Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dysleksja i dysortografia
Advertisements

CO WARTO WIEDZIEC O DYSLEKSJI?
WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
JAK CZYTAĆ OPINIE Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Joanna Dembowa 17 września 2012 , ODN Kalisz
Dysleksja Hanna Mazela.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych.
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
WCZESNE ROZPOZNAWANIE ZABURZEŃ O CHARAKTERZE DYSLEKTYCZNYM
GLOTTODYDAKTYKA Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidulnych potrzeb
TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI – DYSKALKULIA Prezentację przygotowały.
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Nauczyciel a szczególne potrzeby edukacyjne uczniów
RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii
Podsumowanie z realizacji projektu
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Co to jest dysleksja?.
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
Objawy DYSLEKSJI.
INTERPRETACJA OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Szkolenie Rady Pedagogicznej ZSM 2006/2007
NIEZBĘDNIK NAUCZYCIELA
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Analizator wzrokowy to:
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Dysleksja.
JAK ROZUMIEĆ OPINIĘ Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Opracowała: Bożena Bełkot
SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI DYSKALKULIA
ZABURZENIA W ROZWOJU PERCEPCYJNO-MOTORYCZNYM.
Dysleksja Learning Disorder.
Dysleksja i trudności szkolne
Trening metodą Warnkego
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
Najczęściej popełniane błędy formalne w pracy dyplomowej
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w nauce
DYSLEKSJA.
METODA DOBREGO STARTU.
Model edukacyjny Wyzwania w pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu autor: Anna Kilian Projekt: Praktyka czyni mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania.
Dysleksja rozwojowa Pojęcia, objawy, formy pomocy.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
DYSLEKSJA – I CO DALEJ?. Badania prowadzone w Polsce wskazują, że dysleksja rozwojowa występuje u ok. 15 % populacji, z czego lżejsze przypadki stanowią.
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI
GLOTTODYDAKTYKA.
to trudności w nauce czytania i pisania
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi

Odczytywanie i interpretacja opinii psychologiczno-pedagogicznych opracowała mgr Dorota Piątkowska

Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu - dysleksja rozwojowa Gdy trudności ucznia mają charakter wybiórczy i przejawiają się niepowodzeniami w uczeniu się czytania i pisania, mówimy o dysleksji rozwojowej.

Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu - dysleksja rozwojowa rozwój intelektualny w normie

Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu - dysleksja rozwojowa sprawne narządy ruchu

Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu - dysleksja rozwojowa sprawne narządy zmysłów: słuchu i wzroku

Uczeń dyslektyczny – uczeń mający specyficzne trudności w czytaniu. Pod tym pojęciem rozumiemy specyficzne trudności w czytaniu, u których podłoża leżą zaburzenia uwagi, percepcji i pamięci wzrokowej i słuchowej, funkcji językowych oraz ich koordynacji w różnym stopniu i zakresie.

Symptomy dysleksji: kompletny brak umiejętności płynnego czytania, słaba automatyzacja czytania lub opuszczanie wyrazów, zgadywanie i opuszczanie fraz, przekręcanie końcówek, ignorowanie znaków interpunkcyjnych, gubienie się w tekście, unikanie czytania za wszelką cenę, nigdy nie czytają dla przyjemności, trudności w rozumieniu czytanego tekstu – koncentracja na technice czytania zamiast na czytanej treści;

Symptomy dysleksji: trudności z zapamiętywaniem liter, opuszczanie liter, mylenie liter o podobnym kształcie, opuszczanie drobnych elementów liter, liczne błędy ortograficzne

Fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe

Fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe Zaburzenia percepcji wzrokowej

Fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe Zaburzenia percepcji słuchowej

Fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe Obniżona sprawność manualna

Fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe Niski poziom graficzny pisma

Fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe Lateralizacja

Ważne pojęcia Dysgrafia

Ważne pojęcia Dysortografia

Charakterystyka typowych błędów dyslektycznych występujących w pisaniu

Błędy symptomatyczne dla zaburzeń funkcji wzrokowej i pamięci wzrokowej mylenie liter o podobnym kształcie: a–o, 1–ł–t, n–r, m–n, u–w, e–a–ą, mylne odtwarzanie położenia liter: b–p, b–d, d–g, p–g, m–w, n–u, pomijanie drobnych elementów graficznych liter (znaki diakrytyczne, „ogonki" w ą, ę), błędy typowo ortograficzne: u–ó, ż–rz, h–ch, różnicowanie liter dużych i małych, mylenie liter rzadziej używanych: h–f–F, L–F itp.

Błędy symptomatyczne dla zaburzeń funkcji słuchowej, w tym słuchu fonematycznego opuszczanie liter, opuszczanie końcówek lub cząstek wyrazów, dodawanie liter podwajanie liter przestawianie kolejności liter zniekształcenie pisowni całego wyrazu łączna i rozdzielna pisownia mylenie wyrazów podobnie brzmiących mylenie liter – odpowiedników głosek zbliżonych fonetycznie: b–p, d–t, w–f, g–k, dz–c, sz–s, i–y

Błędy typowo ortograficzne wiążące się ze słabą precyzją w różnicowaniu słuchowym dźwięków i zaburzonym kojarzeniem słuchowo-wzrokowo-ruchowym zmiękczenia utrata dźwięczności różnicowanie i–j różnicowanie ą, ę z om, on, em, en.

Indywidualizacja wymagań

dobór środków i metod w zależności od potrzeb i możliwości każdego z uczniów

Dziękuję za uwagę