MARKETING MIX CYKL ŻYCIA PRODUKTU Opracowała: Grażyna Nowak
Podstawowe pojęcia Cykl życia produktu – okres w którym produkt znajduje się na rynku nabywcy Fazy cyklu życia produktu – różne stadia sprzedaży produktu
Cykl życia produktu
Czynniki wpływające na cykl życia produktu rodzaj produktu możliwości jego różnicowania i nadawania mu odmiennej charakterystyki podatność na zmiany koniunkturalne (moda) rodzaj zaspokojonych potrzeb konsumentów i tempo ich zmian postęp techniczny i technologiczny
FAZY CYKLU ŻYCIA A PODSTAWOWE CELE MARKETINGU Wprowadzenie - uświadomienie istnienia produktu Kreowanie produktu - maksymalizacja udziału w rynku
FAZY CYKLU ŻYCIA A PODSTAWOWE CELE MARKETINGU Dojrzałość - maksymalizacja zysku - utrzymanie udziału w rynku Spadek - minimalizacja kosztów - wycofanie produktu z rynku
CHARAKTERYSTKA FAZ CYKLU ŻYCIA PRODUKTU NA RYNKU Faza Wprowadzenie Wzrost Dojrzałość Spadek Cel marketingowy Uświadomienie nabywcom istnienia produktu Zwrócenie uwagi na zróżnicowanie produktu Utrzymanie lojalności wobec marki Dokonanie żniw, zawarcie kontraktu, wycofanie Produkt Jeden model Kilka modeli Pełna linia produktu Modele najlepiej sprzedające się Cena Wysoka lub niska Cena umożliwiająca wzrost udziału w rynku Cena umożliwiająca utrzymanie udziału na rynku Cena umożliwiająca utrzymanie określonej rentowności Dystrybucja Ograniczony zasięg Wzrost liczby placówek Maksymalna liczba placówek Spadek liczby placówek Promocja Informująca edukacyjna Podkreśla atuty konkurencyjne Przypominająca Minimalna Konkurenci Brak Pojawiają się Wielu Spadek liczby
ĆWICZENIE 1 Wyjaśnij przebieg krzywej cyklu rynkowego życia produktu. Sprzedaż Czas
BIBLIOGRAFIA Mazur J., Sznajder A., Marketingowa orientacja przedsiębiorstwa, WSHiP, Warszawa 1998. Wiśniewski A., Marketing, WSiP, Warszawa 1995.
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ