Jak identyfikować potrzeby rozwojowe pracowników?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
system zarządzania zasobami ludzkimi
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Znaczenie podręcznika
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Kultura organizacyjna
WYG International – HR Consulting
FUNKCJA PERSONALNA.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Inwestycje i projekty inwestycyjne (menedżer projektu)
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
Z Wiekiem na Plus - szkolenia dla przedsiębiorstw
tel.: Marynino 28, Serock.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Lider- Przywódca.
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Nowe oblicze doradztwa – poradnictwo zawodowe dla pracodawców
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Szkolenia, Coaching, PR.
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Czym jest doradztwo zawodowe?
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Współpraca brokerów i ubezpieczycieli. Partnerstwo w interesie klienta reguły wymiany podstawą budowania partnerstwa w relacjach ubezpieczający – broker.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Wzorowy i zmotywowany personel - wizytówką hotelu
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy.
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
1. 2 Wynagrodzenia w sektorze energetycznym - uwarunkowania kulturowe Adam Cichocki Zbigniew Dudziński Warszawa
Ministerstwo Finansów
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Studia miejskie i regionalne
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Raport po ocenie 360° - fragment
Zapis prezentacji:

Jak identyfikować potrzeby rozwojowe pracowników? Michał Raciborski Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku

Jak rozumiem rozwój zawodowy Rozwój zawodowy = szkolenie Rozwój zawodowy = awans Rozwój zawodowy = doskonalenie Rozwój zawodowy = planowanie kariery Rozwój zawodowy = podnoszenie kompetencji

CECHY OSOBOWOŚCI / ZDOLNOŚCI KOMPETENCJE WIEDZA Wiem co trzeba zrobić UMIEJĘTNOŚCI Wiem jak i potrafię to zrobić POSTAWY Chcę i jestem gotów wykorzystać swą wiedzę CECHY OSOBOWOŚCI / ZDOLNOŚCI

Narzędzia rozwoju zawodowego Kształcenie formalne Szkolenie E – learning Mentoring Trening umiejętności Coaching Development Center

Rozwój zawodowy – po co? Perspektywa pracodawcy Zmiany w otoczeniu firmy Przepisy prawa Rozwój nauki i nowoczesnych technologii Konkurencja Dostęp do wykwalifikowanych pracowników na rynku pracy Zmiany wewnątrz firmy Zmiany kadrowe Wdrażanie nowych technologii Wprowadzanie do oferty nowych produktów / usług Ekspansja Zmiana kultury organizacyjnej

Rozwój zawodowy – jaki daje efekt? Wzrost potencjału kadrowego Zmniejszenie ryzyka podejmowania nowych działań Wzrost motywacji Wzrost kontroli

Identyfikacja potrzeb rozwojowych PRACODAWCA STAN OBECNY STAN POŻĄDANY PRACOWNIK

Narzędzia do identyfikacji potrzeb rozwojowych Ankieta Opis stanowiska pracy Indywidualne profile kompetencyjne Rozmowy indywidualne Testy psychologiczne Diagnoza kultury organizacji Audyt personalny

Diagnoza kultury organizacyjnej Model wartości konkurujących – Kwestionariusz OCAI (Cameron K. S., Quinn R. E.)

W czym przejawia się kultura organizacyjna Wartości Dominujące style przywództwa Język i symbole Metody postępowania i rutynowe procedury Definicja sukcesu

Model wartości konkurujących ELASTYCZNOŚĆ I SWOBODA DZIAŁANIA vs. STABILNOŚĆ I KONTROLA ORIENTACJA NA SPRAWY WEWNĘTRZNE I INTERGRACJĘ vs. ORIENTACJA NA POZYCJĘ W OTOCZENIU I ZRÓŻNICOWANIE

Model wartości konkurujących ELASTYCZNOŚĆ I SWOBODA DZIAŁANIA ORIENTACJA NA POZYCJĘ W OTOCZENIU I ZRÓŻNICOWANIE ORIENTACJA NA SPRAWY WEWNĘTRZNE I INTERGRACJĘ KLAN ADHOKRACJA HIERARCHIA RYNEK STABILNOŚĆ I KONTROLA

Kultura hierarchii Pracownicy działają według ściśle okreslonych procedur Przywództwo oparte jest na organizowaniu i koordynowaniu Ważne jest, żeby organizacja była spójna i żeby jej funkcjonowanie nie zostało zakłócone Dążenie do trwałości, przewidywalności i efektywności Najważniejsze są przepisy, regulaminy i zasady Praca według zasad gwarantuje stabilność zatrudnienia Przykłady organizacji hierarchicznych: urzędy, uczelnie państwowe, międzynarodowe korporacje (McDonald’s, Ford)

Kultura rynku Zorientowanie na kształtowanie własnej pozycji w otoczeniu Działa dzięki ekonomicznym mechanizmom rynkowym, głównie wymianie pieniężnej Skupia się na transakcjach z innymi jednostkami w celu uzyskania przewagi nad konkurencją Kluczowe są wyniki końcowe, pozycja na rynku, realizacja ambitnych zadań Kultura nastawiona na klienta

Kultura rynku Podstawowe wartości: konkurencyjność i wydajność Opiera się na założeniu, że otoczenie jest wrogie a klienci wybredni Zadaniem kierownictwa jest osiąganie wysokich wyników i generowanie zysku Cel: zdobycie i utrzymanie pozycji lidera Przykłady firm: Philips, General Electronics, Pronar, Mlekovita

Kultura klanu Pracownicy tworzą rodzinę Kluczowe są relacje, wspólne cele i wartości Podstawową jednostką w firmie jest zespół, który jest częściowo niezależny oraz ma dużą autonomię w podejmowaniu decyzji Firma odpowiedzialna za pracowników, pracownicy odpowiedzialni za firmę Pracownicy nagradzani za osiągnięcia zespołu Zachęca się pracowników do proponowania rozwiązań, które mają usprawnić pracę

Kultura klanu Klient jest traktowany jako partner Kierownictwo stwarza jak najlepsze warunki do rozwoju pracowników, przekazuje uprawnienia, zachęca do postawy zaangażownia i lojalności Ograniczenie do minimum szczebli zarządzania Przyjazna atmosfera pracy Sukces rozpatrywany w kategoriach dobrej atmosfery i troski o ludzi Przykłady firm: agencje interaktywne, fundacje, stowarzyszenia

Kultura adhokracji Sukces zapewniają przede wszystkim innowacje Rowijanie nowych produktów i usług Główny nacisk kładzie się na przewidywanie przyszłości Zespoły robocze powoływane są do wykonania okreslonego zadania, po czym są rozwiązywane Środowisko zewnętrzne jest niepewne, niejednoznaczne i przeładowane informacjami, dlatego popiera się zdolność przystosowania się, elastyczność i kreatywność

Kultura adhokracji Najważniejsze jest tworzenie nowych produktów i usług oraz szybkie reagowanie na nowo pojawiające się możliwości Popieranie przedsiębiorczości, kreatywności i poszukiwania nowatorskich rozwiązań Przywódca: wizjoner i ryzykant Sukces jest utożsamiany z produkowaniem unikatowych i trudnych do zastąpienia wyrobów i usług Przykładowe firmy: Apple, Play, firmy zajmujące się projektami unijnymi

Źródło: Cameron K. S. , Quinn R. E Źródło: Cameron K. S., Quinn R. E. Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana Kraków 2003 s.65

Interpretacja profilu Identyfikacja stylu dominującego Różnice między stylami dominującymi Różnice między stanem obecnym a stanem pożądanym w obrębie jednego profilu Stan obecny między poszczególnymi profilami Stan pożądany między poszczególnymi profilami

Jakie rozwiązania wpływają na tworzenie kultury hierarchicznej Wprowadzenie systemów norm i kontroli procesów (np. ISO) Wprowadzenie spójnego systemu informatycznego koordynującego poszczególne jednostki firmy (np. SAP) Formalne opisy stanowisk pracy odnoszące się do kwalifikacji Jasno określone kryteria awansu

Jakie rozwiązania wpływają na tworzenie kultury hierarchicznej Wynagrodzenie stałe, którego wysokość uzależniona jest od stopnia zaszeregowania Ocena pracownicza na podstawie częstotliwości popełnianych błędów Szkolenia przystosowujące pracownika do stanowiska pracy Rekrutacja na podstawie modelu sita z uwzględnieniem posiadanych kwalifikacji

Jakie rozwiązania wpływają na tworzenie kultury klanu Wysokość wynagrodzenia jest uzależniona od wyniku całego zespołu Indywidualne ścieżki rozwoju zawodwego Ukierunkowanie na integrację zespołu (wyjazdy org. przez firmę, wspólne formy spędzania wolnego czasu) Szkolenia umiejętności miękkich Treningi interpersonalne, team building oraz inne formy warszatatowej pracy nad zwiększeniem spójności i zaufania w zespole

Jakie rozwiązania wpływają na tworzenie kultury klanu Ocena 360o Zbiorowa odpowiedzialność za wyniki Przyjazna atmosfera pracy Elastyczny czas pracy Stwarzanie pracownikom warunków do samorealizacji Dbałość o potrzeby pracowników Wpływ pracownika na zasady, reguły w zespole

Jakie rozwiązania wpływają na tworzenie się kultury adhokracji Luźna struktura zależności służbowych w zespole Duże przyzwolenie na podejmowanie ryzyka Autonomiczne stanowiska pracy Kompetencyjne opisy stanowisk pracy Zadaniowy system pracy Team building ukierunkowany poznawczo

Jakie rozwiązania wpływają na tworzenie się kultury adhokracji Treningi kreatywności Szkolenia z nowoczesnych technologii i innowacyjnych rozwiązań Rekrutacja na podstawie kometencji i potencjału – wyszukiwanie talentów Wprowadzenie systemu zarządzania wiedzą w firmie Lider sytuacyjny – w zależności od projektu przywództwo obejmuje osoba, która najbardziej się do tego nadaje Projektowy system pracy

Jakie rozwiązania wpływają na tworzenie się kultury rynku Ocena na podstawie indywidualnych wyników / osignięć Poszukiwanie talentów Rekrutacja na podstawie wcześniej osiągniętych sukcesów Klimat rywalizacji i agresywne środowisko pracy Prestiż organizacji

Jakie rozwiązania wpływają na tworzenie kultury rynku Szkolenia: marketing, sprzedaż, obsługa klienta, negocjacje W większych firmach duże znaczenie działów: handlowego i marketingu Badanie satysfakcji kilentów, badania rynku Wynagrodzenie zależne od osiąganych wyników (niska podstawa wynagrodzenia i wysokie prowizje) Cel rozwoju zawodowego – poszukiwanie najbardziej efektywnych rozwiązań

Proces doradczy Rozmowa doradcza z pracodawcą - identyfikacja motywacji do rozwoju zawodowego Określenie stanu obecnego Okreslenie stanu pożądanego – ustalenie kierunku rozwojowego Wyznaczenie pracowników, którzy wezmą udział w procesie Wybór narzędzi Sporządzenie harmonogramu rozmów / testów Ustalenie zasad

Proces doradczy Ustalenie jakie informacje i w jakiej formie będą przekazane pracodawcy jako efekt procesu Rozmowy z pracownikami Analiza zebranych informacji Przekazanie informacji zwrotnych Rekomendacje dla pracodawcy / pracowników

Jak skorzystać z usługi doradztwa w rozwoju zawodowym? Adres Formularz zgłoszeniowy: www.up.podlasie.pl => O nas => Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej => Oferta dla pracodawców Telefon 85 7497243 E-mail michal.raciborski@wup.wrotapodlasia.pl Usługa jest bezpłatna Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej ul. Pogodna 22 15-354 Białystok Pokój nr 4

Dziękuję za uwagę