PROGRAM WYCHOWAWCZY
PROGRAM WYCHOWAWCZY 1. Rola rodziców w procesie wychowania dziecka. 2. Zadania Szkoły. 3. Zespół Psychologiczno-Pedagogiczny. 4.Sylwetka dziecka w wieku 6-8 lat: opis ogólny zachowania, relacje z Rodzicami, relacje w szkole. 5. Niepokojące zachowania dziecka. 6. Etapy rozwiązywania problemu. 7. Propozycje warsztatów wychowawczych. 8. Inne.
1. ROLA RODZICÓW 5. ZACHOWANIA 3. ZESPÓŁ P-P 7. WARSZTATY 8. INNE PROGRAM WYCHOWAWCZY 2. ZADANIA SZKOŁY 6. ETAPY 5. ZACHOWANIA 3. ZESPÓŁ P-P 4. SYLWETKA UCZNIA
WYCHOWANIE RODZICE SZKOŁA ŚRODOWISKO WYCHOWANIE Dorzucilam cliparty
NAJWAŻNIEJSZYM NAUCZYCIELEM JEST RODZIC ROLA RODZICÓW Dorzucilam cliparty
FUNKCJE WYCHOWAWCZE RODZICÓW ROLA RODZICÓW Dorzucilam cliparty
ROLA RODZICÓW ROLA RODZICÓW opiekuńcza – zapewnienie bytu materialnego i dbałość o zdrowie; emocjonalna – zaspokojenie potrzeby miłości, przynależności, …akceptacji, szacunku, poczucia bezpieczeństwa, kształtowanie …osobowości; poznawcza – dbanie o rozwój zainteresowań, intelektualny, ...umiejętności uczenia się. ROLA RODZICÓW Dorzucilam cliparty
ROLA RODZICÓW Dorzucilam cliparty
ROLA RODZICÓW Dorzucilam cliparty
NAJTRUDNIEJ WŁASNE ROLA RODZICÓW Dorzucilam cliparty
ZADANIA SZKOŁY ZADANIA SZKOŁY Zespół P-P Wspierania Rodziców Wspólna praca Nauczyciele ZADANIA SZKOŁY Dorzucilam cliparty
ZESPÓŁ P-P ZESPÓŁ PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNY psycholog szkolny Katarzyna Duszyńska-Łysak pedagog szkolny Ewa Ukleja Marcin Bukowski ZESPÓŁ P-P Dorzucilam cliparty
SYLWETKA SYLWETKA
SYLWETKA SYLWETKA ZACHOWANIE 6 7 8 zdenerwowany zaniepokojony ruchliwy skubią, obgryzają miny, grymasy napady wściekłości zmienność nastrojów naj … (wygrana) oszukują „pępek świata” ociągają się, opryskliwe wrażliwi na krytykę ciekawy świata skory do pomocy wrażliwy przygaszony, skryty lubi samotność zajęty aktywność manualna telewizja, muzyka nieobecny (polecenia) bywa ospały, smutny narzekający użala się, płacze lęki racjonalne odreagowanie - bóle energia spieszy się przebojowy bezkrytyczny przeżywa porażki patrzy na innych pogodny otwarty potrzeba pochwał zainteresowany SYLWETKA
SYLWETKA SYLWETKA RODZICE 6 7 8 chwiejność, niestałość rywalizuje (matka) nieposłuszny prowokujący, bezczelny tak nie myśli chimeryczny pretensje do rodziców źli, dręczą dziecko ignorują – to czego nie zrobią nie prawdziwi rodzice potrzeba więzi z matka nie odstępuje uczulony na dezaprobatę wychwytuje nastrój bliskość fizyczna tata na dalszym torze SYLWETKA
SYLWETKA SYLWETKA SZKOŁA 6 7 8 egoistyczny obraża się najlepszy konfliktowy przeszkadzający nieposłuszne „stres szkolny” posłuszny wyłączający się dostrzega rówieśników liczy się z oceną doświadczony umiejętności przetrwania ważni rówieśnicy pozycja w grupie - stres klasowy błazen skargi nauczycieli SYLWETKA
ZACHOWANIA ZACHOWANIA DZIECKA SĄ ZGODNE Z JEGO ETAPAMI ROZWOJU PSYCHICZNEGO ZACHOWANIA Dorzucilam cliparty
ZACHOWANIA NIEPOKOJĄCE ZACHOWANIA DZIECKA Unika (boi się) szkoły. Nie ma koleżanek i kolegów. Jest często płaczliwe i rozdrażnione. Jest ciągle zmęczone. Ma problemy ze spaniem. Jest zamknięte w sobie. Nie chce uczyć się. Nie bierze udziału w imprezach klasowych. Jest negatywnie nastawione do dzieci i nauczycieli. ZACHOWANIA Dorzucilam cliparty
ROZMOWA ZACHOWANIA Dorzucilam cliparty
ETAPY ETAPY ROZWIĄZYWANIA PROBLEMU WYCHOWAWCA ZESPÓŁ PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNY DYREKTOR SZKOŁY + WYCHOWAWCA ETAPY Dorzucilam cliparty
WARSZTATY WARSZTATY WYCHOWAWCZE Szkoła dla Rodziców Problemy wychowawcze Uczeń kl. 0 Próg szkolny kl. III-IV Jak pomóc dziecku w nauce Dysleksja WARSZTATY Dorzucilam cliparty Szkoła dla Rodziców
INNE Dorzucilam cliparty
INNE Dorzucilam cliparty
LITERATURA Literatura – Poradniki wychowawcze Covey S.: 6 najważniejszych decyzji, które kiedykolwiek podejmiesz Covey S.: 7 nawyków skutecznego nastolatka Covey S.: 7 nawyków szczęśliwej rodziny Faber A., Mazlish E.: Wyzwoleni rodzice wyzwolone dzieci … Faber A., Mazlish E.: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały … Faber A., Mazlish E.: Rodzeństwo bez rywalizacji … Faber A., Mazlish E.: Jak mówić, żeby dzieci się uczyły … Faber A., Mazlish E.: Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały … Gordon T.: Wychowanie bez porażek Gordon T.: Wychowanie bez porażek w praktyce Gordon T.: Wychowanie bez porażek w szkole Gordon T.: Wychowanie w samodyscyplinie LITERATURA