TRANSAKCJE HANDLOWE W INTERNECIE
1. Transakcje handlowe w Internecie (handel elektroniczny) procedury wykorzystujące środki i urządzenia elektroniczne (telefon stacjonarny i komórkowy, faks, Internet) w celu zawarcia transakcji handlowej, najbardziej popularną metodą handlu elektronicznego jest handel internetowy, gdzie występują transakcje handlowe pomiędzy sprzedającymi a kupującymi, najbardziej powszechną formą handlu elektronicznego są sklepy internetowe.
2. Krótka historia handlu elektronicznego: zakupy on-line zostały wynalezione w 1979 roku w Wielkiej Brytanii przez Michaela Aldricha. Od 1980 był szeroko stosowany przez takich producentów jak Ford, Peugeot-Talbot, General Motors i Nissan. od 1990 roku zawierał dodatkowo systemy planowania zasobów przedsiębiorstwa eksploracji danych i hurtowni danych. od 2000 roku większość amerykańskich i europejskich firm oferuje swoje usługi w Internecie. w Polsce pierwszy polski sklep internetowy powstał w 1997 roku.
3. Ze względu na podmioty biorące udział w handlu elektronicznym wyróżnia się: handel elektroniczny pomiędzy firmami handel elektroniczny pomiędzy firmą, a konsumentem handel elektroniczny pomiędzy konsumentami handel elektroniczny pomiędzy konsumentem a firmą
4. Sklepy internetowe jako najbardziej powszechna forma handlu elektronicznego: nad tradycyjnymi placówkami handlowymi górują dostępnością, bogactwem asortymentu, szybkim dostępem do nieograniczonej ilości informacji (popartych zdjęciami lub multimedialnymi prezentacjami produktów) możliwością wyboru najbardziej dogodnej dla klienta formy płatności dzięki oprogramowaniu analizującemu dokonywane zakupy i śledzącego wędrówki internautów po witrynie firma może poznać ich preferencje. Pomaga to szybciej reagować na potrzeby rynku i dostosowywać ofertę do oczekiwań potencjalnych klientów.
5. Wiadomości w mediach dotyczące handlu elektronicznego 1. Fiskus kontroluje transakcje w Internecie. Większość sprzedawców nie płaci podatków. Wiele osób sprzedaje produkty za pośrednictwem serwisów internetowych, nie rejestrując działalności gospodarczej i nie płacąc podatków. Od 2 lat referat ds. handlu internetowego sprawdza transakcje w sieci. Na razie skontrolowano 1918 podmiotów z Polski działających w Internecie. Skuteczność czynności prowadzonych przez referat wynosi 90 proc. (kwiecień 2011) *więcej: http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/504657,fiskus_kontroluje_transakcje_w_internecie_wiekszosc_sprzedawcow_nie_placi_podatkow.html#
2. Terminy zapłaty w transakcjach handlowych będą krótsze 2. Terminy zapłaty w transakcjach handlowych będą krótsze. Od 16 marca 2013 r. zacznie obowiązywać nowa ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Nowelizacja wprowadza m.in. 30-dniowy (maksymalnie 60-dniowy) termin zapłaty oraz maksymalny 30-dniowy termin na procedurę badania zgodności towaru lub usługi z umową. Przewiduje się również stałą kwotę rekompensaty za koszty dochodzenia należności. Dochodzenie roszczeń odbywać się będzie w postępowaniu nakazowym. (13.02.2013) *więcej: http://ksiegowosc.infor.pl/wiadomosci/139729,Terminy-zaplaty-w-transakcjach-handlowych-beda-krotsze.html
6. Tradycyjna procedura rozliczania transakcji
Handel w Internecie rozwija się w bardzo szybkim tempie Handel w Internecie rozwija się w bardzo szybkim tempie. Podstawy do jego narodzin stworzyła powszechna komputeryzacja oraz tani dostęp do Internetu. W 1996 roku obroty firm prowadzących działalność w Sieci wyniosły 800 mln. USD, w roku 1997 dziesięciokrotnie więcej – 8 mld. USD by w 1999 roku sięgnąć poziomu 18 mld USD.
7. Zalety handlu on-line dla klientów sklepów Oszczędność czasu Łatwy i szybki dostęp do informacji Możliwość porównywania konkurencyjnych ofert Dostęp do szerszego asortymentu towarów Dostęp do oferty sklepów na całym świecie Bardziej szczegółowe opisy towarów
8. Zagrożenia i wady handlu on-line niepewność, co do rzetelności sprzedawcy brak możliwości wypróbowania, czy oględzin zakupywanego towaru odczuwalny brak fizycznie istniejącego sprzedawcy, z którym można skonsultować pewne pilne kwestie Z punktu widzenia klientów wysoki koszt dostarczenia towaru do klienta, przez co wiele osób rezygnuje z zakupu, aby nie ponosić tych kosztów brak efektywnego i rozbudowanego systemu spedycyjnego i dostawczego brak efektywnej obsługi płatności kartami kredytowymi obniżenie osiąganych marż, wynikające ze spłaszczenia cen a często z „wojny cenowej” między podmiotami Z punktu widzenia handlowców
9. Bezpieczeństwo handlu elektronicznego Możliwość potwierdzenia tożsamości obu stron transakcji Szyfrowany kanał transmisji na drodze klient-sprzedawca Zabezpieczenie serwera sklepu przed dostępem do prywatnych informacji o klientach przez osoby do tego nieupoważnione
10. Strony internetowe dotyczące handlu w Internecie, które warto odwiedzić *http://www.nbp.pl/publikacje/materialy_i_studia/ms241.pdf *http://nss.et.put.poznan.pl/study/projekty/sieci_komputerowe/ochrona_transakcji_f/html/6.html
11. Bibliografia Strony internetowe wymienione na poprzednim slajdzie pl.wikipedia.org http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20031391323 Wykład na Poznańskich Targach Przedsiębiorczości odbywający się 24.04.2013r.
Agata Czaboćko Wiktoria Kubiak 1a