IS-U/CCS KOŻYŚCI Z WDROŻENIA Tomasz Wójcik Dyrektor ds. Sprzedaży Zakład Energetyczny Toruń SA
Plan Prezentacji 1 2 3 4 5 Wprowadzenie Przed wdrożeniem IS-U zmienia filozofię biznesu 4 IS-U nowe możliwości Czy IS-U to tylko system billingowy 5
Podstawowe dane liczbowe: Wprowadzenie 420 tys. klientów sprzedaż 3 mln MWh rocznie przychody ponad 900 mln zł 1438 pracowników Podstawowe dane liczbowe:
Wprowadzenie Trendy Wyzwania na rynku Wyzwania dla Energetyki Zdobyć nowych klientów Zwiększyć wartość klienta Utrzymać klienta Elastyczna konfiguracja produktów i usług Nowe produkty i usługi Redukcja kosztów produktów i usług Bezpieczeństwo przychodów Nowe usługi Brak lojalności klientów Nowe reguły ... Większa nieprzewidywalność Strategia Rozwoju IT Konkurencja Multimedia & Przesył danych Nowe technologie
Wprowadzenie ERP R/3 IS-U/CCS
Razem 14 baz danych klientów! Przed wdrożeniem 1 x system rozliczeń klientów kluczowych „Energos” – na bazie Informix 6 x system rozliczeń klientów detalicznych „ZBYT 386” – na bazie Progen 6 x system rozliczeń dla odbiorców w systemie przedpłatowym 1 x system rozliczeń transakcji nie związanych ze sprzedażą energii elektrycznej SAP R/3 moduł SD – na bazie Informix Razem 14 baz danych klientów!
Przed wdrożeniem
Koncepcja partnera handlowego
Przed wdrożeniem Ekonomia globalna Rynek masowy Konkurencja (R)EWOLUCJA Przedsiębiorstwo na rynku sprzedawcy na rynku klienta Orientacja na produkt Produkty standardowe Optymalizacja zapasów Automatyzacja procesów Integracja pionowa Orientacja na usługi Rozwiązania dla klienta Łańcuch logistyczny Adaptacja procesów Budowa sieci korporacyjnej Ekonomia globalna Dostęp do nowych rynków Rynek otwarty dla nowych podmiotów Rynek masowy Krótki cykl życia produktów Niska marża, duży wolumen Konkurencja Większa możliwość wyboru Konkurencja cenowa Technologia Wielość kanałów komunikacji Internet Sprzedaż mobilna
IS-U zmienia filozofię biznesu
IS-U zmienia filozofię biznesu Właściciel Dłużnik Użytkownik Potencjalny klient Partner handlowy Dostawca Pracownik Grupy Rodzaje partnerów handlowych Zdefiniowane role Różne dane podstawowe Klient korporacyjny
… … IS-U zmienia filozofię biznesu PARTNER HANDLOWY Osoby do kontaktu Umowa Energia Elektryczna PARTNER HANDLOWY Osoby do kontaktu Pozostała sprzedaż Konta umowy: Przyłączenia Cieplna … …
… … IS-U zmienia filozofię biznesu Sieć rozdzielcza PM Magazyn MM PARTNER HANDLOWY KONTO UMOWY 1 KONTO UMOWY 2 … … Umowa 1 Umowa 2 Umowa 3 Magazyn MM Lokal Obiekt przył. Instalacja Urządzenie Lokal. urz. Sieć rozdzielcza PM
IS-U to niezawodny motor billingowy IS-U zmienia filozofię biznesu IS-U to niezawodny motor billingowy Zlecenie odczytu Invoicing Fakturowanie Creation of Meter Reading Order Tworzenie zleceń Entry of Meter Reading Data Wprowadzenie wyników odczytu Billing Rozliczenie Dokument rozliczenia Zlecenie rozliczenia Prawidłowe wyniki Correction of Meter Reading Results Korekta Drukowanie Printout Wydruk dokumentów Nieprawidłowe wyniki odczytu
Pełna integracja z modułem FI Pełna integracja z modułem CO IS-U zmienia filozofię biznesu Pełna integracja z modułem FI Transfer danych pomiędzy IS-U a kontami księgi głównej Pełna integracja z modułem CO Integracja danych pomiędzy IS-U a kontami księgi głównej Sprzedaż wg typów taryf Odsetki Pozostała sprzedaż Integracja Zlecenia CO Tary, MPK Centrum zysku RE Zlecenie wewnętrzne Transakcje wg rodzajów dokumentów Faktury, noty, płatności, zwroty, pozostałe dokumenty Zbiorcze zapisy w ramach klucza uzgodnień na odpowiednich kont KG Transfer danych Klucz
co 12 miesięcy z pięcioma fakturami zaliczkowymi IS-U zmienia filozofię biznesu Co 1 miesiąc bez rozliczeń zaliczkowych Odbiorcy Kluczowi co 2 miesiące bez rozliczeń zaliczkowych firmy, odbiorcy instytucjonalni co 4 miesiące z jedna fakturą zaliczkową po 2 miesiącach Gospodarstwa domowe - taryfa G co 12 miesięcy z pięcioma fakturami zaliczkowymi
IS-U zmienia filozofię biznesu zakupy usług rabaty odsetki Faktura wspólna energia towary rabaty za wiele usług oferta nowych usług rozliczanie stron trzecich integracja rozliczeń
IS-U zmienia filozofię biznesu Rozbudowane scenariusze rozliczeniowe HOLDING Firma 1 medium 1 Firma 2 medium 2 Firma 3 usługi odczytu Firma y Wywóz śmieci Billing wielu mediów częściowy Jedno medium Wiele Jedna firma firm IS-U/ CCS C1/prąd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .zł C1/prąd/inne media . . . . . . . . . . zł C1/prąd/usługi dla klienta . . . . . zł C2/inne/ inne medium. . . . . . . . .zł C2/inne medium / usługi. . . . . . .zł C3/usługi - trzecia strona . . . . . .zł -------------------------------------------------- Razem: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . zł Faktura J.Kowalski/<Adres> Usługi dostawy mediów : łączony standardowy
99% 90% przy wsparciu dokumentów dokumentów to faktury IS-U zmienia filozofię biznesu 99% komunikacji z klientami odbywa się przy wsparciu dokumentów 90% dokumentów to faktury
Wizualizacja dokumentu Kontrola integralności IS-U zmienia filozofię biznesu Energos Informa SAP IS-U SAP/Siden Biura Obsługi Klienta Zarządzanie danymi Wizualizacja dokumentu Kontrola integralności Archiwum Druk rozproszony w BOK Obsługa zwrotów
IS-U zmienia filozofię biznesu Monitowanie FIRMA KROK 1 Przypomnienie telefoniczne KROK 2 Wezwanie do zapłaty KROK 3 Generowanie zlecenia odłączenia KLIENT INDYWIDUALNY Przypomnienie pisemne WIARYGODNOŚĆ KLIENTA
IS-U nowe możliwości Mieszkanie 1 = Lokal Klatka schodowa Mieszkanie 3 Instalacja 1: Umowa 1: Licznik energii Mieszkanie 3 Energia elektr. Lokalizacja urządzenia: Klatka sch. Rachunek umów Umowa 2: Instalacja 2: Mieszkanie 2 Gaz Licznik gazu Partner Umowa 3: Lokalizacja urządzenia: Piwnica Instalacja 3: Piwnica Ciepło Licznik ciepła Przyłącze: Ciepło Przyłącze: Gaz Przyłącze: Energia elektryczna Sieć zasilająca R Ulica
Informacje wychodzące (ale wiele kanałów komunikacji) IS-U nowe możliwości Identyfikacja Informacja Proces Biznesowy Zapis kontaktu Płatności Skargi i reklamacje Aktywacja, zakończenie umowy Zmiany umów Informacje wychodzące Usługi instalacyjne Zgłoszenie usługi, awarii Jedno miejsce (ale wiele kanałów komunikacji)
IS-U nowe możliwości mySAP.com IS-U/CCS LEWsystem® Apator Stacje sprzedaży terminal terminal terminal Antena Nadawcza Satelita GSM Antena Satelitarna Slovakia Satellite dish LEWsystem® Apator IVR telefon Serwer Szyfrujący mySAP.com IS-U/CCS e-BOK
? Czy IS-U/CCS to tylko system billingowy ? Zlecenie odczytu Invoicing Fakturowanie Creation of Meter Reading Order Tworzenie zleceń Entry of Meter Reading Data Wprowadzenie wyników odczytu Billing Rozliczenie Dokument rozliczenia Zlecenie rozliczenia Prawidłowe wyniki Correction of Meter Reading Results Korekta Drukowanie Printout Wydruk dokumentów Nieprawidłowe wyniki odczytu
IS-U/CCS Czy IS-U/CCS to tylko system billingowy ? Obrót Wytwarzanie Przesył Dystrybucja IS-U/CCS Kontakt z klientem/Informacja/Obsługa Zarządzanie licznikami i urządzeniami Zużycie Działania marketing Podpis umowy Sprzedaż Fakturowanie Zarządzanie należnościami Billing Budowa oferty Usługi ... Monitorowanie jakości obsługi Wspomaganie działań: finanse, zarządzanie pracą System informacyjny/Raporty
Billing / Fakturowanie Zarządzanie maj. trwałym Czy IS-U/CCS to tylko system billingowy ? FI SD FI-AA MM GIS, CAD, SCADA PM/ SM CO Marketing& Sprzedaż Zarzązanie należnościami (FI-CA) Billing / Fakturowanie Usługi instalacyjne Wprowadzanie zużycia Systemy pomiaru PSINK LEWsystem® Rachunkowość księgowa Zarządzanie urządzeniami C U S T O M E R Eksploatacja & serwisem Zarządzanie maj. trwałym &Gosp.materiał. A V I Partner handlowy
Czy IS-U/CCS to tylko system billingowy ? Wizja systemu zintegrowanego: Narzędzie informatyczne umożliwiające wykorzystanie wszelkich źródeł informacji i wiedzy o klientach w ramach jednej bazy danych, które można wykorzystać do utworzenia indywidualnych profili klientów i opisu ich związków z firmą oraz tworzenia i określania procesów biznesowych w zakresie produktów i usług, skierowanych do klienta, a także budowania związków z klientem w aspekcie ich lojalności z firmą. Narzędzie informatyczne umożliwiające wykorzystanie wszelkich źródeł informacji i wiedzy o klientach w ramach jednej bazy danych, które można wykorzystać do utworzenia indywidualnych profili klientów i opisu ich związków z firmą oraz tworzenia i określania procesów biznesowych w zakresie produktów i usług, skierowanych do klienta, a także budowania związków z klientem w aspekcie ich lojalności z firmą. Źródło: Chartwell CRM Report (The Energy and Utility Information 2000) [za: Stefan Wieczorek, Akademia Ekonomiczna, Poznań]
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ