Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

KOBIETA W RUCHU DROGOWYM
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Warszawa, stycznia 2012r. Trzy główne zasady efektywnego doskonalenia nauczycieli Jacek Strzemieczny Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Warunki dopuszczenia motorowerzysty do uczestnictwa w ruchu drogowym.
Raporty Postępów Program Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Radomiu
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Młodszy asystent Sekcji Promocji Zdrowia
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Jak moje miasto jeździ z głową?
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Opracował J. Stryjkowski
Opracowała Renata Kulik. Organizatorzy akcji: Gazeta Wyborcza wraz z portalem gazeta.pl oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
P ROGRAM J EŻDŻĘ Z GŁOWĄ W PG 1 W N OWEJ S OLI ANALIZA WYNIKÓW Autorzy klasa 1 b grupa 2 Domin Artur, Dziemidok Dominik, Hrebeniuk Daria, Janiszewska Agnieszka.
Jak moje miasto jeździ z głową !
„JAK MOJE MIASTO JEŹDZI Z GŁOWĄ ?”
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
O szkole i fundacji BGŻ Jeżdżę z głową Publiczne Gimnazjum nr 1 im. Józefa Wybickiego w Ząbkowicach Śląskich znalazło się pośród 100 szkół w Polsce, które.
Informacja o wynikach kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
Pamiętaj! Masz jedno życie!!!
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
ale (a może przede wszystkim)
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
jest zapewnienie bezpieczeństwa
LOGO DEBATA SZKOLNA Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi im. A. Mickiewicza w Turośli.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
NAUCZYCIELE I PRACOWNICY SZKOŁY
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt systemowy „Klucz do uczenia II edycja – Profesjonalny.
Posiedzenie Opolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Opole, dnia 9 stycznia 2014 r.
WNIOSKI Z DEBATY: ‘’ JAK ZWIĘKSZYĆ BEZPIECZEŃSTWO DOJAZDU DO SZKOŁY I ZADBAĆ O EKOROZWÓJ GMINY DOBIEGNIEW?’’
Szkolenie krajowe dotyczące wprowadzenia programu edukacyjnego Warszawa, Państwowa Inspekcja Sanitarna Polska Federacja Producentów Żywności.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Działania Opolskiego Kuratora Oświaty na rzecz poprawy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w woj. opolskim w roku szkolnym 2014/2015. Plany na rok szkolny.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 „Prowadzący – niepijący” Kampania edukacyjna 7 – 31 sierpnia 2008.
Pomorski Ośrodek Ruchu Drogowego w Gdańsku.
Trzymaj Formę!-II edycja Zofia LIPKA – koordynator programu “Trzymaj Formę!”
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Ocena efektów funkcjonowania mobilnego miasteczka ruchu drogowego oraz informacja o sieci miasteczek stacjonarnych przedstawiona przez WORD w Rzeszowie.
Uprawnienia do kierowania i warunki uzyskania karty rowerowej Karta rowerowa.
Test Finał Lubuski Konkurs BRD W Europie jeździmy bezpiecznie Brody Żarskie, 7 maja 2016 r.
Projekt Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa „Szkoła Promująca Bezpieczeństwo” W Zespole Szkół w Więcławicach Starych.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Bezpieczeństwo drogowe dla dzieci i młodzieży
Szkoła Promująca Zdrowie
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
ZESPÓŁ DS. PROMOCJI ZDROWIA
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zapis prezentacji:

Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Posiedzenie Mazowieckiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Warszawa 11 czerwca 2008 Przykłady działań z zakresu wychowania komunikacyjnego w krajach Unii Europejskiej Maria Dąbrowska-Loranc Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytut Transportu Samochodowego

Edukacja dzieci i młodzieży w zakresie brd wszystkie kraje UE kto odpowiada kto finansuje kto realizuje miejsca realizacji

Francja edukacja brd obowiązkowa (od 1950 r.) w szkołach podstawowych i średnich programy nauczania opracowywane są centralnie (treści z zakresu brd są realizowane na różnych przedmiotach) współpraca szkoła-instytut centralny dla dzieci 12-14 lat możliwość nauki jazdy na rowerze (organizuje szkoła niezależnie od zajęć lekcyjnych) i otrzymania „karty rowerowej” po zdaniu egzaminu w rzeczywistym ruchu drogowym

Holandia edukacja brd obowiązkowa w szkołach programy nauczania opracowywane lokalnie współpraca z rodzicami (przedstawiciel rady rodziców ds. brd) współpraca z władzami lokalnymi, stowarzyszeniami

Austria 3-6 lat: dziecięce kluby brd dobrowolne 6-18 lat: edukacja brd obowiązkowa w szkołach w ramach przedmiotu żyć bezpiecznie Materiały edukacyjne dla nauczycieli i uczniów finansowane centralnie KFV określa programy nauczania, podręczniki

Finlandia edukacja brd dzieci obowiązkowa (od 1930 r.) wychowanie komunikacyjne włączone w system wychowania zdrowotnego programy opracowywane lokalnie współpraca szkoła – rodzice - władze lokalne dofinansowanie przez towarzystwa ubezpieczeniowe

Wielka Brytania edukacja komunikacyjna jest obowiązkowa (od 1974 r.) władze centralne określają minimum programowe władze lokalne: określają programy i zakres nauczania zapewniają środki finansowe na realizację programów współpraca: szkoła – rodzice – władza lokalna

ROSE 25 Zamawiany Projekt Komisji Europejskiej Dobre praktyki w edukacji dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego ROSE 25 Czas realizacji: 2004-2005

Cele projektu ROSE 25 zebranie informacji o realizacji działań z zakresu wychowania komunikacyjnego podejmowanych w poszczególnych krajach wybór najlepszych praktyk edukacyjnych sporządzenie europejskiego poradnika zawierającego opis najlepszych z tych działań przedstawienie wytycznych odnośnie skutecznych praktyk wychowania komunikacyjnego w UE

Założenia projektu Grupy celowe edukacji: ROSE 25 Założenia projektu Grupy celowe edukacji: dzieci i młodzież od 3 do 18 roku życia rodzice dzieci młodszych realizatorzy wychowania komunikacyjnego

Założenia projektu Rozpatrywane działania: ROSE 25 Założenia projektu Rozpatrywane działania: przeprowadzane w szkole i poza szkołą (bez szkoleń na kartę rowerową, motorowerową etc.) media Internet TV/radio środki dydaktyczne

Założenia projektu KLASYFIKACJA DZIAŁAŃ ROSE 25 Założenia projektu KLASYFIKACJA DZIAŁAŃ Działania do uczestników ruchu piesi rowerzyści motorowerzyści przyszli kierowcy pasażerowie transportu publicznego pasażerowie autobusów szkolnych desko-, łyżwo-rolkarze Działania na postawy uczestników ruchu praca w różnych grupach

Edukacja dzieci i młodzieży w zakresie brd: ROSE 25 W N I O S K I Edukacja dzieci i młodzieży w zakresie brd: jest zagrożona marginalizacją i rutyną wymaga koordynacji na różnych poziomach wymaga stałej ewaluacji i kontroli jakości wymaga standaryzacji

Wg ekspertów dobra praktyka powinna: zawierać elementy teoretyczne i praktyczne skupiać się na wiedzy, umiejętnościach i kształtowaniu postaw uczestników ruchu drogowego być atrakcyjna i nowatorska dla grupy docelowej, wzbudzać zainteresowanie oraz mieć ciekawą formę mieścić się w systemie szkolnym w szerokim kontekście opierać się na współpracy grup osób i instytucji być łatwa do powtórzenia przez innych realizatorów być nowatorska mieć właściwy dobór treści, poprawność instrukcji zawierać treści sformułowane w sposób przystępny dla realizatorów i grupy docelowej być realizowana w odpowiednim miejscu i czasie oraz przy możliwie niewielkich nakładach finansowych

Przykłady dobrych praktyk

PIESI

Działalność „strażników szkolnych” w różnych krajach Austria – dorośli strażnicy – od lat 60-tych, uczniowskie patrole od 1994r. Belgia – 1987r. – „uprawniony strażnik” – osoba dorosła; dopuszcza się możliwość działania uczniowskich patroli. Dania – od lat 50-tych dorośli strażnicy, funkcjonują też uczniowskie patrole. Holandia – od 1947r. strażnikami byli chłopcy, potem dziewczynki, następnie dorośli. Niemcy – od 1953r. uczniowskie patrole. Szwajcaria – od 1952r. _ pomocnicy ruchu drogowego – uczniowie i dorośli Wielka Brytania – od 1953r. – uczniowskie. patrole

Dobre praktyki Program Kerbcraft – Wielka Brytania Cel: bezpieczne zachowania pieszych Zasięg: działania ogólnokrajowe Grupy celowe dzieci 5 – 7 lat rodzice społeczności lokalne

Program Kerbcraft CELE PROGRAMU DZIECI RODZICE rozpoznawanie niebezpiecznych miejsc na drogach kształtowanie odpowiednich zachowań pieszych uświadamianie ryzyka nawet w miejscach „bezpiecznych” RODZICE nauczanie rodziców jak przekazywać dzieciom zasady brd

REALIZATORZY PROGRAMU Program Kerbcraft REALIZATORZY PROGRAMU lokalni urzędnicy brd odpowiedzialni za akcję, szkolą rodziców trenerów rodzice – trenerzy pracują z dziećmi w małych grupach w wyznaczonym obszarze nauczyciel koordynujący współpracuje z władzami lokalnymi i rodzicami

Program Kerbcraft REALIZACJA PROGRAMU dzieci (grupy 3 osobowe) trener 3 moduł moduł (4 – 6 sesji) sesja (30 minut) rozmowa o zasadach brd rozpoznawanie miejsc niebezpiecznych przechodzenie z trenerem sprawdzanie nowych umiejętności dzieci

ROWERZYŚCI

Bezpieczny Rower dobra praktyka ze Słowenii. GRUPA CELOWA - dzieci w wieku 10-11 lat, ich rodzice. ZASIĘG - ogólnokrajowy. CELE - promowanie rowerów wyposażonych w akcesoria brd oraz sprawnych technicznie. ZADANIE - nauka właściwej konserwacji rowerów, przeprowadzenie prostych napraw oraz uświadomienie jak ważne dla bezpieczeństwa jest jego sprawne wyposażenie. CZAS - jeden raz w roku, najczęściej wiosną. MIEJSCE – szkoła DZIAŁANIA - sprawdzenie roweru przez inspektorów technicznych. ORGANIZATORZY - szkoła, władze lokalne i policja.

Rowery, które pomyślnie przechodzą kontrolę otrzymują naklejkę Bezpieczny Rower. Każdego roku naklejka ma inny kolor i jest ważna tylko tego roku. W roku następnym, aby ją otrzymać trzeba poddać rower kolejnej kontroli. Jeśli rower nie spełnia wymagań, rodzice dziecka są informowani o usterkach i o konieczności ich naprawy. Następnie rower poddawany jest kolejnej kontroli. Akcja jest łatwa do realizacji. Program nie jest realizowany w ramach żadnego szkolnego przedmiotu, choć jest przez te szkoły podejmowany. Badanie rowerów w miejscowych szkołach jest corocznym wydarzeniem; do szkół zapraszani są rodzice, miejscowe władze i przedstawiciele policji. Akcja jest łatwa do powtórzenia, a jej przeprowadzenie jest tanie.

PASAŻEROWIE SAMOCHODÓW

KAMPANIA EUCHIRES W EUROPIE realizowana w latach 2005 - 2008 jednocześnie w kilkunastu krajach UE wspólny element kampanii: gadżet – zabawka – pancernik cel – bezpieczne przewożenie dzieci w pojazdach - wychowanie młodego uczestnika ruchu jako obywatela Unii Europejskiej EUCHIRES - European public awareness campaign on the use of seat belts and child restraint systems

KLUB PANCERNIKA KLIKA W FOTELIKACH KAMPANIA W POLSCE KLUB PANCERNIKA KLIKA W FOTELIKACH

Instytut Transportu Samochodowego Komisja Europejska NADAWCY KAMPANII: Organizatorzy: Instytut Transportu Samochodowego Komisja Europejska Instytucje wspierające Ministerstwo Edukacji Policja oraz Rejonowe Komendy Policji Władze lokalne Szkoły

TV spot – „PANCERNIK” (kino, radio) Pancernik pokazuje prawidłowy sposób zapinania dziecka na tylnym siedzeniu samochodu: najpierw z zewnątrz, potem sam siada na podwyższeniu obok dziecka, które siedzi już przypięte w foteliku. Pancernik demonstruje na sobie sposób właściwego przypinania, śpiewając piosenkę na melodię „Czterech Pancernych”.   Siedzimy spokojnie, podziwiamy świat I jest bardzo fajnie siedzieć sobie tak do wozu wchodzimy, w siodełku siadamy, zapinamy pas, W klubie pancernika Jeździsz w fotelikach, A nie jeździsz bez.

PRODUKTY KAMPANII Ulotki – Gry planszowe

Naklejka w miesięczniku DZIECKO PRODUKTY KAMPANII Naklejka w miesięczniku DZIECKO Internet www.klubpancernika.pl (materiały dla dzieci, rodziców, nauczycieli, dziennikarzy, linki do innych kampanii)

MATERIAŁY EDUKACYJNE Klubu pancernika Scenariusz zajęć do realizacji w przedszkolach Scenariusz zajęć do realizacji w klasach I-III szkoły podstawowej Scenariusz zajęć do realizacji w klasach IV – VI szkoły podstawowej

AKCJE LOKALNE w ramach Klubu pancernika Kontrola przewożenia dzieci pod szkołami Obserwacja sposobu dojścia dzieci z samochodu do budynku szkoły Przeprowadzenie ankiet Analiza sytuacji Przedstawienie wyników Organizatorzy: szkoła, władze lokalne, policja, dzieci starsze,

PASAŻEROWIE AUTOBUSÓW SZKOLNYCH

Zintegrowany system bezpiecznego przewożenia dzieci do szkoły VII Ramowy Program Badań Unii Europejskiej Zintegrowany system bezpiecznego przewożenia dzieci do szkoły SAFEWAY2SCHOOL 2009 - 2011

PROJEKT SAFEWAY2SCHOOL Cel: opracowanie systemów zapewnienia bezpieczeństwa dzieci w drodze do szkoły Metoda: wykorzystanie technologii its, planowanie tras, lokalizacja, systemy pokładowe w autobusach Zadania: zaprojektowanie monitoringu bezpiecznej drogi do szkoły, pilotaż Wynik: zalecenia i wytyczne wprowadzające metody organizacji i monitoringu bezpiecznej drogi do szkoły w życie

Edukacja na rzecz BRD, aby była skuteczna musi mieć charakter długofalowy odbywać się przy współpracy wielu środowisk - szkół, rodziców, władz lokalnych, policji, urzędników BRD itd. mieć charakter praktyczny i odbywać się w rzeczywistym ruchu drogowym mieć charakter prewencyjny być poddawane ewaluacji RZESZÓW 27- 30 maja 2007 r.

Dziękuję za uwagę cbr@its.waw.pl