Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Advertisements

Vademecum zawodu - „Nauczyciel”.
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
WPROWADZENIE Uczeń klasy II Maciej Kowalski uczestniczył w wypadku komunikacyjnym w dniu r. w którym zginęły 2 osoby- starsi koledzy.
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
PRACA SOCJALNA.
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
System wsparcia dziecka i rodziny
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Priorytet 3. Rozwijanie umiejętności wspierających proces adaptacji do zmian społecznych i cywilizacyjnych. mgr Anna Głowacka.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Podsumowanie realizacji projektu Czym skorupka za młodu nasiąknie… Indywidualizacja procesu nauczania w klasach I, II, III szkół podstawowych w Gminie.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Czas aktywności szansą na zmiany. Projekt realizowany na terenie Gmin Kęty, Oświęcim, Osiek i Polanka Wielka. Projekt współfinansowany ze środków Unii.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Radosne Maluchy. PROJEKT DZIAŁA OD WRZEŚNIA 2007 R. W CYKLU ROKU SZKOLNEGO OPIEKĄ OBEJMUJEMY OD 10 – 15 DZIECI W WIEKU 2,5 – 5 LAT, NIEKORZYSTAJĄCYCH.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Studium przypadku. Rodzina składa się z sześciu osób - pana i pani oraz 4 dzieci (2 dorosłych, które są na etapie usamodzielniania się i 2 małoletnich.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
ASYSTENT RODZINY W GMINIE JEZIORANY
Opiekun w domu pomocy społecznej Czas trwania nauki: 2 lata.
UCHODŻCY I MIGRANCI Forum organizacji pozarządowych kwietnia 2016 r. Oferta pomocy społecznej dla uchodźców.
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
ASYSTENTURA RODZINY.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
„Promocja zdrowia psychicznego w środowisku akademickim, wsparcie studentów z doświadczeniem kryzysu psychicznego”
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Program Pomocy Dziecku i Rodzinie
Rodzice i Ja – MY Projekt socjalny
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie Anna Kłos metodyk pracy socjalnej

Uwarunkowania pracy asystenta oraz ich wpływ na diagnozę sytuacji dziecka w rodzinie Skierowanie asystenta do rodziny objętej asystą następuje na wniosek pracownika socjalnego. Wskazówki niezbędne do pracy z rodziną pochodzą od pracownika socjalnego wcześniej zajmującego się rodziną. Diagnoza społeczna sytuacji rodziny (w tym dzieci) następuję na poziomie OPS (diagnoza wstępna), natomiast asystent może wykonać diagnozę pogłębioną. Asystent rodziny ma różne kwalifikacje zawodowe - nie zawsze jest przygotowany do stawiania diagnozy.

Zadania ustawowe asystenta w kontekście diagnozy sytuacji dziecka Opracowanie planu pracy z rodziną z uwzględnieniem sytuacji dziecka (dzieci), udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych, prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci, współpraca z innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny.

Kompetencje – elementy składowe Wiedza - ogół wiarygodnych informacji o rzeczywistości, Postawy - wyuczona skłonność do reagowania w określony sposób (akt woli przejawiający się w czynach) ,  Umiejętności – sposób wykorzystania wiedzy.

Kluczowe kompetencje asystenta rodziny Umiejętność nawiązania kontaktu Otwartość Spostrzegawczość Obiektywizm Cierpliwość Spolegliwość Kreatywność Mądrość życiowa

Kompetencje niezbędne do diagnostyki problemów dziecka w rodzinie Wrażliwość poznawcza, Odpowiedni poziom percepcji, Umiejętność obserwowania –rejestrowania faktów, Umiejętność interpretowania faktów, Umiejętność powiązania faktów, Umiejętność wyciągania wniosków, Umiejętność konstruowania pytań diagnostycznych kierowanych do dzieci.

Kompetencje niezbędne do diagnostyki wykonywanej we współpracy z innymi podmiotami Precyzja w przekazie informacji na temat sytuacji dziecka, Wiarygodność, Obiektywizm (bez naznaczania określonych sytuacji własnym napięciem emocjonalnym), Prostolinijność, Rzetelność,

Kompetencje o najwyższym znaczeniu dla diagnostyki sytuacji dziecka Umiejętność oceny stanu somatycznego (stanu zdrowia dziecka), Umiejętność oceny stanu psychicznego dziecka, Umiejętność oceny poziomu rozwoju dziecka, Umiejętność zdefiniowania wad rozwojowych i deficytów, Umiejętność zdefiniowania rodzajów niepełnosprawności oraz przewidywania jej skutków.

Kompetencje o najwyższym znaczeniu dla diagnostyki sytuacji dziecka Umiejętność motywowania dziecka do aktywności, Umiejętność odczytywania symptomów świadczących o zagrożeniach np. o doznawanej przemocy, w tym seksualnej, Umiejętności wywierania wpływu na dziecko w celu poddania się badaniom specjalistycznym,

Kompetencje asystenta rodziny c.d Znajomość przepisów prawa w kontekście sprawowanej asysty, Znajomość biegu życia człowieka i procesów rozwojowych, Wiedza na temat zaburzeń rozwojowych dziecka, Własna aktywność i motywacja do rozwoju, Umiejętność współpracy z innymi podmiotami.

Obszary diagnostyczne Zdrowie, Poziom rozwoju i edukacja, Rozwój zdolności i zainteresowań, Prawa dziecka, Wychowanie w poczuciu godności, Zaspokajanie potrzeb emocjonalnych i społecznych, Sytuacja dziecka na tle rodziny, Ochrona przed bezprawną ingerencją w życie dziecka, Zapewnienie kontaktu z rodzicem mieszkającym oddzielnie.

Dziękuję za uwagę Anna Kłos www.pspsdoradztwo.pl