Podstawy informacyjne ewaluacji i interwencji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związku Miast Polskich
Advertisements

Współpraca międzysektorowa na rzecz csr na Śląsku Rola instytucji publicznych w upowszechnianiu CSR w regionie. Katowice, 27 czerwca 2012.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
ŚRODOWISKO A ZDROWIE Program Wieloletni.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Statystyka publiczna we współczesnym świecie
Uroczysta Sesja Rady Statystyki
BADANIA TRANSGRANICZNE WYNIKI, PROBLEMY, WYZWANIA
Pomiar obciążeń administracyjnych
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Hubert Kotarski Uniwersytet Rzeszowski
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
1 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Warszawa, 15 lutego 2007 r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Charakterystyka finansów publicznych
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Informacja jako dobro publiczne
Przygotował Andrzej Potucha
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Meandry współczesnej gospodarki i nauki ekonomii Andrzej Stanisław Barczak 26 wrzesień 2008.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
SYSTEMY INFORMATYCZNE W ADMINISTRACJI
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego INNOWACYJNY REGION Omar Saoudi Dyrektor Departamentu Gospodarki Poznań, 14 stycznia 2008.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
jako prawo obywatelskie
Kołobrzeg, 27 października 2014 roku
Systemy ekonomiczne; Gospodarka CENTRALNIE PLANOWANA.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
Bezpieczeństwo publiczne i porządek publiczny w kontekście bezpieczeństwa państwa Leszek Baran, WSIiZ, KBW.
Rejestr publiczny jako podstawa ładu informacyjnego państwa
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
LOGISTYKA W SEKTORZE PUBLICZNYM Moduł H 8. Dla kogo ten moduł – cele Kształcenie wyspecjalizowanych kadr zarządzających sektorem publicznym, Sektor publiczny.
Menedżer finansowy Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych Katowice,
Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Rola Państwa w gospodarce
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Rola Państwa w gospodarce
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Podstawy informacyjne ewaluacji i interwencji Józef Oleński Uniwersytet Warszawski Główny Urząd Statystyczny V Konferencja Ewaluacyjna Ewaluacja – narzędzie podnoszenia jakości wydatkowania środków publicznych Warszawa, 23 października 2009

Tematyka Atrybuty współczesnej gospodarki Infrastruktura informacyjna państwa jako podstawa zarządzania środkami publicznymi Informacyjne aspekty zarządzania środkami publicznymi Rola statystyki publicznej w zapewnieniu bezpieczeństwa informacyjnego zarządzania środkami publicznymi

Współczesna gospodarka Społeczeństwo informacyjne Gospodarka oparta na wiedzy Globalizacja Metropolizacja gospodarki Infrastrukturalizacja rozwoju Głęboki interwencjonizm instytucjonalny globalny, krajowy, lokalny Prawo międzynarodowe i krajowe – podstawowym instrumentem interwencjonizmu Informacja - instrumentem sterowania i determinantą rozwoju

Informacja, ewaluacja i interwencja we współczesnej gospodarce Niepełna informacja = niepełna ewaluacja Konkatenacja interwencji lokalnych, narodowych, ponadnarodowych i globalnych Ograniczone oddziaływanie interwencjonizmu na szczeblu państwa „Dyfuzja” międzynarodowa interwencji państwowych Oddziaływanie regulacji międzynarodowych na formy i zakres interwencjonizmu państw

Wnioski dla instrumentalizacji interwencjonizmu Potrzeba kompleksowej, jakościowo dobrej informacji odwzorowującej procesy realne i finansowe, kompleksowej, aktualnej, zgodnej z normami międzynarodowymi, dostępnej jako dobro publiczne, odwzorowanej w językach wszystkich uczestników procesów ekonomicznych Symetria informacyjna uczestników – warunkiem skutecznego interwencjonizmu Ewaluacja interwencji wymaga symetrii informacyjnej miedzy wszystkimi uczestnikami procesów

Fundamentalne prawo informacji informacja gorsza wypiera informację lepszą Fundamentalne prawo informacji ma charakter uniwersalny i obiektywny

Informacja gorsza wypiera informację lepszą Wraz z rozwojem społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy Udział „informacji dobrej” jest coraz mniejszy, a „informacji złej” - coraz większy Rosną luki informacyjne, także nie identyfikowane Urynkowienie procesów informacyjnych powoduje przyspieszenie wypierania dobrej informacji przez gorszą informację Pogarsza się jakość produkowanej informacji Pogarsza się jakość użytkowania informacji SI + GOW + WOLNY RYNEK = zasypanie świata śmieciami informacyjnymi

Rektor Uniwersytetu Stefana Batorego Złe prawo …..złe prawo gorsze niźli tyran najsroższy. Bo wżdy tyran albo odmienić się, albo namówić, albo umrzeć może i jego tyraństwo ustaje. A złe prawo zawżdy trwa, zawżdy zabija i szkodę czyni i na duszy, i na ciele. Jest jako lew i bestyja nierozumna, która namówić się nie da, aż ją zabić i umorzyć. Tak i złe prawo, które szkody ludziom czyni miasto pomocy, dla której wszystkie się prawa stawią. Rektor Uniwersytetu Stefana Batorego Ks. Piotr Skarga Kazania sejmowe

Zła informacja Zła informacja gorsza niźli tyran najsroższy. Bo wżdy tyran albo odmienić się, albo namówić, albo umrzeć może i jego tyraństwo ustaje. A zła informacja zawżdy trwa, zawżdy zabija i szkodę czyni i na duszy, i na ciele. Jest jako lew i bestyja nierozumna, która namówić się nie da, aż ją zabić i umorzyć. Tak i złe informacje, które szkody ludziom czyni miasto pomocy, dla której wszystkie się informacje stawią.

Infrastruktura informacyjna państwa – warunek dobrej informacji Zadaniem państwa jest przeciwdziałanie negatywnym skutkom fundamentalnego prawa informacji w rynkowej gospodarce opartej na wiedzy Infrastruktura informacyjna państwa to Normy informacyjne Zasoby informacyjne Systemy informacyjne Procesy informacyjne warunkujące sprawne funkcjonowanie społeczeństwa, gospodarki, państwa w skali lokalnej, regionalnej, kraju, globalnej

Model infrastruktury informacyjnej państwa Wyspecjalizowane systemy informacyjne administracji i innych instytucji realizujących zadania publiczne Admi- nistra- cyjna infor- macja pro-cedu-ralna Ogólnokrajowe systemy administracji: podatkowe, ubezpieczenia społecznego, zdrowotnego, usług społecznych Oficjalne systemy informacji publicznej Ogólnokrajowe rejestry i ewidencje wyspecjalizowane Bazowe systemy identyfikacji osób, podmiotów i terytorium Standardowe dane I komunikaty elementarne Metainformacje i parainformacje Normy generatywne

Model infrastruktury informacyjnej sektora publicznego w Polsce PESEL KRS CEPIK EGIB IACS PL KSIZUS BUDŻET POLTAX STATYSTYKA Województwo - WOI POWIATY POWIATY POWIATY POWIATY GMINY Obywatele, przedsiębiorstwa GMINY Jednostki sektora publicznego GMINY GMINY

Unia Europejska IACS-PL SIS II INSPIRE VIES IACS ESS PESEL CEPIK EGIB IACS-PL BUDŻET POLTAX STATYSTYKA Województwo - WOI POWIAT GMINA Jednostki sektora publicznego

Informacyjne aspekty zarządzania środkami publicznymi Wspólne normy informacyjne dla wszystkich procesów ekonomicznych i społecznych w gospodarce Identyfikacja procesów realizowanych przy wykorzystaniu środków publicznych i ich środowiska instytucjonalnego, ekonomicznego, społecznego i ekologicznego Kompleksowe „zabezpieczenie informacyjne” zarządzania procesami przez systemy infrastrukturalne Bieżący monitoring realizacji procesów, w tym monitoring statystyczny

Statystyka publiczna jako segment infrastruktury informacyjnej Podstawą społecznego bezpieczeństwa informacyjnego jest infrastruktura informacyjna państwa Statystyka publiczna jest jednym z podstawowych segmentów infrastruktury informacyjnej

Statystyka publiczna jako segment infrastruktury informacyjnej Stanowi jeden z filarów ładu informacyjnego Opracowuje, upowszechnia i stosuje podstawowe normy informacyjne państwa i gospodarki Tworzy narzędzia integracji i koordynacji wszystkich systemów informacyjnych gospodarki, społeczeństwa i państwa Zapewnia bezpieczeństwo informacyjne przez upowszechnianie jakościowo weryfikowalnej informacji i metainformacji jako dobra publicznego

Statystyczne normy informacyjne Pojęcia i definicje zjawisk, procesów, obiektów społecznych, ekonomicznych, technicznych Standardowe zasady identyfikacji obiektów, podmiotów, procesów społecznych i rejestry gospodarczych Statystyczne metody pomiaru Klasyfikacje, nomenklatury, typologie, kody Normy jakości informacji Normy zarządzania informacją Etyczne normy statystyczne jako podstawa dla etyki działalności informacyjnej Globalny charakter statystycznych norm informacyjnych

Statystyka publiczna - podstawą bezpieczeństwa i ładu informacyjnego Dostarczanie jakościowo zweryfikowanych danych statystycznych jako dobra publicznego dla wszystkich podmiotów Tworzenie zasad zarządzania informacją w społeczeństwie informacyjnym i w gospodarce opartej na wiedzy Etyka statystyczna – wzorem etyki dla zawodów informacyjnych i badawczych Tworzenie globalnych metod, reguł i procedur integralności informacji społecznej i gospodarczej Kompletność Ciągłość Porównywalność

Narzędzia koordynacji systemów informacyjnych Statystyczne pojecia, systemy identyfikacji i rejestry urzędowe Normy informacyjne dla administracyjnych systemów informacyjnych, w tym normy pomiaru zjawisk i procesów społecznych i gospodarczych Normy informacyjne dla podmiotów gospodarki narodowej Normy informacyjne dla badań naukowych: społecznych, ekonomicznych Etyka statystyczna

Dziękuję za uwagę

Rozum to rzecz najsprawiedliwiej między wszystkich rozdzielona Rozum to rzecz najsprawiedliwiej między wszystkich rozdzielona. Bowiem im więcej kto go posiada, tym bardziej jest przekonany, że ma go niedość. A im mniej, tym bardziej jest przekonany, że ma go więcej niż inni. Gdy rozum śpi, budzą się upiory.