Katedra Polityki Agrarnej i Marketingu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Transakcje kompensacyjne
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Zasoby przedsiębiorstwa
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Zintegrowana komunikacja marketingowa
Jacek JETTMAR Główny Konsultant
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Ochrona własności intelektualnej a rozwój przedsiębiorczości dr hab. Adam Grzegorczyk Kielce,
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

Katedra Polityki Agrarnej i Marketingu Zarządzanie wiedzą jako strategia budowania niematerialnych zasobów organizacji pracujących dla  wsi i rolnictwa Mieczysław Adamowicz Katedra Polityki Agrarnej i Marketingu Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Centralna Biblioteka Rolnicza 16.09.2005 r.

Cechy gospodarki ery postprzemysłowej: Podstawowym czynnikiem produkcji staje się wiedza i informacja, Spada znacznie tradycyjnych dziedzin przemysłu, a rośnie potęga sektora usług, Następuje rozwój firm ponadnarodowych oraz rozwijają się nowe formy prowadzenia biznesu w małej skali, Nowoczesne firmy rezygnują ze struktur scentralizowanych na rzecz spłaszczonych, elastycznych, ale o skomplikowanych układach zależności, Spada znaczenie klasycznych linii produkcyjnych, Rozszerzają się obszary zastosowania zarządzania na takie dziedziny jak edukacja, lecznictwo, administracja itp. Stopniowo zwycięża pogląd, że zysk jest środkiem a nie celem działania, Wysokiej jakości towary i usługi dostarczane są dla indywidualnych klientów, Obok menedżerów w znacznej mierze kapitałem dysponują pozostali pracownicy firm, Pracownicy stają się najcenniejszym zasobem uczących się organizacji.

Pojęcie wiedzy W ujęciu szerokim jest to wszelki zbiór informacji i poglądów, przekonań, wierzeń itp., którym przypisuje się jakąkolwiek wartość poznawczą lub praktyczną (Kondratowicz - Pozorska 2003). W węższym znaczeniu jest to ogół informacji o rzeczywistości wraz z umiejętnością ich wykorzystania. W społeczeństwach współczesnych na taką wiedzę składa się głównie wiedza naukowa i jej rozpowszechnianie. Istnieje szereg sposobów podziału wiedzy. Jednym z nich jest podział na wiedzę skodyfikowaną (jawną) i wiedzę ukrytą (cichą). Ta pierwsza ma charakter udokumentowany, zapisany w różnych nośnikach i formach przekazu, natomiast druga pozostaje głównie w umysłach ludzi bądź w sieciach organizacyjnych.

Ze względu na przekazywane treści, sposób ich przedstawiania i możliwość wykorzystania w teorii zarządzania wiedzę dzieli się na cztery grupy (komponenty): wiedza typu know-what, czyli wiedza o faktach przedstawianych na ogół w formie liczb, zestawień i raportów, wiedza ma tu w zasadzie charakter informacji, wiedza typu know-why, ma charakter wiedzy naukowej o zasadach i prawidłowościach zjawisk. Ten rodzaj wiedzy leży u podstaw postępu technicznego i technologicznego, udoskonalania produktów i procesów produkcyjnych w różnych dziedzinach gospodarki. Powstaje ona głównie w uczelniach, instytucjach, innowacyjnych placówkach badawczo-naukowych i laboratoriach. wiedza typu know-how, dotyczy umiejętności i zdolności do wykonywania różnych działań, tworzona jest głownie przez edukację. Może mieć formę wiedzy naukowej, technicznej i organizacyjnej. Rozprzestrzenia się przez system gromadzenia i udostępniania, poprzez wewnętrzne i zewnętrzne systemy i sieci komunikacji. wiedza know-who, to wiedza o tym, kto posiada zdolności i umiejętności w określonej dziedzinie i sposób dostępu do różnych źródeł wiedzy. Ma istotne znaczenie dla pracy managerów i skuteczności bieżącego zarządzania organizacją.

Wiedza jako czynnik produkcji jest przedmiotem zainteresowania zarówno ekonomii jak też nauk o zarządzaniu. Bezpośrednio odnosi się do funkcjonowania przedsiębiorstwa jako podmiotu gospodarującego. Odnosi się także do organizacji publicznych i pozarządowych. Kiedy zmieniają się rynki, eksplodują nowe technologie, mnożą się konkurenci, a produkty starzeją się prawie w ciągu nocy, przedsiębiorstwami mającymi sukcesy są te, które konsekwentnie tworzą nową wiedzę, rozpowszechniają ją szeroko w całej organizacji i szybko przekształcają w nowe technologie i produkty. Takie przedsiębiorstwo określa się jako „przedsiębiorstwo kreowane przez wiedzę”, którego jedynym biznesem są systematyczne innowacje” (Nonaka 1991)

Wiedza a tworzenie wartości Pojęcie wartości jest szerokie a teorie wartości zwracają uwagę na różne jej źródła i aspekty. Na wartość można patrzeć z punktu widzenia konsumenta i nabywcy, a także producenta i właściciela. Wartość ma też swój wymiar społeczny. Wartość przedsiębiorstw może być wyrażona w sensie księgowym, co zgodnie z ustawą o rachunkowości stanowi różnicę między ceną nabycia lub zorganizowania a wartością posiadanych aktywów. Wartość rynkowa firmy często jest jednak inna od wartości księgowej, gdyż wyznaczona jest przez konkurencję i zdolność do generowania zysków. O wartości rynkowej przedsiębiorstwa decyduje dziś mniej kapitał rzeczowy niż kapitał intelektualny, wartość reprezentowana przez pracowników, ich wiedza i umiejętności oraz sprawność organizacyjna przedsiębiorstwa.

Aktywa – zasoby niematerialne przedsiębiorstwa: Ludzie, pracownicy – wiedza, umiejętności Powiązania z klientami i partnerami na rynku Własność intelektualna – znaki handlowe, marki, licencje, patenty, prawa wyłączności, prawa autorskie Zasoby organizacyjne – stosowane procesy, procedury, zasady postępowania Zasady relacyjne – umowy, alianse, powiązania z innymi podmiotami

Kapitał intelektualny jako podstawowy składnik niematerialnych zasobów organizacji Wydaje się, że niematerialne zasoby przedsiębiorstwa, a szerzej także regionu czy kraju, tworzą dwa rodzaje kapitału - kapitał intelektualny oraz drugi mający główne swoje umocowanie w kulturze - kapitał społeczny. Na kapitał intelektualny składają się co najmniej trzy komponenty: kapitał ludzki, kapitał strukturalny lub organizacyjny, kapitał relacyjny. Kapitał ludzki może być określony jako ogół wiedzy, umiejętności, kompetencji, zręczności intelektualnej, innowacyjności, zdolności i energii witalnej poszczególnych pracowników, którzy wykorzystują te wszystkie cechy w wykonywaniu zadań lub realizacji stawianych celów. Wykorzystanie kompetencji i zdolności intelektualnych może być wzmacniane przez motywację.

Mapa kreacji kapitału intelektualnego obejmująca sześć faz (Edvinson): misja – potrzeba ujawnienia istnienia kapitału intelektualnego, pomiar – stworzenie zestawu zbilansowanych mierników, stworzenie stanowiska analityka kapitału intelektualnego, wstępne dostosowanie pomiaru kapitału intelektualnego do obowiązującego systemu rachunkowości organizacji, przywództwo – przestawienie się kierownictwa z analizowania przeszłości na nawigacje w kierunku przyszłości w kategoriach rozwoju i odnowy, technologia informatyczna – określenie technologii, która winna zwiększyć przejrzystość oraz możliwości kompilacji wiedzy i systemów komunikacyjnych do rozpowszechnienia władzy, kapitalizacja – wykorzystanie złożonych technologii organizacyjnych, np. systemów zarządzania bazami danych oraz wykorzystania własności intelektualnej do kreacji kapitału intelektualnego, dbałość o przyszłość – polegająca na podtrzymywaniu stałego rozwoju i odnowy między innymi poprzez podtrzymywanie innowacyjności.

Kapitał intelektualny może być mierzony jako różnica między wartością rynkową a wartością księgową wyrażoną jako skorygowana wartość akcji udziałowców. Kapitał intelektualny i kapitał finansowy tworzą wspólnie wartość rynkową. W skład kapitału intelektualnego zaliczono trzy grupy zasobów (Skrzypek 2002): kapitał klientów, bazę klientów, relacje z klientami, potencjał klientów; kapitał organizacyjny, kapitał procesowy, kulturę i innowacyjność; kapitał ludzki, wartość wyjściową, wartość relacji, wartość potencjału.

Rola kapitału społecznego w tworzeniu kapitału intelektualnego Wszelkie działania ekonomiczne umocowane są w życiu społecznym. Umocowanie to przejawia się zarówno w układzie wewnętrznym, jak też w kontaktach z otoczeniem. Rodzaj i jakość relacji z innymi podmiotami wpływa na efekty gospodarowania i korzyści jakie odnosi organizacja. Sieć relacji, jakie dana organizacja utrzymuje z innymi, stanowi swoisty zasób przedsiębiorstwa dostarczający dodatkowej wartości ekonomicznej. Wielu badaczy twierdzi, że kapitał społeczny organizacji umożliwia i przyspiesza rozwój kapitału intelektualnego. Niektórzy twierdzą, że jest on po części składnikiem tego kapitału. Poszczególne elementy tego kapitału wpływają na warunki potrzebne dla wymiany i kombinowania wiedzy.

Zarządzanie wiedzą jako strategia budowania niematerialnych zasobów organizacji Wiedza będąc ważnym elementem potencjału strategicznego organizacji staje się aktywem podlegającym procesom zarządzania. Tak jak sama istota wiedzy i powiązanego z nią kapitału intelektualnego, zarządzanie wiedzą jest procesem złożonym, niejednoznacznym i nie do końca rozpracowanym pod względem metodycznym. Zarządzanie wiedzą prowadzi do osiągania korzyści przez organizację oraz bardziej sprawnego i efektywnego realizowania jej misji i celów strategicznych. Zarządzanie wiedzą można uznać jako zasadniczą zmianę zarządzania organizacją polegającą na efektywnym wykorzystaniu wszelkich zasobów innych niż rzeczowe i finansowe, czyli na wykorzystaniu zasobów niematerialnych a głównie kapitału intelektualnego. Racjonalne wykorzystanie tego kapitału jest możliwe tylko przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi i form zarządzania.

Na całość zarządzania wiedzą składają się trzy główne procesy: generowanie wiedzy poprzez zdobywanie jej z zewnątrz, zorganizowanie odpowiedniej komórki organizacyjnej lub zespołu ludzi, spotkań ludzi o różnych punktach widzenia, adaptacja do zmian w otoczeniu i tworzenie nieformalnych sieci społecznych, kodyfikowanie i koordynacja wiedzy mająca na celu ujawnienie wiedzy ukrytej, udostępnianie jej dla potrzeb nauczania i stosowania w działaniu. Kategoryzacja wiedzy umożliwia wbudowanie jej w reguły i procedury. Koordynowanie wiedzy prowadzi do ujednolicenia i upowszechnienia wiedzy, transfer wiedzy odbywający się poprzez pozyskanie odpowiednich ludzi i stworzenie im warunków dla wymiany informacji, przekazywania, absorpcji i wykorzystania wiedzy.

W badaniach pilotażowych problematyki zarządzania wiedzą proponowanych przez Wawrzyniaka skoncentrowano się na następujących działaniach: pozyskanie wiedzy z otoczenia, wykorzystanie wiedzy w organizacji, szacowanie aktywów wiedzy w organizacji, utrzymywanie i rozwijanie aktywów wiedzy, sprzedaż wiedzy w formie nowych produktów, usług i technologii.

G. Probsta, S. Rauba i K. Romhardt wyróżniają sześć podstawowych procesów związanych z zarządzaniem wiedzą: Pozyskiwanie wiedzy Rozwijanie wiedzy Dzielenie się wiedzą i jej rozpowszechnianie Wykorzystywanie wiedzy Zachowywanie wiedzy Lokalizowanie wiedzy

Strategia Lizbońska szybkie przechodzenie do gospodarki opartej na wiedzy, w tym rozwój społeczeństwa informacyjnego, badań i innowacji oraz kształcenie odpowiednich kwalifikacji i umiejętności; liberalizacja i integracja tych rynków i sektorów, których wspólny rynek de facto nie objął: telekomunikacja, energetyka, transport, poczta, a także usługi finansowe oraz całość rynku usług; rozwój przedsiębiorczości: deregulacja i lepsze wsparcie ze strony administracji (likwidacja barier administracyjno-prawnych), łatwiejszy dostęp do kapitału i technologii, ograniczanie zakłócającej konkurencję pomocy publicznej, tworzenie równego pola konkurencji; wzrost zatrudnienia i zmiana modelu społecznego: wzrost aktywności zawodowej, uelastycznienie rynku pracy, poprawa edukacji, unowocześnienie systemu zabezpieczeń społecznych, ograniczanie biedy i wykluczenia społecznego; dbałość o trwałe fundamenty rozwoju i środowisko naturalne: ograniczanie zmian klimatycznych, zachowanie zasobów naturalnych.

E-Europa - społeczeństwo informacyjne dla wszystkich eEurope - An Information Society for All, ma na celu: wprowadzenie mieszkańców Europy w fazę cywilizacji cyfrowej we wszystkich sferach aktywności społeczno-zawodowej, tworzenie Europy konkurencyjnej w stosunku do reszty świata, gotowej do finansowania i wdrażania nowych idei, zapewnienie, aby zachodzące procesy uwzględniały uwarunkowania społeczne, gospodarcze i kulturalne poszczególnych krajów, pogłębiały zaufanie i wzmacniały jedność społeczeństw.

Narodowy Plan Rozwoju na lata 2007-2013 Strategia Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z elementami prognozy do roku 2020 Narodowa Strategia Zatrudnienia i Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004 – 2006 Strategia Państwa dla Młodzieży na lata 2003-2012 Indeks Gospodarki Wiedzy dla Polski – Polska 2025

Opracowana przez Radę Ministrów długofalowa strategia trwałego i zrównoważonego rozwoju „Polska 2025” przyjęła następujące zadania strategiczne dla Polski: Uznanie nauki za wiodący czynnik rozwoju kraju oraz prowadzenie aktywnej polityki naukowej, edukacyjnej i technologicznej – wyrażającej się we wzroście nakładów na naukę. Stworzenie systemu innowacyjnego obejmującego placówki badawcze, uniwersytety i podmioty gospodarcze oraz agencje państwowe – poprzez stworzenie mechanizmów pobudzających zainteresowanie podmiotów zainteresowanych nauką, doradztwem i ich finansowaniem. Poprawa statusu nauki w odbiorze społecznym i jej osiągnięć w rozwiązywaniu problemów gospodarczych i społecznych oraz twórcze włączenie w cywilizacyjny rozwój Europy.