Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst) Przeszkody usytuowane są na wielu poziomach: Przeszkody nieomówione w projekcie o znakach i rozumieniu/ Signesetsens. neurofizjologiczym pedagogicznym (czytający-tekst-kontekst) Przeszkody wskazane przez J. Giasson i opisane w projekcie Znaki i rozumienie (przynajmniej w części).
Aby zaszło zrozumienie, informacja przechodzi następującą drogę: Wejścia percepcyjne Przekaz do mózgu i obróbka informacji w różnych miejscach mózgu w tym samym czasie Wejścia percepcyjne Produkcja sensu, zrozumienie W wyniku odczuwania przyjemności z czytania Przeszkody są tu możliwe w razie wystąpienia różnych uszkodzeń Przeszkody nieomówione w projekcie Znaki i zrozumienie/ Signesetsens
Aspekt poznawczy drogi, jaką przechodzi informacja : 2 1 Umiejętność identyfikowania słów Umiejętność rozpoznawania słów Mnogość umiejętności nabywanych w tym samym czasie – zobacz szczegóły na kolejnych przezroczach. + Produkcja sensu, zrozumienie w wyniku odczuwania przyjemności z czytania Umiejętność odczytywania grup słów + Przeszkody częściowo omówione w ramach projektu Znaki i zrozumienie/Signesetsens = Płynność w czytaniu (zobacz J. Giasson, rozdział 3) Kwestia dysleksji nie jest tu omówiona
Przeszkody opracowane w ramach projektu znaki i zrozumienie/Signesetsens Trudność ( przeszkoda) w : Odnajdywaniu wykładników sensu (na poziomie zdania, fragmentu tekstu, całego tekstu, całej książki) (Giasson, rozdziały 3 – 5 – 6 – 7) Odnajdywaniu wskaźników spójności w zdaniu, we fragmencie tekstu, w całym tekście, w książce (= dokonywanie powiązań): 3 przeszkody : dokonywanie odniesień odnajdywanie spójników wnioskowanie (nawet poza tekstem lub książką) (Giasson, rozdziały 4 – 5 – 6 – 7 - 8)
Trudność ( przeszkoda) w (ciąg dalszy): Tłumaczeniu słów w konkretnych odwołaniach. (Giasson, rozdział 8) Łączeniu informacji z tekstu z własną wiedzą. (Giasson, rozdział 8) Rozważaniu tekstu, wyciąganiu wniosków, …(Giasson, rozdział 8) Przyjęciu stanowiska „ponad” (meta) w stosunku do własnych procesów myślowych i innych procesów niezbędnych by osiągnąć właściwe zrozumienie. (Giasson, rozdział 9)
Trudność ( przeszkod) w (ciąg dalszy): Odwoływaniu się do posiadanej już wiedzy niezbędnej do dobrego zrozumienia, trudność w podnoszeniu jakości i ilości tej wiedzy. znajomość języka znajomość struktur tekstowych znajomość życia, świata, kultury, … (Giasson, rozdział 1 - 10) Opanowaniu wystarczającej ilości słownictwa i powiększaniu zasobu znanych słów (Giasson, rozdział 11)
Trudność ( przeszkoda) związana z(e) : Strukturą uczuciową czytającego: wiara w siebie, zdolność do podejmowania ryzyka, wyobrażenia na temat czytania, cel czytania, etc. (Giasson, ch.1) Celem, intencją lektury: jakie zamysły towarzyszą podjęciu się czytania? (Giasson, ch. 1 ) Na zakończenie prezentacja wszystkich przeszkód w osiągnięciu zrozumienia podczas czytania ujętych w formie schematu.
Projekt odczytywania tekstu Brak projektu uogólniającego Projekt zapamiętywania Jaki jest cel czytania ? Problem w tłumaczeniu tekstu w konkretnych odwołaniach łączeniu informacji z posiadaną już wiedzą rozważaniu, wyciąganiu wniosków z tekstu. Problem w odnajdywaniu przesłanek sensu Trudności W zrozumieniu tekstu Trudność w przyjęciu stanowiska „ponad” (meta). Problem w ustaleniu hipotez dotyczących sensu. Brak wiary w siebie, złe wyobrażenia na temat czytania, … Struktura uczuciowa czytającego Nieopanowanie minimalnego słownictwa Problemy w odnajdywaniu wskaźników spójności: Problem w odwoływaniu się do posiadanej już wiedzy: Dokonywanie odniesień Znajomość języka spójniki Znajomość struktur tekstowych Znajomość życia + kultury Odgadywanie tego, co niewypowiedziane wprost: wnioskowanie