Wskazówki dotyczące pisania tekstów (spisane na podstawie książki Robin Williams “Jak składać tekst”). oraz praktyczne rady związane z pracą w Internecie Opracowanie: Grażyna Gregorczyk i Małgorzata Rostkowska
Stosuj zawsze pojedynczy odstęp (spację) po przecinku, kropce, dwukropku, wykrzykniku - po wszystkich znakach przestankowych, które oddzielają dwa zdania. Nie zostawiaj wiszącej litery na końcu wiersza! Znak twardej spacji w edytorze Word uzyskuje się naciskając klawisze - <Shift>+<Ctrl>+<Spacja> Stosuj prawidłowe cudzysłowy. Pisz „Pan Tadeusz” - nie "Pan Tadeusz". Nie podkreślaj. Podkreślenia stosuje się w maszynach do pisania; w profesjonalnym składzie komputerowym należy stosować pismo pochyłe - kursywę. Kiedy zaznaczasz słowo w celu napisania go kursywą, musisz zaznaczyć także odstęp przed słowem, ale nie po nim. WYRAZY PISANE WIELKIMI LITERAMI POWINNY WYSTĘPOWAĆ BARDZO RZADKO, GDYŻ TEKST NAPISANY WIELKIMI LITERAMI JEST MNIEJ CZYTELNY. Stosuj wcięcia i tabulatory. Nigdy nie wyrównuj tekstu za pomocą znaków odstępu.
Nigdy nie pozostawiaj oderwanej od reszty tekstu wdowy ani bękarta. Wdową nazywamy taki wiersz, w którym znajduje się mniej niż siedem znaków (liter). Bękartem - gdy w wierszu znajduje się tylko część słowa, a pozostały fragment w wierszu poprzednim. Dziel mądrze wyrazy. Nigdy nie dziel wyrazów w nagłówkach. Unikaj dzielenia wyrazów więcej niż dwa razy pod rząd (w dwóch kolejnych wierszach). Stosuj albo wcięcie akapitowe, albo odstęp pomiędzy akapitami: nigdy nie łącz obydwu metod. Stosuj stałe odstępy pomiędzy wierszami. Tekst justuj (wyrównuj do prawej i lewej) tylko wtedy, gdy długość wiersza pozwala na uniknięcie nadmiernego zwiększania odstępów międzywyrazowych. Gdy wiersz jest krótki, nigdy nie stosuj pełnego justowania (wyrównanie do lewej i prawej).
Pismo szeryfowe jest bardziej czytelne i powinno być stosowane do pisania tekstów. Pismo bezszeryfowe, jako bardziej wyraziste powinno być stosowane w nagłówkach. Nie używaj więcej niż dwóch rodzajów czcionek na jednej stronie. Gdy stosujesz więcej czcionek, połącz czcionkę bezszeryfową z szeryfową. Stosuj oszczędnie kursywę i pismo pogrubione. Nie obawiaj się białych przestrzeni. Miejsca, na których nie umieszczono grafiki ani tekstu są również ważne, jak obszary zadrukowane. Kiedy umieszczasz tekst w ramce - nie stłaczaj go. Pozostaw dużo miejsca z każdej strony.
Przeglądanie stron WWW w Internecie Sprawdź, czy jesteś połączony z Internetem Uruchom przeglądarkę Internetową z menu Start, Programy, Internet Explorer lub klikając w ikonę W pole adresu wpisz adres strony, którą chcesz obejrzeć. Pisz uważnie, bez odstępów, małymi literami np..
Wyszukiwanie informacji W pole adresu przeglądarki wpisz adres np. google.com i naciśnij klawisz <ENTER> Tu wpisz słowo/a, które chcesz, aby znajdowały się w dokumencie, następnie kliknij
Kopiowanie tekstu ze strony WWW do dokumentu Worda Otwórz stronę WWW w przeglądarce oraz dokument w edytorze Word. Zaznacz tekst do skopiowania na stronie WWW. Po zaznaczeniu, wybierz z menu Edycja/ Kopiuj lub naciśnij jednocześnie klawisze <CTRL>+<C>. Przełącz się do dokumentu edytora, klikając przycisk na pasku zadań. Wybierz z menu Edycja/Wklej lub naciśnij klawisze <CTRL>+<V>.
Kopiowanie grafiki ze strony WWW do dokumentu Worda Otwórz stronę WWW w przeglądarce oraz dokument w edytorze Word. Na wybranym rysunku na stronie WWW kliknij prawym przyciskiem myszy. Sposób I Z menu wybierz Kopiuj (lewym przyciskiem myszy) Przełącz się do dokumentu edytora, klikając przycisk na pasku zadań. Wybierz w Wordzie z menu Edycja/Wklej. Sposób II Z menu wybierz Zapisz obraz jako... (lewym przyciskiem myszy). W oknie, które się otworzy zapisz rysunek. Przełącz się do dokumentu edytora, klikając przycisk na pasku zadań. W Wordzie wybierz z menu Wstaw/Rysunek/Z pliku i wskaż właściwą nazwę wcześniej zapisanego rysunku.