Badanie potrzeb dzieci i młodzieży w środowisku lokalnym Dobra diagnoza – jak to zrobić? Prowadzenie: Bogumiła Dragan-Szkodzińska certyfikowany trener STOP-PRB
Dobra diagnoza pozwala, dopasować działania do realnych potrzeb, maksymalnie wykorzystać lokalne zasoby i w porę zidentyfikować zagrożenia
OBSZARY BADAŃ Co wiemy? Czego nie wiemy? KONTEKST LOKALNY Czyli… co nas wyróżnia jako miejscowość? Jakie są nasze zasoby i ograniczenia? MŁODZI W MIEJSCOWOŚCI Czyli… kim są młodzi i ilu ich jest? RELACJE Czyli… co łączy, a co dzieli mieszkańców naszej gminy? PRZESTRZEŃ Czyli… jakie są miejsca dla młodych? MŁODZIEŻ A INSTYTUCJE Czyli… co instytucje mają do zaproponowania młodzieży? OFERTA EDUKACYJANA Czyli… co młodzieży daje szkoła? ZAINTERESOWANIA I CZAS WOLNY Czyli… co robią, kiedy nic nie muszą?
MAPA SPOŁECZNOŚCI zasady jak czytać i wypełniać mapę Spójrz na okolicę z perspektywy młodych – to ich oczami staraj się obejrzeć miejsca i instytucje. Gdzie można ich spotkać, jakie grupy tam napotkacie? Poszukaj dobrych informatorów ( np. pani woźna w szkole), osób które mają z młodymi dobry kontakt, dobrze ich zna, może mieć nieoczywiste spostrzeżenia. Zaznacz klasycznych przedstawicieli danej instytucji – najlepiej, gdy rozmawiając z nimi, znasz perspektywę innych osób ( nie będzie im łatwo narzucić swojego punktu widzenia)
NARZĘDZIA BADAWCZE METODY SOCJOLOGICZE CODZIENNA PRACA wywiad indywidualny fokus lub wywiad grupowy spacer badawczy triangulacja metod badawczych innowacyjne metody badawcze (mapowanie, partycypacja) obserwacja uczestnicząca raport rozmowa rozmowa grupowa spacer z aparatem dobranie zróżnicowanych sposobów na zdobycie wiedzy pytanie na sznurku, akcje animacyjne obserwacja podsumowanie, wnioski, które można pokazać innym
WNIOSKOWANIE PORZĄDKOWANIE ODPOWIEDZI „DLACZEGO” ODTWARZANIE MECHANIZMU PRAWIDŁOWOŚCI WNIOSKOWANIE POWIĄZANIA RELACJE ODTWARZANIE KOLEJNOŚCI
1 3 2 ZBIERANIE ODPOWIEDZI NA SZCZEGÓŁOWE PYTANIA TWORZENIE GENERASLNEGO OBRAZU (JEŚLI SIĘ WYŁONI) 2 SZUKANIE POWTÓRZEŃ, RÓŻNIC, PRAWIDŁOWOŚCI
DZIĘKUJĘ za uwagę