„Śladami Żydów na Górnym Śląsku.”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Barka 1. Pan kiedyś stanął nad brzegiem, Szukał ludzi gotowych pójść za Nim; By łowić serca Słów Bożych prawdą. Ref.: O Panie, to Ty na mnie spojrzałeś,
Advertisements

Wycieczka do kina w Krakowie
Sprawozdanie z realizacji akcji prozdrowotnej
Zrealizowane działania w ramach OTK sprawozdanie 2010
Jak zachować proporcje pomiędzy życiem rodzinnym i zawodowym
ISLAM RELIGIĄ ŚWIATOWĄ
Szkolne KOŁO LOP 1937 r. Asymilacja wśród dzieci i młodzieży szkoły w moim moim mieście zauważalna była nawet na zajęciach poza lekcyjnych. Na zdjęciu.
czyli jak przygotować uszy Hamana Miedzna, marzec 2009
Zespół Szkół Zawodowych im. Komisji Edukacji Narodowej Głogów
„Tu, gdzie nasz dom…” Zespół Szkół nr 6 - Żory „Ślady przeszłości”
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Temat: Starotestamentalne kolumny wiary
Izba Historii Regionalnej istnieje od końca 1999 roku. Początki tworzenia zbiorów sięgają 1995r. Wtedy to nauczyciel historii i opiekun Izby mgr Janusz.
Autorytety wśród młodzieży
16-17 X 2007r. Szafirowa Pracownia Stanisława Wyspiańskiego
JAN PAWEŁ II
WYNIKI ANKIETY W ankiecie przeprowadzonej przez Nową Przyszłość wzięło udział 106 uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum z Zespołu Szkół im. Ks. Jerzego.
Fundamenty kultury europejskiej
Dlaczego mężczyźni nie mają biustu ?
Wycieczka klas 4c i 4d 19 maja 2011r. Kraków Muzeum Żydowskie Galicja piknik przy Smoczej Jamie.
Trzy drzewa.
SZLACHETNA PACZKA to ogólnopolska akcja świątecznej pomocy – realizowana od 2001 roku przez Stowarzyszenie WIOSNA. Głównym jej założeniem jest idea.
Wskazówki dotyczące pisania tekstów
Warsztaty tematyczne dla grupy religioznawców, realizującej projekt edukacyjny Śladami Żydów na Górnym Śląsku.- IX 2007 Katowice W ramach XIV Europejskich.
RELIGIE Kamil Ziller Marek Polipowski.
Czy wierzysz w Boga? powiedziała: „Tak” …i zginęła
MŁODZI TWORZĄ SZTUKĘ Projekt miał na celu: Aktywizację, rozwijanie warsztatu plastycznego oraz pogłębianie wiedzy z zakresu historii i teorii sztuki wśród.
Zapraszamy na podróż po synagogach Krakowa
Szkoła Podstawowa nr 10 im. Henryka Sienkiewicza w Lublinie
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
Tam wszystko się zaczęło...
Jest dokładnie 10:27 Ponieważ nic teraz nie robisz, zapraszam na kilka minut relaksu i refleksji o życiu.
Aktywny udział w zajęciach, w których była wykorzystana TIK Opracowanie projektu kodeksu 2.0 Prowadzenie blogów 2.0 Realizacja mini projektu uczniowski.
Złote myśli Piotra Renera.
Międzywydziałowe Studium Pedagogiczne
O technikach graficznych
Jedna z historii zmieniających życie….
KWIATY i różne mądrości….
Symbole żydowskie.
NASZA SZKOŁA W PROJEKCIE „MŁODZI-KREATYWNI”
Moja pierwsza strona internetowa Created by Marta Guba
Członkowie Klubu Naszej Ziemi, działającego w Szkole Podstawowej w Borkowie Kościelnym, jako jedna z czterech szkół w Polsce, wzięli udział w warsztatach.
Trzy drzewa. Pewnego razu, na wzgórzu, rosły sobie trzy drzewa. Rozmawiały one o swoich marzeniach i nadziejach …
18 stycznia 1945 roku Tego pamiętnego dnia, kolumny ewakuowanych z obozu Auschwitz więźniów i więźniarek przemierzały ulice Świerklan, kierując się w stronę.
Purim – święto losów.
„ Serce jako organ życia i uczuć”
Excel Filtrowanie Funkcje bazodanowe
Działalność Świetlicy Środowiskowej
Jan Paweł II odszedł od nas rok temu IV 2005 r.
Świat młodzieżowych fascynacji
„Holocaust” Zagłada Żydów w Polsce.
Rosz ha-Szana Jom Kippur
Kultura i religia starożytnego Egiptu
Z tradycją za pan brat: Izba Regionalna. Historia Izby Regionalnej Izba Regionalna działa w naszej szkole od 2004 roku. Zebranie eksponatów i pamiątek.
Synagoga w Tykocinie.
Zorganizowaliśmy 4-dniową ( października 2010) wycieczkę szlakiem trzech kultur na północny wschód Polski i Wileńszczyznę (Tykocin – Augustów –
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Nasze portrety – pozory a rzeczywistość.
Koran Koran ksiega. Doktryna religijna Islamiści uważają Allaha za jedynego, doskonałego boga "On jest Bogiem jedynym Bogiem wiekuistym! Nie zrodził nikogo,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Podsumowanie I etapu projektu Drogi Tarnowian do Niepodległości
Wprowadzenie W tej prezentacji pokażemy, że matematykę można znaleźć w sztuce sakralnej. W tym celu wybraliśmy się do poznańskich kościołów i znaleźliśmy.
ORIGAMI. Co to jest origami? Origami – sztuka składania papieru, pochodząca z Chin, rozwinięta w Japonii i dlatego uważa się ją za tradycyjną sztukę japońską.
Starożytny Izrael.
Co to jest Biblia?.
Św. Jan Paweł II - wzór mądrości
MEZUZA.
שִׂמְחַת תּוֹרָה Tora.
Kanonizacja bł. Jana Pawła II
Judaizm 1.
Stworzenie świata Agata Denkowska i Antonina Dulak.
Zapis prezentacji:

„Śladami Żydów na Górnym Śląsku.” Warsztaty plastyczne dla grupy kulturoznawców – październik 2007 koordynator warsztatów – M . Mazur-Zając W ramach realizowanego w Gimnazjum nr 4 w Czerwionce projektu edukacyjnego „Śladami Żydów na Górnym Śląsku.”

Grupa masek purimowych Do warsztatów zaproszono młodzież dwóch klas trzecich: A i B Zajęcia poprowadzono w dwóch grupach Grupa masek purimowych Grupa wycinanki żydowskiej

Wycinanka żydowska W judaizmie wycinanka pełni funkcje kultowe. Elementy, z jakich jest ona zbudowana, mają znaczenie symboliczne, odnoszące się do relacji między człowiekiem a Bogiem. Każdy niemal element - siedmioramienna menora, kolumny, zwierzęta, rośliny, a nawet geometryczne plecionki - posiadają ukryty sens. Najważniejsze z nich - przede wszystkim dotyczy to menory i korony - znajdują się na osi symetrii. Istotną różnicą, która wyodrębnia wycinankę żydowską wśród wycinanek innych kultur, jest obecność pisma hebrajskiego. Zazwyczaj są to Psalmy - w całości lub we fragmentach - i teksty modlitw, tworzące wraz z pozostałymi elementami harmonijną kompozycję.

Początki wycinanki Pierwsze ślady o wycinance żydowskiej sięgają XIII wieku. Legenda opowiada o rabinie, który chciał przepisać Torę; było to zimą, a mróz był tak siarczysty, że zamarzał atrament. Zaczął więc wycinać litery Tory i tak powstała pierwsza wycinanka.

Sposób wykonania wycinanki Wycinankę mogli wykonywać tylko mężczyźni, ponieważ w kulturze żydowskiej kobietom nie wolno było zajmować się sztuką. Wycinano je najczęściej szewskim nożem, jako że był bardzo ostry. Materiałem był najpierw pergamin, później biały papier. Składano go na pół na desce i wycinano wzdłuż zaznaczonego wzoru. Po wycięciu papier był malowany, przeważnie farbami wodnymi, a jeśli pozostawiano wycinankę niezamalowaną, wówczas podkładano pod nią tło, aby sprawiała wrażenie koloru.

Rodzaje wycinanek Mizrach (מיזרח) - ten rodzaj wycinanek zawieszano w domach na ścianie wschodniej (samo słowo mizrach oznacza wschód), w stronę Jerozolimy, aby wiedzieć, w którą stronę należy zwrócić się odmawiając codzienną modlitwę. Była to wycinanka dużego formatu, od A4 do 1m długości boku, całoroczna, wisiała niezależnie od świąt żydowskich. Oprawiano ją w ramę, czasem umieszczano za szybą.

Wielowątkowość wycinanki żydowskiej Angelika na swojej wycinance umieściła element błogosławiących dłoni kapłana- koehna

Uczennica klasy III a prezentuje swoją pracę warsztatową. Kolejna wycinanka Uczennica klasy III a prezentuje swoją pracę warsztatową.

Rodzaje wycinanek Hamsa - amulet, który chronił rodzącą przed wpływami złego demona Lilit. Opowiada o tym jedna z wersji żydowskiej legendy: Lilit była pierwszą żoną Adama. Znudzona małżeństwem, nocą, kiedy Adam już spał, wymykała się do doliny demonów. Bóg ukarał ją za to, strącając na zawsze do doliny, gdzie stała się demonem Lilit oraz zabierając życie wszystkim jej dzieciom. Adamowi zaś wkrótce dał Ewę. Ale od tej pory Lilit mści się na kobietach, które mają urodzić dziecko. Dlatego wycinankami zdobiono pokój, gdzie miało przyjść na świat. Hamse wieszano w czterech rogach izby, zabezpieczając to miejsce przed dostępem złych mocy.

Wycinanka- menora Wycinanka-menora Szewnosłach i rojzelach różnią się jedynie kształtem: szewnosłach ma formę kwadratu, a rojzelach - rozetki. Centralnie umieszczano, jak w mizrachu, menorę, Gwiazdę Dawida lub tablice, całość łączona była elementami roślinnymi lub geometrycznymi, stanowiącymi tylko dekorację. Wycinanka- menora Wycinanka-menora

Wycinanka Vanessy Piekielnik

Maski Purimowe Zakładanie masek podczas obchodów święta Purim ( żydowskiego karnawału) to ważny element tego święta. Maska to z jednej ze strony nowa przerysowana osobowość. Postać za którą można schować swoje prawdziwe ja. Pokazać swoje marzenia przez chwilę stać się kimś, kim raczej nigdy się w rzeczywistości nie staniemy. Maska więc to kompensacja tego czego co nam najbardziej brakuje. Historia Purimu jest właśnie opowieścią o dążeniach, które zrealizowane być nie mogły; Nie mogły być spełnione dążenia Hamana aby zabić naród żydowski, bo sprzeciwiało się to woli Stwórcy. Żydzi nie mogli wyjść z Persji i powrócić do Izraela bo zabrakło im woli aby to uczynić. Pierwszy swoje dążenia przepłacił życiem. Los drugich, choć ocalonych wciąż nie jest ostatecznie znany. Na zdjęciu piękna Ester- co swój naród od zagłady uratowała.

Maski na Purim Maska Estery Maska Hamana

Maski na Purim Maska doradcy króla Maska damy Waszti

Podczas warsztatów Przy maskach na Purim .. Przy wycinance żydowskiej

Uczniowie przy wystawce wycinanek i masek purimowych. 1 XII 2007 w G-4 odbyły się warsztaty regionalne w ramach programu ogólnopolskiego „Przywróćmy Pamięć” prowadzone przez animatorów z Fundacji ochrony Dziedzictwa Żydowskiego z Warszawy dla 5 szkół z województwa śląskiego. Opiekunem zespołu z G-4- była pani Małgorzata Mazur-Zając. Uczniowie przy wystawce wycinanek i masek purimowych. Przerwa obiadowa dla uczestników warsztatów

Przy tworzeniu prezentacji wykorzystano: Materiał zdjęciowy ze stron internetowych Materiał zdjęciowy M. Mazur-Zając Prezentację wykonała M . Mazur-Zając