych w formie stacjonarnej lub niestacjonarnej - określa Dział Toku Studiów -łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów - określa Dział Toku Studiów -łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla określonego kierunku, poziomu i profilu kształcenia - określa Dział Toku Studiów -łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, w tym zajęć laboratoryjnych i projektowych - określa Dział Toku Studiów -minimalną liczbę punktów, którą student musi uzyskać, realizując moduły kształcenia oferowane na zajęciach ogólnouczelnianych lub na innym kierunku studiów - określa Dział Toku Studiów -minimalną liczbę punktów, którą student musi uzyskać na zajęciach z wychowania fizycznego - określa Dział Toku Studiów Macierze – określają Instytuty

Czym jest profil studiów? Określa charakter kształcenia na danym kierunku. Może mieć charakter praktyczny (kierunek służący zdobywaniu przez studenta umiejętności praktycznych) lub ogólno akademicki (kierunek obejmujący zajęcia służące zdobywaniu przez studenta pogłębionych umiejętności teoretycznych).

Czym jest cel studiów? Cel studiów jest formułowany z punktu widzenia Instytutu jako jednostki zarządzającej kierunkiem studiów. Jest to szeroki, ogólny opis intencji kształcenia. Wskazuje na to, co wykładowcy zamierzają osiągnąć w programie kształcenia. Np. Celem studiów jest: przekazywanie wiedzy w zakresie…; wyrobienie umiejętności…; przygotowanie absolwenta do…

Czym są efekty kształcenia? Efekty kształcenia definiujemy dla kierunku studiów i specjalności oraz dla konkretnych modułów (przedmiotów) znajdujących się w programie studiów. Efekty kształcenia to oczekiwane rezultaty procesu kształcenia definiowane w punktu widzenia studenta. Efekty kształcenia - definiowanie w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych - tworzą zbiór, który ma być podstawą nadawania kwalifikacji absolwenta. Efekty kształcenia dla kierunku muszą odpowiadać efektom kształcenia dla obszaru wiedzy oraz znajdować pokrycie w efektach kształcenia dla poszczególnych modułów (przedmiotów).

Macierz pokrycia Symbol efektu dla kierunku Efekt kształcenia dla kierunku Odniesienie do efektów kształcenia dla obszaru (symbol efektu kształcenia dla obszaru) Uwagi WIEDZA KOMPETENCJE UMIEJĘTNOŚCI DZ_U02 Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi, w szczególności normami z zakresu prawa prasowego i autorskiego, w celu rozstrzygnięcia określonego problemu prawnego z zakresu dziennikarstwa i komunikacji społecznej S1A_U05 Dz_U04 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych związanych z funkcjonowaniem środków masowego przekazu S1A_U08

Macierz efektów kształcenia Symbol efektu Szczegółowe efekty kształcenia dla programu studiów I stopnia na kierunku pedagogika Przedmiot Dydaktyka ogólna Resocjalizacja Podstawy negocjacji Wstęp do nauki o komunikowaniu Metody badawcze w pedagogice WIEDZA P_W_01 Zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych + Ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi ++ Zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej ++ +

Dziękuję za uwagę