Wczesne wspomaganie rozwoju

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
ZESPÓŁ WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECI
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Art. 71b pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Indywidualne nauczanie
Dzieciństwo jest snem rozumu
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
Informacja na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka – jest jednostką organizacyjną, powołaną przez Dyrektora Przedszkola „Leśne Skrzaty” w Przeźmierowie w dniu.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Joanna Brzoskowska Dyrektor PP-P 4 4 listopad 2015 r.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWI i WR oraz NPWWR mgr Anna Janukanis.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Augustowie – dobre praktyki 1.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Wczesne wspomaganie rozwoju

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA Urodzenie się dziecka zagrożonego niepełnosprawnością lub niepełnosprawnego jest wyzwaniem: dla rodziny tego dziecka, dla specjalistów z różnych dziedzin, którzy będą zajmowali się dzieckiem oddziałując na niego w trackie szeroko rozumianej terapii.

zmniejszenie następstw już zaistniałych nieprawidłowości. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest rodzajem profilaktyki, której głównymi założeniami są: działania mające na celu nie dopuszczenie do pojawienia się nieprawidłowości rozwojowej, zmniejszenie następstw już zaistniałych nieprawidłowości.

W Polsce, pierwsze akty prawne ujmujące problem pomocy małemu dziecku zagrożonemu niepełnosprawnością w sposób kompleksowy i interdyscyplinarny, pojawiły się w 2005 roku: Rządowy program pilotażowy „Wczesna, wielospecjalistyczna, kompleksowa, skoordynowana oraz ciągła pomoc dziecku zagrożonemu niepełnosprawnością lub niepełnosprawnemu oraz jego rodzinie” Rozporządzenie MENIS z 4.04.2005 r. określające warunki realizacji programu.

USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Obecnie, organizacja wczesnego wspomagania rozwoju opiera się o następujące akty prawne: USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY (Art. 71b pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r.) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z dnia 12 lutego 2009 r.)

Wczesne wspomaganie rozwoju to: objęcie dziecka zajęciami specjalistycznymi od chwili wykrycia niepełnosprawności, objawów nieprawidłowego funkcjonowania w jakiejś dziedzinie lub zagrożenia niepełnosprawnością, do chwili rozpoczęcia nauki szkolnej.

Zajęcia w ramach WWR organizuje się: w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka, indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.

Problem dziecka rozpatrywany jest w kontekście funkcjonowania całej rodziny. Jeśli w rodzinie wychowuje się dziecko z niepełnosprawnością, niepełnosprawność dotyczy całej rodziny.

Oddziaływania terapeutyczne w ramach wwr powinny zostać tak zaplanowane: aby nie zaburzały funkcjonowania rodziny, aby stały się częścią jej planu dnia i by prowadziły do poprawy jakości jej funkcjonowania. Rodzice, uczestnicząc w terapii dziecka, poznają jego rozwój. Wspierani przez specjalistów, zauważają mocne strony dziecka, na których bazują działania terapeutyczne, ale także lepiej radzą sobie ze zmierzeniem się z trudnościami i barierami, które muszą pokonać.

rozpoczynać się jak najwcześniej, Aby pomoc skierowana do dziecka była skuteczna, musi: rozpoczynać się jak najwcześniej, być ciągła- czyli od momentu rozpoznania zagrożenia do momentu rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego, być skoordynowana i kompleksowa , być wielodyscyplinarna.

Podatność układu nerwowego małych dzieci na wszelkie czynniki uszkadzające z jednej strony, z drugiej zaś duża plastyczność tego układu- przemawia za podejmowaniem wszelkich oddziaływań rehabilitacyjno- terapeutycznych w jak najwcześniejszym okresie życia dziecka.

Celem pracy z małym dzieckiem z niepełnosprawnością powinno być: wzbogacanie występujących u dziecka stereotypów działania o nowe przedmioty lub elementy, łączenie ich w łańcuchy składające na bardziej złożoną czynność, zapobieganie sztywnemu łączeniu czynności z sytuacją, wykorzystywanie trudnych zachowań jako elementu do zrozumienia ich znaczenia dla rozwoju dziecka.

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH IM. UNICEF W RZESZOWIE

Zespół Szkół Specjalnych im. UNICEF w Rzeszowie prowadzi wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności:

niewidomych i niedowidzących  niesłyszących i niedosłyszących niewidomych i niedowidzących

z niepełnosprawnością intelektualną z autyzmem i zespołem Aspergera

z niepełnosprawnością ruchową z afazją

z niepełnosprawnością sprzężoną

Wczesnym wspomaganiem rozwoju obejmujemy dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności (nawet dzieci kilkumiesięczne) do rozpoczęcia nauki w szkole. Terapią obejmujemy dzieci z Rzeszowa i okolic, po bardziej odległe miejscowości. Wizyty w placówce dopasowane są do indywidualnych i potrzeb i możliwości rodziny. Rodzice lub opiekunowie otrzymują także: -wsparcie, -konsultacje dotyczące bieżących problemów, -adresy placówek oferujących niezbędną danej rodzinie pomoc terapeutyczną i medyczną, -szczegółowy instruktaż do pracy w domu:

Cele oddziaływań: przeciwdziałanie negatywnym skutkom niepełnosprawności, czyli: usprawnianie zaburzonych funkcji, pomoc w stwarzaniu jak najbardziej wspierających warunków w najbliższym otoczeniu dziecka.

Zespół wczesnego wspomagania rozwoju tworzą specjaliści z zakresu: różnych rodzajów niepełnosprawności (psycholodzy, neuropsycholog, oligofrenopedagodzy, logopedzi, neurologopedzi, surdopedagodzy, tyflopedagodzy, terapeuci SI, rehabilitanci, terapeuci zajęciowi, inni- w miarę potrzeb.

Terapeuci mają kwalifikacje do prowadzenia specjalistycznych form pomocy, np.: Trening EEG Biofeedback, Stymulacja audio-psycho-lingwistyczna metodą Tomatisa, Metoda symultaniczno-sekwencyjna nauki czytania wg Jagody Cieszyńskiej, Psychostymulacyjna metoda „Dyna-Lingua”, Terapia taktylna oraz Systemowa Integracja odruchów posturalnych i dynamicznych wg Masgutowej, Metoda PNF, terapia Integracji Sensorycznej, terapia behawioralna, terapia neuropsychologiczna i neurologopedyczna, alternatywne metody komunikacji, Terapia Rodzin.

Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju prowadzone są: w budynku Szkoły przy ul. Ofiar Katania oraz Marszałkowskiej, w wyjątkowych przypadkach w domu dziecka.

Szkoła dysponuje bazą lokalową wyposażoną w specjalistyczny sprzęt i ciekawe pomoce co czyni naszą pracę atrakcyjną dla dziecka.  Sala Integracji Sensorycznej Sala Doświadczania Świata

Komunikacja alternatywna Pracowania terapii biofeedback Urządzenia wspomagające pracę z komputerem dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową

Warunkiem zakwalifikowania dziecka na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju jest: Podanie do Dyrekcji Szkoły, OPINIA o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną- wymagany wniosek do PPP oraz zaświadczenie lekarza specjalisty o rodzaju niepełnosprawności, Dokumentacja medyczna dziecka (dodatkowo).

Etapy pracy zespołu wczesnego wspomagania rozwoju

Etap 1: Powołanie zespołu diagnozującego do wczesnego wspomagania rozwoju. Etap 2: Analiza dokumentacji , konsultacje ze specjalistami – obserwacja dziecka podczas zajęć, diagnoza dostępnymi narzędziami diagnostycznymi, rozmowa z rodzicami lub opiekunami dziecka.

PRACA ZESPOŁU DIAGNOSTYCZNEGO JAK I ZESPOŁU REALIZUJĄCEGO ZAJĘCIA Z DZIECKIEM WG INDYWIDUALNEGO PROGRAMU ODBYWA SIĘ NA KAŻDYM ETAPIE NA ZASADACH PRACY ZESPOŁOWEJ, CZYLI TZW. TEAMÓW

Etap 3: Zebranie zespołu: wymiana spostrzeżeń, ustalenie obecnego poziomu funkcjonowania dziecka w różnych sferach rozwoju, określenie zakresu gotowości dziecka do kształtowania nowych umiejętności. Zespołowe utworzenie indywidualnego programu terapeutycznego.

Etap 4: Spotkanie Dyrektora placówki, koordynatora zespołu z rodzicami dziecka, przedłożenie indywidualnego programu terapeutycznego, omówienie go oraz zatwierdzenie do realizacji, poprzez złożenie podpisu rodziców. Etap 5: Powołanie zespołu do realizacji zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, wyznaczenie koordynatora. Etap 6: Monitorowanie osiągnięć dziecka poprzez cykliczne spotkania zespołu, wymianę spostrzeżeń specjalistów, modyfikowanie zadań z programu w zależności od postępów dziecka.

Argumenty „ZA” prowadzeniem procesu wczesnego wspomagania dziecka z niepełnosprawnością lub zaburzeniami rozwoju: duża plastyczność CUN (możliwość korekcji zaburzonych funkcji oraz kompensacji deficytów rozwojowych), potencjalna możliwość zapobiegania lub zahamowania zaburzeń o postępującym przebiegu, umiejętności nabyte jako pierwsze utrwalają się najsilniej i najtrudniej ulegają zmianom.

Powodzenie procesu wczesnego wspomagania rozwoju zależy od: wczesnej i trafnej diagnozy, kompleksowego oddziaływania, współpracy środowiska wychowawczego, kompetencji specjalistycznych profesjonalistów, aktualnego stanu funkcjonowania dziecka, prawidłowego doboru metod, środków i technik.

Nasze długoletnie doświadczenia w pracy z dziećmi wskazują, że pomoc udzielana w ramach wczesnego wspomagania rozwoju często umożliwia naszym podopiecznym rozpoczęcie nauki w szkole ogólnodostępnej.

KONTAKT: Zespół Szkół Specjalnych im. UNICEF, ul KONTAKT: Zespół Szkół Specjalnych im. UNICEF, ul. Marszałkowska 24 a Rzeszów TELEFON: 17 748 31 70 E-MAIL: szkola.rzeszow@zsunicef.pl STRONA WWW: zsunicef.pl