Ramy organizacyjno-prawne dotyczące bezpieczeństwa danych medycznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Advertisements

Nowe uregulowania prawne dotyczące dokumentacji medycznej
Organizacje pozarządowe
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
elektronicznego fakturowania
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Ochrona danych osobowych
Krzysztof Nyczaj Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Elektroniczny Rekord Pacjenta = Elektroniczna Dokumentacja Medyczna
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Edyta Malinowska - kierownik Sekcji ds. Współpracy Międzynarodowej
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
Bezpieczeństwo danych przetwarzanych w podmiotach leczniczych
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Zarządzanie dokumentacją medyczną w modelu zdecentralizowanym
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
Projekt P2 Platforma udostępniania on-line przedsiębiorcom usług i zasobów cyfrowych rejestrów medycznych - stan aktualny i planowane działania dr.
KONFERENCJA NAUKOWA INTEROPERACYJNOSC I EFEKTYWNOSC PROJEKTÓW e-ZDROWIE z udziałem przedstawicieli projektów regionalnych e-Zdrowie Projekt P1- stan.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Reforma sieci EURES- nowe możliwości dla agencji zatrudnienia Aneta Majbańska Doradca.
Zarządzanie informacją w administracji publicznej
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
SIO źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany.
Przygotowali: Anna Farion Dariusz Droździel
Ustrój samorządu terytorialnego
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
MIGRACJA MIESZKAŃCÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO W KONTEKŚCIE REALIZACJI ZADANIA ŚWIADCZENIA RODZINNE W RAMACH KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA.
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
1 Rola usługodawców i usługobiorców w obiegu informacji w obrębie systemu P1 Piotr Walesiak, Paulina Albin Infovide-Matrix S.A. Doradca w projekcie budowy.
Sprawozdawczość z realizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami w szkołach za rok szkolny 2013/2014.
Rada szkoleniowa „Cyfrowe bezpieczeństwo danych osobowych w szkole”
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
NAJWAŻNIEJSZE AKTY PRAWNE WYKONAWCZE DO USTAWY Z 29 SIERPNIA 1997 ROKU O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH.
„Przedsiębiorcą być, czyli trochę o działalności gospodarczej”
Informatyzacja sektora ochrony zdrowia
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Co się zmienia w systemie ochrony danych osobowych w świetle RODO
Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Rządowa administracja zespolona w administracji
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
Zapis prezentacji:

Ramy organizacyjno-prawne dotyczące bezpieczeństwa danych medycznych Piotr Starzyk Kajetan Wojsyk Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia Pierwsza ogólnopolska konferencja Administratorów Sieci IT w placówkach medycznych Healthcare IT Trends 2012 Warszawa, 13 września

Bezpieczeństwo danych medycznych – od kogo i czego zależy? Ludzie Procedury Technologia Ludzie Technologia Procedury Każdy z trzech wyżej wymienionych czynników ma wpływ na bezpieczeństwo danych. Obszar nakładania się działania tych trzech czynników jest obszarem najwyższego bezpieczeństwa osiągalnego w danych uwarunkowaniach.

Ramy organizacyjno-prawne Ramy organizacyjno-prawne to zarówno przepisy prawa dotyczące ochrony danych (dotyczące jednakowo wszystkich, bezwzględnie), jak i normy techniczne, których stosowanie nie jest obowiązkowe, co jednak pociąga za sobą konieczność stosowania odpowiednich procedur zależnych od konkretnej sytuacji. „Łańcuch jest tak silny, jak jego najsłabsze ogniwo”; najsłabszym elementem systemu bezpieczeństwa jest człowiek – podatny na zmęczenie, na różnego rodzaju pokusy, omylny, roztargniony, z natury ciekawy…

Zasada „privacy by design” Aktualnie budowany system informacji w ochronie zdrowia (ustawa) nie jest tworzony jako jeden, gigantyczny system teleinformatyczny, lecz jako system składający się z odrębnych, integralnych, autonomicznych systemów zdolnych do interoperacyjności – współdziałania w zakresie wymiany i udostępniania sobie niezbędnych danych. Każdy z systemów winien odrębnie zapewnić ochronę danych osobowych w nim przetwarzanych, umożliwiając separację tych danych od danych medycznych. Elementami wspólnymi są centralnie udostępnione zasoby słownikowe i klasyfikacje. Ochrona danych opierać się musi o zasadę separacji danych osobowych od danych medycznych wynikającą z samej konstrukcji systemu informatycznego.

Zasada adekwatności zakresu gromadzonych danych do rzeczywistych potrzeb W chwili obecnej każda instytucja gromadzi dane (w tym dane osobowe!) w zakresie, w jakim przewidują to przepisy, w większości dostosowane są do czasów, w których brak przepływu danych stanowił jakieś uzasadnienie. Obecnie należy dokonać gruntownej analizy przepisów – w szczególności pod kątem gromadzenia danych, dla których w obecnych uwarunkowaniach brak uzasadnienia ich zbierania, a później kosztownej ochrony... Istotny problem leży w jednoczesnej „zachłanności informacyjnej” i niechęci do udostępniania danych…

Szczegóły zob. na stronie http://csioz.gov.pl/

Przykłady Jak jest: Jak być powinno: Adres: Adres: Zamieszkania Zameldowania Wykonywania działalności Korespondencyjny Adres: Korespondencyjny Wykonywania działalności Zameldowania Zamieszkania Ochrona danych dotyczących adresu zamieszkania związana jest nie tyle z bezpieczeństwem danych, ile z bezpieczeństwem ich właściciela – człowieka. Obecnie częstokroć zupełnie zapominamy o celu i sensie tej ochrony, skupiając się na bezmyślnej ochronie – nawet wbrew interesom osoby, której dane te dotyczą. Powszechna praktyka – mylenie sensu i znaczeń ww. danych opisujących różne adresy. W szczególności – adres korespondencyjny może być adresem elektronicznym

Krajowe Ramy Interoperacyjności Ochrona danych winna być wspierana przez technologię umożliwiającą tworzenie odpowiednich zabezpieczeń dostępu na różnych poziomach Dane są największą wartością systemów – i należy zwrócić uwagę na ich kompletność i rzetelność. Szczególną troską należy objąć dane referencyjne w rejestrach pierwotnych - numery REGON, NIP, PESEL – a systematycznie ograniczać gromadzenie danych w istocie zbędnych. Wyprowadzanie na zewnątrz systemów (na papierze, na elektronicznych nośnikach) danych stanowi zagrożenie – gdy ludzie przetwarzający te dane nie zachowują procedur zapisanych w politykach bezpieczeństwa… Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych

Uwarunkowania prawne Ustawa o systemie informacji w ochronie zdrowia - Rozdział 2 Systemy teleinformatyczne obsługujące system informacji Art. 6. 1. Platforma Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych jest systemem teleinformatycznym, umożliwiającym w szczególności: 1) komunikowanie się SIM z rejestrami medycznymi w celu pozyskiwania danych w nich przetwarzanych; 2) dokonywanie aktualizacji danych w rejestrach medycznych; 3) integrację rejestrów medycznych; 4) udostępnianie usługodawcom i płatnikom, w zakresie posiadanych uprawnień, danych z rejestrów medycznych. 2. Administratorem systemu Platformy Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych jest jednostka podległa ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, właściwa w zakresie systemów informacyjnych ochrony zdrowia. 3. Zadaniem jednostki, o której mowa w ust. 2, jest dostarczenie oraz utrzymanie Platformy Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych, zarządzanie nią oraz zapewnienie bezpieczeństwa i integralności udostępnianych danych.

Art. 7. 1. Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych jest systemem teleinformatycznym, który umożliwia w szczególności: 1) dostęp usługobiorców do informacji o udzielonych i planowanych świadczeniach opieki zdrowotnej zgromadzonych w SIM oraz raportów z udostępnienia danych ich dotyczących; 2) przekazywanie przez usługodawców do SIM informacji o udzielonych, udzielanych i planowanych świadczeniach opieki zdrowotnej; 3) wymianę pomiędzy usługodawcami danych zawartych w elektronicznej dokumentacji medycznej, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia ciągłości leczenia; 4) wymianę dokumentów elektronicznych pomiędzy usługodawcami w celu prowadzenia diagnostyki, zapewnienia ciągłości leczenia oraz zaopatrzenia usługobiorców w produkty lecznicze i wyroby medyczne; 5) dostęp podmiotów prowadzących rejestry medyczne, w zakresie realizowanych zadań i posiadanych uprawnień, do danych przetwarzanych w SIM, za pośrednictwem Platformy Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych;

6) dostęp jednostek samorządu terytorialnego do danych przetwarzanych w SIM, umożliwiający realizację zadań związanych z zapewnieniem mieszkańcom równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej; 7) dostęp wojewodów do danych niezbędnych do realizacji zadań określonych w art. 10 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych; 8) dostęp ministra właściwego do spraw zdrowia do danych niezbędnych do realizacji zadań określonych w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. 2. Administratorem systemu Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych jest jednostka podległa ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, właściwa w zakresie systemów informacyjnych ochrony zdrowia. 3. Zadaniem jednostki, o której mowa w ust. 2, jest dostarczenie oraz utrzymanie Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych, zapewnienie bezpieczeństwa i integralności udostępnianych i pobieranych danych oraz nadawanie uprawnień dostępu do danych.

Relacja ustaw: o działalności leczniczej <-> o systemie informacji w ochronie zdrowia Ustawa o działalności leczniczej (Dz.U.2011.112.654 z późn. zm.) -> Rejestr podmiotów wykonujących działalność leczniczą: Art. 106. 1. Organem prowadzącym rejestr jest: 1) wojewoda właściwy dla siedziby albo miejsca zamieszkania podmiotu leczniczego - w odniesieniu do podmiotów leczniczych, 2) okręgowa rada lekarska właściwa dla miejsca wykonywania praktyki zawodowej lekarza - w odniesieniu do tych praktyk, a w odniesieniu do członków wojskowej izby lekarskiej - Wojskowa Rada Lekarska, 3) okręgowa rada pielęgniarek i położnych właściwa dla miejsca wykonywania praktyki zawodowej przez pielęgniarkę - w odniesieniu do tych praktyk - zwani dalej "organem prowadzącym rejestr". 2. Rejestr prowadzi się w systemie teleinformatycznym. Podmiotem odpowiedzialnym za funkcjonowanie systemu teleinformatycznego rejestru jest jednostka podległa ministrowi właściwemu do spraw zdrowia właściwa w zakresie systemów informacyjnych w ochronie zdrowia. Sposób prowadzenia rejestru i funkcjonowania systemu teleinformatycznego określają przepisy o systemie informacji w ochronie zdrowia. (Dz.U.2011.113.657 z późn. zm.)

Schemat systemu informacji w ochronie zdrowia Uwarunkowania realizacyjne: Ciągła akcja informacyjna, szkoleniowa i wspomaganie podmiotów, które podjęły działania zmierzające do włączenia się w system informacji w ochronie zdrowia. Podstawą jest stworzenie warunków interoperacyjności systemów Schemat systemu informacji w ochronie zdrowia

Realizacja projektów P1 i P2 wymaga równoległego porządkowanie „zaszłości historycznych” Zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 113, poz. 657, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, podmiot prowadzący do dnia 1 stycznia 2012 r., rejestry, ewidencje, listy, spisy albo inne uporządkowane zbiory danych osobowych lub jednostkowych danych medycznych, zwane dalej „rejestrem medycznym”, w zakresie określonym w art. 19 ust. 1 ustawy, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy tj. do dnia 30 czerwca 2012 r., jest obowiązany przekazać ministrowi właściwemu do spraw zdrowia informacje o ich prowadzeniu oraz zakresie danych w nich zawartych. Ponadto, w myśl przepisu art. 19 ust. 3 ustawy, utworzenie rejestru medycznego powinno być poprzedzone analizą potrzeb jego utworzenia. Powyższy obowiązek dotyczy rejestrów, ewidencji, listów, spisów albo innych uporządkowanych zbiorów danych osobowych lub jednostkowych danych medycznych, których prowadzenie nie wynika w szczególności z obowiązujących przepisów prawa.

Dziękuję za uwagę!