Kluczowe elementy konstrukcji umowy o wdrożenie systemu CRM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podstawy Prawne Biznesu
Advertisements

Odpowiedzialność członków zarządu spółki za naruszenia praw własności intelektualnej Piotr Zięcik, adwokat.
Outsourcing IT –– wybrane aspekty prawne
Transfer technologii poprzez wniesienie praw własności intelektualnej jako wkładu do spółek kapitałowych Roman Bieda oraz Marcin Barycki
Katowice, dnia 2 października 2012 roku
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Podstawy Prawne Biznesu
Emilia Stępień, Bird&Bird Warszawa, 21 maja 2010
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2008 © Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law.
Zobowiązania – wybrane zagadnienia
SŁUŻEBNOŚĆ PRZESYŁU – NOWE PRZEPISY, NOWE WĄTPLIWOŚCI Tomasz Bil
Ryzyko podatkowe Jerzy Martini Rada Podatkowa przy PKPP Lewiatan
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Hot Spot - korzyści 1. Zaspokojenie rosnących oczekiwań klientów 2. Przewaga nad konkurencją 3. Prestiż lokalizacji – miejsce spotkań biznesowych.
Regulamin dotyczący zasad ochrony i komercjalizacji dóbr niematerialnych w Uniwersytecie Warmińsko- Mazurskim w Olsztynie -uchwalony przez Senat
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
Uniwersyteckie Centrum Transferu Technologii Medycznych w Poznaniu Sp. z o.o. – innowacyjne usługi dla biznesu Uniwersyteckie Centrum Transferu Technologii.
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
Projekt integrujący małe i średnie biura nieruchomości
Centrum Transferu Technologii
rachunkowość Leasing finansowy i operacyjny
Radca prawny, Managing Partner
Podstawa prawna prowadzenia działalności gospodarczej
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
Umowa zlecenie, umowa o dzieło i umowa o roboty budowlane
Quo Vadis ? 50 lat kodeksu cywilnego
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Prawo ochrony konsumentów Wykład 8. rozumiemy umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej.
Elementy prawa cywilnego
Umowy cywilnoprawne związane z pracą
Zasada swobody umów Typy umów
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Przedawnienie roszczeń
Spółka jawna: „najbardziej osobowa” podstawa innych spółek osobowych; wspólnikami mogą być osoby fizyczne i inne podmioty, np. spółki kapitałowe.
§ 2. Świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.
Mgr Sabina Wencel Podstawy prawa dla ekonomistów
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Prawdy oczywiste Amortyzacja programów komputerowych - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
ZDARZENIE PRAWNE – CZYNNOŚĆ PRAWNA – OŚWIADCZENIE WOLI
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
Razem czy osobno? Ochrona prawna w relacji z innymi rodzajami ubezpieczeń Konferencja „Pozycja Ubezpieczeń ochrony prawnej w świadomości społecznej” Warszawa,
POJĘCIE KONSUMENTA Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej Barbara Denisiuk.
Podstawy prawa cywilnego
Umowa przedwstępna (pactum de contrahendo). art. 389 § 1 k.c.: Umowa, przez którą jedna ze stron lub obie zobowiązują się do zawarcia oznaczonej umowy.
ZASTAW Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie 4, Warszawa.
Własność intelektualna w projektach 7PR.
Ustawa o Prawach Autorskich najważniejsze artykuły.
„Umowy na rynku pracy” Marta Maciejuk radca prawny
Techniki Informacji i Komunikacji
Pojęcie, podział oraz cechy umów handlowych (materiały pomocnicze) Opracowano na podstawie: A. Kidyba, Prawo handlowe, C.H. Beck 2016 oraz ustawy –
UMOWA KOMISU Literatura:
Przedmioty stosunku cywilnoprawnego
UMOWA KREDYTU Literatura:
Prawo cywilne z umowami w administracji 4 - zawarcie umowy. Tryby
Ochrona praw konsumenta – odpowiedzialność za sprzedany towar
UMOWA AGENCYJNA Literatura:
Podmioty prawa pracy mgr Sabina Pochopień.
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Konflikt interesów.
PRAWO HANDLOWE Gr.9 SSP IV 2017/2018 mgr Konrad Gralec
Umowa Komisu Dorota Wieczorkowska
Ochrona baz danych.
PRAWA POKREWNE.
Zmiana wierzyciela i dłużnika
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Ochrona własności intelektualnej
Obywatel w gospodarce rynkowej Prawa pracodawcy i pracownika Formy zatrudnienia Dokumenty aplikacyjne.
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

Kluczowe elementy konstrukcji umowy o wdrożenie systemu CRM dr Maciej Skory radca prawny

1. Umowa o CRM jako umowa empiryczna   a) Co to jest CRM:  czy tylko rozwiązania organizacyjne (proceduralne, w tym prawne),  techniczne (informatyczne), strategia, filozofia, postulat, czy model zarządzania; b) W jakim stopniu CRM stanowi o istocie i wartości przedsiębiorstwa (CRM jako składnik majątkowy, element zorganizowania, CRM a klientela); c) CRM - zderzenie prawa i biznesu;  d) Istotne elementy dla systemu CRM (w uproszczeniu): operacyjny (front-office) – odpowiadający za automatyzację podstawowych procesów biznesowych (marketing, sprzedaż, serwis). analityczny (back-office) – odpowiadający za analizę zachowań klientów na podstawie danych zgromadzonych w elemencie operacyjnym. komunikacyjny (interakcyjny) – odpowiadający za komunikację z klientami.

2. Postaci umowy o CRM Umowa czy umowy o CRM? core umowy: sprzedaż, umowa o dzieło, zlecenie; elementy akcesoryjne: wdrożenie, szkolenie, support, upgrade;   b) Normatywne formy umowy o CRM umowa sprzedaży – przeniesienie praw, gwarancja, rękojmia nienazwana – problem z oznaczeniem środowiska prawnego, zasada swobody umów, umowa o dzieło – umowa rezultatu (akcent na efekt rozumiany jako system czy korzyści z funkcjonowania systemu) umowa zlecenia – umowa starannego działania (brak odpowiedzialności za efekt);

3. Sposób zawarcia umowy a) dochodzenie do tzw. consensu – problem rozbieżności oczekiwań i ich zdefinowania; b) oferta, przetarg, konkurs ofert, tryb negocjacyjny; c) narzędzia ułatwiające zawarcie umowy: wzorce, check listy, zespoły robocze; d) problemy w negocjacjach: umowa o umowę, o negocjacje, odpowiedzialność w ramach culpa in contrahendo; e) problem danych i ujawnienia tajemnic przedsiębiorstwa przed zawarciem umowy. Umowa o poufności typu NDA;  

f) CRM a zagadnienie nieuczciwej konkurencji; Art. 11. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest przekazanie, ujawnienie lub wykorzystanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa albo ich nabycie od osoby nieuprawnionej, jeżeli zagraża lub narusza interes przedsiębiorcy. 2. Przepis ust. 1 stosuje się również do osoby, która świadczyła pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego - przez okres trzech lat od jego ustania, chyba że umowa stanowi inaczej albo ustał stan tajemnicy. 3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się wobec tego, kto od nieuprawnionego nabył, w dobrej wierze, na podstawie odpłatnej czynności prawnej, informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa. Sąd może zobowiązać nabywcę do zapłaty stosownego wynagrodzenia za korzystanie z nich, nie dłużej jednak niż do ustania stanu tajemnicy. 4. Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.  

4. Istotne elementy umowy o CRM   a) przedmiot, b) czas wykonania, c) współdziałanie stron, d) wynagrodzenie, e) tajemnice, dane prawnie chronione dane osobowe/bankowe/ubezpieczeniowe/ zawodowe (lekarskie), tajemnic przedsiębiorstwa itp. funkcja śledzenia konkurenta… f) prawa autorskie, g) zabezpieczenie wykonania, h) odpowiedzialność za niewykonanie, nienależyte wykonanie;

5. Problem praw własności intelektualnej   a) Dzieło, utwór, zbycie praw autorskich, licencja Art. 1 prawa autorskiego definiuje utwór jako każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Umowa licencyjna - art. 50 prawa autorskiego - zwielokrotnianie, wprowadzanie do obrotu, wykonanie, wystawianie, nadawanie, udostępnianie utworu. Zgodnie art. 41 ust. 2 prawa autorskiego – umowa licencyjna obejmuje pola eksploatacji, które są w niej wyraźnie wymienione. Umowa może zawierać postanowienia co do pól eksploatacji znanych tylko w chwili jej zawarcia. Jeśli przenosi się autorskie prawa majątkowe należy to jednoznacznie określić w umowie, jeśli tego nie uczyniono zgodnie z art. 65 prawa autorskiego uznaje się, że udzielono licencji. Należy odróżnić przeniesienie własności egzemplarza utworu od przeniesienia autorskich praw majątkowych.

b) Czy przyjmujący ma prawa autorskie do CRM;   b) Czy przyjmujący ma prawa autorskie do CRM; c) Udział zleceniodawcy w prawach do CRM - autorstwo, współautorstwo, utwór zależny, twórczość równoległa; d) Czy struktura organizacyjna, regulaminy, procedury, umowy  są przedmiotem ochrony;

6. Elementy akcesoryjne umowy o CRM:   a) wdrożenie, b) szkolenie, c) utrzymanie, d) support systemu, e) upgradowanie systemu. Problem ustalenia wynagrodzenia, odpowiedzialnością za niewykonanie umowy (przestoje, czas reakcji, zgodność formatów danych, utrata danych)

7. Zabezpieczenie wykonania umowy   a) sposób sformułowania oczekiwań oraz ich zaspokojenia, b) kary umowne, c) gwarancja i rękojmia, d) udział osób trzecich – gwarant, poręczyciel, e) przedawnienie roszczeń;

8. Systemem działa i co dalej?   a) problem odsprzedaży CRM lub jego części, licencja dalsza, tzw. przeróbki własne. Ingerencja w kod źródłowy; b) CRM w strukturach holdingowych - wykorzystanie przez spółki córki, podział systemu na różne podmioty, tzw. umbrella contrats; c) przekształcenia w obrębie podmiotów – podział spółek, łączenie spółek, nabywanie składników przedsiębiorstwa i tzw. konfuzje umów oraz praw własności intelektualnej;

Kancelaria Prawna IURICO Dziękujemy za uwagę! Kancelaria Prawna IURICO Tel. 071/344-56-59 Fax. 071/341-04-86 www.iurico.pl kancelaria@iurico.pl