Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Advertisements

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Organizacje pozarządowe
Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Agnieszka Krawczyk Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Bilans ZPP (stan na dzień 25 lutego 2012r.)
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Tworzenie i rozwijanie standardów usług instytucji pomocy i integracji społecznej Marek Borowski Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Część I - Wprowadzenie i pojęcia podstawowe
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
O PERATOR INFRASTRUKTURALNY I JEGO ROLA W ZARZĄDZANIU SIECIAMI SAMORZĄDOWYMI I ROZWOJU USŁUG E - URZĘDU Rafał Rodziewicz Wiceprezes I NFRATEL OPERATOR.
Centra Organizacji Pozarządowych
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Lubelskie Samorządy na 5 – wzmocnienie i poprawa jakości usług urzędów administracji samorządowej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Alina Karczewska WRZOS
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
Model realizacji usług o określonym standardzie w gminie Opracowanie: Stanisław Myjak Warszawa, 29 listopada 2011 r.
Modelu realizacji usług o określonym standardzie w powiecie – piecza zastępcza zadanie 2 Działania w zakresie wdrażania standardów pracy socjalnej i funkcjonowania.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie.
Model realizacji usług o określonym standardzie w powiecie
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na wykonanie pilotażowego wdrażania standardów usług i modeli instytucji.
DOBRE PRAKTYKI SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO Z PARTNERAMI SPOŁECZNYMI R ZESZÓW 21 LISTOPADA 2012 ROKU.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
Alina Karczewska WRZOS
Współpraca z organizacjami pozarządowymi miasta Leszna.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na pilotażowe wdrażanie standardów usług i modeli instytucji pomocy i integracji.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Urząd Miejski w Modliborzycach
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego - z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 - z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. akt SK 7/11.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
„ Nowa jakość edukacji w Gminie Miejskiej Kraków w ramach nowej formuły kompleksowego wspomagania szkół” Projekt pilotażowy Czas realizacji: styczeń-grudzień.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Z ASADY OGÓLNE POMOCY SPOŁECZNEJ. mgr Małgorzata Grześków.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Warszawa, r. Deinstytucjonalizacja usług – EFS
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Rola Ministerstwa Rozwoju we wspieraniu rewitalizacji gmin w Polsce Projekt jest współfinansowany przez Unie Europejską ze środków Funduszu Spójności w.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Idea subsydiarności w praktyce na przykładzie działalności Zespołu Interdyscyplinarnego w Łodzi.
Podstawy prawne rekrutacji do klas integracyjnych Ustawa o systemie oświaty (t.j. z 2015 r. poz.2156 ze zmianami); Zgodnie z zapisami ustawy od roku szkolnego.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Regranting – Bon na aktywność Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Zadanie „Pomorski aktywator społeczny –
Osoba prezentująca: Jolanta Szmidla Urząd Miasta Częstochowy Projekt przygotowany przez Annę Marczak, Jolantę Szmidla, i Monikę Podgórską - Miejski Ośrodek.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Spotkanie informacyjne
Kryteria strategiczne w konkursie nr RPKP IZ /16
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
dr hab. Iwona Sierpowska
Senior w środowisku lokalnym
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
Zapis prezentacji:

Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu w składzie: Kazimiera Janiszewska, Ewa Kamińska, Lucyna Kozaczuk, Marek Lasota, Maria Remiezowicz, Jacek Sutryk Poznań, 13.12.2011r.

Elementy modelu Rola i miejsce MOPS/MOPR w lokalnym systemie pomocy społecznej Model realizacji usług o określonym standardzie a) organizacja usług pomocy społecznej z uwzględnieniem zlecania zadań i budowania partnerstw b) warunki organizacyjne prowadzenia pracy socjalnej

Misja Kompleksowe wsparcie osoby/ rodziny znajdującej się w trudnej sytuacji życiowej realizowane przez profesjonalne służby pomocy społecznej przy użyciu określonych narzędzi tj. pakietu usług o określonym standardzie i wykorzystaniu zasobów własnych i środowiska lokalnego.

Relacje MOPS/MOPR i Wydziału Urzędu Miasta GMINA/POWIAT WYDZIAŁ UM obszar wspólny dla realizacji określonego pakietu usług MOPS/MOPR WSPÓŁPRACA

Formy realizacji usług Własne struktury Samorządowa niezależna jednostka organizacyjna. Zlecanie usług podmiotom niepublicznym: - na zasadach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie - w trybie ustawy Prawo Zamówień Publicznych, Wykonywanie usług w partnerstwie - publiczno-publicznym pomiędzy jednostkami samorządu - publiczno-niepublicznym z organizacjami pozarządowymi - publiczno-prywatnym Szczególne formy wynikające z zapisów w innych ustawach

Sposób realizacji usług o określonym standardzie Etap 1 Diagnoza Etap 2 Ustalenie zakresu usługi Etap 3 Ustalenie formy realizacji usługi Etap 4 Wybór wykonawcy Etap 5 Nadzór i monitoring Etap 6 Ewaluacja

Rekomendowane formy realizacji dla usług pomocy społecznej Usługi opiekuńcze - zlecanie zadań w trybie udpp i zlecanie w trybie PZP Klub Integracji Społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem treningu pracy - w ramach własnej struktury i zlecanie zadań w trybie udpp

Funkcje pomocy społecznej: wspiera osoby i rodziny w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka (art.. 3 ust. 1 ups) – pracownik ds.. świadczeń podejmuje działania zmierzające do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem (art.. 3, ust. 2 ups) – pracownik socjalny

Cel oddzielenia postępowania administracyjnego od pracy socjalnej podniesienie jakości świadczonej pracy socjalnej, zapewnienie bardziej podmiotowego traktowania osób i rodzin korzystających z pomocy społecznej, usprawnienie procedury przyznawania świadczeń. podkreślenie pozytywnej roli pracownika socjalnego – jako profesjonalisty wspierającego osobę/rodzinę w przezwyciężeniu trudności. W efekcie stworzy się szansa budowania partnerskich relacji między pracownikiem socjalnym a klientem pomocy społecznej, wyłączenie z obszaru działań pracownika socjalnego tych osób i rodzin, które nie wymagają korzystania z pracy socjalnej, umożliwienie pracownikom socjalnym świadczenia skutecznej i efektywnej pracy socjalnej i stworzenie warunków do doskonalenia warsztatu pracy w tym zakresie.

Przedmiot postępowania administracyjnego w sprawie o świadczenia pomocy społecznej czy istnieją powody trudnej sytuacji życiowej (art. 7 ups) czy do przezwyciężania trudnej sytuacji życiowej, związanej z prowadzonym postępowaniem w sprawie świadczenia, można wykorzystać własne uprawnienia, zasoby i możliwości. (art. 2.1 ups) - częściowo ustala pracownik socjalny stanu zaspokojenia niezbędnych potrzeb umożliwiających życie w warunkach odpowiadających godności człowieka (art. 3.1 ups) czy jest spełnione kryterium dochodowe (art. 8 ups) czy nie istnieją dysproporcje pomiędzy udokumentowaną wysokością dochodu a sytuacją majątkową osoby lub rodziny a tym samym czy osoba lub rodzina jest w stanie przezwyciężyć trudną sytuację życiową, wykorzystując własne zasoby majątkowe (art. 12 ups) czy są spełnione szczegółowe warunki przyznania świadczeń, o których mowa w art. 36 ups oraz ustalenia informacji niezbędnych do określenia rozmiaru świadczenia czy osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej podejmują współdziałanie w rozwiązywaniu swojej trudnej sytuacji życiowej (art. 4 i art. 11.2 ups) - ustala pracownik socjalny

przyjęcie wniosku i przeprowadzenie badania sytuacji klienta przekazanie informacji o określeniu zasad współdziałania przekazanie informacji o współdziałaniu/braku współdziałania klienta przyjęcie wniosku i przeprowadzenie badania sytuacji klienta PRACOWNIK SOCJALNY skierowanie do pracownika socjalnego przyznanie lub odmowa świadczeń realizacja świadczeń monitorowanie wykorzystania świadczeń ewentualne ograniczenie świadczeń określenie z klientem zasad współdziałania dla rozwiązania trudnej sytuacji prowadzenie pracy socjalnej skierowanie do innego specjalisty zgłoszenie się ewentualne przekazanie innych informacji istotnych dla udzielenia świadczenia KLIENT PRACOWNIK ds. ŚWIADCZEŃ ustalenie istnienia zasobów niematerialnych i możliwości klienta przekazanie informacji o braku niewykorzystanych zasobów i możliwości

Warunki zapewnienia jakości pracy socjalnej zapewnienie możliwości rozwoju organizacji (formułowanie rozwiązań organizacyjnych, zapewnienie zasobów sprzętowych, zapewnienie komunikacji i dostępu do informacji). zapewnienie rozwoju pracowników (stworzenie systemu rekrutacji, szkoleń, profili kompetencyjnych, ocen pracowniczych) zapewnienie wsparcia pracowników (zapewnienie superwizji, wsparcia metodycznego i emocjonalnego, wymiany doświadczeń)

Struktura organizacyjna pionu pomocy środowiskowej w MOPS/MOPR