Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Odczytywanie i interpretacja opinii psychologiczno-pedagogicznych opracowała mgr Dorota Piątkowska
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu - dysleksja rozwojowa Gdy trudności ucznia mają charakter wybiórczy i przejawiają się niepowodzeniami w uczeniu się czytania i pisania, mówimy o dysleksji rozwojowej.
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu - dysleksja rozwojowa rozwój intelektualny w normie
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu - dysleksja rozwojowa sprawne narządy ruchu
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu - dysleksja rozwojowa sprawne narządy zmysłów: słuchu i wzroku
Uczeń dyslektyczny – uczeń mający specyficzne trudności w czytaniu. Pod tym pojęciem rozumiemy specyficzne trudności w czytaniu, u których podłoża leżą zaburzenia uwagi, percepcji i pamięci wzrokowej i słuchowej, funkcji językowych oraz ich koordynacji w różnym stopniu i zakresie.
Symptomy dysleksji: kompletny brak umiejętności płynnego czytania, słaba automatyzacja czytania lub opuszczanie wyrazów, zgadywanie i opuszczanie fraz, przekręcanie końcówek, ignorowanie znaków interpunkcyjnych, gubienie się w tekście, unikanie czytania za wszelką cenę, nigdy nie czytają dla przyjemności, trudności w rozumieniu czytanego tekstu – koncentracja na technice czytania zamiast na czytanej treści;
Symptomy dysleksji: trudności z zapamiętywaniem liter, opuszczanie liter, mylenie liter o podobnym kształcie, opuszczanie drobnych elementów liter, liczne błędy ortograficzne
Fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe
Fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe Zaburzenia percepcji wzrokowej
Fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe Zaburzenia percepcji słuchowej
Fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe Obniżona sprawność manualna
Fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe Niski poziom graficzny pisma
Fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe Lateralizacja
Ważne pojęcia Dysgrafia
Ważne pojęcia Dysortografia
Charakterystyka typowych błędów dyslektycznych występujących w pisaniu
Błędy symptomatyczne dla zaburzeń funkcji wzrokowej i pamięci wzrokowej mylenie liter o podobnym kształcie: a–o, 1–ł–t, n–r, m–n, u–w, e–a–ą, mylne odtwarzanie położenia liter: b–p, b–d, d–g, p–g, m–w, n–u, pomijanie drobnych elementów graficznych liter (znaki diakrytyczne, „ogonki" w ą, ę), błędy typowo ortograficzne: u–ó, ż–rz, h–ch, różnicowanie liter dużych i małych, mylenie liter rzadziej używanych: h–f–F, L–F itp.
Błędy symptomatyczne dla zaburzeń funkcji słuchowej, w tym słuchu fonematycznego opuszczanie liter, opuszczanie końcówek lub cząstek wyrazów, dodawanie liter podwajanie liter przestawianie kolejności liter zniekształcenie pisowni całego wyrazu łączna i rozdzielna pisownia mylenie wyrazów podobnie brzmiących mylenie liter – odpowiedników głosek zbliżonych fonetycznie: b–p, d–t, w–f, g–k, dz–c, sz–s, i–y
Błędy typowo ortograficzne wiążące się ze słabą precyzją w różnicowaniu słuchowym dźwięków i zaburzonym kojarzeniem słuchowo-wzrokowo-ruchowym zmiękczenia utrata dźwięczności różnicowanie i–j różnicowanie ą, ę z om, on, em, en.
Indywidualizacja wymagań
dobór środków i metod w zależności od potrzeb i możliwości każdego z uczniów
Dziękuję za uwagę