Analiza ankiety ewaluacyjnej I edycji Konkursu Angielsko – Niemieckiego GIMNAZJALNY POLIGLOTA rok szkolny 2012/2013
CEL BADANIA Ankieta powstała celem oceny organizacji i przebiegu konkursu, a uwagi w niej zawarte pomogą w zmodyfikowaniu oraz jeszcze lepszym przygotowaniu jego kolejnych edycji.
ADRESACI ANKIETY Badaniami objęto 49 gimnazjalistów (zakwalifikowanych do finału) z 16 szkół gimnazjalnych oraz opiekunów naukowych (16 osób).
OPRACOWANIE WYNIKÓW ANKIETY Wszystkie wartości przedstawione na wykresach podano w punktach procentowych.
CZĘŚĆ I Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów szkół gimnazjalnych
PYTANIE 1: Czy podoba Ci się nasz pomysł na zorganizowanie konkursu dwujęzycznego?
PYTANIE 2: Oceń w skali od 1 do 6 atrakcyjność konkursu
PYTANIE 3: Oceń w skali od 1 do 6 poziom organizacji konkursu
PYTANIE 4: Oceń w skali od 1 do 6 atmosferę w czasie konkursu
PYTANIE 5: Oceń w skali od 1 do 6 poziom trudności pytań konkursowych
PYTANIE 6: Które zadania konkursowe sprawiły Ci najwięcej kłopotu – były dla Ciebie najtrudniejsze? Dlaczego? Rozumienie tekstu słuchanego – 28,6% Zadania z języka niemieckiego – 22,4% Zadania otwarte – 20,4% Rozumienie tekstu czytanego – 8,2% Dlaczego? należało wykazać się znajomością słówek – 26,5% mam mniejszą wiedzę z języka niemieckiego - 14,2% lektorzy na nagraniu mówili za szybko i niewyraźnie – 10,2% należało wykazać się znajomością gramatyki – 4% list był trudny – 4% nie rozumiałam/łem tekstów czytanych – 2% pytania ze słuchania były podchwytliwe – 2% mam problem z pisaniem – 2% mieszały mi się wyrazy – 2%
PYTANIE 7: Czy udział w konkursie zachęcił Cię do nauki języków obcych?
PYTANIE 8: Czy jesteś zadowolona/ zadowolony z udziału w konkursie? Dlaczego? DLACZEGO? mogłam/łem sprawdzić swoje umiejętności językowe – 42,9% mogłam/łem rozwinąć swoje umiejętności językowe – 12,2% nowe doświadczenie – 8,2% wzbogaciło się moje słownictwo – 4% konkurs zachęcił mnie jeszcze bardziej do nauki języków obcych – 4% przyjemna atmosfera – 4% miłe przeżycie – 4% lubię języki obce – 4% smaczne pączki – 4% bo było fajnie - 4% bo tak - 4% lepiej poznałam/łem j. niemiecki – 2% lubię konkursy – 2% mogę wygrać – 2% cieszę się, że przeszłam/przeszedłem dalej – 2%
PYTANIE 9: Czy chciałabyś/ chciałbyś coś zmienić w przebiegu konkursu? Dlaczego? Tak 10 % Dlaczego? Wprowadziłabym/ wprowadziłbym: więcej zadań zamkniętych – 2% pisanie listu w dowolnym języku – 2% pytania zamknięte z gramatyki – 2% więcej zadań z j. angielskiego – 2% Nie 90 % Dlaczego? wszystko dobrze zorganizowane, bez zarzutu – 28,6% wszystko OK – 18,4% wg mnie było dobrze – 8,2% wszystko przebiegało bardzo dobrze – 8,2% było fajnie – 6% konkurs jest świetny – 4% nie trzeba nic zmieniać – 2% odpowiadają mi jego zasady – 2% atmosfera w porządku – 2% mili i sympatyczni nauczyciele i uczestnicy – 2% podoba mi się ten konkurs – 2%
PYTANIE 10: Czy będziesz uczestniczyła/ uczestniczył w kolejnej edycji konkursu? (dotyczy uczniów kl. I i II gimnazjum)
WNIOSKI Z analizy ankiety przeprowadzonej wśród gimnazjalistów wynika, że zdecydowanej większości (96%) podoba się idea konkursu dwujęzycznego. Najwyżej oceniono atmosferę w czasie konkursu oraz jego organizację. Większość respondentów oceniła poziom trudności pytań konkursowych na 4 - w skali od 1 do 6. Wynik ten sugeruje, że konkurs sprawdzał wiedzę dostosowaną do umiejętności ucznia zdobytych w gimnazjum. Dla 69,4% uczestników udział w konkursie stał się zachętą do nauki języków obcych. 90% nie widzi potrzeby wprowadzenia zmian w przebiegu konkursu. Wszyscy ankietowani są zadowoleni z udziału w konkursie. 81,25 % respondentów wyraziło chęć udziału w kolejnej edycji konkursu.
CZĘŚĆ I Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród naukowych opiekunów
PYTANIE 1: Czy podoba się Pani/ Panu pomysł na zaproponowaną przez organizatorów formę konkursu dwujęzycznego?
PYTANIE 2: Proszę ocenić w skali od 1 do 6 atrakcyjność konkursu
PYTANIE 3: Proszę ocenić w skali od 1 do 6 poziom organizacji konkursu
PYTANIE 4: Proszę ocenić w skali od 1 do 6 atmosferę w czasie konkursu
PYTANIE 5: Czy chciałaby Pani/ chciałby Pan coś zmienić w organizacji konkursu? Dlaczego? bardzo dobra organizacja – 56,25% jasno określone zasady – 12,5% konkurs zorganizowany na znakomitym poziomie – 12,5% poziom adekwatny do zdobytej wiedzy w gimnazjum – 12,5% przyjazna atmosfera – 6,25% formuła i przebieg konkursu bez zarzutu – 6,25% na pewno nie zniechęca uczniów – 6,25% nie ma potrzeby niczego zmieniać – 6,25% uczestnicy konkursu i opiekunowie właściwie doinformowani, potraktowani i zapoznani z wszelkim potrzebnymi informacjami – 6,25% konkurs przebiegał b. sprawnie – 6,25% zaproponowana forma konkursu jest ciekawa – 6,25% organizacja konkursu właściwa – 6,25% formuła i przebieg konkursu bez zarzutu – 6,25% logistycznie wszystko dopięte na ostatni guzik – 6,25% nie mam uwag – 6,25%
PYTANIE 6: Czy będzie Pani/ Pan brał/a udział w następnych edycjach konkursu?
PYTANIE 7: Czy poleciłaby Pani/ poleciłby Pan innej osobie udział w tym konkursie?
WNIOSKI Na podstawie przedstawionych wyników można stwierdzić, że zaproponowana przez organizatorów forma konkursu została przyjęta przychylnie wśród wszystkich respondentów. Zarówno organizacja, jak i atmosfera w czasie konkursu zostały jednogłośnie ocenione na najwyższym - 6 poziomie. Nikt z ankietowanych nie widzi potrzeby zmian w przebiegu konkursu, najczęściej uzasadniając to jego bardzo dobrą organizacją. Wszyscy respondenci zadeklarowali chęć udziału w kolejnej edycji konkursu oraz zdecydowanie poleciliby udział w nim innej osobie. Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród naukowych opiekunów jak i gimnazjalistów pokrywają się w przeważającej części. Z powyższej analizy wynika, że Konkurs Językowy Gimnazjalny Poliglota uzyskał bardzo wysoką aprobatę oraz odniósł sukces w sferze merytorycznej oraz organizacyjnej. Tak wysokie wyniki i pozytywne opinie potwierdzają celowość organizacji konkursu i motywują do kontynuowania tego przedsięwzięcia w jeszcze lepszej formie. Organizatorzy konkursu osiągnęli zamierzone cele: propagowanie nauki języków angielskiego i niemieckiego, rozwijanie uzdolnień uczniowskich, integracja szkół gimnazjalnych, pogłębianie współpracy z PZ Nr 2.