Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nowa” Matura 2015 Języki obce
Advertisements

Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
Rady dla Słuchacza przygotowującego się do egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Jakie strategie podczas czytania polskiego hipertekstu stosują uczący się języka polskiego jako obcego?
Wyniki egzaminu maturalnego z języka polskiego 2013
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ANALIZA WYNIKÓW PISEMNEGO EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
POZIOM PODSTAWOWY POZIOM ROZSZERZONY CZAS TRWANIA120 MIN150 POZIOM TRUDNOŚCI B1B2(+)
Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Lifelong Learning Programme- Comenius ( ) CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia Sposób.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Schemat przygotowywania wniosku o dofinansowanie zgodnie z założeniami metodyki Zarządzania Cyklem Projektu Metodyka Zarządzania Cyklem Projektu pozwala.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
Czytanie ze zrozumieniem
Czytanie ze zrozumieniem
Czytanie ze zrozumieniem
GIMNAZJUM DWUJĘZYCZNE
ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU GIMNAZJALNEGO – KWIECIEŃ 2012 HISTORIA.
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
Planowanie programu działań rozwijających umiejętność pisania
Analiza wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego
Par Jocelyne GIASSON Roz. 9 : Metazrozumienie procesów Rozumienie czytanego tekstu.
Czytanie ze zrozumieniem
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Rozumienie czytanego tekstu
Czytanie ze zrozumieniem
Motywacja do nauki.
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
„Zdolności a umiejętności”
Maksymalnie za część humanistyczną testu można było uzyskać 20 punktów.
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
Dysleksja i trudności szkolne
Modyfikacja egzaminu maturalnego
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
OPERON ZST MATURA PRÓBNA Język polski Średni wynik i zdawalność.
SPRAWDZIAN Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO W KLASIE SZÓSTEJ Czy powinien wzbudzać nasze obawy?
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
Sprawdzian z języka angielskiego w klasie szóstej
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
1 „ Doświadczenie w stosowaniu modelu zarządzania INK w polskiej policji ” Tadeusz Zawistowski.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
P. Świętochowska-Łaziuk, K. Łapa
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Raport po ocenie 360° - fragment
Dzień Książki w grupie 0d
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Zapis prezentacji:

Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst) Przeszkody usytuowane są na wielu poziomach: Przeszkody nieomówione w projekcie o znakach i rozumieniu/ Signesetsens. neurofizjologiczym pedagogicznym (czytający-tekst-kontekst) Przeszkody wskazane przez J. Giasson i opisane w projekcie Znaki i rozumienie (przynajmniej w części).

Aby zaszło zrozumienie, informacja przechodzi następującą drogę: Wejścia percepcyjne Przekaz do mózgu i obróbka informacji w różnych miejscach mózgu w tym samym czasie Wejścia percepcyjne Produkcja sensu, zrozumienie  W wyniku odczuwania przyjemności z czytania Przeszkody są tu możliwe w razie wystąpienia różnych uszkodzeń Przeszkody nieomówione w projekcie Znaki i zrozumienie/ Signesetsens

Aspekt poznawczy drogi, jaką przechodzi informacja : 2 1 Umiejętność identyfikowania słów Umiejętność rozpoznawania słów Mnogość umiejętności nabywanych w tym samym czasie – zobacz szczegóły na kolejnych przezroczach. + Produkcja sensu, zrozumienie  w wyniku odczuwania przyjemności z czytania Umiejętność odczytywania grup słów + Przeszkody częściowo omówione w ramach projektu Znaki i zrozumienie/Signesetsens = Płynność w czytaniu (zobacz J. Giasson, rozdział 3) Kwestia dysleksji nie jest tu omówiona

Przeszkody opracowane w ramach projektu znaki i zrozumienie/Signesetsens Trudność ( przeszkoda) w : Odnajdywaniu wykładników sensu (na poziomie zdania, fragmentu tekstu, całego tekstu, całej książki) (Giasson, rozdziały 3 – 5 – 6 – 7) Odnajdywaniu wskaźników spójności w zdaniu, we fragmencie tekstu, w całym tekście, w książce (= dokonywanie powiązań): 3 przeszkody : dokonywanie odniesień odnajdywanie spójników wnioskowanie (nawet poza tekstem lub książką) (Giasson, rozdziały 4 – 5 – 6 – 7 - 8)

Trudność ( przeszkoda) w (ciąg dalszy): Tłumaczeniu słów w konkretnych odwołaniach. (Giasson, rozdział 8) Łączeniu informacji z tekstu z własną wiedzą. (Giasson, rozdział 8) Rozważaniu tekstu, wyciąganiu wniosków, …(Giasson, rozdział 8) Przyjęciu stanowiska „ponad” (meta) w stosunku do własnych procesów myślowych i innych procesów niezbędnych by osiągnąć właściwe zrozumienie. (Giasson, rozdział 9)

Trudność ( przeszkod) w (ciąg dalszy): Odwoływaniu się do posiadanej już wiedzy niezbędnej do dobrego zrozumienia, trudność w podnoszeniu jakości i ilości tej wiedzy. znajomość języka znajomość struktur tekstowych znajomość życia, świata, kultury, … (Giasson, rozdział 1 - 10) Opanowaniu wystarczającej ilości słownictwa i powiększaniu zasobu znanych słów (Giasson, rozdział 11)

Trudność ( przeszkoda) związana z(e) : Strukturą uczuciową czytającego: wiara w siebie, zdolność do podejmowania ryzyka, wyobrażenia na temat czytania, cel czytania, etc. (Giasson, ch.1) Celem, intencją lektury: jakie zamysły towarzyszą podjęciu się czytania? (Giasson, ch. 1 ) Na zakończenie prezentacja wszystkich przeszkód w osiągnięciu zrozumienia podczas czytania ujętych w formie schematu.

Projekt odczytywania tekstu Brak projektu uogólniającego Projekt zapamiętywania Jaki jest cel czytania ? Problem w tłumaczeniu tekstu w konkretnych odwołaniach łączeniu informacji z posiadaną już wiedzą rozważaniu, wyciąganiu wniosków z tekstu. Problem w odnajdywaniu przesłanek sensu Trudności W zrozumieniu tekstu Trudność w przyjęciu stanowiska „ponad” (meta). Problem w ustaleniu hipotez dotyczących sensu. Brak wiary w siebie, złe wyobrażenia na temat czytania, …  Struktura uczuciowa czytającego Nieopanowanie minimalnego słownictwa Problemy w odnajdywaniu wskaźników spójności: Problem w odwoływaniu się do posiadanej już wiedzy: Dokonywanie odniesień Znajomość języka spójniki Znajomość struktur tekstowych Znajomość życia + kultury Odgadywanie tego, co niewypowiedziane wprost: wnioskowanie