Prezentacja wyników badania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lubuska Regionalna Organizacja Turystyczna LOTur
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
AGROTURYSTYKA: ELASTYCZNY I BEZPIECZNY MODEL ZATRUDNIANIA
Myślenie innowacyjne w obszarze polityki społecznej a projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej.
Znaczenie agroturystyki dla rozwoju regionu
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
DOBRY PRZEPIS NA SUKCES
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Prezentacja wyników i przyjęcie rekomendacji wypływających z badania pn.: "Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu instytucjonalnego rynku.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Turystyka wiejska, w tym agroturystyka, jako element zrównoważonego i wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich” Kielce, kwiecień „Projekt finansowany.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Rola promocji w kształtowaniu wizerunku gospodarstwa agroturystycznego
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Katarzyna Sobierajska
Rozwój turystyki wiejskiej i agroturystyki Doświadczenia XX - lecia
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Plan działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Stowarzyszenie LGD Gmin Dobrzyńskich Region Południe.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Sprawozdanie z realizacji Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Grupa robocza ds. KSOW Warszawa, r. „Europejski.
P ROGRAM ROZWOJU I PROMOCJI K ATEGORYZACJI WIEJSKIEJ BAZY NOCLEGOWEJ W POLSCE Kielce, 11 kwietnia 2015 r.
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europa inwestująca w obszary wiejskie Projekt pn.: „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania,
Konferencja Gdańsk - PODR
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce - potencjał i rezultaty działania Opracowanie: Marzena Mażewska.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
Paczków dnia r..
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Materiał opracowany przez Centrum Doradztwa Rolniczego.
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Zapis prezentacji:

Prezentacja wyników badania „Projekt finansowany ze środków pochodzących z Funduszy Counterpart Funds (CPF) Sektorowych Agrolinia (PL9005)” „Turystyka wiejska, w tym agroturystyka, jako element zrównoważonego i wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich” Prezentacja wyników badania

Cel główny badania Głównym celem badania było wskazanie kierunków długofalowego rozwoju turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki, w kontekście wypracowania wizji przyszłej Wspólnej Polityki Rolnej, uwzględniając model wielofunkcyjnego i zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich.

Metodologia Badanie składało się z trzech faz logicznych: Diagnozy i oceny sytuacji na podstawie źródeł zastanych Badań terenowych Wypracowania wniosków i rekomendacji Badanie zrealizowane zostało przy wykorzystaniu następujących metod badawczych i analitycznych: analiza dokumentów, analizy kartograficzne/ przestrzenne, wywiady kwestionariuszowe przy użyciu komputera (CAPI) z kwaterodawcami na obszarach wiejskich (N=800), wywiady kwestionariuszowe internetowe (CAWI) z turystami i potencjalnymi turystami (N=717), wywiady indywidualne pogłębione (IDI) z przedstawicielami instytucji wspierających rozwój turystyki wiejskiej.

Ocena turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki, jako elementów wielofunkcyjnego i zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich Turystyka w planowaniu rozwoju obszarów wiejskich jest uważana za czynnik rozwoju bez wystarczającego uzasadnienia potencjałem walorów turystycznych. Agroturystyka najlepiej rozwinęła się na terenach górskich oraz pojeziernych, zwłaszcza w Karpatach i na Pojezierzu Mazurskim. W województwach: małopolskim, podkarpackim i warmińsko-mazurskim znajduje się około 40% wszystkich gospodarstw agroturystycznych w Polsce. Poza tymi województwami tylko niewielka liczba gmin dysponuje bazą noclegową, która pozwala widzieć w turystyce wiejskiej, w tym agroturystyce szansę stymulowania rozwoju ekonomicznego. Większość (55,8%) obecnych na rynku usługodawców nie planuje rozwoju działalności. 55,8% ankietowanych stwierdza równocześnie, że ich dochody z turystyki są stabilne: nie maleją, ale i nie wzrastają znacząco.

Ocena turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki, jako elementów wielofunkcyjnego i zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich Turystykę wiejską/agroturystykę w związku z tym powinno się traktować bardziej jako uzupełniającą, a nie alternatywną funkcję gospodarczą przestrzeni wiejskiej kraju. Efekt mnożnikowy w turystyce wiejskiej może występować lokalnie. Jedynie w tych regionach, w których skala rozwoju turystyki wiejskiej wyraźnie przekracza średni poziom krajowy, może on mieć znaczenie dla rozwoju gospodarki. Turystyka wiejska może natomiast odgrywać znaczącą rolę w budowaniu kapitału społecznego, ludzkiego, a także w ochronie i ożywianiu dziedzictwa kulturowego wsi - jako elementów wielofunkcyjnego i zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich.

Ocena turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki, jako elementów wielofunkcyjnego i zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich (rekomendacje) Weryfikacja dokumentów strategicznych na poziomie regionów i na poziomie lokalnym (powiaty, gminy, LGD) pod kątem marketingowej celowości rozwoju turystyki na danym obszarze oraz warunków i szans sukcesu. Należy utrzymać przepis polegający na zwolnieniu od podatku dochodowego rolników prowadzących działalność agroturystyczną. Należy kierować się zasadą ograniczania obciążeń fiskalnych, które należą do największych hamulców drobnej przedsiębiorczości w Polsce. Równocześnie należy zadbać o jak najbardziej przejrzystą informację o zasadach przechodzenia na inną formę działalności

Ocena obszarów wiejskich pod względem: walorów przyrodniczo-kulturowych, zagospodarowania turystycznego, warunków ekonomiczno-infrastrukturalnych oraz typologia tych obszarów na podstawie powyższych elementów Syntetyczny wskaźnik walorów przyrodniczo –kulturowych

Ocena obszarów wiejskich pod względem: walorów przyrodniczo-kulturowych, zagospodarowania turystycznego, warunków ekonomiczno-infrastrukturalnych oraz typologia tych obszarów na podstawie powyższych elementów Syntetyczny wskaźnik zagospodarowania turystycznego

Ocena obszarów wiejskich pod względem: walorów przyrodniczo-kulturowych, zagospodarowania turystycznego, warunków ekonomiczno-infrastrukturalnych oraz typologia tych obszarów na podstawie powyższych elementów Syntetyczny wskaźnik warunków ekonomiczno-infrastrukturalnych

Ocena obszarów wiejskich pod względem: walorów przyrodniczo-kulturowych, zagospodarowania turystycznego, warunków ekonomiczno-infrastrukturalnych oraz typologia tych obszarów na podstawie powyższych elementów Typologia potencjału turystycznego obszarów wiejskich

Ocena obszarów wiejskich pod względem: walorów przyrodniczo-kulturowych, zagospodarowania turystycznego, warunków ekonomiczno-infrastrukturalnych oraz typologia tych obszarów na podstawie powyższych elementów Wśród obszarów o wysokim potencjale rozwoju funkcji turystycznej wymienić można: Karpaty, Kotlinę Kłodzką, Puszczę Białowieską, Góry Świętokrzyskie, Pobrzeże Bałtyku oraz Pojezierze Suwalskie. Miejscami występują pojedyncze gminy o ponadprzeciętnych warunkach dla rozwoju turystyki. Rozwój turystyki na wymienionych terenach jest uzasadniony i powinien być wspierany. Na pozostałych obszarach warunki dla rozwoju turystyki są raczej ograniczone. Trudno zatem oczekiwać, aby turystyka odgrywała tam znaczącą rolę. Tylko intensywna promocja oraz aktywność lokalnej społeczności może kształtować ponadprzeciętną rolę turystyki. Rozpoznanie różnorodnych czynników i barier dla turystyki stanowi podstawę do przestrzennej dywersyfikacji działań stymulujących jej rozwój.

Rozpoznanie związków pomiędzy aktywnością podmiotów lokalnych a wybranymi cechami przestrzeni turystycznej badanych obszarów wiejskich w procesie rozwoju turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki Sukces w turystyce wiejskiej w Polsce zależy tyleż od lokalnych czy regionalnych walorów turystycznych, co od potencjału indywidualnej przedsiębiorczości i kreatywności oraz od poziomu kapitału społecznego usługodawców. Jako główne czynniki sukcesu można wskazać: oryginalny pomysł; rolę liderów, umiejących zmobilizować sąsiadów; umiejętność przeprowadzenia rozpoznania rynku, rozpoznania potrzeb potencjalnych klientów; dobrą jakość infrastruktury, przede wszystkim drogowej, warunkującej dostępność terenu; czystość środowiska; zagospodarowanie turystyczne terenu; posiadanie produktu turystycznego, na który składają się wszystkie powyższe elementy.

Rozpoznanie związków pomiędzy aktywnością podmiotów lokalnych a wybranymi cechami przestrzeni turystycznej badanych obszarów wiejskich w procesie rozwoju turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki Poziom kapitału społecznego dla reprezentatywnej próby usługodawców turystyki wiejskiej

Rozpoznanie związków pomiędzy aktywnością podmiotów lokalnych a wybranymi cechami przestrzeni turystycznej badanych obszarów wiejskich w procesie rozwoju turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki (rekomendacje) Wsparcie turystyki wiejskiej powinno być powiązane ze wzrostem kapitału społecznego. Działania te powinny się koncentrować w regionach o wysokich walorach turystycznych, bez wykluczania w przekonywujących przypadkach obszarów o walorach przeciętnych. Wzmocnienie wagi marketingowej oceny celowości przedsięwzięcia we wnioskach o dofinansowanie ze wszystkich programów operacyjnych, z których można finansować projekty z zakresu turystyki wiejskiej. Wprowadzenie osobnej ścieżki finansowania dla projektów turystycznych „podwyższonego ryzyka”. Opracowanie narzędzi dla liderów turystyki wiejskiej, pozwalających na badanie lokalnego potencjału (podręczniki, szkolenia, wykorzystanie mediów społecznościowych). Zmiana formuły funkcjonowania LGD na rodzaj multiprogramowej agencji rozwoju i platformę współpracy różnych grup interesariuszy.

Ocena skuteczności, trwałości i efektywności działań interwencyjnych państwa w zakresie rozwoju turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki, współfinansowanych m.in. ze środków Unii Europejskiej Wykorzystanie funduszy unijnych przez respondentów korzystających ze wsparcia

Ocena skuteczności, trwałości i efektywności działań interwencyjnych państwa w zakresie rozwoju turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki, współfinansowanych m.in. ze środków Unii Europejskiej Wpływ funduszy unijnych na rozwój turystyki (Jak ocenia Pan/i wpływ funduszy unijnych na rozwój turystyki w swoim regionie?)

Ocena skuteczności, trwałości i efektywności działań interwencyjnych państwa w zakresie rozwoju turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki, współfinansowanych m.in. ze środków Unii Europejskiej Podstawowym wyzwaniem systemu instytucjonalnego wsparcia turystyki wiejskiej jest dotarcie do licznej grupy kwaterodawców biernych. Dotyczy to zarówno dotarcia z informacją o możliwościach korzystania z funduszy unijnych, jak i podejmowanie działań służących aktywizacji tej grupy, co oznacza przede wszystkim budowę kapitału społecznego i zmianę postaw z adaptacyjnych i obronnych na aktywne i otwarte na różnorodne relacje z innymi jednostkami i instytucjami. Można uznać za zaspokojone w znacznym stopniu potrzeby wsparcia dla rozwoju infrastruktury, w tym bazy noclegowej. Nie idzie za tym nadal ciekawa i zróżnicowana lokalnie oferta produktowa. Występują również niedostatki w sieciowaniu produktów, jak i zjawiska braku kooperacji na poziomie lokalnym.

Ocena skuteczności, trwałości i efektywności działań interwencyjnych państwa w zakresie rozwoju turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki, współfinansowanych m.in. ze środków Unii Europejskiej (rekomendacje) Powiązanie wsparcia unijnego dla inwestycji turystycznych z tym, w jaki sposób dofinansowane inwestycje mogą wpływać na priorytetowe produkty turystyki wiejskiej regionu lub kraju. Wsparcie w przyszłym okresie programowania przede wszystkim przedsięwzięć związanych z tworzeniem produktów turystycznych.

Ocena aktywności wybranych podmiotów lokalnych w procesie kształtowania i rozwoju turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki Aktywność kwaterodawców i innych podmiotów świadczących usługi turystyczne jest zróżnicowana i ma na ogół bardzo lokalny wymiar. Znacząca część nie jest zainteresowana rozwojem własnej działalności, co przekłada się na aktywność w organizacjach i instytucjach. Zdecydowana większość, bo ponad 75% pytanych, nie deklaruje aktywności w lokalnych organizacjach turystycznych czy LGD. Współpraca oraz koordynacja działalności publicznych, społecznych i prywatnych podmiotów sektora turystyki oraz rolnictwa/rozwoju wsi na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym jest niewystarczająca.

Ocena aktywności wybranych podmiotów lokalnych w procesie kształtowania i rozwoju turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki (rekomendacje) Stworzenie ogólnopolskiego systemu badania jakości usług turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki w oparciu o prowadzenie cyklicznych badań wg ujednoliconej metodologii, zapewniającej porównywalność wyników tak w czasie, jak i dla różnych regionów. Konieczne jest uproszczenie niejasnych przepisów prawnych dotyczących opodatkowania i innych przepisów (np. sanitarnych), związanych z drobną działalnością gospodarczą, wiążącą się wynajmowaniem kwater (np. sprzedaż produktów regionalnych, drobne wytwórstwo rzemieślnicze, prowadzenie warsztatów itp.) Należy stwarzać więcej możliwości i ułatwień w działaniu na rzecz rozwoju turystyki wiejskiej lokalnym stowarzyszeniom i organizacjom społecznym

Rozpoznanie i ocena instrumentów promocji turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki, stosowanych zarówno przez kwaterodawców, jak i instytucje branży turystyczne Polski system promowania turystyki wiejskiej odpowiada na potrzeby i wyzwania teraźniejszości, problematyczna jest jednak jego zdolność do skutecznej odpowiedzi na wyzwania przyszłości. Dotychczasowa działalność podmiotów publicznych w tym obszarze należy ocenić wysoko, jednak z uwagi na wyzwania związane z nowymi trendami w turystyce, w tym turystyce wiejskiej, przed podmiotami tymi stoi obecnie wyzwanie promocji przede wszystkim promocji ofert produktowych. Wyzwania te związane są także z potrzebą aktywizacji dużej części kwaterodawców, którzy nie uczestniczą dotąd w żadnych strukturach kooperacyjnych

Rozpoznanie i ocena instrumentów promocji turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki, stosowanych zarówno przez kwaterodawców, jak i instytucje branży turystyczne (rekomendacje) Opracowanie krajowej oferty produktowej, obejmującej produkty flagowe, mogące pociągnąć za sobą rozwój innych. Opracowanie przez regiony ofert regionalnych na tych samych zasadach. Prowadzenie przez ROT i inne organizacje działające na poziomie regionalnym (np. stowarzyszenia agroturystyczne) badań marketingowych co do potrzeb turystów, potencjałów rynków emisyjnych, skuteczności różnych metod promocji itp. Promocja wśród usługodawców wykorzystania mediów społecznościowych oraz innych interaktywnych form komunikacji internetowej (np. systemy rezerwacji miejsc) jako instrumentów promocji realizowanej tak indywidualnie, jak i grupowo.

Ocena (ilościowa i jakościowa) popytu i podaży turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki w Polsce oraz rozpoznanie i ocena oczekiwań w tym zakresie wśród turystów krajowych i zagranicznych Nadal brak równowagi między oczekiwaniami strony popytowej a ofertą turystyki wiejskiej/agroturystyki Obserwujemy jednak stopniową poprawę oferty w kierunku specjalizacji i wariantowości. Pojawiają się nowe nurty w turystyce wiejskiej (np. ekoturystyka, turystyka rehabilitacyjna czy zdrowotna, turystyka związana z zielarstwem), które w niedługim czasie mogą stać się produktami flagowymi. Jednym z głównych problemów dotyczących rynku podaży turystyki wiejskiej jest sezonowość oferty turystycznej. Wykorzystanie procentowe łóżek w sezonie letnim kształtuje się na poziomie 72%, natomiast w pozostałych porach roku na poziomie około 30%. Głównymi rynkami docelowymi dla turystyki wiejskiej są województwa o największym potencjale turystycznym tj. województwo pomorskie, zachodniopomorskie, warmińsko-mazurskie, małopolskie i podkarpackie. Turystami zagranicznymi najczęściej korzystającymi z usług kwaterodawców na obszarach wiejskich są Niemcy.

Zakres usług (poza noclegami) świadczonych przez kwaterodawców w ramach turystyki wiejskiej

Ocena (ilościowa i jakościowa) popytu i podaży turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki w Polsce oraz rozpoznanie i ocena oczekiwań w tym zakresie wśród turystów krajowych i zagranicznych Średnio u jednego kwaterodawcy jednorazowo może nocować 16 osób (średnia dla gospodarstw agroturystycznych – 14, średnia dla pozostałych obiektów noclegowych na wsi – 23). W przypadku gospodarstw agroturystycznych w 88,5% może nocować jednorazowo do 20 osób. W ciągu roku/sezonu 54% kwaterodawców przyjmuje do 100 osób (57,4% w przypadku gospodarstw agroturystycznych i 40,3% w przypadku innych obiektów noclegowych na terenach wiejskich).

Ocena (ilościowa i jakościowa) popytu i podaży turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki w Polsce oraz rozpoznanie i ocena oczekiwań w tym zakresie wśród turystów krajowych i zagranicznych Z pobytu w gospodarstwie agroturystycznym nie korzystało 42,5% badanych turystów/potencjalnych turystów, 21,2% - najwyżej raz, 27,6% - kilka razy, a 8,6% korzysta często. Województwa najczęściej odwiedzane to: pomorskie, warmińsko-mazurskie, zachodniopomorskie, małopolskie i podkarpackie. 46,3% turystów/potencjalnych turystów zakłada, że będzie korzystać z wypoczynku na wsi z podobną częstotliwością, 38,4% zakłada, że będzie korzystać częściej.

Ocena (ilościowa i jakościowa) popytu i podaży turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki w Polsce oraz rozpoznanie i ocena oczekiwań w tym zakresie wśród turystów krajowych i zagranicznych (rekomendacje) Należy prowadzić działania informacyjne i szkoleniowe skierowane do kwaterodawców dotyczące potrzeby poszerzania oferty w kierunku potrzeb turystów/ potencjalnych turystów (np. wyposażenie w sprzęt sportowy czy sprzęt pływający, możliwość zakupu produktów regionalnych) oraz nowych nurtów zachodzących z turystyce wiejskiej (ekoturystyka, turystyka rehabilitacyjna czy zdrowotna, turystyka związana z zielarstwem, integrowanie produktów turystycznych, itp.). Rekomenduje się w kampaniach promocyjnych dotyczących turystyki wiejskiej prowadzonych za granicą szczególne uwzględnienie Niemiec (np. poprzez sprofilowanie kampanii, skierowanie jej do wybranych grup docelowych, zintensyfikowanie działań).

Rozpoznanie i ocena działań innowacyjnych w zakresie rozwoju turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki W polskiej turystyce wiejskiej/agroturystyce występuje szereg produktów innowacyjnych, ale brak powszechnego nastawienia kwaterodawców na innowacje. Innowacyjne produkty turystyczne i specjalizacja usług nie są powszechnymi cechami polskiej turystyki wiejskiej. Bardzo często jako innowacje są przedstawiane takie elementy oferty, jak wyższy standard kwater, wypożyczanie sprzętu rekreacyjno-sportowego, organizacja imprez typu grill/ognisko, zastosowanie internetu w promocji gospodarstwa.

Rozpoznanie i ocena działań innowacyjnych w zakresie rozwoju turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki (rekomendacje) Konieczne jest promowanie wśród kwaterodawców specjalizacji, budowania produktów turystycznych dostosowanych do potrzeb konkretnego segmentu rynku, kreowania atrakcji, możliwości spędzania czasu podczas pobytu i pakietowania usług. Konieczne jest wykonanie ekspertyz i przygotowanie przykładów dobrych praktyk w tym zakresie.

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ