Parowozownia Wolsztyn
Podstawa Prawna Samorząd Województwa Wielkopolskiego jest Organizatorem przewozów na podstawie: a) Ustawy o transporcie kolejowym z 28 marca 2003 roku, która w artykule 40 określa, iż „organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów osób, wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych oraz nabywanie kolejowych pojazdów szynowych należy do zadań własnych samorządu województwa”. b) Ustawy z dnia 16 grudnia 2010 roku o publicznym transporcie zbiorowym, która w artykule 7 wskazuje, iż „organizatorem publicznego transportu zbiorowego, zwanym dalej „organizatorem”, właściwym ze względu na obszar działania lub zasięg przewozów jest województwo na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich”.
Wsparcie rozwoju Samorząd Województwa Wielkopolskiego wspiera rozwój systemu połączeń pociągami, prowadzonymi trakcją parową, gdyż: Projekt doskonale wpisuje się w możliwości, wynikające z realizowania usług o charakterze służby publicznej, dając efekt synergii ( umowa PSC plus komercja), Jest on elementem szerszego programu w połączeniu z modernizacją odcinka Wolsztyn – Luboń k/Poznania (86% środków finansowych pochodzi z WRPO), Funkcjonowanie regularnych połączeń z parowozami generuje przychody i zabezpiecza miejsca pracy – głównie w sektorze usług (choć nie są to bezpośrednie przychody Parowozowni Wolsztyn).
Idea funkcjonowania Propozycja powołania samodzielnego podmiotu wynika z: konieczności znalezienia formuły utrzymania i rozwoju przewozów, realizowanych trakcją parową, które mają spełniać rolę „lokomotywy turystycznej” wśród produktów turystycznych Wielkopolski, na bazie biznesowo zarządzanego podmiotu, restrukturyzacji PKP Cargo S. A. istotnego znaczenia, jako marki Regionu.
Założenia biznesowe Założenia biznesowe w zakresie zasobów do opracowywanego biznes planu (koszty): zasoby rzeczowe minimum - w horyzoncie 10 letnim: 3 czynne parowozy do realizacji usługi PSC i przejazdów turystycznych, 4 wagony do przejazdów PSC i/lub pociągów turystycznych na dłuższych trasach, 6 wagonów Retro Bi/Ci do przejazdów turystycznych na trasach krótkich, zatrudnienie – w pierwszym etapie maksymalnie 33 osoby, z czego 25 w działalności podstawowej: drużyny trakcyjne, warsztat, drużyny konduktorskie nieruchomości (wartość rynkowa 4,022 mln PLN)
Założenia biznesowe c.d. Założenia biznesowe – główne źródła przychodów oraz środków wspierających: umowa PSC – wieloletnia na realizację kolejowych przewozów regionalnych pociągami prowadzonymi trakcją parową (około 114 tys. pockm rocznie), będąca finansowym filarem działalności (obecnie roczna rekompensata wynosi około 3,5 mln PLN z budżetu Województwa Wielkopolskiego, rekompensata ta uwzględniać będzie rozsądny zysk), turystyka (pociągi dodatkowe i nadzwyczajne) której udział w przychodach wzrastałby o minimum 10% rocznie: inne, w tym zbilansowanie działalności ekspozycyjnej (muzeum), sponsorzy, przygotowanie projektów z wykorzystaniem unijnych środków wsparcia na rozwój w kolejnej perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020.
Podstawowe kierunki działania świadczenie usług w ramach umowy PSC z organizatorem przewozów, na możliwie najwyższym poziomie i według oczekiwanych standardów (przez pasażerów niekoniecznie interesujących się trakcją parową), rozwój turystyki kolejowej między innymi poprzez: współpracę z podmiotami o podobnym charakterze i partnerów biznesowych (muzea, koleje dojazdowe, parki rozrywki, projekty) celem wygenerowania wspólnych produktów (np. Karnet Wielkopolska), rozbudowę nowoczesnych technik przekazu w ramach Parowozowni, szczególnie kierowanych do najmłodszych, stworzenie i rozbudowanie oferty „Sklep parowozowy” w tym e-sprzedaż, udział w targach turystycznych, promocja i marketing poprzez internet, elastyczność w dostosowaniu oferty do popytu.
Tradycja Parowozowni Ludzie podtrzymujący tradycję Parowozowni Wolsztyn: zatrudnienie nowych maszynistów posiadających prawo kierowania na trakcję parową (doraźnie), opracowanie i uzgodnienie z kompetentnymi organami programu szkoleń i zasad kształcenia w zakresie uprawnień do wykonywania zawodu maszynisty trakcji parowej (długoterminowo), nawiązanie współpracy z placówkami dydaktycznymi w regionie dla właściwego poziomu utrzymania w zakresie warsztatowym (system praktyk zawodowych), objęcie wszystkich pracowników Parowozowni systemem szkoleń, w tym w zakresie relacji z klientem.
Analiza Finansowa Plan prezentacji wyników analizy finansowej Prognoza pracy eksploatacyjnej, Przychody z działalności operacyjnej Spółki Parowozownia Wolsztyn, Kalkulacja dopłat z UMWW – Wariant 1 Kalkulacja dopłat z UMWW – Wariant 2 Kalkulacja dopłat z UMWW – Wariant 3 Kalkulacja dopłat z UMWW – Wariant 4
Praca eksploatacyjna (pockm)
Przychody z działalności operacyjnej bez dopłat (tys. zł)
Wariant 1 – Założenia Założenia do analizy finansowej: Wniesienie środków trwałych przez PKP Cargo S.A. na poziomie 2,4 mln zł, W kalkulacji dopłat uwzględnione zostały koszty operacyjne Spółki oraz inwestycje odtworzeniowe, Zakładane wydatki odtworzeniowe i remonty Lp. Wyszczególnienie 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 1. Ol49-7 250 700 2. Ol49-23 1500 3. Ol49-59 4. Ol49-69 5. Suma 2000 1200
Wariant 1 -Kalkulacja dopłat UMWW (zł/pockm)
Wariant 2 – Założenia Założenia do analizy finansowej: Wniesienie środków trwałych przez PKP Cargo S.A. na poziomie 4,8 mln zł, W kalkulacji dopłat uwzględnione zostały wyłącznie koszty operacyjne Spółki, Zakładane wydatki odtworzeniowe i remonty Lp. Wyszczególnienie 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 1. Ol49-7 250 700 2. Ol49-23 1500 3. Ol49-59 4. Ol49-69 5. Suma 2000 1200
Wariant 2 - Kalkulacja dopłat UMWW (zł/pockm)
Wariant 3 – Założenia Założenia do analizy finansowej: Wniesienie środków trwałych przez PKP Cargo S.A. na poziomie 2,4 mln zł, W kalkulacji dopłat uwzględnione zostały koszty operacyjne Spółki oraz inwestycje odtworzeniowe, zamiana lokomotywy Ol49-69 na Pm36-2 Zakładane wydatki odtworzeniowe i remonty Lp. Wyszczególnienie 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 1. Ol49-7 250 700 2. Ol49-23 1500 3. Ol49-59 4. Pm36-2 5. Suma 750 1200 2450
Wariant 3 - Kalkulacja dopłat UMWW (zł/pockm)
Wariant 4 – Założenia Założenia do analizy finansowej: Wniesienie środków trwałych przez PKP Cargo S.A. na poziomie 4,8 mln zł, W kalkulacji dopłat uwzględnione zostały wyłącznie koszty operacyjne Spółki, zamiana lokomotywy Ol49-69 na Pm36-2 Zakładane wydatki odtworzeniowe i remonty Lp. Wyszczególnienie 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 1. Ol49-7 250 700 2. Ol49-23 1500 3. Ol49-59 4. Pm36-2 5. Suma 750 1200 2450
Wariant 4 - Kalkulacja dopłat UMWW (zł/pockm)
Harmonogram realizacji Przewidywany harmonogram realizacji przedsięwziecia: etap 1: powołanie niskokapitałowej spółki celem przygotowania i uzyskania dokumentów formalno – prawnych ( licencja na przewozy, certyfikat bezpieczeństwa, regulamin organizacyjny, wewnętrzne akty prawa pracy, rejestracja nowego podmiotu KRS, NIP, Inspekcja Pracy), zatrudnienie pracowników, zawarcie umów z partnerami współrealizującymi proces przewozowy: do 30.06.2011 etap2 : dokapitalizowanie spółki i rozpoczęcie działalności operacyjnej: 11.12.2011
Parowozownia Wolsztyn TO MUSI SIĘ UDAĆ !!!