Inicjatywa elektronicznego biznesu w przedsiębiorstwach
Wstęp – informacje o prezentacji Niniejsza prezentacja skierowana jest do przedstawicieli: mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, którzy zainteresowani są uzyskaniem wsparcia i ułatwieniem migracji w obszar biznesu elektronicznego. Wraz z rozwojem gospodarczym i technologicznym przedsiębiorstwa sięgają po coraz to nowsze technologie komunikacji i wymiany danych, aby sobie zapewnić przewagę konkurencyjną i efektywność gospodarczą. Coraz ważniejszym obszarem działalności przedsiębiorstw staje się elektroniczna wymiana danych biznesowych.
Kanały komunikacyjne przedsiębiorstw Kontrahenci wymieniają dokumenty prawie we wszystkich procesach biznesowych Dokumenty są różnej postaci a ich wymiana następuje z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacyjnych Telefon E-mail Poczta Elektroniczna wymiana danych Faks
Następuje realizacja procesów biznesowych wraz z wymianą dokumentów Przedsiębiorstwo w swoim otoczeniu spotyka się z wieloma podmiotami gospodarczymi – np. z dostawcami Producent - dostawca Przedsiębiorstwo Procesy biznesowe zostają utrwalone i przyjmują postać standardowych scenariuszy
W handlu międzynarodowym ze względu na występowanie większej ilości podmiotów gospodarczych przepływy informacyjne są bardzo skomplikowane Urząd Celny, Urząd Standaryzacyjny, Urząd Morski, jednostki kontroli: weterynaryjnej, sanitarnej, kapitanaty portów morskich, izby gospodarcze i przemysłowo-handlowe, inne Kupujący Sprzedający Banki i instytucje finansowe Banki i instytucje finansowe Eksporter Importer Firmy ubezpieczeniowe Firmy ubezpieczeniowe Procesy spedycyjno – logistyczno - transportowe Procesy spedycyjno – logistyczno transportowe Spedytorzy, przewoźnicy, operatorzy logistyczni, centra celno-logistyczne, terminale przeładunkowe, właściciele i dysponenci floty transportowej, agenci i maklerzy frachtujący przewozy i klarujący ładunek, …
Brak porozumienia w łańcuchu dostaw Jeżeli dokumenty przesyłane są tradycyjnie (pocztą lub faxem) powstają koszty: - powodowane przez błędy przy przepisywaniu danych - obrotu dokumentów papierowych - zasobów ludzkich Dostawca 1 Przedsiębiorstwo Odbiorca 1 Odbiorca 2 Odbiorca 3 Dostawca 2
Brak porozumienia w łańcuchu dostaw Jeżeli dokumenty przesyłane są elektronicznie, często występują: trudności operacyjne przenoszalności danych, zagrożenia braku możliwości integracji danych, brak możliwości rozszerzania lub zmian w postaci dokumentów, gdyż są one na stałe związane z aplikacjami błędy niedopasowania formatu danych wystawcy faktury do formatu danych odbiorcy faktury Tym niekorzystnym sytuacjom można przeciwdziałać wprowadzając wzory dokumentów elektronicznych
Korzyści zastosowania wspólnych wzorów dokumentów ? Partnerzy w łańcuchu dostaw stosują wzory publikowane, aktualizowane oraz możliwe do opracowania na życzenie danej grupy czy branży Zastosowane jest jednolite podejście w całym łańcuchu dostaw – obowiązuje jeden wzór dokumentu Wyeliminowane jest w znacznym stopniu ryzyko błędu Istnieje możliwość integracji partnerów całego łańcucha Dane przesyłane elektronicznie są w pełni przenaszalne Rozwiązanie można wprowadzać etapami - implementując potrzebne moduły
Korzyści zastosowania wspólnych wzorów dokumentów Znacznie łatwiejsza jest integracja systemów IT uczestników łańcucha Zapewniona jest integracja i spójność w całym łańcuchu dostaw Dokumenty elektroniczne budowane są na podstawie tego samego wzorca wzorzec dokument Przedsiębiorstwo Odbiorca 1 Odbiorca 2 Odbiorca 3 Dostawca 1 Dostawca 2 Następuje redukcja kosztów: - błędów powstających podczas przepisywania danych - obiegu dokumentów papierowych - zasobów ludzkich
Mała firma i nowoczesny elektroniczny biznes Czy dadzą się połączyć?
Współpraca i komunikacja elektroniczna Przedsiębiorstwo może wdrażać elektroniczną wymianę dokumentów biznesowych etapami, których cele będą precyzyjnie określone, a możliwość realizacji potwierdzona umotywowanymi decyzjami
Aby porozumiewać się drogą elektroniczną należy: I N T E R N E T Uzyskać dostęp do sieci Internet Wybrać partnerów do wdrożenia EDI Określić procesy obsługiwane elektronicznie Wybrać dokumenty elektroniczne Dostosować dokumenty do swoich potrzeb Uruchomić wymianę komunikatów Standard ebXML umożliwia automatyzację współpracy biznesowej
Standard ebXML - automatyzacja współpracy biznesowej Zamiast drogi tradycyjnej, standard ebXML definiuje sposób prowadzenia biznesu w sposób elektroniczny z możliwością automatyzacji komunikacji ebXML to elektroniczy biznes przy użyciu języka XML
Elektroniczny profil przedsiębiorstwa Potrzeba przedsiębiorstwa: Określenie i przedstawienie swojego sposobu działania w biznesie elektronicznym Rozwiązanie: Zapisanie warunków działania, procesów i wzorów dokumentów zgodnie ze standardem ebXML Elektroniczny opis procedur i wzorów dokumentów Tradycyjny opis procedur i wzorów dokumentów Repozytorium ebXML jest narzędziem pozwalającym na przechowywanie takich informacji
Wykorzystanie Repozytorium ebXML w praktyce Przedsiębiorstwo X Przedsiębiorstwo Y Zarejestrowanie przedsiębiorstwa w Repozytorium Rozbudowa systemu informatycznego Repozytorium ebXML Elektroniczna współpraca biznesowa Uzgodnienie warunków współpracy Profile Pobranie charakterystyk działania przedsiębiorstwa X Procesy Oprogramowanie ebXML Dokumenty
Kierunki rozwoju powiązań komunikacyjnych Nowoczesne rozwiązania systemów IT oparte są na globalnych standardach Zastosowanie standardów identyfikacji podmiotu i przedmiotu wymiany towarowej (standardy GS1) Uruchomienie zaawansowanej komunikacji EDI (standardy ebXML) Implementacja powyższych standardów zapewnia prawie 100% redukcji błędów
Przykład – rozwiązanie dla gospodarki Wykorzystanie standardu ebXML w procesie fakturowania i elektronicznego rozliczania faktur Miejsce: Hong Kong Obszar działania: dostawy materiałów biurowych Podmioty: MTR Corporation główny operator metra w Hong Kongu; Saggio (Asia Pacific) sprzedawca materiałów biurowych w regionie azjatyckim Wykorzystano interfejs elektronicznej wymiany komunikatów w zintegrowanym systemie faktur elektronicznych pomiędzy kontrahentami, aby zautomatyzować wymianę dokumentów i przechowywać dane zaopatrzeniowe dla analiz biznesowych.
Przykład – rozwiązanie dla gospodarki Efekty Regularne wykorzystanie systemu Możliwość dostosowania okresu generowania dokumentów (codziennie, miesięcznie) Ponad 300 zadowolonych użytkowników systemu w MTR Corporation Korzyści Efektywniejsza współpraca kontrahentów Redukcja kosztów związanych z obiegiem dokumentów papierowych Dostęp do danych zaopatrzeniowych i rozliczeniowych – analizy biznesowe Elektroniczne przetwarzanie rozliczania faktur i wyciągów wzrost produktywność zmniejszenie ilości błędów
Przykład – rozwiązanie dla administracji Rząd Fiński przeprowadził projekt, który zaowocował utworzeniem narzędzia umożliwiającego tworzenie elektronicznych formularzy dla rządu w oparciu o istniejące formularze papierowe Wykorzystano: standard ebXML do definiowania komponentów formularzy repozytorium ebXML, które przechowuje informacje o tych komponentach We wrześniu 2003 roku rozpoczęto pilotowe wdrożenia w systemie informacyjnym administracji fińskiej Wykorzystując technologię stron internetowych zbudowane zostały narzędzia pozwalające na wypełnianie przygotowanych i budowanie nowych formularzy dla administracji rządowej
Wspólnie osiągniemy sukcesy! Zapraszamy do współpracy przy rozwoju polskiego środowiska elektronicznej gospodarki Wspólnie osiągniemy sukcesy!
Kontakt Nasi eksperci pomogą Państwu we wdrożeniu elektronicznej wymiany dokumentów ! Instytut Logistyki i Magazynowania, ul. E. Estkowskiego 6, 61-755 Poznań tel. 061 850 48 90 fax. 061 852 63 76 office@ilim.poznan.pl Centrum Elektronicznej Gospodarki Tomasz Kawecki tel. 061 850 49 69 Tomasz.Kawecki@ilim.poznan.pl Janusz Langer tel. 061 850 49 42 Janusz.Langer@ilim.poznan.pl