DOBRE PRAKTYKI PRACY Z UCZNIEM NA ZAJĘCIACH WYRÓWNAWCZYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Organizacja nauczania indywidualnego
WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Ministerstwo Edukacji Narodowej
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
PEDAGOG SZKOLNY.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z elementami terapii pedagogicznej
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Zadania pedagoga szkolnego
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Kształcenie specjalne
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Wyniki egzaminu próbnego
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Zapis prezentacji:

DOBRE PRAKTYKI PRACY Z UCZNIEM NA ZAJĘCIACH WYRÓWNAWCZYCH Opracowała: Aleksandra Napierała

Informacje wstępne Zespoły wyrównawcze i zajęcia korekcyjno – kompensacyjne należą do grupy zajęć dydaktyczno – wyrównawczych organizowanych w szkole dla uczniów mających trudności w nauce szkolnej. Funkcjonowanie tych zajęć w szkole regulują odpowiednie przepisy zawarte w Rozporządzeniu MEN z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Zgodnie z przepisami wyżej wymienionego rozporządzenia następująco definiuje się te rodzaje zajęć: •zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Liczba uczestników zajęć wynosi do 8; •zajęcia korekcyjno – kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć wynosi do 5. Pomocą na zespołach wyrównawczych w klasach IV-VI objęci są uczniowie mający trudności z opanowaniem materiału programowego z języka polskiego i matematyki. Natomiast na zajęcia korekcyjno – kompensacyjne kwalifikowani są uczniowie posiadający opinię poradni psychologiczno pedagogicznej stwierdzającą, że przyczyną ich trudności w nauce są zaburzenia wynikające z nieharmonijnego rozwoju poszczególnych funkcji. Każde dziecko rozwija się w indywidualnym tempie, nawet jeśli pod jakimś względem odstaje od rówieśników. Ważne jest, aby jak najwcześniej poznać przyczynę problemów dziecka, po to by móc mu jak najszybciej i jak najskuteczniej przyjść z pomocą, oszczędzając jednocześnie stresu i zniechęcenia do nauki. Tymczasem często niesłusznie przykleja się takim dzieciom etykietkę „lenia” czy „nieuka”. Jest to bardzo krzywdzące, dlatego że problemy tych uczniów nie mają nic wspólnego z ich motywacją do pracy. Niejednokrotnie wkładają oni bardzo wiele wysiłku w to, aby dorównać swoim kolegom w klasie, a efekty ich pracy są niewspółmierne do tego ile czasu poświęcają na naukę. Nie jest też prawdą, że nie mogą opanować nauki czytania czy pisania dlatego , że są „mało inteligentni”. Badania psychologiczne potwierdzają, że wiele dzieci mających dobrą, a nawet wysoką normę intelektualną, może mieć kłopoty z nauką szkolną. Dlatego tak ważne jest, aby rodzice i wychowawcy potrafili jak najwcześniej zauważyć, czy dziecko rozwija się prawidłowo, czy też w jego zachowaniu jest coś niepokojącego i w porę podjęli właściwe kroki. Ważne jest, aby zacząć pracę jak najwcześniej, zanim uczniowie ukończą pierwszy etap edukacyjny i trafią do klasy IV, kiedy sytuacja może ich przerosnąć. Przybędą nowe przedmioty, obowiązki, zmienią się nauczyciele i niepowodzenia szkolne mogą się jeszcze bardziej nasilić.

JAK ORGANIZOWANE SĄ ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO-WYRÓWNAWCZE W NASZEJ SZKOLE? W naszej szkole zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze są organizowane dla uczniów mających trudności w nauce, najczęściej w zakresie języka polskiego i matematyki. Uczęszczają na nie również uczniowie posiadający opinię PPP. Na zajęciach uczniowie mają zagwarantowaną możliwość wyrównania braków w zakresie dydaktyki. 1. Na zajęcia uczniowie kierowani są na wniosek nauczyciela właściwych zajęć edukacyjnych lub na podstawie opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz na prośbę rodziców 2. Zajęcia prowadzone są przez nauczyciela właściwych zajęć edukacyjnych. 3. Udział ucznia w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych trwa do czasu zlikwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego. 4. Za zgodą nauczyciela prowadzącego, na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze w wyjątkowych przypadkach mogą uczęszczać uczniowie, którzy z usprawiedliwionych powodów opuścili część zajęć edukacyjnych. Na zajęcia uczęszczają do momentu uzupełnienia zaległości. 5. Uczniowie wytypowani do uczestnictwa w zajęciach są zobowiązani do regularnego uczęszczania na w/w zajęcia. 6. Zajęcia wyrównawcze odbywają się w wymiarze jednej godziny tygodniowo. 7. Uczniowie posiadają pisemną zgodę rodziców na udział w zajęciach. 8. Tematy zajęć oraz frekwencja uczniów odnotowywana jest w dzienniku. 9. Tematyka zajęć dobierana jest w zależności od potrzeb uczniów i jest związana z realizowanym na zajęciach edukacyjnych materiałem programowym.

Rola nauczyciela na zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych: indywidualizuje środki i metody pracy usprawnia zaburzone funkcje powtarza i utrwala materiał programowy stwarza atmosferę bezpieczeństwa i tolerancji

Główne cele zajęć wyrównawczych to: pomoc w opanowaniu i utrwalaniu wiadomości przewidzianych podstawą programową dla danego etapu edukacji, usprawnianie oraz nabywanie umiejętności szkolnych wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach będących przyczyną trudności szkolnych.

PROGRAM ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO – WYRÓWNAWCZYCH Z JĘZYKA POLSKIEGO DLA UCZNIÓW KLAS IV - VI

Cele ogólne: kształcenie sprawności komunikacyjnych, wypowiadania się, czytania i pisania w języku ojczystym wyrównywanie braków w podstawowych wiadomościach umacnianie wiary dziecka we własne siły i możliwości

Cele szczegółowe rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem, kształcenie sprawności mówienia zgodnie z intencją, doskonalenie umiejętności pisania zgodnie z poleceniem, wykorzystanie umiejętności czytania, mówienia i pisania w praktyce ćwiczenie sprawności językowej i ortograficznej ćwiczenie estetyki pisma

Metody pracy: praca z tekstem, praca z innymi źródłami wiedzy (słowniki, Internet) ćwiczenia ortograficzne, językowe i redakcyjne gry i zabawy dydaktyczne

Treści nauczania Czytanie: Doskonalenie techniki czytania głośnego i cichego. Doskonalenie umiejętności rozumienia czytanego tekstu (udzielanie odpowiedzi na wskazane pytania, układanie pytań do tekstu, nadawanie tytułów akapitom, cytowanie odpowiednich fragmentów, wskazywanie elementów świata przedstawionego, układanie planu wydarzeń )

Pisanie: Ćwiczenia ortograficzne i interpunkcyjne. Redagowanie pism użytkowych. Doskonalenie umiejętności redagowania różnych form wypowiedzi pisemnej ( opis, opowiadanie, list, charakterystyka). Ćwiczenia pisemne w osiąganiu spójności, logiczności i zgodności z tematem wypowiedzi.

Mówienie Wypowiadanie się na konkretny temat. Udzielanie precyzyjnych odpowiedzi. Poszerzanie zakresu słownictwa.

PROGRAM ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO – WYRÓWNAWCZYCH Z MATEMATYKI DLA UCZNIÓW KLAS IV - VI

Cele ogólne: przełamanie strachu przed matematyką i przywrócenie wiary we własne siły. ukazanie przydatności wiedzy i umiejętności matematycznych. uzupełnienie zaległości i braków. umacnianie wiary dziecka we własne siły i możliwości

Cele szczegółowe: • praktyczne utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki, • rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem, • rozwijanie sprawności rachunkowej, • kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego, • wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości, • wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędnie wykonanych zadań • wdrażanie do samokształcenia i samokontroli

Metody pracy: rozwiązywanie zadań i ćwiczenia utrwalające gry i zabawy dydaktyczne objaśnienie materiału za pomocą pytań z wykorzystaniem wiedzy ucznia,

Treści nauczania Dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb całkowitych. Dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie ułamków, ułamki dziesiętne. Dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb dziesiętnych. Obliczanie procentu danej liczby. Symbole literowe, zapisywanie prostych wyrażeń algebraicznych oraz obliczanie ich wartości liczbowych. Zapisywanie treści prostych zadań w postaci równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą; rozwiązywanie prostych równań z jedną niewiadomą. Zaznaczanie punktów o danych współrzędnych i odczytywanie współrzędnych. Rysowanie figur i określanie ich własności; skala i plan. Kąt, porównywanie i mierzenie kątów; rodzaje kątów. Obliczanie obwodów i pól prostokątów, trójkątów i trapezów. Przykłady odbić lustrzanych; oś symetrii figury. Prostopadłościan, graniastosłup prosty - modele brył, właściwości, siatki, pola powierzchni wielościanów, objętość graniastosłupów prostych.

WSKAZANIA DLA RODZICÓW Starać się zrozumieć możliwości i ograniczenia dziecka oraz fakt, że potrzebuje ono pomocy Wzmacniać poczucie wartości dziecka, koncentrując się na jego mocnych stronach Rozwijać systematycznie zainteresowania dziecka Zapewnić codzienną zabawę, ruch na świeżym powietrzu Wzmacniać i nagradzać Nie porównywać dziecka z innymi rówieśnikami Zachęcać do systematycznego czytania ulubionych książek i czasopism Dbać o to, aby wykonywało zalecenia nauczyciela oraz terapeuty Wdrażać do systematycznej pracy, obowiązkowości oraz samodzielności Nie wyręczać dziecka w odrabianiu prac domowych

Dziękuję za uwagę