PODJĘŁYŚMY SIĘ ZADANIA PRZEPROWADZENIA DEBATY NA TEMAT: Przeprowadzone akcje z zakresu ekologii – wady i zalety.
PO KILKU DNIACH ZASTANOWIENIA ZACZĘŁYŚMY DZIAŁAĆ
PRZYGOTOWAŁYŚMY ZAPROSZENIA
PRZEPROWADZIŁYŚMY ANKIETĘ EKOLOGICZNĄ WŚRÓD NASZYCH KOLEGÓW I KOLEŻANEK
NASZE KOLEŻANKI I KOLEDZY WYPEŁNILI ANKIETĘ
W KOŃCU NADSZEDŁ DZIEŃ DEBATY 15 MARCA 2013r. GODZ. 12:00
PROGRAM DEBATY Plan dyskusji panelowej: PRZYWITANIE UCZENNICE GIMNAZJUM W ŻYCHLINIE -MARTA ZAJĄC, NATALIA WALERYSIAK WPROWADZENIE UCZENNICE GIMNAZJUM W ŻYCHLINIE - MARTA ZAJĄC NATALIA WALERYSIAK OCENA AKCJI EKOLOGICZNYCH ORGANIZOWNYCH W SZKOLE PANI ILONA WALERYSIAK – NAUCZYCIEL PRZYRODY W JAK SPOSÓB SZKOŁA WSPIERA AKCJE EKOLOGICZNE ? PANI KATARZYNA WOJCEICHOWSKA – DYREKTOR ZESPOŁU SZKÓŁ W ŻYCHLINIE OCENA AKCJI EKOLOGICZNYCH W GMINIE PANI MAGDALENA KUSIAK – PRZEDSTAWICIEL URZĘDU GIMINY STARE MIASTO OCENA EKODZIAŁAŃ W LESIE PAN ROMAN ŚWIDERSKI – LEŚNICZY NADLEŚNICTWO KONIN JAK WYGLĄDA RZECZYWISTOŚĆ? PAN CZESŁAW NOWAK – KIEROWNIK ZAKŁADU USŁUG KOMUNALNYCH DYSKUSJA WSZYSCY UCZESTNICY DEBATY PODSUMOWANIE DEBATY UCZENNICE GIMNAZJUM W ŻYCHLINIE - MARTA ZAJĄC NATALIA WALERYSIAK
PANELIŚCI
PUBLICZNOŚĆ, KTÓRA ZABIERAŁA GŁOS W DRUGIEJ CZĘŚCI DYSKUSJI
Realne propozycje zmian dotyczące ekorozwoju w naszym otoczeniu: - zamontowanie kamer w lesie, segregowanie śmieci, drugie śniadanie w pojemniku do tego przeznaczonym bez użycia papieru i torebek foliowych.
Plany i działania na najbliższą przyszłość: - organizowanie konkursów ekologicznych, które kształtują właściwe postawy, - edukacja ekologiczna rodziców i dzieci, -organizowanie akcji ekologicznych cyklicznie, które będą miały odniesienie do rzeczywistości, - organizowanie akcji ekologicznych oddzielnie na każdej grupy np. dla uczniów, rodziców, - przekazywanie specjalistycznej wiedzy w sposób atrakcyjny i przekonywujący, - zaangażowanie w akcje dużej liczby osób, - wykorzystywanie mediów do promocji akcji ekologicznych.
Wnioski z debaty: - akcje ekologiczne powinny mieć odniesienie do rzeczywistości, - przy organizowaniu akcji ekologicznych należy nastawić się na metodę wieloletniego powtarzania i utrwalania, - akcje ekologiczne prowadzone akcyjnie, jednorazowo na pewno nie przyniosą dużych efektów. Większą skuteczność osiąga się, stosując działania długofalowe przez np. 10 lat, - na skuteczność edukacji ekologicznej wpływa: sposób prowadzenia akcji ekologicznych, jakość i sposób przekazywania informacji, - akcje ekologiczne należy osobno kierować do każdej grupy społecznej, wiekowej lub zawodowej, - przy organizowaniu akcji ekologicznych należy uwzględnić stan wiedzy grupy do której skierowana jest akcja,
- akcję ekologiczną należy rozpocząć u każdego w domu - akcję ekologiczną należy rozpocząć u każdego w domu. Dlatego niezbędna jest edukacja rodziców, w celu uświadomienia im wszelkich działań ekologicznych, - akcje ekologiczne są potrzebne wszystkim, ponieważ specjalistyczna wiedza dotycząca różnych zagadnień może trafić do nas w sposób przekonywujący i przystępny, - wyrabianie nawyku dbania o środowisko jest inwestycją w społeczeństwo. Niewiele daje to, że tylko pewien procent ludzi dba o środowisko, nie zanieczyszcza lasów, jezior, rzek, powietrza, prowadzi selektywną zbiórkę odpadów itd., - ekologia to zagadnienie bardzo ważna dlatego też, można byłoby wprowadzić dodatkowy przedmiot, poruszający te szerokie i jakże istotne kwestie,
- każdą akcję ekologiczną należy dobrze przemyśleć, zaplanować oraz przygotować, inaczej nie przyniosą skutku, - poprzez krótkie reklamy w mediach promujące właściwe zachowania prospołeczne dotrzemy do starszych osób, - poprzez organizowanie konkursów ekologicznych kształtuje się właściwe postawy oraz poszerza się wiedzę na ten temat, - efekty akcji ekologicznych są coraz większe, - ludzie mają wiedzę ekologiczną, ale niestety nie stosują jej w życiu codziennym.
Wszystkim przybyłym na debatę serdecznie dziękujemy za każdy głos w dyskusji na temat działań ekologicznych prowadzonych na naszym terenie. MARTA ZAJĄĆ NATALIA WALERYSIAK