Kierowanie działaniami ratowniczymi zasady przejmowania kierowania na miejscu akcji, stanu wyższej konieczności i jego interpretacja. JRG Limanowa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMENDA WOJEWÓDZKA PAŃSTOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W WARSZAWIE
Advertisements

ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 7: Sporządzanie dokumentacji z działań ratowniczych Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP
Prawo administracyjne
PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA W POLSCE
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
SYSTEM RATOWNICTWA MEDYCZNEGO
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
POLICJA.
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Podstawy zabezpieczenia i ratowania strażaków podczas wewnętrznych działań gaśniczych Wstęp.
SYSTEM SZKOLENIA CZŁONKÓW OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH BIORĄCYCH BEZPOŚREDNI UDZIAŁ W DZIAŁANIACH RATOWNICZYCH.
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert.
Zasady udzielania pierwszej pomocy medycznej
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Sytuacje kryzysowe w szkole
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Dowodzenie akcją ratowniczą
ZASADY PRZEPROWADZANIA KONTROLI
PO REFORMIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Przestrzeganie przepisów bhp,
Organizacja ochrony przeciwpożarowej
Wydziału Bezpieczeństwa Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego Kazimierz Grubba Naczelnik Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Kierowanie działaniami
Kontratypy.
Dokumentacja Kierującego Działaniem Ratowniczym. Wszystkie jednostki ochrony przeciwpożarowej mają obowiązek posiadania na samochodach druków zgodnie.
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
OŚRODEK SZKOLENIA PSP W SŁUPSKU
- obrona konieczna – art. 25 k.k. - stan wyższej konieczności – art. 26 § 1 - dozwolone ryzyko nowatorskie, w szczególności eksperyment ekonomiczny –
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Wypadki przy pracy Akty prawne Definicje
^ Alarmowanie, powiadamianie i dysponowanie
Opracowanie: dr Artur Woźny r. – Georgius Agricola „O metalach”: „…górnictwo jest zawodem niebezpiecznym.” 1897 r. – zarządzenie Rejonowego Urzędu.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
KOMENDA WOJEWÓDZKA PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W RZESZOWIE st. bryg. Bogdan Kuliga Podkarpacki Komendant Wojewódzki PSP SYSTEM RATOWNICTWA DROGOWEGO NA.
Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
Geneza budowy systemu powiadamiania PODSTAWA PRAWNA Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2009 r. w sprawie organizacji.
bryg. dr inż. Ireneusz NAWOROL Cz. 2.
Zasady organizacji szkoleń członków Ochotniczych Straży Pożarnych biorących bezpośredni udział w działaniach ratowniczych Opracował: kpt. Marek Szalbot.
TEMAT 4: KIEROWANIE DZIAŁANIAMI RATOWNICZYMI
TEMAT 3: PRAWA I OBOWIĄZKI KIERUJĄCEGO DZIAŁANIEM RATOWNICZYM PODCZAS PROWADZENIA DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH autor: Łukasz Kochan Szkolenie kierujących działaniem.
SZKOLENIE Z ZAKRESU OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ dla Rad Pedagogicznych
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
Podstawy Prawne Funkcjonowania OSP
SZKOLENIA CZŁONKÓW JEDNOSTEK OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH
Zasady organizacji szkoleń członków Ochotniczych Straży Pożarnych biorących bezpośredni udział w działaniach ratowniczych Opracował: kpt. Marek Szalbot.
Szkolenie kierujących działaniem ratowniczym dla członków OSP
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Struktura i organizacja ochrony przeciwpożarowej, Ochrony Straży oraz ochrony ludności Autor:
Podstawowe działania ratownicze
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Zapis prezentacji:

Kierowanie działaniami ratowniczymi zasady przejmowania kierowania na miejscu akcji, stanu wyższej konieczności i jego interpretacja. JRG Limanowa

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI AKTY PRAWNE ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji krajowego systemu ratowniczo –gaśniczego ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 4 lipca 1992 r. w sprawie zakresu i trybu korzystania z praw przez kierującego działaniem ratowniczym.

Kierowanie działaniem ratowniczym Kierowanie działaniem ratowniczym — należy przez to rozumieć planowanie, organizowanie, nadzorowanie i koordynowanie działań ratowniczych. Działaniem ratowniczym kieruje uprawniona osoba, która powinna być oznakowana w sposób widoczny dla innych uczestników działań ratowniczych.

KDR - kieruje działaniami sił i środków podmiotów ksrg i innych podmiotów uczestniczących w działaniu ratowniczym w szczególności przez: 1) wydawanie rozkazów lub poleceń oraz kontrolę ich wykonania; 2) nadzorowanie realizacji zasad i procedur ratowniczych ujętych w planach ratowniczych; 3) ostrzeganie o rodzajach i zasięgu zagrożenia oraz ewentualnym stopniu ryzyka planowanego działania ratowniczego.

Kierujący organizuje działania ratownicze z uwzględnieniem w szczególności: 1) rodzaju i skali zdarzenia; 2) liczby osób poszkodowanych lub bezpośrednio zagrożonych; 3) występujących zagrożeń oraz prognozy ich rozwoju.

Kierowanie interwencyjne polega w szczególności na: ustaleniu rodzaju zagrożeń oraz wyznaczeniu strefy zagrożenia; przydzielaniu zadań dla rot lub pododdziałów; ustaleniu sposobów i metod poszukiwania zagrożonych i poszkodowanych osób oraz udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy; ocenie sytuacji i prognozie jej rozwoju w zakresie potrzeb zasobów ratowniczych; zorganizowaniu ewakuacji ludności i zwierząt poza strefę zagrożenia; zorganizowaniu dekontaminacji wstępnej; analizowaniu czasu pracy poszczególnych zespołów w strefie działań ratowniczych, w szczególności czasu pracy w ubraniach ochronnych i sprzęcie izolującym drogi oddechowe ratowników;

nadzorowaniu skuteczności działania ratowniczego oraz zachowania bezpiecznych warunków jego prowadzenia; organizowaniu łączności dla podmiotów ksrg biorących udział w działaniu ratowniczym; analizowaniu zużycia sprzętu i środków gaśniczych, pochłaniających i neutralizujących; współdziałaniu z koordynatorem medycznych działań ratowniczych ; zgłoszeniu zapotrzebowania na niezbędne siły i środki podmiotów ksrg; zorganizowaniu wsparcia logistycznego; przekazywaniu informacji o prowadzonych działaniach ratowniczych do stanowiska kierowania komendanta Państwowej Straży Pożarnej; dokumentowaniu, według potrzeb, prowadzonych działań ratowniczych na miejscu zdarzenia.

Kierowanie działaniem ratowniczym rozpoczyna się z chwilą przybycia na miejsce zdarzenia pierwszych sił i środków podmiotów ksrg. Kierowanie działaniem ratowniczym ustaje z chwilą wykonania działań ratowniczych, w tym: 1) udzielenia kwalifikowanej pierwszej pomocy osobom poszkodowanym na miejscu zdarzenia oraz przekazania ich zespołowi ratownictwa medycznego albo osobie wykonującej zawód medyczny w zakładzie opieki zdrowotnej; 2) przekazania terenu, obiektu lub mienia objętego działaniem ratowniczym właścicielowi, zarządcy, użytkownikowi lub przedstawicielowi organu administracji rządowej lub samorządu terytorialnego albo Policji lub straży gminnej (miejskiej), a w przypadku braku możliwości ich ustalenia lub nieobecności na miejscu zdarzenia — zgłoszenia tego faktu do właściwego terytorialnie stanowiska kierowania ksrg.

Wyróżnia się trzy poziomy kierowania działaniem ratowniczym: interwencyjny — realizowany w strefie zagrożenia lub strefie działań ratowniczych w celu realizowania czynności ratowniczych oraz zapewnienia bezpieczeństwa ratownikom; kierowaniu interwencyjnemu podlegają siły nieprzekraczające wielkością jednej kompanii;

taktyczny — realizowany na granicy strefy zagrożenia lub poza nią w celu wykonania przyjętych taktyk lub określonej strategii oraz nadzoru nad kierowaniem interwencyjnym; kierowaniu taktycznemu podlegają siły nieprzekraczające wielkością jednego batalionu lub siły, w których składzie znajdują się specjalistyczne grupy ratownicze; strategiczny — realizowany w celu określenia i przyjęcia niezbędnej strategii w likwidowaniu zagrożenia oraz nadzoru nad kierowaniem taktycznym; kierowaniu strategicznemu podlegają siły odwodów operacyjnych na obszarze województwa, siły centralnego odwodu operacyjnego lub siły przekraczające wielkością jeden batalion.

Kierowanie interwencyjne są obowiązani przejąć ratownicy z jednostek ochrony przeciwpożarowej, posiadający kwalifikacje do kierowania działaniem ratowniczym, właściwi ze względu na obszar chroniony, w kolejności: 1) członek ochotniczej straży pożarnej; 2) komendant gminny ochrony przeciwpożarowej, jeśli jest członkiem ochotniczej straży pożarnej; 3) strażak jednostki ochrony przeciwpożarowej; 4) dowódca zastępu Państwowej Straży Pożarnej; 5) dowódca sekcji Państwowej Straży Pożarnej; 6) zastępca dowódcy zmiany Państwowej Straży Pożarnej; 7) dowódca zmiany Państwowej Straży Pożarnej; 8) zastępca dowódcy jednostki ratowniczo –gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej; 9) dowódca jednostki ratowniczo -gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej.

Dokumentacja działań ratowniczych obejmuje: 1) kartę zdarzenia; 2) zestawienie dobowe zdarzeń; 3) kartę udzielonej kwalifikowanej pierwszej pomocy; 4) kartę dekontaminacyjną osoby poszkodowanej; 5) informację ze zdarzenia; 6) informację o działaniach ratowniczych przeprowadzonych przez oddział lub pododdział odwodu operacyjnego; 7) meldunek o wypadku lekkim ratownika; 8) meldunek o wypadkach śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych ratowników, 9) meldunek o wypadku lub kolizji pojazdu podmiotu ksrg; 10) potwierdzenie udziału w działaniu ratowniczym; 11) potwierdzenie przekazania terenu, obiektu lub mienia objętego działaniem ratowniczym.

Dokumentacja działań ratowniczych obejmuje ponadto: 1) decyzje, pokwitowania, protokoły i raporty, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 lipca 1992 r. w sprawie zakresu i trybu korzystania z praw przez kierującego działaniem ratowniczym (Dz. U. Nr 54, poz. 259); 2) dokumentację, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2003 r. Nr 5, poz. 58).

Kierujący akcją ratowniczą lub innym działaniem ratowniczym prowadzonym przez jednostki ochrony przeciwpożarowej jest uprawniony do zarządzenia: 1) ewakuacji ludzi z rejonu objętego działaniem ratowniczym w przypadku zagrożenia życia i zdrowia, w szczególności gdy: a) istnieje możliwość powstania paniki, b) przewidywany rozwój zdarzeń może spowodować odcięcie drogi ewakuacyjnej, 2) zakazu przebywania w rejonie objętym działaniem ratowniczym osób postronnych oraz utrudniających prowadzenie działania ratowniczego, 3) ewakuacji mienia, w szczególności gdy: a) istnieje możliwość rozprzestrzenienia się pożaru lub innego zagrożenia, b) usytuowanie mienia utrudnia prowadzenie działania ratowniczego,

4) prac wyburzeniowych oraz rozbiórkowych, w szczególności w sytuacjach: a) zagrożenia ludzi, zwierząt lub mienia, b) potrzeby dotarcia do źródeł zagrożenia w celu jego rozpoznania oraz ograniczenia wzrostu, c) potrzeby użycia środków gaśniczych i neutralizatorów oraz odprowadzenia substancji toksycznych, d) potrzeby zapewnienia dróg dojścia i ewakuacji, 5) wstrzymania komunikacji w ruchu lądowym, w szczególności w celu: a) zapewnienia właściwego ustawienia i eksploatacji sprzętu ratowniczego, b) zapewnienia dróg komunikacyjnych na potrzeby działania ratowniczego, c) eliminacji zagrożeń powodowanych przez środki komunikacji, d) realizacji zadań określonych w pkt 1-4, 6) przyjęcia w użytkowanie, na czas niezbędny do działania ratowniczego, pojazdów, środków technicznych i innych przedmiotów, a także ujęć wody, środków gaśniczych oraz nieruchomości przydatnych w działaniu ratowniczym, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 24 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 81, poz 351)

7) odstąpienia od zasad działania uznanych powszechnie za bezpieczne, z zachowaniem wszelkich dostępnych w danych warunkach zabezpieczeń, jeżeli w ocenie kierującego działaniem ratowniczym, dokonanej w miejscu i czasie zdarzenia, istnieje prawdopodobieństwo uratowania życia ludzkiego, w szczególności w przypadkach, gdy: a) z powodu braku specjalistycznego sprzętu zachodzi konieczność zastosowania sprzętu zastępczego, b) fizyczne możliwości ratownika mogą zastąpić brak możliwości użycia właściwego sprzętu, c) jest możliwe wykonanie określonej czynności przez osobę zgłaszającą się dobrowolnie.

Realizacja uprawnień następuje wyłącznie w okolicznościach uzasadnionych stanem wyższej konieczności, przy czym: 1) do skorzystania z uprawnień wystarczające jest wydanie ustnego polecenia, które należy potwierdzić na piśmie na żądanie zainteresowanego, 2) przyjęcie w użytkowanie, na czas niezbędny do działania ratowniczego, nieruchomości, środków i przedmiotów, wymaga wydania pokwitowania określającego istotne cechy przyjętego mienia; pokwitowanie podlega zwrotowi przy zwrocie mienia, a w razie potrzeby sporządza się protokół zniszczenia lub uszkodzenia mienia. Pokwitowanie powinno zawierać: 1) imię, nazwisko i stopień służbowy kierującego działaniem ratowniczym, a także określenie jego jednostki organizacyjnej, 2) imię i nazwisko lub nazwę posiadacza mienia, 3) datę i godzinę przejęcia mienia a w odniesieniu do pojazdu - także markę, numer rejestracyjny oraz wskazanie licznika zainstalowanego w pojeździe, 4) opis stanu przejmowanego mienia, 5) określenie miejsca i w miarę możliwości terminu zwrotu mienia, 6) podpisy kierującego działaniem ratowniczym oraz posiadacza mienia.

STAN WYŻSZEJ KONIECZNOŚCI KODEKS KARNY Nie popełnia przestępstwa, kto działa w celu uchylenia bezpośredniego niebezpieczeństwa grożącego jakiemukolwiek dobru chronionemu prawem, jeżeli niebezpieczeństwa nie można inaczej uniknąć, a dobro poświęcone przedstawia wartość niższą od dobra ratowanego.

Stan wyższej konieczności – okoliczność wyłączająca bezprawność działania. W przypadku stanu wyższej konieczności chodzi o poświęcenie dobra chronionego prawem przez zniszczenie innego dobra chronionego prawem, pod warunkiem, że dobro zniszczone przedstawia wartość niższą od dobra ratowanego albo też nie przedstawia wartości oczywiście wyższej.

Elementy stanu wyższej konieczności Zagrożenie (niebezpieczeństwo): rzeczywiste – musi zachodzić w faktycznie obiektywnej rzeczywistości; bezpośrednie – musi stwarzać natychmiastowe zagrożenie; skierowane przeciwko dobru prawnie chronionemu; może pochodzić od człowieka, od zwierzęcia, lub poprzez działanie sił naturalnych. Działanie podjęte w celu ratowania dobra musi być: – poświęcenie jednego dobra w celu uratowania dobra drugiego musi być jedynym wyjściem. Dla ratującej osoby nie może być innego alternatywnego rozwiązania; – dobro ratowane musi przedstawiać wartość wyższą niż dobro poświęcone.

KONIEC