„OMiU 2007” ANDRZEJ ADAMKIEWICZ Akademia Morska w Szczecinie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
VI EAP na półmetku Strategia Lizbońska (2000, 2006)
Advertisements

Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Projekt: INCOWATRANS E!3065
ROMAN QUALITY SUPPORT - - cell:
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Transakcje kompensacyjne
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Ochrona środowiska naturalnego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Internet 2006: rozwój e-commerce
Koncepcje i rozwiązania praktyczne stosowania e-faktur
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Konferencja „Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie”
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
Adam Walicki - 30 września 2010
Polskie i europejskie aspekty infrastruktury informacji przestrzennej
ENERGETYKA ODNAWIALNA NA MORZU - OFFSHORE SZANSĄ DLA POMORZA Gdynia 2013.
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
Konferencja Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości
Transport materiałów chemicznych
Narażenie zawodowe pracowników zatrudnionych przy zbieraniu i składowaniu odpadów komunalnych na negatywne skutki zdrowotne – studium przypadku choroby.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
1 Rola organu restrukturyzacyjnego w procesie restrukturyzacji finansowej Ministerstwo Zdrowia.
BEZPIECZEŃSTWO I NIEZAWODNOŚĆ SIECI INFORMATYCZNYCH
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Bezpieczeństwo i zdrowie w miejscu pracy w Europie Rozdział dotyczący zabezpieczenia społecznego w Traktacie z Lizbony Dyrektywa ramowa Poszczególne dyrektywy.
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
Funkcje Państwowej Agencji Atomistyki w Programie Polskiej Energetyki Jądrowej 22 stycznia 2014, Warszawa.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
GRUPA ROBOCZA 5 ZAPOBIEGANIE POWAŻNYM AWARIOM W PRZEMYŚLE
Planowanie przepływów materiałów
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
GRUPA ROBOCZA 1 Technologie Redukcji Ryzyka Zawodowego
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
Temat 6: Dokumentacja techniczna urządzeń sieciowych.
Przygotowali: Anna Farion Dariusz Droździel
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Reglamentacja procesu budowy
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działania.
Metoda weryfikacji zakresu wdrożenia standardu ISO w przedsiębiorstwach Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja Termin i.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Perspektywa Programu Uproszczenie procedur i ograniczenie wymagań tylko do unijnych bez dodatkowych krajowych Większa ilość szkoleń wysokiej jakości/ dostęp.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

„OMiU 2007” ANDRZEJ ADAMKIEWICZ Akademia Morska w Szczecinie Rada Techniczna Polski Rejestr Statków S.A. KRZYSZTOF KOŁWZAN Inspektorat Konwencyjny Polski Rejestr Statków S.A, III MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA NAUKOWO-TECHNICZNA OBSŁUGIWANIE MASZYN I URZĄDZEŃ „OMiU 2007” Świnoujście – Kopenhaga 17-20.X.2007

UDZIAŁ POLSKIEGO REJESTRU STATKÓW W ROZWOJU PRZYJAZNEGO DLA ŚRODOWISKA RECYKLINGU STATKÓW W RAMACH PROGRAMÓW UNII EUROPEJSKIEJ

Przedstawia : Krzysztof Kołwzan Polski Rejestr Statków S.A. PLAN PREZENTACJI Polski Rejestr Statków w Programach Unii Europejskiej w powstawaniu przyjaznego środowisku recyklingu statków Geneza referatu Działalność IMO w zakresie recyklingu statków Współpraca IMO, Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO) oraz Państw Stron Konwencji Bazylejskiej Konwencja o bezpiecznym i ekologicznym złomowaniu statków Przedstawia : Krzysztof Kołwzan Polski Rejestr Statków S.A.

PROGRAMY RAMOWE UNII EUROPEJSKIEJ ROZWÓJ WYMIANA DOŚWIADCZEŃ NAWIĄZYWANIE KONTAKTÓW MIĘDZYNARODOWYCH WSPÓŁPRACA W RÓŻNORODNYCH GREMIACH UNIJNYCH DOSTĘP DO NOWYCH TECHNOLOGII WSPÓLNE DZIAŁANIA NIEZBĘDNE DO BUDOWANIA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY 4

UDZIAŁ PRS W PROJEKTACH UNIJNYCH Międzynarodowe konsorcja projektowe z udziałem PRS: 5. PROGRAM RAMOWY UE „Wykrywanie i lokalizowanie procesu korozyjnego na statkach (tankowcach) metodą emisji Akustycznej (AE) ” „Sieć tematyczna dotycząca bezpieczeństwa i niezawodności wyrobów przemysłowych, systemów i konstrukcji” (Safety and Reliability of Industrial Products, Systems and Structures SAFERELNET 6. PROGRAM RAMOWY UE „Projekt HISMAR – „System identyfikacji kadłuba dla morskiej autonomicznej robotyki” (Hull Identification System for Marine Autonomous Robotics) „Dok ekologiczny” (E! 2968 – Ecological Dock – Environmental Friendly Floating Docks)

7. PROGRAM RAMOWY EU STAN AKTUALNY REZULTAT CELE 7 P.R. „Dzikie” złomowanie w Bangladeszu, Pakistanie, Indiach, Chinach itd. z powszechnym łamaniem zasad ochrony środowiska, bez uwzględnienia nowoczesnych metod zarządzania, BHP, prawa pracy, istniejące przepisy dotyczące recyklingu statków nie są wystarczające. Degradacja środowiska oraz negatywny wpływ na zdrowie pracowników zatrudnionych przy złomowaniu !!! REZULTAT CELE 7 P.R. Odpowiednie standardy regulujące recykling statków Nowa polityka cywilizowanego „zielonego” recyklingu statków i stworzenie nowych projektów opartych na 7 P.R DECYZJA UE I NARZĘDZIA Nowa era w rozwoju europejskiego i międzynarodowego recyklingu statków, poprawa ochrony środowiska i warunków pracy zaangażowanych w nim ludzi EFEKT KOŃCOWY 6

POLITYKA BEZPIECZNEGO I EKOLOGICZNEGO RECYKLINGU 7. PROGRAM RAMOWY UE POLITYKA BEZPIECZNEGO I EKOLOGICZNEGO RECYKLINGU ODPOWIEDNI POZIOM ZARZĄDZANIA PROCESEM I UZYSKANIE BEZPIECZEŃSTWA OSÓB PRACUJĄCYCH OCHRONA ŚRODOWISKA NATURALNEGO NARZĘDZIA ODPOWIEDNIE ZAPROJEKTOWANIE I SKONSTRUOWANIE STATKU PRZEPISY DLA STOCZNI ZŁOMOWYCH NADZÓR NAD STATKAMI ZGODNIE Z PRZEPISAMI KLASOWYMI I STANDARDAMI PRZEMYSŁOWYMI 7

EUROPA ODPOWIADA NA PYTANIE: JAK MA WYGLĄDAĆ ŚRODOWISKO MORSKIE ? TAK? CZY TAK?

EUROPA ODPOWIADA NA PYTANIE: JAK MA WYGLĄDAĆ PRACA ROBOTNIKÓW W STOCZNIACH ZŁOMOWYCH AZJI I NA ŚWIECIE? TAK? CZY TAK?

CZTERY KLUCZOWE ZASADY 7. PROGRAM RAMOWY UE CZTERY KLUCZOWE ZASADY Recykling statków - integralna część całego cyklu życia Recykling statków - wykonany w odpowiedzialny sposób Nowe statki powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby mogły być później łatwo poddane recyklingowi Rozwiązania długoterminowe dla przemysłu złomowego muszą być oparte na międzynarodowych ramach prawnych ustalonych przez IMO, ILO i Konwencję Bazylejską. 10

DZIAŁALNOŚĆ IMO - IMO MEPC porusza kwestię recyklingu statków ustala się zasady procesu przygotowywania statku do złomowania, skoordynowanie zasad współpracy z Międzynarodową Organizacją Pracy (ILO) i Konwencja Bazylejską Lipiec 2005 - MEPC uzgadnia powstanie nowej konwencji dotyczącej recyklingu statków z zamiarem stworzenia prawnie obowiązujących globalnych przepisów dla przemysłu okrętowego i dla stoczni złomowych. Grudzień 2005 - IMO uchwala rezolucję A.981(24) o nowej Konwencji dotyczącej złomowania i jej przyjęciu na przełomie 2008 i 2009 roku. Lipiec 2007 - dalsze prace nad tekstem konwencji na zaawansowanym etapie. Formalnie ustalono przyjęcie Konwencji na międzynarodowej konferencji na przełomie 2008 i 2009 roku 11

WSPÓŁPRACA IMO/ILO/BC IMO współpracuje z Międzynarodową Organizacją Pracy (ILO) oraz Państwami Stronami Konwencji Bazylejskiej w sprawach odnoszących się recyklingu. Wyrazem tej kooperacji na poziomie międzynarodowym jest ustanowienie przez te trzy organizacje Wspólnej Grupy Roboczej IMO/IOL/BC do spraw bezpiecznego i ekologicznego złomowania statków. 12

Załączniki do Konwencji STRUKTURA KONWENCJI Preambuła Konwencji 21 Artykułów Załączniki do Konwencji Konwencja ma uregulować sprawy związane z: projektowaniem, konstrukcją, eksploatacją i przygotowywaniem statków w celu ułatwienia ich późniejszego bezpiecznego i przyjaznego dla środowiska recyklingu, bez kompromisu w dziedzinie ich bezpieczeństwa i wydajności operacyjnej (tzw. formuła – statku łatwego do rozbiórki i złomowania, proces przygotowania statku do recyklingu przez jego całe „życie”, listy - inwentarze materiałów niebezpiecznych użytych na statku i kontrolowanych przez Konwencję); ułatwieniem prowadzenia recyklingu w bezpieczny i przyjazny dla środowiska sposób - przepisy dla stoczni złomowych; ustanowieniem odpowiednich mechanizmów recyklingu statków - (przeglądy i ich poświadczanie, standardowe formaty świadectw dla statków, wymagania raportowania itd.) 13

LISTA TYMCZASOWYCH WYTYCZNYCH IMO wytyczne dla obiegu informacji wytyczne dla rozwoju inwentarzy materiałów, kontrola materiałów niebezpiecznych, przeglądy i poświadczenia - certyfikacja, poddawanie statków inspekcjom, ustanowienie zasad pracy w zbiornikach przy pracach spawalniczych upoważnienia dla stoczni, bezpieczny i przyjazny dla środowiska recykling statków, rozwój Planu złomowania statku WYTYCZNE OGÓLNE WYTYCZNE DLA STATKÓW WYTYCZNE DLA STOCZNI ZŁOMOWYCH 14

ELEMENTY I MECHANIZMY KONTROLI I EGZEKWOWANIA KONWENCJI załączany do Międzynarodowego Świadectwa statkowego inwentarza materiałów niebezpiecznych Inwentarz materiałów niebezpiecznych których zainstalowanie albo użycie na statkach jest zakazane albo ograniczone w stoczniach, stoczniach remontowych i na statkach noszących banderę Państw Stron Konwencji Lista materiałów niebezpiecznych przegląd początkowy w celu weryfikacji inwentarza materiałów niebezpiecznych, przeglądy podczas eksploatacji statku i przegląd końcowy statku przed jego recyklingiem Cykl przeglądów tworzony przez stocznię złomową w celu określenia w jaki sposób każdy statek będzie poddawany recyklingowi, zależnie od jego szczegółowych danych i jego inwentarza Plan złomowania statku 15

ELEMENTY I MECHANIZMYKONTROLI I EGZEKWOWANIA KONWENCJI wydane dla statku po jego końcowym przeglądzie weryfikującym spełnienie przez daną jednostkę wymogów Planu Złomowania Międzynarodowe Świadectwo statku gotowego do recyklingu wydawane przez organa państwowe zgodnie z wymaganiami Konwencji Upoważnienie stoczni do recyklingu wydawane przez stocznię złomową informujące o zakończeniu procesu recyklingu konkretnego statku odpowiednie władze państwowe i Administrację Państwa bandery statku Zaświadczenie o ukończeniu recyklingu statku 16

INWENTARZE MATERIAŁÓW NIEBEZPIECZNYCH Inwentarz materiałów niebezpiecznych: dokładna informacja o lokalizacji i ilościach potencjalnie niebezpiecznych materiałów na pokładzie statku, tak aby ochronić zdrowie i bezpieczeństwo pracowników, jak też aby zapobiec zanieczyszczeniu środowiska podczas złomowania. Inwentarze składają się z trzech części: Część I: Materiały zawarte w konstrukcji i wyposażeniu statku Część II: Odpady generowane podczas eksploatacji Części III: Zapasy statkowe 17

INWENTARZE MATERIAŁÓW NIEBEZPIECZNYCH NOWE STATKI - część I Inwentarza tworzy stocznia budująca, przeważnie opierając się na zbiorze dużej liczby deklaracji przygotowanych przez indywidualnych dostawców będących częścią sieci zaopatrzenia. STATKI ISTNIEJĄCE – część I Inwentarza jest dużo większym wyzwaniem z powodu możliwości spotkania się z trzema problemami: trudność zdefiniowania ilości materiałów niebezpiecznych w związku ze zbieraniem informacji opartych na zdezaktualizowanej dokumentacji; problemy związane z bezpieczeństwem personelu zaangażowanego w przeglądy materiałów niebezpiecznych (odkrywki, próby i testy); koordynacja czasu spełnienia wymagań przez inwentarze dla statków istniejących. 18

PRZEGLĄDY KONWENCYJNE W projekcie Konwencji się następujące przeglądy: PRZEGLĄD ZASADNICZY Nowe statki przegląd początkowy przed wejściem do eksploatacji, Istniejące statki przegląd przed sporządzeniem inwentarza PRZEGLĄDY OKRESOWE na podstawie cyklu 5 -letniego weryfikujące kontynuowanie stosowania się do wymogów Konwencji i zapewniające odzwierciedlenie wszystkich istotnych zmian w inwentarzu PRZEGLĄDY DODATKOWE o które występuje Armator, jeżeli zaistniały zmiany w konstrukcji, mechanizmach albo wyposażeniu statku PRZEGLĄDY KOŃCOWE przed wycofaniem statku z użytkowania, tak aby nastąpiło skompletowanie i sprawdzenie wszystkich trzech części inwentarza.

KONWENCJA Konwencja dotyczy statków od 500 ton pojemności brutto Statki żeglugi krajowej nie powinny być wykluczone od stosowania Konwencji, gdyż mogłoby to stworzyć wybieg dla niektórych statków w celu uniknięcia konieczności spełnienia wymagań Konwencji Konwencja nie będzie dotyczyć tych statków żeglugi krajowej, które będą złomowane w kraju

PODSUMOWANIE Praktyką spotykaną w przemyśle morskim w stosunku do statków, które zakończyły użytkowanie jest ich sprzedanie na złom na rynku międzynarodowym

PODSUMOWANIE Złomowanie statków w wielu krajach rozwijających się jest często wykonywane w sposób odbiegający od wymagań ochrony środowiska, ochrony zdrowia i standardów bezpieczeństwa pracujących

PODSUMOWANIE Rosnące obawy o bezpieczeństwo ekologiczne, zdrowie robotników i związane z tym problemy społeczne w światowym przemyśle złomowym spowodowały pilną potrzebę stworzenia konwencji międzynarodowej

PODSUMOWANIE IMO, ILO i Konwencja Bazylejska podjęły działania w celu rozwinięcia realistycznego i efektywnego rozwiązania problemu recyklingu statków poprzez stworzenie wspólnej grupy roboczej w celu stworzenia konwencji

WNIOSEK KOŃCOWY Recykling statków może przyczynić się do rozwoju przemysłu okrętowego i możliwe jest przyjazne środowisku złomowanie statków

Dziękuję za uwagę Ewentualne pytania proszę kierować pod adres emailowy: k.kolwzan@prs.pl