Łukasz Pytliński, Szymon Beźnic Katarzyna Chrzan (wywiady)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
Advertisements

PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 6
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Istota i przesłanki badań marketingowych
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Techniki komunikacji prof. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
Social Media Monitoring dla biznesu - zastosowanie oraz wykorzystanie przy pozyskiwaniu klientów czyli jak dzięki monitoringowi Internetu można zmienić.
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
1 / 17 Komercyjne aspekty webcastingu z punktu widzenia nadawcy publicznego Warszawa 8 grudnia 2005 r. Warszawa, 8 grudnia 2005 r.
badania rynku turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 7
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Działalność Pionu Badań SKNPE Moderator 2005/2006 Autorzy: Piotr Juszczyk, Katarzyna Knecht, Anna Mackiewicz, Iwona Nastula, Alicja Włodarczyk, Karolina.
Podstawy metodologiczne ekonomii
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Katedra Marketingu Usług
Promocja destynacji turystycznej za granicą
1 Jak przekonać pracodawcę by zatrudnił kobietę? Jolanta Czarniecka imię i nazwisko wykonawcy prezentacji grupa Prezentacja.
Michał Kociankowski synergion
Agenda Charakter badania Style Życia Zastosowania Dostępne analizy
DIAGNOZA W SZKOLE.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Studium Przypadku (case study)
Interactive Marketing Partner marketing
REKLAMA – SZTUKA CZY TECHNIKA.
Jak zwiększyć sprzedaż w hipermarketach?
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Metodologia badań wydatków reklamowych
Kryteria wyboru systemów:
Badania product placement w programach telewizyjnych Badania product placement w programach telewizyjnych Katarzyna Bednarzak BR TVP Adam Czarnecki ARC.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Ewolucja roli tekstu i obrazu
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
AKTYWNE PRZETWARZANIE INFORMACJI III
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Bałtyk Produkty i usługi kulturalne
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
Rozwijaj firmę z Biznes Multimedia
1 Spotkanie dotowane w ramach Programu Rozwoju Sprzedaży Ilustracje pochodzą z ogólnodostępnych stron internetowych, w tym
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Rynek pracy i ja Oddziaływanie reklam. Rynek pracy i ja Oddziaływanie reklam Reklama to szczególny rodzaj komunikatu, zazwyczaj komercyjnego, mającego.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Czego oczekuje i co robi użytkownik ?. Projektowanie dobrego interfejsu zaczyna się od zrozumienia ludzi.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Eye-tracking Nowoczesne metody badania zachowań wzrokowych
Materiały do zajęć o reklamie Materiał pomocniczy. Kurs internetowy „Włącz się. Młodzi i media”
OBSŁUGA KLIENTA WYKŁAD POMIAR JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA.
Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań.
Wprowadzenie Firma On Product Publishing (OPP) jest właścicielem innowacyjnej formy etykietowania produktów, która pozwala na produkowanie Labelzine™
Departament Polityki Regionalnej Wyniki badania ewaluacyjnego: „Ocena systemu kryteri ó w wyboru projekt ó w zastosowanych w Regionalnym Programie Operacyjnym.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
CEM Instytut Badań Rynku i Opinii Publicznej Wzorcowa rola samorządów w zakresie racjonalnego zarządzania energią Główne wnioski z badania jakościowego.
Praca dyplomowa Wpływ wybranych czynników na zachowania konsumentów na rynku czekolad Autor: Patrycja Czajka Opiekun pracy: dr inż. Małgorzata Źródło.
Pasmo filmowe Wiesz Co Dobre
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Kodeks Etyki Dziennikarskiej
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
1 Elementy Kreacji Marki| Elementy Kreacji Marki Adam Szurgociński, Dawid Drywa.
Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Raport po ocenie 360° - fragment
Zapis prezentacji:

Łukasz Pytliński, Szymon Beźnic Katarzyna Chrzan (wywiady) Testowanie reklam, od teorii do praktyki IV OGÓLNOPOLSKI KONGRES BADACZY RYNKU I OPINII Warszawa 2003 CEM Instytut Badań Rynku i Opinii Publicznej w Krakowie

Ta prezentacja to próba znalezienia klucza do dobrego testu reklam! Tym kluczem musi być dobry model naukowy, na którym się opiera technikę badań. Przedstawimy nasze podejście do testowania reklam produktów, które zazwyczaj pobudzają w potencjalnych klientach motywy racjonalistyczne – ich rozumienie własnego interesu. Nie wyklucza to jednoczesnego testowania obecności w reakcjach na reklamę motywacji emocjonalnej i motywu zaciekawienia.

Strategie perswazyjne a reklama Każda reklama jest instrumentem perswazji. Tworzenie takiego instrumentu perswazji wymaga od nas wyboru strategii perswazji. Wybieranie strategii perswazji polega na podejmowaniu decyzji, jak skonfigurujemy środki oddziałujące na trzy rodzaje wrażliwości odbiorcy: interes odbiorcy, emocje, ciekawość.

Warunki efektywnego projektowania i testowania reklamy: Zrozumieć proces komunikacji Zrozumieć osobowość odbiorcy

Model procesu komunikacji Nadawca Autorytet lub osoba do naśladowania Treść komunikatu Rodzaj argumentacji R E A K C J Odbiorca Czas nadawania Medium Język nadawcy. Forma

Model odbiorcy Segment Autorytety Wzorce odbiorcy Właściwości percepcji Właściwe instrumenty komunikacji R E A K C J Kontekst odbioru Czas nadawania Preferowane medium Język odbiorcy. Preferowana forma

Jak są wykorzystywane te dwa modele? Do każdego składnika modeli buduje się pytania badawcze. Do każdego pytania badawczego buduje się pytania scenariusza. Sprawdza się scenariusze i kwestionariusze przed badaniem – scenariusze powinny pokrywać swym zakresem całość przestrzeni badawczej wyznaczonej przez modele. Wybór techniki badawczej traktujemy jako wtórne zagadnienie – dopiero po zbudowaniu zbioru pytań badawczych możemy zasadnie wybrać IDI, FGI lub kwestionariusz do badań ilościowych. Zastosowanie takiego podejścia chroni nas zarówno przed intuicjonizmem i improwizacją, jak i przed schematyzmem i rutyną.

Składniki modeli, pytania badawcze i pytania scenariusza: Nadawca: Czy nadawca jest rozpoznawany? Jak się nazywa firma, która nadaje tę reklamę? Autorytety: Czy projektowany autorytet jest rozpoznawany jako autorytet? Czy wystąpienie badacza opinii publicznej w reklamie uśmierzacza bólu zachęca Panią do kupna tego środka? Treść komunikatu: Argumentacja: Forma: Medium: Czas: Segment: Uznawane wzorce: Właściw. percepcji:

Rozpatrzmy kilka przykładów Przyjrzymy się dobrej, a może nawet bardzo dobrej reklamie. Znanej Państwu. Najpierw przypomnimy Państwu tę reklamę, wyłącznie dla celów naukowo-analitycznych. Następnie ilustrować będziemy interesujące nas zagadnienia przy pomocy fragmentów wywiadów wykonanych przez Panią Katarzynę Chrzan. Posłużyła się ona prostym kwestionariuszem wywiadu pogłębionego, który sporządziła w oparciu o model procesu komunikacji. Nasze uwagi nie mają na celu deprecjonowania pracy agencji reklamowej. Przeciwnie, z pewnością zrobiła ona świetną robotę. Chcemy natomiast pokazać, jakie problemy wydobywa test reklamy, kiedy zastosuje się model komunikacji. Problemy takie musimy rozwiązywać zawsze wtedy, gdy tworzymy i testujemy reklamy.

Nadawca: Co badać? O co pytać? Czy odbiorca dostrzegł i zapamiętał nazwę firmy, marki i logo? Czy zapamiętał miejsce w reklamie, w którym pojawiają się nazwa firmy, marki i logo? Jak reaguje na pojawienie się wspomnianych nazw i logo? Czy miejsce i sposób pojawienia się tych nazw i logo ma wpływ na reakcję na całość reklamy i na markę?

Uwagi do postrzegania nazw firmy, marki i logo: Odbiorca, perceptywny i refleksyjny, nie dostrzegł nazwy firmy, nazwę marki zapamiętał, nie wie jakie jest logo firmy, mimo że stale zaopatruje się w paliwo na stacji Orlen. Potencjał tej dobrej i pozytywnie ocenianej przez odbiorców reklamy wzrósłby, gdyby dopracowano miejsce informacji o nazwie i logo. A może brak zapamiętania nazwy firmy i logo jest ceną, jaką się płaci za względnie skomplikowaną fabułę tej historyjki? Pobudza ona ciekawość, odbierana jest jako interesująca, ale koncentruje na sobie uwagę i w rezultacie z wielu elementów do zapamiętania redukcji ulega pamięć o wspomnianych elementach. A może to tylko sprawa wielkości tych znaków? A może miejsca tych znaków w reklamie? Coś za coś!

Autorytet(y) lub osoba(y) do naśladowania: Co analizować? O co pytać? Czy proponowany przez nas autorytet lub osoba do naśladowania jest autorytetem naszych odbiorców? Jak oni racjonalizują uznawanie tego autorytetu, dlaczego chcą tę osobę naśladować? Czy jest to autorytet powszechny w naszej grupie docelowej? Czy odbiorca dostrzega jasno związek pomiędzy cechami autorytetu, a treścią komunikatu i argumentacją, jaką chcemy mu przekazać? Czy jest to silne oddziaływanie, czy też raczej słabe lub rzekomy autorytet jest osobą wobec której zachowuje się stanowisko neutralne? Jeśli jest tak, jak powyżej, to czy nie komplikujemy zbytnio naszej fabuły obecnością autorytetów i ich ilością?

Uwagi do autorytetów: Odnotowana wypowiedź skłania do rozważenia, czy wystarczająco jasno przedstawiono związek pomiędzy autorytetem taksówkarza a argumentacją, jaką prawdopodobnie chciano się posłużyć: „doświadczeni kierowcy wiedzą, co dobre dla ich silników.” Czy w wyobrażeniu polskiego taksówkarza mieści się „rajdowa jazda”? Czy Japończycy będą rozpoznawani jako Japończycy, czy po prostu jako jedni z kilku azjatyckich narodów? Czy w stereotypie Japończyków rzeczywiście silnie zakorzenione jest przekonanie, że „znają się na samochodach i olejach”? Pozytywny stereotyp japońskiego samochodu nie musi się przekładać na stereotyp Japończyków jako znawców olejów samochodowych.

Rozumienie argumentacji: Co analizować? O co pytać? Co z treści argumentacji selekcjonują i zapamiętują odbiorcy? W jaki sposób integrują zapamiętane fragmenty argumentacji z uzasadnieniem swej postawy wobec marki? Czy reklama jest jednoznaczna pod względem przekazu, który dociera do odbiorców jako racjonalizacja pozytywnej postawy wobec marki? Jeśli nie jest jednoznaczna, to jakie warianty percepcji możemy odnaleźć i czy są one korzystne z punktu widzenia zadania reklamy?

Uwagi na temat zapamiętywania argumentacji: Młody mężczyzna zrozumiał argumentację zawartą w reklamie w ten sposób, że olej ten umożliwia szybką jazdę, a zintegrował ten argument ze swą pozytywną postawą wobec marki przez odwołanie się do swego wizerunku samego siebie – mężczyzna, młody, energiczny, zdecydowany, celowo działający, a więc także szybko jeżdżący samochodem. Wartość: „szybka jazda”. Kobieta zrozumiała argumentację na swój sposób. Ten olej umożliwia bezpieczną jazdę, bez względu na płeć i wiek kierowcy, bo olej nadaje się do jazdy w trudnych warunkach. Wartość: „bezpieczeństwo”. Ta reklama nie jest więc jednoznaczna. Odbiorcy selekcjonują treści argumentacji, integrują ze swymi wyobrażeniami o sobie i swych potrzebach i wartościach. Tym razem niejednoznaczność nie godzi w jakość reklamy.

Wizerunek firmy: Czy i co reklama wnosi do wizerunku marki? Jaki jest wizerunek firmy i marki przed obejrzeniem przez odbiorców reklamy? Jaki jest wizerunek firmy i marki po obejrzeniu przez odbiorców reklamy? Czy interesująca nas reklama oddziałuje na wizerunek firmy i w jaki sposób – co do niego wnosi? Czy to, co dana reklama wnosi do wizerunku firmy jest zgodne z długofalową strategią firmy w zakresie formowania jej wizerunku? Czy wykorzystany został w pełni potencjał reklamy w zakresie oddziaływania na wizerunek firmy i marki?

Uwagi do wizerunku: Odbiorca nie dostrzegł nazwy firmy i logo firmy. Przyczyna prawdopodobnie w usytuowaniu znaków, ich wielkości oraz w natłoku ludzi, zdarzeń i rzeczy do odnotowania przez pamięć. Szansa, by pozytywna reakcja wobec nazwy marki przeniosła się na nazwę firmy i logo została więc znacznie zredukowana.

Wnioski: Zastosowanie racjonalistycznej perspektywy metodologicznej i odpowiadających jej modeli procesu komunikacji i odbiorcy wydaje się niezbędne, zwłaszcza gdy badamy reklamy produktów, w przypadku których motyw interesu jest istotnym motywem kupna produktu i marki. Stosowanie tej perspektywy nawet w przypadku bardzo dobrych projektów reklam pomaga wydobyć istniejący jeszcze potencjał do wykorzystania przez odpowiednie dopracowanie elementów lub ich konfiguracji. Zastosowanie tej perspektywy nie wyklucza innych podejść, np. takiego, które polega na badaniu innych mechanizmów odbioru i innych typów motywacji.

Dziękujemy za uwagę