Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Wielka Wieś za rok szkolny 2011/2012.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Analiza wyników konkursów przedmiotowych
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
Informacje ogólne Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r w sprawie warunków i sposobie oceniania, klasyfikowania.
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Egzamin gimnazjalny – zasady r.szk. 2013/14
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Indywidualne nauczanie
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
INFORMACJA O STANIE REALIZACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH W GMINIE MIASTO REDA W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 REDA 3 LISTOPADA 2011 R.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
„Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, w terminie do dnia 31 października, przedstawia organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Wielka Wieś w roku szkolnym 2008/2009 Wielka Wieś, październik 2009.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Wielka Wieś za rok szkolny 2011/2012

Obowiązek sporządzenia i przedstawienia informacji o stanie realizacji zadań oświatowych gminy w danym roku szkolnym wynika z dyspozycji art. 5a ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty. W celu wywiązania się z powyższego zobowiązania ustawowego, przygotowana została niniejsza informacja na temat realizacji zadań oświatowych w Gminie Wielka Wieś, z uwzględnieniem wyników sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych w szkołach podstawowych i gimnazjach. Jest to coroczne, kompleksowe podsumowanie stanu oświaty w Gminie Wielka Wieś. Zapraszamy do zapoznania się z Informacją o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Wielka Wieś w roku szkolnym 2011/2012.

W ustawie o samorządzie gminnym zapisano, że zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie edukacji publicznej należy do zadań własnych gminy. W ustawie o systemie oświaty ustawodawca wskazał, iż w szczególności do zadań gminy należy: 1. zakładanie i prowadzenie przedszkoli w tym przedszkoli specjalnych, szkół podstawowych i gimnazjów, 2. zabezpieczenie bazy lokalowej i sprawności technicznej obiektów oświatowych oraz środków rzeczowych i finansowych dla ich działalności, 3. zabezpieczenia kadry pracowniczej, w tym administracyjno-obsługowej. W ustawie Karta Nauczyciela, wśród zadań gminy wymieniono m.in. następujące zadania: 1. zapewnienie średniego wynagrodzenia nauczycieli w poszczególnych grupach awansu zawodowego, 2. wspieranie nauczycieli w procesie dydaktyczno-wychowawczym, 3. zapewnienie środków na dokształcanie i doskonalenie zawodowe.

Ponadto zadania oświatowe Gminy Wielka Wieś związane są z obowiązkiem: 1. Realizacji zadań wspierających uczniów w nauce. 2. Zapewnienia bezpiecznych warunków pracy i nauki. 3. Dbałości o bazę lokalową i dydaktyczną placówek oświatowych. 4. Wypłat świadczeń socjalnych rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej. 5. Kontroli spełniania przez uczniów obowiązku szkolnego i obowiązki nauki. 6. Dofinansowania pracodawcom kosztów dokształcania młodocianych pracowników. 7. Zapewnienia dowozów uczniów do szkół na terenie gminy oraz uczniów niepełnosprawnych do szkół specjalnych. 8. Realizacja Projektów Edukacyjnych z zewnętrznych źródeł finansowania. 9. Organizacji konkursów na stanowiska dyrektorów placówek. 10. Przeprowadzanie postępowań egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy nauczyciela mianowanego. 11. Prowadzenia rejestrów niepublicznych placówek oświatowych i innych zadań nie wymienionych powyżej, a wynikających z przepisów prawa.

DEMOGRAFIA

W roku szkolnym 2011/2012 w gminie Wielka Wieś funkcjonowały 4 przedszkola samorządowe: (Przedszkole Samorządowe w Wielkiej Wsi, w Białym Kościele, Modlnicy i Modlniczce); 1 przedszkole niepubliczne: (Niepubliczne Przedszkole Zakątek Maluszka w Modlnicy); 2 niepubliczne punkty przedszkolne: (Niepubliczny Punkt Przedszkolny Zaczarowany Ołówek w Giebułtowie i Niepubliczny Punkt Przedszkolny Przedszkole pod Modrzewiami w Czajowicach); 5 publicznych szkół podstawowych: (Szkoła Podstawowa w Będkowicach, w Bęble, w Białym Kościele, w Wielkiej Wsi i w Modlnicy); 1 szkoła filialna szkoły podstawowej (Szkoła Filialna w Modlniczce); 1 publiczna szkoła podstawowa prowadzona przez Stowarzyszenie: (Publiczna Szkoła Podstawowa w Czajowicach); 2 publiczne gimnazja: (Gimnazjum w Białym Kościele i w Modlnicy. Stan organizacji placówek oświatowych na terenie naszej gminy w roku szkolnym 2011/2012 obrazują poszczególne tabele : Uwarunkowania organizacyjne

l.p. Placówka Liczba dzieci Liczba oddziałów Liczba etatów pedagogicznych Liczba etatów niepedagogicznych Średnia liczba dzieci w oddziale Średnia liczba etatów na oddział Administracja Obsługa 1PS Biały Kościół2513,802255,8 2PS Wielka Wieś5028,390,754,5256,82 3PS Modlnica ,00 4PS Modlniczka5026,50,54,0255,5 Razem150620,691,2511,5255,57 Placówki wychowania przedszkolnego

L.p. Placówka Liczba dzieci Liczba oddziałów Liczba etatów pedagogicznych liczba etatów niepedagogicznych średnia liczba dzieci w oddziale średnia liczba etatów na oddział admin.obsługa 1SP Będkowice2944,6400,571,29 2SP Bębło110611,440,754182,70 3SP Biały Kościół104611,020,754,25172,67 4SP Wielka Wieś8369,60,753142,23 5SP Modlnica176918,015202,67 6SF Modlniczka2533,000,7581,25 Razem ,703,2517,5162,38 Szkoły podstawowe

Liczba uczniów w szkołach podstawowych na przełomie 3 lat

L.p. Placówka Liczba dzieci Liczba oddziałów Liczba etatów pedagogicznych Średnia liczba dzieci w oddziale Średnia liczba etatów na oddział 1Oddział przedszkolny przy SP Będkowice 711,047 2Oddział przedszkolny przy SP Bębło 2922,04151,02 3Oddział przedszkolny przy SP Biały Kościół 1711,04171,04 4Oddział przedszkolny przy SP Wielka Wieś 1911,04191,04 5Oddział przedszkolny przy SP Modlnica 3022,08151,04 6Oddział przedszkolny przy SF Modlniczka 1011,04101,04 Razem11288,28141,04 Oddziały przedszkolne przy szkołach podstawowych

Liczba dzieci w oddziałach przedszkolnych na przełomie 3 lat

L.p. Placówka Liczba uczniów Liczba oddziałów Liczba etatów pedagogicznych liczba etatów niepedagogicznych Średnia liczba dzieci w oddziale Średnia liczba etatów na oddział administracjaobsługa 1Gim. Biały Kościół ,754,75233,36 2Gim. Modlnica103670,52171,58 Razem ,256,75202,54 Gimnazja

Liczba uczniów Gimnazjów na przełomie 3 lat

Analizując wskaźniki zauważyć należy, że liczebność uczniów w oddziałach poszczególnych placówek jest zróżnicowana. Wynika to z uwarunkowań demograficznych, lokalizacji placówek w terenie i innych czynników. Zasadnym wydaje się permanentne analizowanie tej sytuacji i podejmowanie stosownych działań w celu poprawy wskaźnika efektywności wykorzystywania nakładów finansowych w bieżącej działalności.

Koszty utrzymania ucznia Wydatki na oświatę, to znacząca część budżetu niemal każdej jednostki samorządu terytorialnego. Środki te pochodzą z subwencji oświatowej, dotacji oraz środków własnych gminy. Przepisy określające zasady finansowania oświaty stanowią, że liczba uczniów jest podstawowym elementem podziału subwencji oświatowej w budżecie państwa. Nie uwzględnia się w podziale subwencji indywidualnych uwarunkowań gmin wiejskich i poszczególnych placówek oświatowych. W najbliższych latach kwota subwencji będzie malała, bowiem nadal spada liczba urodzeń, a co za tym idzie, maleje na terenie gminy liczba dzieci objętych obowiązkiem szkolnym i nauki. Dotychczasowe zasady zwiększania subwencji dla obszarów wiejskich nie rekompensują wysokich kosztów wynikających z niższej średniej liczby uczniów w oddziałach, konieczności wypłaty dodatkowych elementów wynagrodzenia dla nauczycieli takich jak dodatek wiejski i mieszkaniowy, dowożenia uczniów itp.

Czynniki wpływające na ten stan rzeczy są w dużej mierze niezależne od samorządu, zaliczyć do nich należy: regulacje płacowe, urlopy dla poratowania zdrowia, awans zawodowy, obowiązek udzielania pomocy materialnej uczniom, obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego, koszty nauczania indywidualnego oraz innych form zajęć dodatkowych, funkcjonowanie na terenie gminy niepublicznych placówek oświatowych, konieczność udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Starając się poprawić efektywność wydatkowania środków ponoszonych na zadania oświatowe, dokonywane są zmiany organizacyjne polegające na restrukturyzacji sieci placówek, modyfikacjach organizacyjnych itp.

L.p. Szkoła Podstawowa/ Gimnazjum w: Średnioroczna liczba uczniów Wydatki bieżące poniesione w 2011 r. na: Koszt kształcenia ucznia w 2011 r. Subwencja oświatowa na szkołę w 2011 r. Subwencja na ucznia szkoły Różnica: subwencja - wydatki Różnica: subwencja na ucznia - koszt kształcenia ucznia oddział przedszkolny szkoła podstawowa/ gimnazjum oddział przedszkolny szkołę podstawową/ gimnazjum oddział przedszkolny szkoła podstawowa/ gimnazjum Będkowicach6,6727, , , , , , ,7954 ( : 779,33) , ,02 2Bęble30,67104, , , , , , , ,36 3Białym Kościele19,67104, , , , , , , ,11 4Wielkiej Wsi19,0084, , , , , , , ,05 5 Modlnicy i Modlniczce 39,00193, , , , , , , ,22 6Gim. Biały Kościół0,00163,000, ,90 0, , , , ,08 7Gim. Modlnica0,00102,330, ,210, , , , , , ,17 Ogółem w gminie115,01779, , , , , ,00 Wydatki bieżące i subwencja oświatowa w 2011 roku

Analizując powyższe dane należy stwierdzić, że niska wartość wskaźnika (liczba dzieci na oddział) świadczy o niskiej efektywności wykorzystania finansowych nakładów na szkoły z budżetu JST. W efekcie tego rośnie inny wskaźnik, mianowicie kwota wydatków w przeliczeniu na 1-go ucznia. Dla organu prowadzącego stanowi to ważny sygnał, świadczący o niezbyt korzystnym wskaźniku efektywności finansowania systemu oświaty. Analizując koszty utrzymania uczniów w poszczególnych placówkach należy stwierdzić, że są one porównywalne w większych, natomiast w mniejszych są zdecydowanie wyższe, fakt ten wynika z niskiej liczby uczniów w placówce. Korzystniej w sensie ekonomicznym przedstawia się sytuacja gimnazjów. Placówki te tworzone były od podstaw przy uwzględnieniu aktualnej sytuacji demograficznej, infrastruktury, warunków technicznych oraz lokalowych przeznaczanych na ten cel obiektów. Stąd też koszty utrzymania ucznia w tego typu placówkach na terenie naszej gminy, kształtują się na zbliżonym poziomie.

Finansowanie zadań oświatowych w 2011 r. L.p.Wyszczególnienie zadaniaPlan w złWykonanie w zł 1.Szkoły podstawowe Oddziały przedszkolne przy szkołach Przedszkola samorządowe Dotacja do przedszkoli w innych gminach Gimnazja Dowóz uczniów do szkół GZEAS Doskonalenie zawodowe nauczycieli Stołówki szkolne Fundusz socjalny dla nauczycieli emerytowanych Świetlice szkolne Stypendia socjalne i motywacyjne Sport w szkole Razem kwota finansowania zadań oświatowych

Rok Roczne wydatki bieżące poniesione na funkcjonowanie gminnej oświaty Budżet Państwa (subwencja oświatowa) Liczba uczniów liczona do subwencji Budżet Gminy Wielka Wieś (nakłady na oświatę) Wskaźnik procentowy udziału budżetu gminy w kosztach utrzymania szkół i przedszkoli w procentach [%] , , EFS = EFS = , EFS = EFS = ,47

Wynagrodzenia nauczycieli gwarantowane art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela w 2011 roku, a średnie wynagrodzenie osiągnięte przez nauczycieli w Gminie Wielka Wieś

Lp. Stopnie awansu zawodowego Wskaźniki określone w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela Średnie wynagrodzenie Średnioroczna liczba etatów ustalana dla okresów obowiązywania poszczególnych kwot bazowych Suma iloczynów średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń, o których mowa w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela, ustalonych dla okresów obowiązywania poszczególnych kwot bazowych Wydatki poniesione w roku na wynagrodzenia w składnikach wskazanych w art. 30 ust.1 Karty Nauczyciela Kwota różnicy od dnia 1 stycznia do dnia 31 sierpnia od dnia 1 września do dnia 31 grudnia od dnia 1 stycznia do dnia 31 sierpnia od dnia 1 września do dnia 31 grudnia 8x(kol. 4x kol.6)+4x(kol.5xkol.7) (kol. 3 x B1)(kol. 3 x B2)(kol. 9 - kol. 8) nauczyciel stażysta100%2 446, ,108,7212, , , ,11 2 nauczyciel kontraktowy111%2 715, ,0922,2622, , , ,54 3 nauczyciel mianowany144%3 523, ,0620,5925, , , ,97 4 nauczyciel dyplomowany184%4 502, ,3048,0147, , , ,78

Dodatki uzupełniające dla nauczycieli za 2011 r.

Kadra i system doskonalenia zawodowego W stosunku do roku szkolnego 2011/2012 nie nastąpiły zmiany w stanie zatrudnienia pracowników administracji i obsługi. Również stan zatrudnienia nauczycieli nie uległ zmianie. Poziom zatrudnienia nauczycieli wynika przede wszystkim z liczby oddziałów i godzin zajęć obowiązkowych oraz dodatkowych w przedszkolach i szkołach, a pracowników administracji i obsługi ze specyfiki działalności. Realizując zadanie wynikające z art. 70 a ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz.674 z późn. zm) oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2002 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 430.) w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli, organ prowadzący obligatoryjnie przeznaczył środki wyodrębniając z budżetu każdej placówki kwotę na realizację ww. zadania. Nauczycielom dofinansowano między innymi kursy kwalifikacyjne, doskonalące, studia podyplomowe, konferencje, warsztaty, seminaria itp. Nauczyciele zatrudnieni we wszystkich placówkach oświatowych na terenie gminy wykazują systematyczne zainteresowanie podnoszeniem kwalifikacji.

System doskonalenia i dokształcania nauczycieli spowodował, że większość nauczycieli posiada już kwalifikacje do nauczania co najmniej dwóch i więcej przedmiotów. Efektem podejmowanych działań oraz właściwej polityki kadrowej jest niewątpliwie aktualna dobra struktura w zakresie poziomu wykształcenia nauczycieli. Poziom wykształcenia nauczycieli obrazują co obrazują tabele. Zatrudnienie nauczycieli na terenie Gminy Wielka Wieś zatrudnieni w pełnym wymiarze ogółemstażystakontraktowymianowanydyplomowany zatrudnieni w niepełnym wymiarze liczba osób liczba etatu13,683,352,972,754,61 razem etaty115,6811,3525,9727,7550,61

Uczniowie przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów rozwijają przy pomocy nauczycieli swoje zainteresowania w wielu dziedzinach, śmiało podejmując rywalizację w różnego rodzaju konkursach, projektach, programach, zawodach sportowych, olimpiadach przedmiotowych. Nasze placówki uczestniczą w wielu programach rządowych, unijnych i organizacji pozarządowych, co pozwala na rozwijanie wielu umiejętności, a ponadto pozyskanie sporych środków finansowych, w ramach których pokaźnie wzbogacono ofertę edukacyjną, między innymi poprzez : - bezpośrednie zajęcia dla uczniów rozwijające ich zainteresowania oraz poszerzające zasób wiedzy, wiadomości; - wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez dodatkowe zajęcia dla uczniów ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem, języków obcych, przedsiębiorczości, nauk przyrodniczo – matematycznych; - organizację wycieczek turystycznych, przedmiotowych oraz wyjazdów do teatru, filharmonii i innych ośrodków kultury, - wzbogacanie placówek w sprzęt, pomoce dydaktyczne i naukowe. - wprowadzanie nowych technologii informatycznych. Dokładne informacje na temat uczestnictwa wszystkich placówek w różnego rodzaju projektach, sukcesy naszych uczniów oraz szereg innych elementów zawarte są w materiałach opracowanych przez dyrektorów poszczególnych placówek. Poziom nauczania

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83 z 2007 r. poz. 562 z późn. zm.) corocznie w klasach VI szkoły podstawowej jest przeprowadzany sprawdzian, w klasach III gimnazjum – egzamin gimnazjalny. Rok SP Wielka Wieś SP Biały Kościół SP Bębło SP Będkowice SP Modlnica Gmina Powiat Województwo Kraj ,0024,1024,5024,0025,3025,2224,3823,6622, ,9528,6227,8328,5026,9328,0126,7825,7625, ,2130,7125,0023,0025,8627,3326,3325,6124, ,5023,3223,9229,1124,4125,2024,0023,3622, ,1728,4729,1929,0025,7127,9027,1026,7125, ,7530,6727,0822,9029,5028,6727,9727,4226,57 Wyniki sprawdzianu uczniów w szkołach podstawowych ( maks. 40 pkt).

Celem sprawdzianu było zbadanie, w jakim stopniu uczniowie kończący szóstą klasę szkoły podstawowej opanowali umiejętności opisane w standardach wymagań egzaminacyjnych. Podczas sprawdzianu badano umiejętności: czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji, wykorzystywania wiedzy w praktyce. Mocne strony: Dobre opanowanie przez uczniów umiejętności czytania, na poziomie wyższym niż przeciętny. Opanowanie korzystania z informacji i rozumowania na poziomie koniecznym. Dość liczna grupa uczniów o średnim potencjale. Słabe strony: Opanowanie umiejętności pisania i wykorzystania wiedzy w praktyce w stopniu niezadowalającym. Za mała grupa uczniów o wysokim potencjale. Zbyt duża grupa uczniów o niskim potencjale, a tym samym zagrożona niskimi wynikami.

Tegoroczny egzamin gimnazjalny przeprowadzony był na nowych zasadach. W części humanistycznej gimnazjaliści rozwiązywali odrębne zestawy zadań z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie, a w części matematyczno-przyrodniczej – odrębne zestawy zadań z matematyki oraz przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii. W trzeciej części egzaminu uczniowie rozwiązywali zestaw zadań z języka obcego nowożytnego albo tylko na poziomie podstawowym, albo na poziomie podstawowymi rozszerzonym. Wyniki egzaminacyjne pierwszego rocznika absolwentów zreformowanego gimnazjum pokazują, że gimnazjaliści zupełnie dobrze sobie z zadaniami nowego typu poradzili. Na przykład duży odsetek gimnazjalistów opanował jedną z najtrudniejszych umiejętności ujętych w wymaganiach ogólnych zawartych w nowej podstawie programowej z matematyki, tj. umiejętność rozumowania i argumentowania. Uczniowie dobrze poradzili sobie również z większością zadań wymagających czytania i interpretowania mapy oraz czytania ze zrozumieniem, zarówno w języku polskim, jak i obcym na poziomie podstawowym i na poziomie rozszerzonym. W zakresie tej ostatniej umiejętności polscy gimnazjaliści potwierdzili wysoką pozycję, jaką zajęli na świecie pod względem umiejętności czytania i interpretacji tekstu w międzynarodowym badaniu PISA. Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej. Na przykład w przypadku chemii była to umiejętność krytycznej analizy wyników doświadczenia, w przypadku języków obcych nowożytnych – umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej, a w przypadku matematyki – techniczna, ale ważna umiejętność wykonywania działań na potęgach, która jest przydatna w analizie zagadnień związanych z innymi dziedzinami wiedzy, np. fizyką, chemią, informatyką.

Parametry statystyczne rozkładu wyników egzaminu gimnazjalnego Część humanistycznaCzęść matematyczno - przyrodniczaJęzyki obce Język polskiHistoria i wiedza o społeczeństwie MatematykaPrzedmioty przyrodnicze Język angielski poziom podstawowy Język angielski poziom rozszerzony Maksymalna liczba punktów w poszczególnych zakresach Średnia (%) Punkty Stanin Średnia (%) Punkty Stanin Średnia (%) Punkty Stanin Średnia (%) Punkty Stanin Średnia (%) Punkty Stanin Średnia (%) Punkty Stanin Gim. Biały Kościół 68,1 21,8 6 66,5 21,9 7 55,7 16,7 7 53,4 13,9 7 60,8 24,3 5 41,6 16,6 - Gim. Modlnica 71,2 22,8 7 70,2 23,2 8 60,1 18,0 8 57,3 14,9 8 75,5 30,2 7 61,3 24,5 - Gmina69,122,1767,622,3757,117,1754,614,2765,726,3648,019,2- Powiat67,821,7763,921,1649,014,7651,213,3663,825,5645,518,2- Woj.68,421,9763,320,9650,015,0651,513,4664,025,6645,318,1- Kraj65,020,8661,020,1647,015,5650,013,0663,025,2646,018,3-

Wyniki egzaminu gimnazjalnego

Wyniki egzaminów zewnętrznych są i muszą być wykorzystywane w ocenie jakości pracy szkoły, ale należy pamiętać o tym, że cały proces edukacyjny musi być ukierunkowany na systematyczny rozwój ucznia i nie może być ograniczony i podporządkowany jedynie egzaminowi. Niemniej jednak daje wskazówki na jakich obszarach działań edukacyjnych należy skupiać uwagę, dokonywać określonych korekt i modyfikacji mających na celu poprawę wyników nauczania. Główną funkcją zewnętrznego oceniania jest diagnozowanie osiągnięć ucznia po zakończeniu każdego etapu edukacyjnego. Szkoła ma wspomagać uczniów w ich rozwoju i oferować wysoką jakość nauczania. 34

Największy wpływ na poziom edukacyjny ucznia mają bowiem następujące czynniki: czynniki środowiskowe, czyli status społeczno-ekonomiczny ucznia, niski poziom aspiracji edukacyjnych, warunki bytowe, wielodzietność i bezrobocie rodziców, wielość rodzin patologicznych, czynniki indywidualne, tkwiące w samym uczniu, jego zaangażowanie w uczenie, indywidualne podejście do nauki, specyficzne uzdolnienia uczniów w obszarach badanych umiejętności, trudności w uczeniu się, niesystematyczne przygotowywanie się do zajęć, niska frekwencja, a także niskie możliwości intelektualne, czynniki edukacyjne, czyli planowanie działań edukacyjnych w placówkach, dobór programów nauczania i podręczników, wprowadzanie najnowszych technologii. 35

Dziękuję za uwagę. 36