„KLUCZ DO UCZENIA SIĘ…” klucz do sukcesu dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedszkole niepubliczne na miarę XXI wieku Środa Wielkopolska ul
Advertisements

Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
NASZ PROJEKT EDUKACYJNY
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
„ Klucz do uczenia się” Prezentacja praktycznego wdrażania
IV ROK R OZBUDZANIE ZAINTERESOWAŃ DZIECKA EDUKACJĄ MATEMATYCZNĄ POPRZEZ KORZYSTANIE Z TECHNOLOGII INFORMATYCZNEJ JAKO ŹRÓDŁA WIEDZY. CELE: NAUCZYCIEL Przygotowanie.
PROGRAM PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ DLA GIMNAZJÓW
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Sprawozdanie z realizacji projektu „Klucz do uczenia się” wdrażanego od 13 września 2012 roku do 13 grudnia 2012 roku przez nauczycielkę mgr Ewelinę Adamczyk.
w Przedszkolu Miejskim nr 44 w Sosnowcu
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym ma większą szansę na rozwój swoich uzdolnień i umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych. Szkoła.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
"Klucz do uczenia się" opracowała mgr Lidia Bączyk grudzień 2012
„KLUCZ DO UCZENIA SIĘ…” klucz do sukcesu dziecka
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
nauczyciel: mgr Justyna Gorzkowicz Przedszkole Miejskie nr 54
Prezentacja praktycznego wdrażania „Klucza do uczenia się”
Opracowała: Joanna Kozieł
Beata Pachoł Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
PRZEBIEG PRAKTYKI REALIZOWANEJ W RAMACH PROJEKTU: KDU
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
KLOCKOMANIA.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
PRZEDSZKOLE 2014 Prezentacja oferty.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI AKCJI „ZBOŻA ZJADAMY, ENERGIĘ Z NICH MAMY”
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
- Agnieszka Janiszewska
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Prezentacja fotograficzna Moduł wiosenny – Przedszkolak bezpieczny w środowisku Przedszkole Samorządowe w Bolkowie ul.Sienkiewicza Bolków.
„Klucz do przeobrażeń procesu wychowawczo - dydaktycznego leży w ręku nauczyciela, który znając i rozumiejąc rzeczywistość pedagogiczną szuka najlepszych,
Akcja rozpoczęła się 13 stycznia, a zakończyła 21 lutego (przerwa w czasie ferii zimowych). Wzięły w niej udział obie grupy przedszkolne: Leśne Duszki.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Metody przygotowujące do nauki matematyki
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Zasady pracy metodą projektu
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE: „DZIECI SĄ AKTYWNE ”
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Łamigłówki matematycznej główki Miejskie Przedszkole nr 17 w Rudzie Śląskiej.
PRZEDSZKOLE NR Lublin ul. Przyjaźni 3 tel.:
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Szkoła Podstawowa nr 2 w Plewiskach Nowoczesna szkoła, szkołą jutra. Szkoła jutra- szkołą obywatelskiego dialogu.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

„KLUCZ DO UCZENIA SIĘ…” klucz do sukcesu dziecka PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 15 W SOSNOWCU „KLUCZ DO UCZENIA SIĘ…” klucz do sukcesu dziecka Podsumowanie realizacji programu mgr Renata Golańska

Uczyć z pasją … …to cel naszej pracy pedagogicznej. Stale poszukujemy takich metod, dzięki którym najefektywniej nauczymy dzieci „świata”. Mamy świadomość tego, że tylko krytyczny nauczyciel, a przede wszystkim nauczyciel , w którym jeszcze wciąż drzemie małe dziecko – znajdzie tę właściwą ścieżkę, by stać się mistrzem dla swoich wychowanków. Mistrzem, który pokazuje drogę, daje kompas i mapę, ale pozwala dziecku pokonać ją samemu, mistrzem, który zaraża pasją, potrafi podążać za dzieckiem, ale i prowadzić je za sobą, gdy posiądzie już wystarczające umiejętności. Dla nas – nauczycieli Przedszkola Miejskiego nr 15 w Sosnowcu – szansą na to, by stać się przewodnikami małego dziecka – stał się program „KLUCZ DO UCZENIA SIĘ”

Ciekawy początek Do realizacji projektu wytypowano koleżanki: mgr Katarzynę Fudalewską – nauczyciel mianowany, 10 lat w zawodzie mgr Renatę Golańską – nauczyciel dyplomowany, 25 lat w zawodzie mgr Małgorzatę Kołątaj – nauczyciel dyplomowany, 25 lat w zawodzie mgr Izabelę Magdziarz – nauczyciel kontraktowy, 2 lata w zawodzie które po odbyciu…

szkoleń pod kierunkiem sympatycznej i bardzo wymagającej trenerki Pani Elżbiety Kordos …

przystąpiły do planowania i realizacji zadań Przygotowanie warsztatu pracy Ujęcie I Zaprezentowanie programu członkom Rady Pedagogicznej i Rodzicom Ujęcie II Prowadzenie zajęć zgodnie z opracowanym harmonogramem Ujęcie III Podsumowanie realizacji zadań. Wnioski Ujęcie IV

A teraz Pędem do sukcesu

organizacji warsztatu pracy

Organizacja warsztatu pracy

Organizacja warsztatu pracy

Organizacja warsztatu pracy Zestawy pomocy powiększyłyśmy również o własne pomysły

Organizacja warsztatu pracy

Organizacja warsztatu pracy To było pracowite przedsięwzięcie, ale jakże satysfakcjonują zgromadzone skarby …

Szkolenie Rady pedagogicznej Kolejnym zadaniem przewidzianym do realizacji, było szkolenie Rady Pedagogicznej, której członkowie z zainteresowaniem obserwowali podejmowane przez nas działania. Udzielił im się również nasz zapał i wizja sukcesu.

Szkolenie wywołało wielkie zainteresowanie wśród koleżanek, dlatego zadecydowano, aby program literacki prowadziły wychowawczynie poszczególnych grup, nieuczestniczące wcześniej w szkoleniu z Trenerem. Takie rozwiązanie pozwoliło na większą intensyfikację zajęć w tygodniu.

zaprezentowanie programu Rodzicom Rodzice naszych wychowanków z zadowoleniem przyjęli zaproponowany do realizacji program KLUCZ DO UCZENIA SIĘ. Na pierwszym zebraniu Dyrektor placówki przedstawił jego główne założenia, natomiast na stronie internetowej przedszkola umieszczony jest link do oficjalnej strony programu, gdzie mogą zapoznać się ze szczegółami i kolejnymi dostępnymi modułami.

Hospitacje W październiku odbyły się pierwsze hospitacje, podczas których z dumą prezentowałyśmy swoje umiejętności.

Hospitacja nauczycielki katarzyny Fudalewskiej

Hospitacja nauczycielki Izabeli Magdziarz

Hospitacja nauczycielki Małgorzaty Kołątaj

Hospitacja nauczycielki Renaty Golańskiej

Realizacja zajęć mgr Renata Golańska

Grupa Misie: 2,5 – 3 latki Zajęcia realizowane były 2 razy w tygodniu przy współpracy z wychowawcą grupy, który koncentrował się głównie na programie literackim oraz utrwalał zrealizowane moduły matematyki sensorycznej i konstrukcji. Przeprowadziłam ogółem 18 sesji, w tym: Matematyka sensoryczna – moduł 1 – 2 razy Matematyka sensoryczna – moduł 2 – 1 raz Matematyka sensoryczna – moduł 3 – 2 razy Matematyka sensoryczna – moduł 4 – 1 raz Matematyka sensoryczna – moduł 5 – 1 raz Matematyka sensoryczna – moduł 6 – 1 raz Konstrukcje – moduł 1 – 1 raz Konstrukcje – moduł 2 – 4 razy Konstrukcje – moduł 3 – 2 razy Konstrukcje – moduł 4 – 2 razy Konstrukcje – moduł 5 – 1 raz

grupa Motylki: 4 latki Zajęcia w grupie realizowane były 3 razy w tygodniu, przez dwie wychowawczynie: I. Magdziarz (2 x) i R. Golańską (1 x). Przeprowadziłam ogółem 14 podwójnych sesji, w tym: Matematyka sensoryczna – moduł 3 – 2 razy Matematyka sensoryczna – moduł 6 – 2 razy Matematyka sensoryczna – moduł 9 – 2 razy Matematyka sensoryczna – moduł 13 – 2 razy Matematyka sensoryczna – moduł 15 – 2 razy Konstrukcje – moduł 2 – 2 razy Konstrukcje – moduł 5 – 2 razy Konstrukcje – moduł 9 – 2 razy Konstrukcje – moduł 14 – 2 razy Program literacki – moduł 3 – 2 razy Program literacki – moduł 5 – 2 razy Program literacki – moduł 7 – 2 razy Program literacki – moduł 10 – 2 razy Program literacki – moduł 11 – 2 razy

grupa Wiewiórki: 5 latki Zajęcia realizowane były 1 raz w tygodniu przy współpracy z wychowawcą grupy, który koncentrował się na programie literackim oraz utrwalał trudniejsze sesje oraz przy współudziale koleżanki M. Kołątaj, która w analogicznym czasie realizowała zajęcia z drugą połową grupy. Przeprowadziłam ogółem 15 sesji, w tym: Matematyka sensoryczna – moduł 1 Matematyka sensoryczna – moduł 2 Matematyka sensoryczna – moduł 3 Matematyka sensoryczna – moduł 4 Matematyka sensoryczna – moduł 5 Matematyka sensoryczna – moduł 6 Matematyka sensoryczna – moduł 7 Matematyka sensoryczna – moduł 8 Matematyka sensoryczna – moduł 9 Konstrukcje – moduł 1 Konstrukcje – moduł 2 – 2 razy Konstrukcje – moduł 3 Konstrukcje – moduł 4 Konstrukcje – moduł 5

Matematyka sensoryczna

Zajęcia w grupie Misie

konstrukcje

SUPER BUDOWNICZY

Program literacki

Podsumowanie Program „Klucz Do Uczenia się” doskonale sprawdza się w warunkach przedszkolnych. Dzieci wspaniale reagują na odmienne formy i metody pracy; szczególnie ważne jest dla nich: fakt posiadania własnych pomocy dydaktycznych, o które nie trzeba walczyć i rywalizować, fakt posiadania własnej przestrzeni do pracy (tacki, koszyczki), której nikt nie narusza, samodzielne dochodzenie do rozwiązania problemu, odmienny sposób analizowanie rzeczywistości posługiwanie się językiem symboli, które jest dla nich zupełną nowością. Program koresponduje z podstawowymi celami wychowania przedszkolnego określonymi w nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego, może zatem całkowicie zastąpić realizowane dotychczas programy, zwłaszcza, że jego podstawowym celem jest wyposażenie małego człowieka w „umiejętność uczenia się i wykorzystywania własnego potencjału umysłowego” do rozwiązywania problemów edukacyjnych – a to dziś najcenniejsza umiejętność, jaką może posiąść dziecko.

Uwagi, Podczas realizacji programu zwróciłam uwagę na kilka niedogodności: Niewystarczająca ilość pomocy dydaktycznych. Grupa przedszkolna liczy 25 dzieci, w związku z czym dzieląc je na dwie grupy, aby każde dziecko otrzymało swój zestaw pomocy powinno ich być co najmniej 13. Taki zestaw dodatkowy przygotowałam samodzielnie. Niewystarczająca ilość zabaw ruchowych przewidzianych w scenariuszach zajęć, chociaż scenariusz nie ogranicza przecież inwencji samego nauczyciela, który może go udoskonalać i dopasowywać do potrzeb swoich i dzieci, które reprezentują różne poziomy umiejętności. Niektóre scenariusze przeładowane są treścią, co powoduje, że zajęcie staje się nużące dla dzieci, wymagały więc rozłożenia na dwie sesje (zwłaszcza w młodszych grupach). Przewaga pomocy papierowych; dzieci zdecydowanie bardziej wolą różne przedmioty do manipulowania.

Obserwacje, Wnioski Istotne w programie jest to, że  każdemu dziecku daje on możliwość rozwinięcia w sobie nawyków, takich jak: potrzeba zastanawiania się przed podjęciem działania, gotowość do planowania, umiejętna współpraca z rówieśnikami, umiejętne przedstawienie innym swojego punktu widzenia umiejętność dzielenia się informacjami, umiejętne słuchania i akceptowanie cudzych racji. Dzięki tym nawykom, dzieci są w stanie rozwiązywać problemy, myśleć w kategoriach przyczyn i skutków i radzić sobie z niepewnością i wątpliwościami. Uczą się też rozumienia, że mają prawo popełniać błędy, i że czasami są one konieczne do tego, aby dojść do poprawnego rozwiązania.

Obserwacje, Wnioski Rozwinięcie u dziecka takich właśnie umiejętności, musi prowadzić także do zmian w rozwoju osobowości małego człowieka, który ma możliwość stać się dzieckiem pewnym siebie, z ogromnym poczuciem własnej wartości. Dzieckiem, które nie będzie bało się podejmowania wyzwań, gdyż posiądzie umiejętność kreatywnego myślenia, a to przecież przepustka do zdobywania wiedzy, rozwijania talentów i wszelkich innych umiejętności niezbędnych w trakcie procesu edukacyjnego.

Obserwacje, Wnioski Analizując poszczególne składowe programu "Klucz do Uczenia się", które miałam szansę realizować uważam, że wszystkie trzy programy, tj. MATEMATYKA SENSORYCZNA, KONSTRUKCJE, PROGRAM LITERACKI, są niezwykle wartościowe. MATEMATKA SENSORYCZNA - przygotowuje dzieci do percepcji świata kształtów, kolorów, wielkości, jest wstępem do przyswajania sobie przez dziecko właściwych pojęć matematycznych. KONSTRUKCJE - uczą dziecko planowania, analizowania struktury budowli, zależności pomiędzy jej elementami, rozwijają wyobraźnię przestrzenną, dokładność i precyzję. PROGRAM LITERACKI - rozwija dziecięcą wyobraźnię, uczy dzieci przeżywania, wczuwania się w nastroje bohaterów, wspomaga procesy myślowe, rozwija pamięć, uczy posługiwania się symbolem a w efekcie wyposaża dziecko w umiejętność budowania własnych historii. Daje też dziecku pewność siebie, bowiem jest ono w stanie dzięki językowi symboli i umiejętności budowania modelu sytuacji - opowiedzieć bez przeszkód najdłuższą bajkę z zachowaniem właściwej kolejności wydarzeń.

Obserwacje, Wnioski Szczególnie wysoko oceniam dwa ostatnio opisane programy, jako szczególnie innowacyjne, wyposażające dziecko w pewne umiejętności uniwersalne i "nawyki umysłowe", dzięki którym łatwiej będzie mogło przyswajać szeroko pojętą wiedzę. W przyszłości chciałaby również mieć możliwość zapoznania się i realizowania innych propozycji programowych, wchodzących w skład KLUCZA DO UCZENIA SIĘ.

Dziękuję za uwagę mgr Renata Golańska