Jakość kształcenia przez całe życie 25 marca 2010
Plan na dziś Czym jest jakość w usłudze Jak ją mierzyć – jakie są już metody mierzenia jakości Co o jakości szkoleń w Małopolsce mówią pracodawcy, mieszkańcy i instytucje szkoleniowe
Jakość usługi Wieczorem wesele w rodzinie. Cel: WYGLĄDAĆ BOSKO Usługa: Idę do fryzjera i mówię: proszę zrobić mnie na bóstwo!
Wracam od fryzjera… Ten fryzjer jest beznadziejny! Już nigdy tam nie pójdę… Dlaczego? -Bo miałam wyglądać jak bóstwo… a jest jak jest -Fryzura jest ok., ale podczas mycia fryzjerka szarpała włosami, piana szczypała po oczach -Fryzura ok., ale fryzjerka zacięła mnie nożyczkami i nie wiem czy nie złapię wirusa żółtaczki typu C -Fryzura ok. ale tyle pieniędzy za 15 minut?
Na naszą ocenę jakości usługi składa się: Świadomość celu – po co coś robimy… Nasz komfort i zapewnienie podstawowych potrzeb Predyspozycja dnia Obsługa trafiona w nasz gust Opinia innych ………..i wiele innych subiektywnych czynników JAK ZATEM ROZUMIE SIĘ JAKOŚĆ USŁUG EDUKACYJNO – SZKOLENIOWYCH I JAK JĄ MIERZYĆ? – odpowie Małgosia Świętoń.
PREZENTACJA MAŁGOSI Ś
STEREOTYP CZY PRAWDA? Szkolenia w Małopolsce są niskiej jakości, a szczególnie te współfinansowane ze środków publicznych…
Uczestnictwo w kształceniu Formalnym: 20,9% ogółu badanych 10,3 w wieku Pozaformalnym - Ostatnie 4 tygodnie: 10,9% - Ostatnie 12 miesięcy : 38,8% (45% aktywni zawodowo 25-64) Nieformalnym 46,8% 5,1 GUS ,1 GUS 20,4 IS UJ (25-64 aktywni) 31% BAED Małopolska 2006 BAED 2006 : 6% Małopolan
Dokształcanie w ramach edukacji pozaformalnej a poziom wykształcenia
Dokształcanie w ramach edukacji pozaformalnej a dochód na osobę w gospodarstwie domowym
Formy dokształcania
- Wyższe wykształcenie - Wyższy dochód - Młodszy wiek - Zamieszkiwanie w dużymi mieście - Aktywność zawodowa - Niższe wykształcenie - Niski dochód - Wiek powyżej 50 lat (skorelowany z niskim wykształceniem) - Zamieszkiwanie w subregionie nowosądeckim - Bierność zawodowa Czynniki różnicujące poziom aktywności edukacyjnej
93% zadowolonych ze szkoleń Zadowolenie ze szkoleń i czynniki, które na to wpłynęły
Oczekiwania przedsiębiorców wobec instytucji szkoleniowych
Finansowanie szkoleń /opracownie S. Krupnik – Badanie ilościowe przedsiębiorców/
Jakość usług w Małopolsce Nie można na to pytanie odpowiedzieć jednoznacznie – brak jednoznacznego mechanizmu, narzędzia sprawdzającego jakość usług w Małopolsce Wśród mieszkańców jest zdecydowanie zbyt mała świadomość tego co powinni wiedzieć o sobie idąc na szkolenie oraz czego wymagać od firmy szkoleniowej Przedsiębiorcy chcą w prosty sposób polegać na rankingach, często nie biorą odpowiedzialności za diagnozę potrzeb kwalifikacji w swoich firmach Instytucje zlecające szkolenia nie mają przekonania, świadomości jakich warunków wymagać np. w zamówieniach publicznych aby ograniczać nieefektywny wybór Niska świadomość wśród instytucji szkoleniowych w zakresie całości procesu edukacyjnego – konieczności diagnozy i badania efektów kształcenia a nie zadowolenia klienta.
Jak temu zaradzić? Zapraszamy na warsztat dotyczący Małopolskich standardów usług edukacyjno-szkoleniowych Za tydzień/ za dwa tygodnie