Postępowanie organów PSP w trybie rozwiązań zastępczych i zamiennych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

DLA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Kpt. mgr inż. Maciej Hamerski Wydział Kontrolno-Rozpoznawczy Komenda Miejska PSP w Olsztynie Ocena zgodności wyrobów budowlanych przeznaczonych do ochrony.
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
INFORMACJE PODSTAWOWE
Nowelizacja rozporządzenia MSWiA dot. świadectw dopuszczenia
KOMENDA WOJEWÓDZKA PAŃSTOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W WARSZAWIE
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
Samochody pożarnicze - walidacja wymagań
Podstawy prawne dla monitoringu jakości wody przeznaczonej do spożycia
Analiza ogólna zmian w odniesieniu do każdego wyrobu objętego dopuszczeniem Postępowanie Jednostki Certyfikującej w zakresie wydanych świadectw dopuszczenia.
Ochotniczych Straży Pożarnych
Czyszczenie przewodów kominowych.
st. kpt. mgr inż. PIOTR KRZYWINA Biuro Rozpoznawania Zagrożeń
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Specjalista ds. ochrony przeciwpożarowej inż. Grzegorz Rogalewicz
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Jan Jagnyziak - Komendant Lotniskowej Straży Pożarnej
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
Państwowej Straży Pożarnej
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
Podstawowe funkcje zamków antypanicznych
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Zadania Wydziału Kontrolno – Rozpoznawczego KM PSP m. st
Międzynarodowe targi ochrony pracy, pożarnictwa i ratownictwa
Szkolenie podstawowe z zakresu BHP
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
WARUNKI DO KORZYSTANIA Z OBIEKTÓW UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ I BUDYNKÓW MIESZKALNYCH w ustawie Prawo budowlane Opr. mgr inż.... Grzegorz Wójcik.
Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w szkole i poza szkołą
OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA W SZKOLE
Przedmiot: Niezawodność i bezpieczeństwo budowli ćwiczenia projektowe
mgr inż. Marcin Mucha Rzeczoznawca ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Odbiory obiektów przez funkcjonariuszy państwowej straży pożarnej
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004r. (Dz.U nr 22, poz. 169) w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w.
Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Właściwość sądów administracyjnych
Narada z przedstawicielami komend wojewódzkich PSP, szkół PSP oraz CMP odpowiedzialnymi za archiwizację dokumentacji Kraków, dnia września 2014 r.
Postępowanie organów PSP w trybie rozwiązań zastępczych i zamiennych
Uzgadnianie dokumentów z zakresu ochrony przeciwpożarowej
Proces projektowania Warunki techniczne
Reglamentacja procesu budowy
ROZBIÓRKA FAKULTATYWNA
EWAKUACJA – OBECNIE I ZMIANY - w przepisach ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów - w przepisach techniczno-budowlanych.
Wymagania techniczne w zakresie ochrony przeciwpożarowej dla budynków socjalnych.
BUDOWLE OCHRONNE W POLSCE – STAN PRAWNY I FAKTYCZNY, OCENA STANU ISTNIEJĄCEGO I POTRZEB MIASTA POZNANIA PRZYGOTOWANIE i ORGANIZOWANIE SCHRONOW Zadanie.
bryg. mgr inż. Wiktor Mrozik
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
OGRANICZONE UPRAWNIENIA organu administracji architektoniczno-budowlanej podczas sprawdzania projektu budowlanego w ramach postępowania administracyjnego.
WYMAGANIA PRZECIWPOŻAROWE DLA BUDYNKÓW DYDAKTYCZNYCH
SZKOLENIE Z ZAKRESU OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ dla Rad Pedagogicznych
BEZPIECZEŃSTWO POŻAROWE
SZKOLENIA CZŁONKÓW JEDNOSTEK OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Wymogi ochrony przeciwpożarowej w lokalu, w którym będzie odbywała się realizacja wychowania przedszkolnego.
Kontrole okresowe przewodów kominowych.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Podstawowe działania ratownicze
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Zapis prezentacji:

Postępowanie organów PSP w trybie rozwiązań zastępczych i zamiennych st. bryg. Zbigniew Grzelak bryg. Wiesława Kozdraj

Obowiązujący stan prawny niesie w swoich pojęciach określenia dotyczące sposobu realizacji inwestycji w sposób inny niż wskazują na to : - Ustawa „prawo budowlane” - przepisy wykonawcze oraz normy określające szczegółowe rozwiązania techniczne. Są to pojęcia jak: - odstępstwa od obowiązujących przepisów - rozwiązania zastępcze w zakresie warunków technicznych, które mogą być spełnione w sposób inny niż wskazują na to obowiązujące przepisy oraz rozwiązania zamienne zapewniające niepogorszenie warunków ochrony przeciwpożarowej, w przypadkach wskazanych w przepisach przeciwpożarowych stosownie do wskazań sporządzonych ekspertyz technicznych.

USTAWA z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 156 poz. 1118 z późn. zm.).

Art. 9. 1. W przypadkach szczególnie uzasadnionych dopuszcza się odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, o których mowa w art. 7. Odstępstwo nie może powodować zagrożenia życia ludzi lub bezpieczeństwa mienia, a w stosunku do obiektów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 - ograniczenia dostępności dla osób niepełnosprawnych oraz nie powinno powodować pogorszenia warunków zdrowotno-sanitarnych i użytkowych, a także stanu środowiska, po spełnieniu określonych warunków zamiennych. 2. Właściwy organ, po uzyskaniu upoważnienia ministra, który ustanowił przepisy techniczno - budowlane, w drodze postanowienia, udziela bądź odmawia zgody na odstępstwo.

3. Wniosek do ministra, o którym mowa w ust 3. Wniosek do ministra, o którym mowa w ust. 2, w sprawie upoważnienia do udzielenia zgody na odstępstwo właściwy organ składa przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę. Wniosek powinien zawierać: 1) charakterystykę obiektu oraz, w miarę potrzeby, projekt zagospodarowania działki lub terenu, a jeżeli odstępstwo mogłoby mieć wpływ na środowisko lub nieruchomości sąsiednie - również projekty zagospodarowania tych nieruchomości, z uwzględnieniem istniejącej i projektowanej zabudowy; 2) szczegółowe uzasadnienie konieczności wprowadzenia odstępstwa; 3) propozycje rozwiązań zamiennych; 4) pozytywną opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków w odniesieniu do obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków oraz innych obiektów budowlanych usytuowanych na obszarach objętych ochroną konserwatorską; 5) w zależności od potrzeb - pozytywną opinię innych zainteresowanych organów. 4. Minister, o którym mowa w ust. 2, może uzależnić upoważnienie do wyrażenia zgody na odstępstwo od spełnienia dodatkowych warunków.

Co to są rozwiązania zastępcze i zamienne? rozwiązania zastępcze – rozwiązania spełniające wymagania w zakresie bezpieczeństwa pożarowego w inny sposób niż określono w przepisach techniczno-budowlanych, zapewniający akceptowalny poziom bezpieczeństwa ludzi i mienia; rozwiązania zamienne – rozwiązania spełniające wymagania w zakresie bezpieczeństwa pożarowego w inny sposób niż określono w przepisach przeciwpożarowych, zapewniający niepogorszenie warunków ochrony przeciwpożarowej.

Aktualne akty prawne w zakresie rozwiązań zastępczych i zamiennych Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690, ze zm.) - § 2 ust. 2 i 3a Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 80, poz. 563) - § 1 ust. 2 w związku z § 15, § 20, § 23 ust. 1 i 2, § 24 ust. 1, § 25 ust. 1 oraz § 34 ust. 1. Obowiązuje do dnia 29 czerwca 2010 r. Od dnia 30 czerwca 2010 r. – rozp. z dnia 7 czerwca 2010 r. w ww. sprawie (Dz. U. Nr 109, poz. 719) Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych ( Dz. U. Nr 124, poz. 1039 ) - § 8 ust. 3 i § 12 ust. 4 Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 243, poz. 2063 ze zm.) - § 3 ust.4

Uzgadnianie rozwiązań zastępczych w trybie § 2 ust Uzgadnianie rozwiązań zastępczych w trybie § 2 ust. 2 i 3a rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.) Przedmiotem ekspertyzy technicznej, sporządzonej przez właściwą jednostkę badawczo-rozwojową lub rzeczoznawców: budowlanego oraz do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, mogą być przypadki dotyczące wyłącznie nadbudowy, rozbudowy, przebudowy lub zmiany sposobu użytkowania budynków istniejących, oraz dostosowania do wymagań bezpieczeństwa pożarowego w zakresie warunków techniczno-budowlanych, jeżeli budynek uznany został za zagrażający życiu ludzi.

Elementy zagrożenia życia ludzi zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów - Dz. U.nr 80 z 2006 poz. 563 (od 30 czerwca 2010 r. rozp. MSWiA z dnia 7 czerwca 2010 r. w ww. sprawie - Dz. U. 2010 Nr 109, poz. 719) § 12. 1. (16.2) Podstawą do uznania użytkowanego budynku istniejącego za zagrażający życiu ludzi jest niezapewnienie przez występujące w nim warunki techniczne ( z zastrzeżeniem§45) możliwości ewakuacji ludzi, w szczególności w wyniku: 1) szerokości przejścia, dojścia lub wyjścia ewakuacyjnego albo biegu względnie spocznika klatki schodowej służącej ewakuacji, mniejszej o ponad jedną trzecią od określonej w przepisach techniczno-budowlanych; 2) długości przejścia lub dojścia ewakuacyjnego większej o ponad 100 % od określonej w przepisach techniczno-budowlanych;

3) występowania w pomieszczeniu strefy pożarowej zakwalifikowanej do kategorii zagrożenia ludzi ZL I lub ZL II albo na drodze ewakuacyjnej: a) okładziny sufitu lub sufitu podwieszonego z materiału łatwo zapalnego lub kapiącego pod wpływem ognia, względnie wykładziny podłogowej z materiału łatwo zapalnego, b) okładziny ściennej z materiału łatwo zapalnego na drodze ewakuacyjnej, jeżeli nie zapewniono dwóch kierunków ewakuacji; 4) niewydzielenia ewakuacyjnej klatki schodowej budynku wysokiego innego niż mieszkalny lub wysokościowego, w sposób określony w przepisach techniczno-budowlanych; 5) niezabezpieczenia przed zadymieniem dróg ewakuacyjnych wymienionych w przepisach techniczno-budowlanych, w określony w nich sposób; 6) braku wymaganego oświetlenia awaryjnego w strefie pożarowej zakwalifikowanej do kategorii zagrożenia ludzi ZL I, ZL II lub ZL V albo na drodze ewakuacyjnej prowadzącej z tej strefy na zewnątrz budynku. 2. Właściciel lub zarządca budynku, o którym mowa w ust. 1, powinien zastosować rozwiązania zapewniające spełnienie wymagań bezpieczeństwa pożarowego w sposób określony w przepisach techniczno-budowlanych.

Najczęściej występujące rozwiązania zastępcze § 2 ust Najczęściej występujące rozwiązania zastępcze § 2 ust. 2 i 3a rozporządzenia Ministra Infrastruktury w stosunku do: Odległości budynku od granicy działki, Szerokości biegów i spoczników schodów w klatkach schodowych, Szerokości dróg ewakuacyjnych, Długości dojść ewakuacyjnych, Sposobu oddymiania klatek schodowych, Oświetlenie ewakuacyjnego, Szerokości drzwi ewakuacyjnych, Klasy odporności pożarowej budynków itp..

Uzgadnianie rozwiązań zamiennych w trybi § 1 ust Uzgadnianie rozwiązań zamiennych w trybi § 1 ust. 2 rozporządzenie MSWiA z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów ( Dz. U. 2006 Nr 80, poz. 563 od 30 czerwca 2010 r. Dz. U. 2010 Nr 109, poz. 719) Przedmiotem ekspertyzy technicznej, sporządzonej przez rzeczoznawcę do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, jest wskazanie rozwiązań zamiennych w stosunku do wymienionych w § 15 i § 20 oraz w § 23 ust. 1 i 2, § 24 ust. 1, § 25 ust. 1 i § 34 ust. 1 ww. rozporządzenia MSWiA z dnia 21.04.2006 r., dopuszczonych w przypadkach szczególnie uzasadnionych lokalnymi uwarunkowaniami, w uzgodnieniu z właściwym miejscowo komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej, jeżeli zapewnią one niepogorszenie warunków ochrony przeciwpożarowej obiektu. W rozporządzeniu z dnia 7 czerwca 2010 r. wskazanie rozwiązań zamiennych w stosunku do §19, §23, §24 i §25 ust.1, 2, 5 i 6 oraz w §27 ust. 1 i 2, §28 ust. 1, §29 ust.1 i §38 ust.1 Zastosowanie rozwiązań zamiennych w stosunku do wymienionych w powyższych paragrafach ww. rozporządzenia MSWiA możliwe jest zarówno w budynkach istniejących, jak i nowowznoszonych.

Najczęściej występujące rozwiązania zamienne § 1 ust. 2 w stosunku do: Wyposażenia budynku w zawory hydrantowe, Wielkości zbiorników zasilających instalacje wodociągową przeciwpożarową, Wyposażenia budynku w system sygnalizacji pożarowej (częściowe systemy), Wyposażenia budynku w dźwiękowy system ostrzegawczy (szpitale), Wyposażenia budynku w stałe urządzenia gaśnicze wodne itp..

Uzgadnianie rozwiązań zamiennych w trybie § 8 ust. 3 i § 13 ust Uzgadnianie rozwiązań zamiennych w trybie § 8 ust. 3 i § 13 ust. 4 rozporządzenia MSWiA Przedmiotem wystąpienia (wniosku) sporządzonego przez właściciela obiektu, inwestora, dotyczącego uzgodnienia wskazanych rozwiązań zamiennych w stosunku do wymaganego przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę i dróg pożarowych, to jest § 8 ust. 3 i § 13 ust. 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24.07.2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych (Dz.U. Nr 124, poz. 1030), dopuszczonych do zastosowania, w uzgodnieniu z właściwym miejscowo komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej, w przypadkach szczególnie uzasadnionych lokalnymi uwarunkowaniami, jest wskazanie takich rozwiązań, które zapewnią niepogorszenie warunków ochrony przeciwpożarowej obiektu. Zastosowanie rozwiązań zamiennych w stosunku do wymienionych w  § 8 ust. 3 i § 13 ust. 4 ww. rozporządzenia MSWiA z dnia 24.07.2009 r., o których mowa wczesniej, dotyczy możliwości ich zastosowania zarówno w budynkach istniejących, jak i nowowznoszonych. UWAGA! Ekspertyza techniczna dla rozwiązań zamiennych przewidzianych w trybie § 8 ust. 3 i § 13 ust. 4 – nie jest wymagana.

Najczęściej występujące rozwiązania zamienne § 8 ust. 3 i § 13 ust Najczęściej występujące rozwiązania zamienne § 8 ust. 3 i § 13 ust. 4 w stosunku do: Ilości wody do celów przeciwpożarowych do zewnętrznego gaszenia pożaru dla budynków o powierzchni przekraczającej 1000 m2, Odległości hydrantów nadziemnych od budynków, Przebiegu drogi pożarowej wzdłuż krótszego boku budynku, Zakończenia drogi pożarowej placem manewrowym o wymiarach mniejszych niż 20x20m, Przybliżenie krawędzi drogi pożarowej do budynku na odległość mniejszą niż 5 m itp..

Uzgadnianie rozwiązań zastępczych w trybie § 3 ust Uzgadnianie rozwiązań zastępczych w trybie § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki Przedmiotem wystąpienia (wniosku) sporządzonego przez właściciela obiektu lub inwestora o uzgodnienie jest wskazanie rozwiązań zastępczych z zakresu bezpieczeństwa pożarowego, zgodnie z dopuszczeniem określonym w § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21.11.2005 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 243, poz. 2063 ze zm.), dopuszczonych w przypadkach szczególnie uzasadnionych lokalnymi uwarunkowaniami, w uzgodnieniu z właściwym miejscowo komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej, jest wskazanie takich rozwiązań, które zapewnią niepogorszenie warunków ochrony przeciwpożarowej obiektu. Dopuszczenie zastosowania rozwiązań zastępczych z § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21.11.2005 r., o których mowa w pkt. 1, dotyczy możliwości ich zastosowania przy przebudowie obiektów budowlanych lub ich części, przeznaczonych do magazynowania, przeładunku i dystrybucji ropy naftowej oraz produktów naftowych.

Najczęściej występujące rozwiązania zamienne § 3 ust Najczęściej występujące rozwiązania zamienne § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki występują w stosunku do: Lokalizacji zbiorników na terenie działki itp..

Rozwiązania zastępcze i zamienne powinny być rozważane indywidualnie dla każdego obiektu. Wpływ na dobór rozwiązań zamiennych mogą mieć takie elementy jak lokalizacja najbliższej Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej PSP (lub OSP włączonej do KSRG, Straży Zakładowej), funkcjonowanie w budynku sprawnego systemu sygnalizacji pożarowej (z monitoringiem do PSP) , spełnienie wymagań ewakuacyjnych, dogodny dostęp operacyjny do obiektu, możliwość podawania wody bezpośrednio ze sprzętu pożarniczego i lokalizacja najbliższego istniejącego źródła wody itp. w zależności od przedmiotu wystąpienia.

Ilości wydanych postanowień w latach 2007 - 2009

Ilości wydanych postanowień w latach 2007 - 2009

Ilości wydanych postanowień w latach 2007 - 2009

Dziękuję za uwagę!!!