BADANIE GLEBY NA TERENIE GMINY RABA WYŻNA
W dniu 8.11 uczniowie naszego gimnazjum w ramach projektu „Aktywny w szkole – aktywny w życiu” badali różne typy gleb występujące na terenie naszej gminy. Badania przeprowadzono na 14 próbkach gleby oraz jednej kontrolnej-piasku.
Wilgotność Moda 4 Mediana 2,1 Minimum Maksimum 8,5 Rozstęp Średnia Maksimum 8,5 Rozstęp Średnia 2,93
Wykres przedstawiający wilgotność gleby w gminie Raba Wyżna
Temperatura Moda 9 Mediana 8,5 Minimum 5 Maksimum 13 Rozstęp 8 Średnia 8,43
Wykres przedstawiający temperaturę gleby na terenie gminy Raba Wyżna
pH gleby Moda 2 Mediana 4 Minimum Maksimum 9 Rozstęp 7 Średnia 4,2
Wykres przedstawiający pH gleby na terenie gminy Raba Wyżna
Profil gleby Rodzaje gleby: Gliniasta, piaszczysto-gliniasta, piaszczysto-żwirowa, torfowa Moda: gliniasta
Wykres przedstawiający profil gleby na terenie gminy Raba Wyżna
Czas przepływu wody przez gleby Moda 120 Mediana 62,5 Minimum 0,83 Maksimum 1020 Rozstęp 1019,17 Średnia 177,26
Wykres przedstawiający czas przepływu wody przez gleby
Wniosek Na podstawie badań i obliczeń gimnazjaliści doszli do wniosku, że na terenie Gminy Raby Wyżnej przeważają ziemie gliniaste. Gliniaste gleby- potoczna nazwa gleb różnych typów o składzie granulometrycznym glin (z wyjątkiem silnie spiaszczonych) i iłów, są przeważnie glebami zasobnymi w związki organiczne o dobrych właściwościach chemicznych i fizyczno-chemicznych (sorpcja glebowa) oraz złych fizycznych (są nieprzewiewne, nieprzepuszczalne, często z oznakami glejenia), które można poprawić przez nawożenie organiczne i wapnowanie. Odczyn gleby jest kwaśny co nie sprzyja rozwojowi roślin. Ponieważ gleba jest piaszczysta i gliniasta, sprzyja to nagromadzeniu wody w podłożu. Rośliny potrzebujące dużo powietrza w glebie, nie mogą rosnąć. Ze względu na dość dużą przepuszczalność gleby zawiera ona mało substancji mineralnych potrzebnych do rozwoju roślin. W związku z czym rolnictwo w naszej Gminie rozwija się dość słabo.
Autor prezentacji: Magdalena Niżnik kl. II „c” Prezentacja powstała na potrzebę sekcji informatycznej projektu: „Aktywny w szkole, Aktywny w Życiu.” Na podstawie wykonanych przez wszystkich uczestników badań gleby oraz opracowanych przez nich wyników. Autor prezentacji: Magdalena Niżnik kl. II „c”