Grażyna Bochenkiewicz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
odzyskania niepodległości Polski
Advertisements

„Tajne nauczanie w Zabawie podczas II wojny światowej w latach 1940 – 1945” Przedsięwzięcie realizowane przez uczniów i nauczycieli Publicznego Gimnazjum.
Nietoperz – demon czy anioł?
Miejsca Pamięci w Radziłowie
Łuków -20 lat wspólnie Zmiany w Łukowie na przestrzeni ostatnich 20-stu lat 1 LO im. Tadeusza Kościuszki w Łukowie.
INSTYTUT PAMIĘCI NARODOWEJ Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu Oddziałowe Biuro Edukacji Publicznej w Rzeszowie OFERTA.
Dobre praktyki w projekcie Dolnośląska szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji.
Polska - Ojczyzna wolna od nowa…
Nie zapomnij dlaczego masz dzień wolny
Roman Sowa Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
Izba Historii Regionalnej istnieje od końca 1999 roku. Początki tworzenia zbiorów sięgają 1995r. Wtedy to nauczyciel historii i opiekun Izby mgr Janusz.
Historia naszego regionu.
Odzyskanie Niepodległości
Dla tych co umierali i cierpieli za Ojczyznę w XX wieku
Cmentarz Wojskowy na Powązkach
Tworzenie sylabusa kursu e-learningowego
Gminna Biblioteka Publiczna w Tuszowie Narodowym rok założenia 1949
ŚWIĘTO ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI PRZEZ POLSKĘ Wykonał: Jakub Jaworski
Warsztaty tematyczne dla grupy religioznawców, realizującej projekt edukacyjny Śladami Żydów na Górnym Śląsku.- IX 2007 Katowice W ramach XIV Europejskich.
w sobotę 27 kwietnia 2013 roku w Sanktuarium Matki Boskiej Boguckiej w Katowicach przy ul. Ks. Markiefki 89 poświęcenie Krzyża Harcerskiego ofiarowanie.
Odzyskanie przez Polskę Niepodległości
Wychowanie patriotyczne w Zespole Szkół Mechanicznych w Żaganiu
FotoKom Power czyli konkurs na zdjęcie wykonane aparatem z telefonu komórkowego Temat: Młodzież w Jastrzębiu Zdroju.
Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel ….
Obchody 70. rocznicy wybuchu II Wojny Światowej i napaści sowietów na Polskę w Szkole Podstawowej nr 16 im. Tadeusza Kościuszki w Białymstoku.
Narodowe Święto Niepodległości – polskie święto państwowe, obchodzone co roku 11 listopada, dla upamiętnienia rocznicy odzyskania przez Naród Polski niepodległego.
Bardzo ważną rolę w kształceniu dzieci i młodzieży odgrywają lekcje, które odbywają się poza szkołą. Wycieczka historyczna tzw. „żywa lekcja historii”
Publiczne Gimnazjum im. Jana Kochanowskiego. Szkoła jakich wiele…
Żołnierze Wyklęci, autor Rafał Marciniak,
Mapa polski. Mapa polski Flaga Polski i obyczajów, czyli dziedzictwa naszych ojców. Patriotyzm Patriotyzm to indywidualna i społeczna postawa, oznaczająca.
11 Listopada Dzień Niepodległości.
MÓJ PCIM – MAŁA OJCZYZNA
Wychowanie patriotyczne i obywatelskie
Kwiecień 2010 r. 70. rocznica Zbrodni Katyńskiej
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Pamiętamy.
mógł się raczej cieszyć niż lękać...
„My z niego wszyscy „ Zygmunt Krasiński
Polska w XX wieku Lekcja powtórzeniowa.
18 stycznia 1945 roku Tego pamiętnego dnia, kolumny ewakuowanych z obozu Auschwitz więźniów i więźniarek przemierzały ulice Świerklan, kierując się w stronę.
Polskie Państwo Podziemne.
75. Rocznica II wojny światowej
Wyniki monitorowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2013/14 w małopolskich przedszkolach.
SZKOŁA DEMOKRACJI.
VIII Przeworskie Forum Wychowawcze 26 stycznia 2007 r.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
Rocznica wybuchu II wojny światowej
96. ROCZNICA ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI PRZEZ POLSKĘ
WARSZTATY nr 2. Temat: Jak można żyć od 10 lat w zamkniętym ekosystemie.
Ślady II wojny światowej w Gminie Łaszczów
„Ocalić od zapomnienia…” *** Miejsca Pamięci w Inowrocławiu.
Przedstawienie Regulaminu Konkursu na projekt edukacyjny promujący aktywne uczestnictwo rodziców w realizacji programu edukacyjnego pt.”Trzymaj Formę!”
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Celem niniejszej procedury jest określenie zasad nadania imienia Publicznej Szkole Podstawowej w Kruczu.
Powązki Warszawskie część 1
Miejsca pamięci narodowej w mojej gminie i powiecie
NIEZŁOMNY PUSZCZYK Rys biograficzny por. Wacława Grabowskiego.
WYNIKI ANKIETY. CO TO JEST PATRIOTYZM? KTO TO JEST PATRIOTA?
 Czy zastanawialiście się kiedyś kim jest osoba/osoby, których imieniem i nazwiskiem nazwana jest ulica, na której mieszkamy, przy której znajduje się.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Atrakcje turystyczne częstochowy
Stanisław Mikołajczyk
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
Patronaty i współpraca: Urząd Marszałkowski, Urząd Wojewódzki, Kuratorium Oświaty, IPN, Instytut Historii Uniwersytetu Rzeszowskiego, Polskie Towarzystwo.
Relacja zdjęciowa z podsumowania działań projektowych w ramach programu „O Niepodległej” 22 maja 2018 r.
lat od odzyskania przez Polskę Niepodległości
Quiz wiedzy o historii Polski
mgr Dorota Liberda mgr Marta Lipska mgr Ewelina Makowska
Opracował: Filip Kałuziński kl. I Korekta: Ewa Knyspel
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA KLAS IV - VI TEMAT: POWSTANIE WARSZAWSKIE – 63 DNI CHWAŁY..
Zapis prezentacji:

Grażyna Bochenkiewicz Miejsca pamięci w Częstochowie i ich rola w wychowaniu patriotycznym dzieci i młodzieży Grażyna Bochenkiewicz nauczyciel konsultant do spraw informacji pedagogicznej redaktor ,,Częstochowskiego Biuletynu Oświatowego” RODN ,,WOM” w Częstochowie

Główne cele projektu Wsparcie dla realizacji wychowania patriotycznego w szkołach i przedszkolach Zebranie materiału na temat miejsc pamięci w Częstochowie Opracowanie materiału w formie popularnonaukowej w celu wykorzystania w pracy wychowawczej przez nauczycieli wszystkich typów szkół i przedszkoli Opracowanie materiału w formie elektronicznej i jego popularyzacja wśród nauczycieli szkół i przedszkoli częstochowskich Popularyzacja treści poprzez konferencję i warsztaty dla nauczycieli Publikacja tradycyjna – materiałów posesyjnych lub całości

Skąd ten temat? Oto ważny powód jego podjęcia: stan świadomości części młodego pokolenia Przykład: „W Polsce robi się tylko filmy dla nawiedzonych. Tylko filmy o księżach, Wyszyńskim, papieżach i inne tym podobne bzdury. Co za durny naród. Jeden wielki Ciemnogród. Nie wiem czy kiedykolwiek będzie tu normalnie. Ja stąd niedługo wyjeżdżam. Nie będę żył w tym zacofanym Ciemnogrodzie. Niech sobie dalej Polaczki wierzą w matki boskie drzewne. I nie wracam tu już nigdy.” Wypowiedź na forum odnośnie filmu „Katyń” http://www.filmweb.pl

Inne powody podjęcia projektu… to potrzeby zgłaszane przez nauczycieli innych przedmiotów niż historia, wos czy język polski. obserwacja rzeczywistości szkolnej, refleksje nauczycieli dotyczące realizacji treści patriotycznych w ramach godziny z wychowawcą oraz zajęć dydaktycznych brak publikacji - celowe jest opracowanie materiałów dla wychowawców, pozwalających na pełniejszą realizację wychowania patriotycznego w oparciu o lokalne miejsca pamięci

Według dostępnych danych istnieje ok. 50 Według dostępnych danych istnieje ok. 50.000 znaków i obiektów pamięci narodowej na terenie Polski i poza jej granicami. Definicja miejsca pamięci narodowej obejmuje obiekty budowlane i inne przedmioty upamiętniające postaci i wydarzenia znaczące zarówno dla Polski, narodu polskiego jak i innych narodów.

W ewidencji miejsc pamięci narodowej prowadzonej przez Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach widnieje 125 miejsc pamięci narodowej z terenu Częstochowy. Są wśród nich: G – groby osób zasłużonych dla gminy lub regionu GW – grób wojenny kwatera lub cmentarz wojenny U – upamiętnienie – znak pamięci, pomnik, tablica pamiątkowa

Kluczowe stwierdzenia: W wychowaniu uczniowie nie mogą być jedynie obiektem oddziaływań, ale cały czas muszą czynnie uczestniczyć w realizacji zadań. Jedynie słowne apelowanie do uczuć patriotycznych uczniów jest bezcelowe. Przeżycia patriotyczne powstają w działaniu – metody aktywne. Bardzo ważne znaczenie ma osobisty przykład i zaangażowanie wychowawcy.

W ciągu ostatnich lat pojęcie patriotyzmu jest różnie interpretowane. W czasie upadku autorytetów my – Nauczyciele powinniśmy szukać sposobu na kształtowanie patriotycznych postaw młodego pokolenia.

Materiał wyjściowy na potrzeby szkolenia skierowanego do Wychowawców przygotowany we współpracy z Adrianem Kowalczykiem nauczycielem Zespołu Szkół im. J. Kochanowskiego w Częstochowie

(GW) Grób wojenny nieznanego powstańca z 1863 r. ul. św (GW) Grób wojenny nieznanego powstańca z 1863 r. ul. św. Rocha 79, cmentarz katolicki, kwatera 54a

GW) Mogiła wojenna z pomnikiem nieznanego uczestnika wojny polsko-bolszewickiej Al. Sienkiewicza

(U) Pomnik Józefa Piłsudskiego na Placu Wł. Biegańskiego

(U) Pomnik Władysława Biegańskiego na Placu Rady Europy, przy Dworcu PKP Częstochowa Osobowa 

(GW) Mogiła zbiorowa wojenna żołnierzy września 1939 r (GW) Mogiła zbiorowa wojenna żołnierzy września 1939 r. Cmentarz Kule, kwatera 50

(U) Pomnik ku czci częstochowian - żołnierzy Powstań Śląskich, ul (U) Pomnik ku czci częstochowian - żołnierzy Powstań Śląskich, ul. Waszyngtona, Skwer im. ”Solidarności”

(U) Konspiracyjny lokal ostatniego dowódcy Armii Krajowej gen (U) Konspiracyjny lokal ostatniego dowódcy Armii Krajowej gen. Leopolda Okulickiego „Niedźwiadka” i płyta pamiątkowa, ul. 7 Kamienic 21

(U) Tablica ku czci harcerzy Szarych Szeregów, którzy na terenie Częstochowy ponieśli śmierć w walce z hitlerowskim okupantem w latach 1939-1945, Al. NMP, plac przed Kościołem Rektorackim

(GW) Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej, cmentarz Kule, kwatera żołnierzy Armii Czerwonej

(U) Płyta pamiątkowa informująca, ze w latach 1942 – 1944 istniał na tym terenie obóz jeńców radzieckich, Złota Góra, ul. Mirowska

(U) Symboliczny grób poświecony pamięci Sybiraków i Kresowiaków, Cmentarz Kule, kwatera 9, grób nr 8

(U) Pomnik Katyński , Aleja Głowna, Cmentarz kule, Kwatera 7

(GW) 2 kwatery wojenne ok. 2 (GW) 2 kwatery wojenne ok. 2.000 Żydów poległych w czasie likwidacji getta częstochowskiego, ul. Kawia 22

(GW) Zbiorowa mogiła wojenna poległych w dn. 26 lipca 1943 r (GW) Zbiorowa mogiła wojenna poległych w dn. 26 lipca 1943 r. członków ŻOB w bunkrze na terenie getta częstochowskiego ul. Złota 245, Cmentarz Żydowski, kompleks I

(U) Tablica upamiętniająca Żydów częstochowskich wymordowanych przez oprawców hitlerowskich a także bohaterów ŻOB poległych w walce z okupantem niemieckim w latach 1939 - 1945  Plac Bohaterów Getta   

(G) Mogiła zbiorowa żołnierzy AK pomordowanych w latach 1945-1956 przez UB, Częstochowa-Raków, ul. Palmowa 22,Cmentarz św. Józefa, kwatera 4, rząd 16 grób 26

(U) Tablica ku czci walczących o niepodległą i suwerenną Polskę , torturowanych i pomordowanych w tym budynku w latach terroru komunistycznego przez oprawców UB, ul. Kilińskiego 22

(U) Symboliczny grób - pomnik z otwartą księgą z nazwiskami osób związanych z konspiracją, a poległych w czasie okupacji lub w okresie PRL ul. Św. Rocha, cmentarz, przy kaplicy cmentarnej 

(U) Tablica pamiątkowa ku czci walczących o niepodległą Polskę, torturowanych i pomordowanych przez UB i SB ul. ks. Jerzego Popiełuszki 4/6

Istota projektu materiał wyjściowy – Ewidencja na stronie www. ŚUW w Katowicach http://www.katowice.uw.gov.pl/urzadkatowice.php?wojewodztwo/czestochowa wizja projektu; co? jak? kto? gdzie? kiedy? – opracowanie terminarza ważne pytania: jak podzielić materiał do realizacji projektu? jakie treści powinien zawierać opis? jaki tytuł nadać projektowi?

Nr: Rodzaj: U/ GW Nazwa: Położenie/adres: Opis: nazwa obiektu kogo/co upamiętnia obiekt (informacja kluczowa) geneza obiektu walory historyczne i wychowawcze (jakie treści podkreślać przy realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych w związku z obiektem) bibliografia, netografia ( około 3 - 5 pozycji; proponuję popularnonaukowe). (max. 4 strony; sprawdzony pod względem polonistycznym) Opracowanie: imię nazwisko nauczyciela – pełna nazwa szkoły, z imieniem patrona , bez adresu imię i nazwisko uczniów - bez nazwy szkoły, nazwiska jedno pod drugim (max. 4 uczniów przy jednym obiekcie) Zdjęcie w oddzielnym pliku ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- informacje  na temat zdjęć: zdjęcie z aparatu cyfrowego lub skan o rozdzielczości 300 dpi format - jpg nagrać na CD Podsumowanie uwag dotyczących układu treści (max. 4 strony - czcionka 12 – Times New Roman, nie formatować; interlinia - 1): Treść opracowań i zdjęcia proszę nagrać oddzielnie na płycie CD. Płytę (nie kopertę) proszę podpisać - imię i nazwisko nauczyciela i numery miejsc  

Zapraszam do współpracy. Grażyna Bochenkiewicz nauczyciel konsultant do spraw informacji pedagogicznej redaktor ,,Częstochowskiego Biuletynu Oświatowego” RODN ,,WOM” w Częstochowie tel. 034 – 360 – 60 - 04 wew. 550 0 – 600 – 783 – 501 e – mail: bochenkiewicz@womczest.edu.pl