KREATYWNOŚĆ TWÓRCZOŚĆ
MYŚLENIE KREATYWNE TO BADANIE AKTERNATYW, POSZUKIWANIE I WERYFIKOWANIE KOLEJNYCH HIPOTEZ AŻ DO ODNALEZIENIA ROZWIĄZANIA PRZY WYKORZYSTANIU RÓŻNYCH DANYCH I INSPIRACJI
PRZEFORMOWANIE STAREJ WIEDZY POBUDZANIE NOWYCH MYŚLI ANALIZA ZAŁOŻEŃ MYŚLENIE KREATYWNE UJAWNIANIE, MIESZANIE SELEKCJONOWANIE I WYMIANA FAKTY IDEE UMIEJĘTNOŚCI
CECHY OSOBY KREATYWNEJ CIEKAWOŚĆ BUJNA WYOBRAŹNIA ZORIENTOWANIE NA PRZYSZŁOŚĆ POSZUKIWANIE NOWYCH MOŻLIWOŚCI DZIAŁANIA BRAK OBAW PRZED POPEŁNIENIEM BŁEDU CZY PORAŻKĄ SKŁONNOŚĆ DO PODEJMOWANIA INICJATYWY SKŁONNOŚĆ DO PODEJMOWANIA RYZYKA
CECHY OSOBY KREATYWNEJ UMIEJETNOŚC DOKONYWANIA WIZUALIZACJI UMIEJĘTNOŚCWYJŚCIA POZA PIERWSZE ROZWIĄZANIE KWESTIONOWANIE TEGO CO INNI UWAŻAJĄ ZA NIE ZMIENONE UMIEJĘTNOŚC PRZYSTOSOWANIA SIĘ DO RÓZNYCH WARUNKÓWI ZMIENNYCH OKOLICZNOŚCI UMIEJĘTNOŚĆ ŁĄCZENIA RÓŻNYCH INFORMACJI MYŚLENIE W KATEGORIACH PRZYCZYNOWOŚCI, DOSTRZEGANIA REGUŁ I OGÓLNYCH SCHEMATÓW
CECHY MYŚLENIA KREATYWNEGO
BUDOWANIE WŁASNEJ KREATYWNOŚCI TO:
BARIERY MYŚLENIA KREATYWNEGO
BARIERY JEDNOSTKOWE OGRANICZENIA PERCEPCYJNE OGRANICZENIA KULTUROWE OGRANICZENIA EMOCJONALNE OGRANICZENIA NTELEKTUALNE
PUŁAPKI MYŚLENIA KREATYWNEGO PUŁAPKA LOGICZNEGO MYŚLENIA MILCZĄCE ZAŁOŻENIA DĄZENIE DO ŁADU, PROSTOTY, SYMETRII ZNANYCH KSZTAŁTÓW OBAWA PRZED OCENĄ KIEROWANIE SIĘ STEREOTYPAMI ŚLEPE ZAUFANIE DO DANYCH NIEUMIEJĘTNOŚĆ WYJŚCIA POZA DANE ZAŁOŻENIE ŻE COŚ JEST NIEMOŻLIWE TENDENCJA DO KOMPLIKOWANIA – „TO BY BYŁO ZA PROSTE” PRZYZWYCZAJENIE DO SCHEMATU
PROCES KREATYWNEGO ROZWIAZYWANIA PROBLEMÓW SKŁADA SIĘ Z: IDENTYFIKACJI PROBLEMU KREOWANIA POMYSŁÓW OCENY POMYSŁÓW I KONCEPCJI
IDENTYFIKACJA PROBLEMU METODY ANALIZA SWOT METODA SZEŚCIU PYTAŃ
KREOWANIE POMYSŁÓW – NA TYM ETAPIE OBOWIAZUJE: NIE OCENIANIE I KRYTYKOWANIE ZGŁASZANYCH POMYSŁÓW PEŁNA SWOBODA CZYLI SZALEŃSTWA I WOLNOŚC SŁOWA LICZY SIĘ ILOŚĆ KOMBINOWANIE CZYLI WPROWADZANIE POMYSŁÓW USPRAWNIAJĄCYCH WŁASNY POMYSŁ , ŁĄCZENIE POMYSŁÓW, USPRAWNIANIE POMYSŁÓW INNYCH OSÓB
BURZA MÓZGÓW OPIERA SIĘ NA ZASADACH WYMIENIONYCH WCZEŚNIEJ – MA KILKA WARIANTÓW WARIANT NAJBARDZIEJ SZALONYCH POMYSŁOW BURZA MÓZGÓW STOP AND GO BURZA MÓZGÓW O USTALONEJ KOLEJNOŚCI SESJA GRUPOWA
PRZY OCENIE POMYSŁOW I KONCEPCJI- PO ETAPIE WYMYŚLANIA POMYSŁOW STOSUJE SIĘ METODY: METODA ODWROTNEJ BURZY MÓZGÓW – REALIZUJE SIĘ PROJEKT KTÓRY MAJĄ NAJMNIEJ SŁABYCH PUNKTÓW TECHNIKA ZAMKU – GŁOSOWANIE; WYBIERA SIĘ DWA POMYSŁY KTÓRE OTRZYMAŁY NAJWIEKSZA ILOŚĆ PUNKTÓW I ŁĄCZY SIĘ W JEDNĄ KONCEPCJĘ