Maciej Żylicz Międzynarodowy Instytut Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nowelizacja ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Ustawa z 18 marca 2011 r.
Advertisements

Kryteria i tryb dokonywania okresowej oceny nauczycieli akademickich
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP)
Ogóle zasady finansowania badań naukowych – dotacja z budżetu państwa, granty, finansowanie zagraniczne i transfer technologii Magdalena Powierża Międzynarodowy.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Stanowisko Rządu RP wobec propozycji KE Warszawa, 5 marca 2013 r.
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Warszawa 20 stycznia 2003 Sieć Doskonałości: Budownictwo, Materiały i Technologie Dzień informacyjny Nanotechnologie, materiały wielofunkcyjne i procesy.
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Programy Fundacji na rzecz Nauki Polskiej finansowane z funduszy strukturalnych Działanie 1.2 Wzmocnienie potencjału kadrowego nauki Program Operacyjny.
1 Jak zwiększyć konkurencyjność polskiej nauki na świecie? Maciej Żylicz Warszawa, styczeń 2008 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RADA NAUKI przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego Cele i warunki reformowania systemu badań naukowych w.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
POMORSKI PARK NAUKOWO-TECHNOLOGICZNY W GDYNI Stan obecny Plany rozwojowe IV Forum Innowacyjne – Gdańsk, r.
Komitet Naukowo-Techniczny FSNT NOT Polityki Techniczno-Gospodarczej Kadencja 2004 – 2008 Eugeniusz Budny.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Euraxess – Europejski portal dla mobilnych naukowców Magdalena Wójtowicz.
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY.
III Seminarium Rankingowe Potencjał, efektywność i siła naukowa w Rankingu Szkół Wyższych 2012 oraz rozważane zmiany w tym obszarze.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 1 17 października 2008 r. Anna Dobrowolska Dyrektor Departamentu Funduszy Europejskich Efekty SPO WKP –rola Ministerstwa.
Założenia do modelu komercjalizacji własności intelektualnej w oparciu o spółkę celową Uniwersytetu Śląskiego. Katowice, grudzień 2013.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Harmonogram naboru do ZPORR w Województwie Małopolskim UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZE STRUKTURALNE Marszałek Województwa Małopolskiego Janusz Sepioł
Park Naukowo Technologiczny w Świerku Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
System zachęt dla młodych naukowców Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Leszek Grabarczyk.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Fundusz Stypendialny Program wymiany naukowej pomiędzy Polską a Szwajcarią
Spotkania konsultacyjne
w Programach Ramowych UE Jacek Kuźnicki i Dorota Libiszowska
Polska w Programach Ramowych UE
Finansowe aspekty ustawy o zasadach finansowania nauki
ALGORYTM Co wynika dla uczelni technicznych
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Badania i rozwój w funduszach strukturalnych w Polsce
1/15 EURAXESS Europejska Sieć Centrów Informacji dla Naukowców EURAXESS Portal dla mobilnych naukowców Monika Kornacka Krajowy Punkt Kontaktowy Programów.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego INNOWACYJNY REGION Omar Saoudi Dyrektor Departamentu Gospodarki Poznań, 14 stycznia 2008.
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Szkolnictwo wyższe w krajach Unii Europejskiej
PARP w nowej perspektywie finansowej
Programowanie perspektywy finansowej
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
XII Sympozjum Krajowej Rady Koordynatorów Projektów Badawczych UE (KRAB) 2 grudnia 2015, Narodowe Centrum Badań Jądrowych, Świerk Pozyskiwanie i realizacja.
Komercjalizacja wyników badań naukowych przez Wrocławskie Centrum Transferu Technologii Politechniki Wrocławskiej dr Jacek Firlej, Politechnika Wrocławska.
Dr hab. inż., prof. nadzw. Witold Wiśniowski Dyrektor Instytutu Lotnictwa JAK POBUDZIĆ INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEJ NAUKI I GOSPODARKI – DOŚWIADCZENIA INSTYTUTU.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Działalność Prorektora ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą w latach / 34 Dział Nauki 2 / 34 Środki na utrzymanie potencjału badawczego łącznie.
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Konkurencja a polityka konkurencji
NARODOWE CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU
Podstawa prawna na UKSW
Podstawa prawna na UKSW
Zapis prezentacji:

Maciej Żylicz Międzynarodowy Instytut Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie

King D.A. (2004) Nature 430, Odziedziczyliśmy po okresie minionym strukturę priorytetów podobną do tej z okresu zimnej wojny udział w cytowaniach medycyna kliniczna ochrona zdrowia biologia nauki o środowisku matematyka fizyka nauki inżynierskie

Na utrzymanie starej niezreformowanej struktury nauki wydajemy ok. 70% budżetu nauki (dane z 2003) Projekty badawcze i celowe (n. przyrodnicze) 6,7 Projekty badawcze i celowe (n. techniczne)14,57 Projekty badawcze i celowe (n. spł. hum. i ścisłe) 1,89 Razem dotacja podlegająca konkurencji23,16 Dotacja na utrzymanie starej struktury nauki68,66 Inwestycje 6,01 Działalność wspomagająca naukę 1,74 Współpraca naukowa z zagranicą 0.07 Pozostała działalność 0.37 % budżetu nauki

Brak zaplecza naukowo-wdrożeniowego: - obsługa prawna i menagerska - inkubatory dla nowo tworzonych firm - zaplecze usługowe typu core facilities - brak systemu venture capital

%20%40%60%80% 100% Polska Słowenia EU -15 Brak mechanizmów, zgodnie z którymi przemysłowi opłacałoby się wprowadzać nowe technologie spowodował, że tylko 31,2 % inwestycji w naukę pochodzi spoza budżetu biznes budżet

Konserwatyzm środowiska naukowego, brak jego mobilności, stabilizacja po osiągnięciu stopni naukowych, skandalicznie niskie pensje, emigracja zdolnych powodują, że społeczność naukowa w Polsce ulega degeneracji.

Wydajność pracy naukowej w Polsce jest porównywalna z Japonią czy Irlandią ? Liczba cytowań Liczba prac Dochód narodowy na głowę mieszkańca (w tys. USD) King D.A. (2004) Nature 430,

Proponowane kierunki rozwoju nauki i technologii w Polsce do 2020 r

W logice uzasadnień, że powinniśmy robić to co Unia Europejska zapomina się jednak o dwóch sprawach: 1. że nauka w UE (poza Wielką Brytanią) nie jest konkurencyjna w stosunku do USA i to nie od UE powinniśmy się uczyć jak efektywnie prowadzić badania naukowe i jak powiązać naukę z gospodarką. 2.trzeba sobie uzmysłowić, że fundusze na Ramowe Programy Badań to jest jedynie ok. 5% funduszy, które Europa wydaje na naukę.

EU15 nie jest przykładem wydajnej pracy naukowej – uczmy się tego od Wielkiej Brytanii inwestycja wynik liczba cytowań/GDP liczba publikacji na pracownika naukowego liczba cytowań na pracownika naukowego liczba cytowań na dotacje R&D w szkolnictwie wyższym % GDP wydany na R&D w szkołach wyższych % GDP wydany z budżetu kraju na R&D WB EU15 King D.A. (2004) Nature 430,

W Wielkiej Brytanii stawia się na: Jakość pracy naukowej; Bezwzględną konkurencję o środki finansowe; Stworzenie i stałe ulepszanie systemu, zgodnie z którym przedsiębiorcom opłaca się współpracować z nauką i naukowcom opłaca się współpracować z gospodarką.

W Wielkiej Brytanii stawia się na: Jakość pracy naukowej; Bezwzględną konkurencję o środki finansowe; Stworzenie i stałe ulepszanie systemu, zgodnie z którym przedsiębiorcom opłaca się współpracować z nauką i naukowcom opłaca się współpracować z gospodarką. Żaden z tych parametrów nie jest spełniany przez 5 czy 6 Program Ramowy UE

Nie ma nauki podstawowej czy stosowanej, jest tylko dobra nauka i zła nauka

Priorytetem na najbliższe 20 lat powinno być wspomaganie dobrej nauki i budowanie infrastruktury tak, aby te osiągnięcia naukowe były zastosowane w gospodarce.

Instrumenty realizacji celów rozwoju Nauki

Niezbędne zmiany strukturalne Zrównać w prawach i obowiązkach trzy piony: JBRy, placówki PAN oraz Jednostki w strukturze uczelni wyższych. Poprzeć ustawę o innowacyjności. Wykorzystać pieniądze strukturalne (bo ofsetowych już się nie da) na budowanie zaplecza naukowo-wdrożeniowego. Fundusze budżetowe przeznaczone na naukę powinny być przesunięte w kierunku tak zwanego trudnego pieniądza. Inwestycje aparaturowo-budowlane powinny obejmować jedynie wnioski integrujące środowisko, wspólny park naukowo badawczy, wspólne jednostki itp. Wprowadzić mobilność i odmłodzenie kadry naukowej.

Mobilność i odmłodzenie kadry powinna być zapewniona poprzez: Zatrudnienie większości pracowników (łącznie z profesorami) na czasowych kontraktach. 2.Zamiana habilitacji w naukach o życiu, naukach ścisłych i inżynierskich na międzynarodowy konkurs na każde samodzielne stanowisko badawcze w jednostce. 3.Przyjęcie zasady, że nie można kierować samodzielną grupą badawczą w tej samej jednostce, w której zrobiło się doktorat. 4.Każde stanowisko samodzielnego pracownika naukowego w naukach o życiu, naukach ścisłych i inżynierskich powinno być okresowo np. raz na 4 lata oceniane przez międzynarodowe komisje. 5.Bezwzględne wprowadzenie rotacji na stanowiskach kierowniczych np. dyrektorów instytutów. 6.Utrzymanie systemu stypendialnego dla doktorantów i znacząca rozbudowa systemu stypendiów post-doktoranckich.

Główna krytyka przedstawionych założeń polityki naukowej, naukowo technicznej i innowacyjności państwa (projekt z dnia ) polega na tym, że przy wprowadzeniu w gospodarce elementów wolnego rynku próbuje się wprowadzić w nauce elementy centralnego sterowania.

Moja propozycja idzie w kierunku: 1. urynkowienia nauki polegającej na zaostrzeniu konkurencji między zespołami naukowymi o środki finansowe, 2. oparcie zatrudnienia w nauce o kontrakty a nie stałe posady, 3. uwolnienia inicjatywy ludzi młodych, 4. stworzenia pomostu miedzy nauką i gospodarką poprzez inwestycje w infrastrukturę niezbędną do wykorzystania nauki w gospodarce.

Dziękuję za uwagę