Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej Katarzyna Urbańska Departament Prawny PKPP
Przesłanki przygotowania nowej ustawy Problemy z interpretacją obecnie obowiązujących przepisów ustawy Prawo działalności gospodarczej; 13 nowelizacji tej ustawy spowodowały niespójność przepisów, Przewlekły i uciążliwy proces rejestracji, Zbyt duża uznaniowość organów administracji w obszarze działalności gospodarczej, 5. Niekontrolowane rozrastanie się zezwoleń, pozwoleń, licencji itd., 6. Brak przepisów chroniących przedsiębiorców przed nadmiernymi kontrolami.
Cele ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Harmonizacja przepisów nowej ustawy z przepisami KC i KSH, Umocnienie gwarancji swobody działalności gospodarczej, Ułatwienie podejmowania działalności gospodarczej, Poszerzenie zakresu wolności gospodarczej, Uproszczenie i uporządkowanie procedur administracyjnych związanych z reglamentacją działalności gospodarczej, Ograniczenie liczby i czasu trwania kontroli u przedsiębiorcy.
Zasada swobody gospodarczej Art. 6 ust. 2 Organ administracji publicznej nie może uzależnić swojej decyzji w sprawie podjęcia, wykonywania lub zakończenia działalności gospodarczej przez zainteresowaną osobę od spełnienia przez nią dodatkowych warunków, w szczególności przedłożenia dokumentów lub ujawnienia danych, nie przewidzianych przepisami prawa.
Klauzule generalne Obowiązek wspierania przedsiębiorczości, 2. Obowiązek terminowego załatwiania spraw przedsiębiorców, 3. Obowiązek działania administracji publicznej z poszanowaniem uzasadnionych interesów przedsiębiorców, 4. Udzielanie przedsiębiorcom pomocy publicznej, 5. Obowiązek współdziałania z organizacjami przedsiębiorców.
Wiążąca interpretacja przepisów prawa Art.10 Przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej w jego indywidualnej sprawie. Przedsiębiorca nie może być obciążony jakimikolwiek daninami publicznymi, sankcjami finansowymi lub karami w zakresie, w jakim zastosował się do uzyskanej interpretacji.
Skutki wprowadzenia wiążącej interpretacji przepisów prawa Zwiększenie pewności prawa Zmniejszenie ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej Zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej Zwiększenie napływu kapitału zagranicznego Wzrost inwestycji
Nowe zasady rejestracji Utrzymano dualizm rejestracji: Gmina (Ewidencja działalności gospodarczej) – osoby fizyczne KRS – spółki prawa handlowego, Uproszczono procedurę rejestracji: 1 miejsce, w którym rejestruje się działalność tzw. 1 okienko 1 zintegrowany wniosek, 1 numer (NIP), Możliwość złożenia wniosku drogą elektroniczną, Skrócono terminy na rozpoznawanie wniosków o rejestrację* Gmina ma 3 dni na wpis, KRS ma 14 dni na wpis. Nowe przepisy odnośnie rejestracji zaczną obowiązywać 3 lata od wejścia w życie ustawy
Centralna Informacja o Działalności Gospodarczej Dla zwiększenia pewności obrotu gospodarczego powstaje Centralna Informacja o Działalności Gospodarczej, do zadań, której należą: Prowadzenie zbioru informacji o danych zawartych w ewidencji działalności gospodarczej, Udzielanie z ewidencji informacji o wpisie, Wydawanie zaświadczeń o treści wpisów w ewidencji. Oddziały Centralnej Informacji będę funkcjonowały przy organach ewidencyjnych w gminach*
Reglamentacja działalności gospodarczej Ilość koncesji została zmniejszona z 8 do 6; Większość zezwoleń zamieniono na wpis do rejestru działalności regulowanej; Zezwolenia utrzymano w 26 obszarach, głównie ze względu na wymogi UE; Licencje utrzymano w 2 obszarach, ze względu na wymogi UE;
Wpis do rejestru działalności regulowanej Zezwolenia → Wpis do rejestru działalności regulowanej Wpis do rejestru działalności regulowanej na podstawie: wniosek o wpis oświadczenie przedsiębiorcy o spełnieniu wymaganych przepisami prawa warunków Kontrola działalności regulowanej przez organ prowadzący rejestr
Kontrola przedsiębiorcy Ustawa dotyczy kontroli u przedsiębiorcy przeprowadzanej przez organy administracji publicznej; Czas trwania kontroli jednego organu kontrolującego u małego lub średniego przedsiębiorcy 4 tygodnie w roku, 8 tygodni u pozostałych przedsiębiorców; Nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli; Kontroli nie można przeprowadzać pod nieobecność przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej; Ustawa przewiduje również wyłączenia spod ograniczeń czasowych i ilościowych, min.: w przypadku popełnienia przestępstwa, zagrożenia życia i zdrowia, albo gdy umowy międzynarodowe tak stanowią;