KULTURA ŻYDOWSKA W BIERUNIU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cmentarz żydowski w Szydłowcu
Advertisements

Spacerkiem po Dajtkach
Bielsko-Biała Wczoraj Dziś.
Szwajcaria - Berno.
JUDAIZM.
Żydzi zaczęli osiedlać się w mieście w połowie XVI w. Pierwsza wzmianka o ich pobycie pochodzi z 1550 r., następna z 1587 r. W 2 połowie XVI w. mieszkała.
Zamek Średniowieczny zamek książęcy wzniesiono na przełomie XII i XIII wieku. W latach 1223 – 1228 siedziba klasztoru sióstr Norbertanek, prowadzących.
Zapraszam do zobaczenie projektu
Początki Rybnika są dotąd mało znane. W okresie Średniowiecza Rybnik pełnił funkcję osady rybackiej, leżącej na ważnym szlaku handlowym, wiodącym z Krakowa.
Przygotowała Michalina Gruszczyńska
Siedlce ul. Pułaskieg Wyk. Katarzyna Surgiewicz kl. II d.
Żydzi mieszkali w Łęcznej - co zostało z tamtych lat
III Powstanie śląskie.
Wrocław Rozwój miast na przełomie XIX/XX w..
Dzielnica Czterech Wyznań
Warsztaty tematyczne dla grupy religioznawców, realizującej projekt edukacyjny Śladami Żydów na Górnym Śląsku.- IX 2007 Katowice W ramach XIV Europejskich.
Dziedzictwo kulturowe Starej Słupi ,,Jak i gdzie przeszłość naszego regionu splata się z teraźniejszością ?’’
Prezentacja powstała na podstawie informacji zawartych na stronie:
Zabytkowe obiekty Hołdunowa
Wiktoria Sakiewicz Kl. V b
Zapraszamy na podróż po synagogach Krakowa
Opracowała grupa Paczka z Gogolina pod opieką Joachima Stieblera.
Zabytki Poznania.
Miasta i krainy geograficzne
Witamy w Dulowej.
MEDIA w DYDAKTYCE Tomasz Dudarewicz semestr 1 Rok akademicki 2006/2007
Międzywydziałowe Studium Pedagogiczne
Henryk Dietel Urodził się w pierwszej połowie XIX wieku, 100 lat przed wybuchem drugiej wojny światowej (1839) Kiedy miał 39 lat przyjechał wraz ze świeżo.
BYTOM ! Miasto z pasją !.
Dobry wiatr w Twoje żagle
DZIEŃ KULTURY ŻYDOWSKIEJ
Historia Szkoły Podstawowej w Polance Wielkiej…
90. rocznica III powstania śląskiego
TRUMIEJKI WCZORAJ I DZIŚ.
Zabytki Łańcuta.
Nowogrodziec dziś i dawniej
Województwo: pomorskie, Powiat: kwidzyński, Gmina: Prabuty
Zabytki Pionek Jakub Grabowski Klasa V a.
18 stycznia 1945 roku Tego pamiętnego dnia, kolumny ewakuowanych z obozu Auschwitz więźniów i więźniarek przemierzały ulice Świerklan, kierując się w stronę.
Bóg – Honor – Ojczyzna - Pamięć
‘’Lasy w mojej okolicy”
Wpisz swoje imię oraz nazwisko
„Holocaust” Zagłada Żydów w Polsce.
Nie kieruj się w życiu stereotypami
Wielokulturowy Pułtusk
Łódź pod okupacją
Cmentarz Żydowski w Grodzisku Mazowieckim
Biuletyn turystyczny miasta Dzierżoniowa oczami uczestników projektu „Każdy może zostać Omnibusem” stworzony na kolonii w Darłowie.
Damian Cieśla.  Identyfikacja kulturowa;  Identyfikacja etniczna;  Identyfikacja religijna;  Wg prawa Izraela – osoba, która ma ortodoksyjną żydowską.
ZAMKI KRZYZACKIE NA WARMI I MAZURACH
Nazwa Gniew pojawiła się w źródłach pisanych w pierwszej połowie XIII wieku. Dzieje ziemi na której obecnie leży miasto wiąże się z najdawniejszą historią.
Sprawozdanie z wycieczki szkolnej. Dwa tygodnie temu, a dokładnie 25 września 2015 roku pojechaliśmy na jednodniową wycieczkę klasową do Łodzi. W wycieczce.
Utracona kultura żydowska w historii miasta
Najstarsze miasta Polski
„Migracje w naszym obszarze- przeszłość i teraźniejszość” Migracje mniejszości Żydowskiej na teren Łodzi Agata Szafrańska.
ZABRZE MOJE MIASTO MULTIMEDIALNA WYCIECZKA PO ZABRZU!
Nasz Pruchnik. „…Od Bałtyku po Bieszczady poprzez Odrę, rzekę Bug leży Polska a w niej kilka pięknych miejsc a zaś piszę o Pruchniku, w którym mieszkam.
KRAKÓW I WIELICZKA WYSTAWA Z WYCIECZKI SZKOLNEJ MAJ 2016.
Kłodzko leży w Kotlinie Kłodzkiej nad rzeką Nysą Kłodzką. Główne miasto krainy historycznej zwanej ziemia kłodzka.
Jestem stąd... Martyna Michta klasa III
Nasze miasto Rybnik Sposób wypełnienia testu
Białobrzegi ( lewa strona) dawniej i dziś
Zuzanna skałka i alicja bujas kl. Ii f
Goszcz
Lwów Cmentarz Łyczakowski Część 3
Judaizm 1.
Kościółek na cmentarzu pw. Św. Mikołaja
Śladami zabytków Starego Konina część 2
ROGATKA BRÓDNOWSKA (WILEŃSKA)
Architektura w Trzebini
Zapis prezentacji:

KULTURA ŻYDOWSKA W BIERUNIU Herb Izraela

Pojawienie się Żydów w Bieruniu Nie wiadomo dokładnie dlaczego i skąd, Żydzi przywędrowali do Bierunia. Bieruń był kiedyś ważnym ośrodkiem handlowym, więc można zakładać, że pierwsi, żydowscy kupcy pojawili się już w okresie średniowiecza. Wiadomo, że w 1825 roku w Bieruniu, mieszkało około 90 osób wyznania mojżeszowego. Piętnaście lat później w mieście żyło 103 Żydów. Jednak w II połowie XIX wieku, dawny szlak handlowy ze Śląska do Krakowa, prowadzący przez Bieruń, utracił swe znaczenie w wyniku budowy linii kolejowej łączącej Górny Śląsk z Galicję, Królestwem Polskim oraz resztą Prus. Miasto znalazło się na uboczu wielkich przemian społeczno-ekonomicznych Górnego Śląska. Spowodowało to trwający od lat osiemdziesiątych XIX wieku stały odpływ ludności żydowskiej, co obrazują następujące dane: w 1861 r. w Bieruniu Starym mieszkało 81 Żydów, w 1871 r. – 90, w 1885 r. – 93, po czym liczba Żydów zaczęła w zaskakującej ilości maleć, bo w roku 1895 w Bieruniu mieszkało 46 osób wyznanie mojżeszowego, natomiast w roku 1910 tylko 15.

Działalność Żydów w Bieruniu Większość Żydów w 1853 roku trudniła się rzemiosłem. W 1909 r. wszystkie cztery żyjące w mieście rodziny: Walfa Blumenfelda, Amalii Weichmann z domu Ehrlich, Salomona Tichauera i Martina Weisenberga, utrzymywały się z handlu.

Zabytki kultury żydowskiej w Bieruniu Cmentarz Żydowski w Bieruniu Synagoga (Ochotnicza Straż Pożarna)

Cmentarz żydowski Cmentarz żydowski w Bieruniu Starym został założony w 1778 roku przy ul. św. Wita nad rzeką Mleczną i zajmuje powierzchnię około 950 metrów kwadratowych. Nekropolia jest otoczona kamiennym murem, wzniesionym w końcu XIX wieku. Bramę cmentarną zdobią menory. Do obecnych czasów zachowało się ponad czterdzieści całych płyt nagrobnych oraz szereg porozbijanych i wrośniętych w ziemię macew .

Jedyną formą nagrobków bieruńskich były macewy (żydowska stela nagrobna), a ich kształt był mało zróżnicowany. Najstarsze mają kształt prostokąta, a młodsze z połowy XIX wieku, z górnymi bokami zakończonymi półokrągło lub łukowato. W latach 1918-1939 stele nagrobne zastąpiono ostrosłupami o podstawie kwadratu. Większość zachowanych nagrobków nie posiada żadnych elementów zdobniczych. Tylko na kilku występują ozdoby w formie ornamentów geometryczno-roślinnym. Kilkanaście steli pochodzących z przełomu XIX/XX wieku ma w górnej części płaskorzeźby: dwie dłonie (2 nagrobki), gałązka winorośli (2), świecznik trzyramienny ze złamanymi świecznikami (1), złamana wierzba-palma (4), gwiazda Dawida (3), kwiaty i inne rośliny (3), uskrzydlona klepsydra (2), dzban i misa (1). Wskazują one na silny związek Żydów starobieruńskich ze współwyznawcami z Małopolski, gdzie prawie wszystkie stele z XIX/XX wieku mają płaskorzeźby.

Na najstarszych nagrobkach do lat 30-tych XIX wieku, występują jedynie napisy w języku hebrajskim, natomiast na młodszych są one dwujęzyczne: hebrajskie i niemieckie. Jeżeli tekst napisu wykuty został tylko w języku hebrajskim, w swej stylistyce jest bardzo podniosły, pełen bogatych form retorycznych i ściśle skodyfikowany. Składa się z formuły pogrzebowej – tu leży, tu został pochowany, cytatu z modlitw, Biblii czy Talmudu, który z kolei nawiązuje albo już bezpośrednio do zmarłego, albo też do jego śmierci oraz z długiego tekstu opisującego cechy zmarłej osoby. Najczęściej spotykanymi nazwiskami na stelach są: Boriński, Tichauer, Miedźwiński, Wachsner, Zernik, Koplowitz. Na przełomie 1994 i 1995 roku bieruński kirkut poddano renowacji.

Synagoga Synagoga znajdowała się w Bieruniu przy ulicy Oświęcimskiej 453.   Synagoga ta została zbudowana w XIX wieku. Po przyłączeniu Bierunia do Polski w 1922 roku i wyjeździe większości członków gminy żydowskiej. W synagodze zawieszono odprawianie regularnych nabożeństw. Odprawiano je wyłącznie podczas największych świąt religijnych oraz z okazji obrzezań, ślubów i pogrzebów. Prowadzili je zapraszani z Katowic rabini. W 1928 roku synagoga znajdowała się w tak złym stanie, że wymagała natychmiastowego remontu.   Podczas II wojny światowej hitlerowcy zdewastowali synagogę. Po zakończeniu wojny budynek przez kilka lat stał opuszczony, stopniowo popadając w ruinę. W latach 50. XX wieku w budynku synagogi urządzono siedzibę Ochotniczej Straży Pożarnej. W 1973 roku przeprowadzono gruntowny remont, a kolejne ponownie w latach 1981, 1985 i 2006, podczas których (z wyjątkiem ostatniej) stopniowo zacierano pierwotną architekturę budynku. Większość prac została wykonana w czynie społecznym.

Dlaczego dzisiaj nie ma Żydów w Bieruniu? Na mocy plebiscytu przeprowadzonego na Górnym Śląsku w dniu 20 marca 1921 r., Bieruń został przyłączony do Polski, przez co większość bieruńskich Żydów, czując silne związki z kulturą niemiecką, opuściła swe dotychczasowe siedziby i wyemigrowała do Niemiec. W 1923 r. żydowska gmina wyznaniowa w Bieruniu Starym liczyła 84 osoby, w 1931 – 71, a w 1939 r. - 70. Przy czym według spisu powszechnego ludności z 1931 r., w mieście mieszkały tylko 2 osoby wyznania mojżeszowego, pozostałych 69 osób w okolicznych wsiach. Wybuch II wojny światowej zastał w mieście i okolicy jedynie kilkunastu Żydów, którzy przede wszystkim zostali wywiezieni do obozu zagłady Auschwitz.

Twórcy prezentacji: Dawid Sitko Darek Figiel Krzysztof Balura Błażej Trzciński Piotr Knapczyk Łukasz Piłka Rafał Rumiński Tomasz Hamerla Adrian Primus