Kształcenie kadr dla gospodarki morskiej, w tym dla przemysłu okrętowego na poziomie zawodowym i średnim w Zespole Szkół Budowy Okrętów w Szczecinie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zespół Szkół Zawodowych Nr 1 ul. Zamkowa 16 a
ZAPRASZAMY NA PREZENTACJĘ OFERTY SZKÓŁ
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Historia szkoły sięga już przeszło 50 lat.
Jak powinna wyglądać współpraca stoczni i szkół okrętowych w celu rozwoju i odtwarzania potencjału ludzkiego branży okrętowej?
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W ZSP NR 1 W ŁĘCZYCY A RYNEK PRACY REGIONU
Publiczna Policealna Szkoła Nowoczesnych Technologii dla Dorosłych w Łodzi ŁÓDZKIE Urząd Marszałkowski w Łodzi.
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 10 IM. BOLESŁAWA CHROBREGO W KOSZALINIE ul
Liceum Ogólnokształcące
Zespół szkół nr 1 • Technikum nr1 imienia Jacka Karpińskiego
DEBATA Edukacja a rynek pracy w Powiecie Gostyńskim 11 grudnia 2007r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Technik Mechanik Zawód z przyszłością.
Zespół Szkół Centrum Kształcenia Praktycznego, ul
Dolnośląski Zakład Doskonalenia Zawodowego Zespół Szkół al
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie TECHNIK URZĄDZEŃ I SYSTEMÓW ENERGETYKI ODNAWIALNEJ ul. Gołdapska.
Zsliz.olecko.pl Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie TECHNIK OCHRONY ŚRODOWISKA.
lecz dla życia się uczymy”
KALENDARIUM ZMIAN szkoły dla młodzieży: liceum profilowane, uzupełniające liceum ogólnokształcące, technikum uzupełniające; szkoły dla dorosłych: liceum.
Zespół Szkół Łączności
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Oferta na rok szkolny 2007/08 Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
ZZDZ jest pozarządową organizacją oświatową skupiającą aż 24 Zakłady Doskonalenia Zawodowego.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Szkolnictwo ponadgimnazjalne
Program operacyjny Kapitał Ludzki Człowiek- najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ABSOLWENTÓW SZKÓŁ NASZEGO REGIONU
Rekrutacja – 2010 Zespół Szkół Nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 2 NAJLEPSZY WYBÓR ! Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy.
ZSE-T. ZSE-T Nasza MISJA „Naszą misją jest kształcenie obywateli na miarę potrzeb XXI wieku, czyli z właściwym zasobem wiedzy, rozwijających własne.
KSZTAŁCENIE W ZAWODACH
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Co dalej Gimnazjalisto ?
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY
Historia szkoły sięga już przeszło 50 lat.
Klasyfikacja zawodów „szkolnych” w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Łódź, 19 marca 2015 r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Zmiany w kształceniu zawodowym Wykonała: Ewelina Maciejewska – doradca zawodowy Gimnazjum nr 4 w Pile.
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY Ul. Kazimierza Wielkiego 23A Stopnica
Gostynińskie Centrum Edukacyjne
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH
Zespół Szkół Zawodowych nr 1 ul
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół Rzeszów 2016.
Typy szkół ponadgimnazjalnych trzyletnie liceum ogólnokształcące trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
1 Instytut Techniczny Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Gorzowie Wielkopolskim Konferencja: Lubuskie Centrum Innowacji, styczeń
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Prudniku Szkoła dająca zawód – Szkołą niezawodną.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Zespół szkół Rolniczych
dobry start w przyszłość
Podstawy programowe dotyczące kształcenia zawodowego w świetle nowych zawodów wprowadzonych w klasyfikacji zawodów MEN od roku szkolnego 2017/2018.
Historia szkoły sięga już przeszło 50 lat.
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
Zapis prezentacji:

Kształcenie kadr dla gospodarki morskiej, w tym dla przemysłu okrętowego na poziomie zawodowym i średnim w Zespole Szkół Budowy Okrętów w Szczecinie.

Informacje ogólne o szkole ZSBO istnieje prawie 60 lat, a jako zespół od 1.09.1994r. w wyniku połączenia Technikum Budowy Okrętów oraz Zasadniczej Szkoły Budowy Okrętów. Szkoła posiada certyfikaty; Zachodniopomorska Szkoła Jakości i Systemu Zarządzania Jakością z serii ISO 9001- 2000 oraz Certyfikat Uznania Urzędu Morskiego dla Technikum Morskiego. Aktualnie w szkole kształci się 500 uczniów tym 300 w zawodach okrętowych; w szkole zasadniczej w 2 specjalnościach; monter kadłubów okrętowych, mechanik- monter maszyn i urządzeń, w technikum w 2 specjalnościach budowa maszyn i urządzeń okrętowych i technik budownictwa okrętowego.

Działania dostosowawcze wobec spadku zainteresowania młodzieży kształceniem w szkołach zawodowych utworzenie Gimnazjum w 2001r. (preorientacja zawodowa) utworzenie Liceum Profilowanego w 2002r. (transport i spedycja oraz kształtowanie środowiska) utworzenie Szkoły Policealnej w 2006r. (technik spedytor)

Zmiany kierunków i wielkości kształcenia w zawodach okrętowych w ZSBO w latach 1996-2008 Szkoła Zasadnicza (absolwenci) Specjalność 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 monter stolarskiego wyposażenia okrętowego 19 - monter ślusarskiego wyposażenia okrętowego 15 21 28 23 58 30 stolarze 20 elektromonter okrętowy 17 monter kadłubów okrętowych 50 84 93 106 110 89 61 14 2-l 13 monter rurociągów okrętowych 22 33 63 40 48

Zmiany kierunków i wielkości kształcenia w zawodach okrętowych w ZSBO w latach 1996-2008 Technikum Budowy Okrętów (absolwenci) Specjalność 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 budowa maszyn i urządzeń okrętowych 25 20 24 30 32 23 29 40 23 – 5-l 9 – 4-l 13 4-l - budowa okrętów i statków 19 26 50 53 48 46 technik budownictwa okrętowego 31 37 22

Zmiany kierunków i wielkości kształcenia w zawodach okrętowych w ZSBO w latach Liczba uczniów ■ monter ślusarskiego wyposażenia okrętowego ■ monter kadłubów okrętowych ■ monter rurociągów okrętowych ■ budowa maszyn i urządzeń okrętowych ■ budowa okrętów i statków ■ technik budownictwa okrętowego

Zmiany kierunków i wielkości kształcenia w zawodach okrętowych w ZSBO w latach Liczba uczniów ■ monter ślusarskiego wyposażenia okrętowego ■ monter kadłubów okrętowych ■ monter rurociągów okrętowych ■ budowa maszyn i urządzeń okrętowych ■ budowa okrętów i statków ■ technik budownictwa okrętowego

Działania szkoły w kierunku podniesienia efektywności kształcenia zawodowego (przygotowanie mobilnego pracownika lub przyszłego studenta uczelni technicznej) Współpraca ze Stocznią: Rada konsultacyjno-programowa (modyfikacja programów nauczania, innowacje: np. zblokowany 4 tygodniowy cykl zajęć praktycznych w Stoczni) Utworzenie w Stoczni Ośrodka OKE (monter kadłubów okrętowych) Współpraca z wyższymi uczelniami: Politechniką Szczecińską i Akademią Morską (seminaria, wykłady, korzystanie z laboratoriów)

Działania szkoły w kierunku dostosowania oferty kształcenia do zmian w otoczeniu społeczno-gospodarczym i potrzeb rynku pracy. Unowocześnienie bazy szkolnej – modernizacja pracowni i warsztatów szkolnych Dywersyfikacja kierunków kształcenia na potrzeby całej gospodarki morskiej (stocznie, port, flota) Poszukiwanie elastycznej formuły organizacyjno-programowej funkcjonowania szkoły w nowych warunkach

Schemat koncepcji

Prognoza kierunków kształcenia i plan naboru na najbliższe lata Zakłada się, że ZSBO stanie się centrum kształcenia kadr w szkołach dla młodzieży (i dorosłych) na potrzeby całej gospodarki morskiej w zawodach przewidzianych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego MEN takich jak: monter kadłubów okrętowych technik mechanik (specjalizacja: budowa maszyn i urządzeń okrętowych) technik budownictwa okrętowego technik mechanik okrętowy technik nawigator morski mechanik-monter maszyn i urządzeń

Prognoza kierunków kształcenia i plan naboru na najbliższe lata Dodatkowo w zależności od potrzeb rynku pracy możliwe jest także uruchamianie kształcenia w dalszych zawodach: monter systemów rurociągowych (specjalizacja zawodowa dla okrętownictwa) ślusarz (z elementami spawalnictwa) technik logistyk technik spedytor technik eksploatacji portów i terminali (szkoła policealna)

Mech. –Mont. Masz. i urządz. Struktura kierunków kształcenia i plan naboru na najbliższe lata w ZSBO Rok szkolny TBO Technikum Morskie ZSZ LP Gim Razem Techn. Mech. Techn. Bud. okr. Techn. Mech Techn. Naw. Mor. Mont. Kadł. Okr. Mech. –Mont. Masz. i urządz. 2008/2009 nabór 1 - 6 ilość oddziałów 4 5 2 18 2009/2010 3 19 2010/2011 21 2011/2012 ilość oddziałów Nie można wykluczyć, że będzie konieczność modyfikacji tego planu w zależności od rozwoju sytuacji w sektorze produkcji statków

Podsumowanie Podsumowując trzeba stwierdzić, że zmienne i często trudne do przewidzenia potrzeby rynku pracy (zwłaszcza w branży okrętowej) stawiają przed szkołami zawodowymi niełatwe wyzwania związane z koniecznością elastycznego reagowania na potrzeby gospodarki regionu i związane z tym dostosowanie programów kształcenia, bazy i kadry do nowych kierunków i specjalizacji, a także przemyślane strategie promocyjno-marketingowe. Aby zachęcić młodzież do kształcenia się w tych zawodach koniecznością staje się poszukiwanie atrakcyjnych form promocji (np. zapraszanie zainteresowanych uczniów i dyrekcji gimnazjów na prelekcje, spotkania i wycieczki po zakładach pracy, spoty reklamowe w TV, atrakcyjne prezentacje multimedialne w gimnazjach, udział w targach edukacyjnych itd.). Ważne też jest wsparcie finansowe tych działań przez zainteresowane podmioty gospodarcze. Jednakże decydującym czynnikiem przyciągającym uczniów do kształcenia się w tych zawodach będzie zawsze kondycja ekonomiczna branży i perspektywy jej rozwoju, co powinno być troską nie tylko środowiska ale także samorządów lokalnych i władz państwowych.

Dziękuję za uwagę