Komunikacja Niewerbalna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.
Advertisements

Komunikacja interpersonalna
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA Opracowała: Bogusława Jankowska.
Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
GROMADZENIE INFORMACJI O PACJENCIE I JEGO RODZINIE
Komunikacja interpersonalna
AUTOPREZENTACJA.
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Rzecz o efektywności w biznesie
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Kompetencje komunikacyjne
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
„Autoprezentacja” MODUŁ Klasa II.
Komunikacja niewerbalna mowa ciała i nie tylko
MOWA CIAŁA.
Sztuka prezentacji wymaga doświadczenia. Im częściej występujesz publicznie, tym lepiej radzisz sobie ze stresem. Jednak do wszystkiego trzeba dojść małymi.
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
KOMUNIKOWANIE Z JEDNOSTKĄ I GRUPĄ.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Wykonała: Iwona Rąpała
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Komunikacja i jej formy :
METODY KOMUNIKACJI.
Komunikacja i jej formy :
METODY KOMUNIKACJI.
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
Komunikacja międzyludzka
Komunikacja.
1 Ewolucja mózgu odróżniła człowieka od zwierząt, gdy doprowadziła do powstania rewolucyjnego sposobu komunikacji - mowy. Zakłada się, że duże znaczenie.
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
Co to jest komunikacja? Komunikacja to wymiana informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa, gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikowania się.
 Werbalna  Niewerbalna Przekazywanie treści do adresata i sposób jej odbioru ma znaczenie w zależności od :
Komunikowanie siĘ.
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
Metody komunikacji.
Metody Komunikacji Jakub Zydroń ID.
Metody komunikacji ludzi
Komunikacja.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikacji.
Metody komunikacji.
 Komunikacja (komunikowanie się) – wymiany informacji, przekazywanie jej treści między uczestnikami procesu - NADAWCĄ i ODBIORCĄ; odbywa się za pomocą.
Komunikacja.
Znaczenie mimiki twarzy w kontaktach nauczyciel – uczeń
Aleksandra Kiełbania I G
Metody Komunikacji.
Metody Komunikacji Jakub Zydroń ID. Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę.
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI
Wystąpienia publiczne Akcja Masz Głos, Masz Wybór
WIELCY OBYWATELE MAŁYCH SZKÓŁ
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Komunikacja Niewerbalna

Co to jest komunikacja Komunikacja to szeroko rozumiana wymiana informacji, dyskusja, argumentacja. W procesie tym musi być co najmniej jeden nadawca oraz jeden bądź wielu odbiorców komunikatu. Proces komunikacji powinien przebiegać w dwóch kierunkach: nadawca przekazuje komunikat, odbiorca go przyjmuje, a jego reakcja jest z kolei informacją zwrotną do nadawcy. Komunikacja jest podstawą wszystkich interakcji, zarówno na płaszczyźnie interpersonalnej, jak i społecznej. Pełni ona funkcję regulacji stosunków międzyludzkich oraz pozwala jednostce dać wyraz swojej indywidualności.

Czym jest komunikacja niewerbalna Komunikacja niewerbalna to taka, w której do przekazywania informacji nie używa się słów. Nazywana jest inaczej mową ciała. Za jej pomocą komunikujemy postawy i emocje, wspomaga ona komunikację słowną a czasem nawet ją zastępuje. Znaczenie naszego komunikatu nie zależy tylko od samej treści słów, można powiedzieć, że mówimy, dzięki organowi mowy, ale tak naprawdę rozmawiamy całym ciałem. Badania mówią, że podczas komunikowania się sygnały niewerbalne mają pięciokrotne większy wpływ na naszego rozmówcę, niż używane przez nas słowa. Około 55% tego, co komunikujemy przekazujemy za pomocą mowy ciała, aż 38% informacji przekazujemy za pomocą dźwięków (ton, barwa głosu itd.), a tylko 7 % przekazu stanowią słowa. Jeśli komunikaty werbalne i niewerbalne są sprzeczne (mowa ciała maskuje treść mówioną), wierzymy niewerbalnym. Jeśli komunikaty te są spójne (mowa ciała akcentuje to, co mówimy), zakładamy, że przekazywane informacje są wiarygodne.

Komunikacja niewerbalna

Kontakt wzrokowy Kontakt wzrokowy w znacznym stopniu określa wzajemny stosunek ludzi do siebie, negatywny bądź pozytywny, bliski czy z dystansem. Uważne patrzenie pozwala odebrać ważne informacje o drugiej osobie. Spojrzenia komunikują to, czy jesteśmy uważni i zainteresowani partnerem. W kontakcie wzrokowym ważne są: proporcje, czas trwania, intensywność. Należy pamiętać, aby nie wpatrywać się zbyt długo, ale też zbyt krótko. Z badań wynika, że nasze spojrzenie powinno się spotkać ze spojrzeniem rozmówcy w około 60 - 70% czasu trwania rozmowy, aby miał on dobre odczucia. Jeśli pozostajemy w kontakcie wzrokowym krócej niż 30% czasu rozmowy, partner prawdopodobnie nie będzie nam ufał. Osoby, które unikają kontaktu mogą być traktowane jako: napięte, nieufne, nerwowe, wykrętne, niegodne zaufania. Natomiast ludzie, którzy spoglądają wystarczająco często są odbierani jako: otwarci, dostępni, przyjacielscy, godni zaufania, szczerzy.

Twarz, mimika Nie na darmo twarz nazywana jest „zwierciadłem duszy”. Dzięki mimice komunikujemy przeżywane przez nas emocje. Paul Ekman i Wallace Friesen podjęli zakrojone na szeroką skalę badania porównawcze nad zdolnością do wnioskowania o czyimś stanie emocjonalnym na podstawie wyrazu jego twarzy. Przedstawili badanym, pochodzącym z odległych kręgów kulturowych, również z plemion pierwotnych, zdjęcia twarzy wyrażających różne emocje oraz opisy sytuacji, w których mogły one powstać. Zadanie badanych polegało na zestawieniu mimiki z sytuacją. Okazało się, że we wszystkich kręgach kulturowych trafnie rozpoznano sześć wyrazów mimicznych. Były to twarze wyrażające radość, gniew, zdumienie, strach, wstręt, pogardę. Określono je jako podstawowe reakcje mimiczne. Dzięki nim możemy przekazać sobie te najważniejsze emocje.

Gestykulacja i postawa ciała Gesty i poruszanie ciałem są stałym elementem procesu komunikowania się. Gestykulujemy po to, by podkreślić wagę naszych słów, coś zaakcentować, pokazać kolejność, określić kształt lub rozmiar czegoś, wskazać jakiś obiekt lub osobę. Swobodna, otwarta, adekwatna do treści wypowiedzi gestykulacja podnosi atrakcyjność i skuteczność nadawcy. Gesty odzwierciedlają także stany emocjonalne. Osoba pobudzona, niespokojna będzie wykonywać wiele niezbornych, jakby chaotycznych ruchów ciała, a agresywna może zaciskać pięści czy wymachiwać rękoma.

Odległość i dystans To, jak blisko ktoś nas staje, jest pewnego rodzaju informacją o jego stosunku do nas. Mówi się, że czasem ludzie tworzą między sobą niewidzialne ściany lub dystans. Zasada ogólna mówi, że im bardziej dwie osoby są sobą zainteresowane, tym bliżej siebie stają. Jednak istnieje granica określająca na jaką odległość ludzie lubią się do siebie zbliżać, gdy ich stosunki nie są zbyt intymne. Ta „bańka prywatności” rozciąga się na odległość ok. 45-60 cm wokół nich. Im bardziej oficjalne są te stosunki, tym dalej od siebie stają. Mówi się o tzw. publicznej odległości w granicach 1,5 m- 3 m. To, jaka odległość będzie odpowiednia, zależy od tego, kim są partnerzy. Każdy, kto narusza tę umowną granicę, zbliżając się na zbyt małą odległość, wywołuje zwykle silne napięcie, niepokój i zażenowanie u drugiej osoby.

Właściwości głosu i mowy Aby wyrazić swoje zainteresowanie, aprobatę czy niechęć używamy często różnych „odgłosów”, czyli wyrażeń parajęzykowych typu: aha, o, mm. Robimy to zwykle spontanicznie, nie zawsze mając świadomość, że są ważnym nośnikiem informacji. Jeśli chcemy być komunikatywni, powinniśmy używać głosu świadomie i adekwatnie do treści wypowiedzi. Komunikat będzie wiarygodny i zrozumiały dla odbiorcy, gdy będzie istniała zgodność między słowami, a ich niewerbalnym przekazem. Decydujące znaczenie ma tu ton głosu, tempo mówienia, akcentowanie i intonacja. Przykładem niespójnej wypowiedzi może być zdanie wyrażające pozytywną ocenę np. "to jest świetny pomysł" ale wyrażone ironicznym, sarkastycznym tonem. Odbiorca uwierzy w to, co jest przekazane niewerbalnie, a więc będzie to dla niego opinia negatywna. Jeśli z kolei zależy mam na nawiązaniu i podtrzymaniu kontaktu, możemy dostosować swój ton, czy rytm głosu do jego głosu. Potocznie mówi się, że nadajemy na tych samych falach, a oznacza to, że umiejętnie odzwierciedlamy i dopasowujemy swój sposób mówienia do tego, którym posługuje się druga osoba. Komunikacja niewerbalna ma ogromne znaczenie w porozumiewaniu się. Nim jednak zaczniemy interpretować poszczególne komunikaty pamiętajmy, że zaledwie sześć podstawowych wyrazów mimicznych ma charakter uniwersalny. Pozostałe osadzone są mocno w kontekście kulturowym, społecznym i indywidualnym.

Odkryj miny i gesty dzieci

Zdziwienie

Złość

Smutek

Radość

Zamyślenie

Projekt wykonały: Aleksandra Wolanicka Adrianna Wójcik Karolina Sorokowska Angelika Trzeciak