Terapia grupowa Wykład Bernadetta Izydorczyk

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Procesy poznawcze cd Uwaga.
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Uzależnienia a rozwój dziecka
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
PSYCHODRAMA J. L. Moreno W LECZENIU ZABURZEŃ ODŻYWIANIA
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY
Zadawanie pytań.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Prezentacja multimedialna
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
Kto pod kim dołki kopie sam w nie wpada uwagi o przeniesieniu i przeciwprzeniesieniu w terapii par. Joanna Skowrońska Konferencja Fundacji Rozwoju Terapii.
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto czytać dzieciom?
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Umiejętność obserwacji.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Wychowywać to kochać i wymagać
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Programy wspierania rodziny
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Dlaczego warto czytać dziecku ?
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Wychowanie do życia w rodzinie
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Zapis prezentacji:

Terapia grupowa Wykład Bernadetta Izydorczyk PSYCHODRAMA U DZIECI Terapia grupowa Wykład Bernadetta Izydorczyk

Literatura Alfons Aichinger, Walter Holl: Psychodrama. Terapia grupowa z dziećmi.Wyd.Jedność,Kielce,1999

Grupa rówieśnicza - ważna dla rozwoju dziecka jak rodzina Grupa rówieśnicza - ważna dla rozwoju dziecka jak rodzina! Funkcje grupy daje możliwość aktywnego przeżycia konfliktów we wspólnym działaniu (zabawie) pozwala na naukę nowych ról, które nie znają ograniczeń związanych z wiekiem, płcią nauka i sprawdzenie obowiązujących norm społecznych Uczy komunikacji i współpracy – pozwala przezwyciężyć dziecięcy egocentryzm Nowe w/w doświadczenia = zmiany rozwojowe w pojmowaniu samego siebie ( = poznanie uczuć bycia jednym z wielu) = bycie lubianym i współdziałanie w grupie

Moreno – psychodrama u dzieci „Pod względem historycznym psychodrama wywodzi się z początków zabawy (.....),która nabrała nowego znaczenia przed wybuchem I wojny światowej, kiedy to zaczęliśmy bawić się z dziećmi w ogrodach i na ulicach Wiednia. Zabawa jako zasada samowyleczenia i terapii grupowej ,jako jedna z form pierwotnych doświadczeń;(....) zabawa jako pozytywny czynnik związany ze spontanicznością i kreatywnością. Podnieśliśmy zabawę do rangi metodycznej, systematycznej zasady”(moreno,1973)

Teoria ról i rozwoju i główne techniki psychodramy – wywodzą się z doświadczeń w pracy z dziećmi Moreno: doświadczenia: 1917- 1919 - socjometryczne badania niemowląt i dzieci w szpitalu w Mittendorf 1931- 1932 – w/w badania w przedszkolach i szkołach w Nowym Yorku, trening spontaniczności i podziału na role w Hudson – School (ośrodku wychowawczym dla dziewcząt z trudnościami wychowawczymi)

Inni i doświadczenia pracy psychodramą z dziećmi - tradycja amerykańska USA – od lat 60 tych (Drabkova, Lockwood, Harr, Shearon, Stockvis, Zacharias). Przedstawianie realnych sytuacji a pracy z dziećmi Shearon - wykorzystywał klasyczny proces psychodramy w terapii dzieci – - z ograniczeniem czasowym fazy zabawy ( do kilku minut = krótki czas koncentracji uwagi dziecka) – - duże znaczenie dla fazy rozgrzewki - nacisk na fazę powtórzeń (nowe role są ćwiczone i wzmacniane) - małe znaczenie katharsis

Inni i doświadczenia pracy psychodramą z dziećmi - tradycja francuska i niemiecka Psychodrama we Francji - analitycy Szkoły Paryskiej (Lebovici) – psychodrama analityczna - technika leczenia analitycznego Psychologiczna Poradnia dla dzieci i młodzieży w Ulm – terapia grupowa i psychodrama u dzieci – musi spełniać w/w wymagania (w przeciwieństwie do dorosłych) - szybkie przejście od wyobrażeń i uczuć do ich motorycznego wyrażenia - impulsywność i gwałtowność - słabo ustrukturowana osobowość z minimalną tolerancją na frustrację i śladowym sterowaniem, niedostatecznie wykształcone sumienie - niewerbalna komunikacja przy pomocy działania, - potrzeba swobody ruchów i zabawy

W trakcie trwania zabawy dziecko przeżywa siebie jako konstruktora własnego świata. Centralne znaczenie symbolicznej zabawy! Im młodsze dziecko tym częściej przestawia swoje wewnętrzne życie w zabawie i działaniu Im starsze tym więcej komunikacji werbalnej Istotna rola zabawy symbolicznej – dzieci same tworzą konstelacje wewnętrznych obrazów, aby znaleźć rozwiązanie swych konfliktów, problemów, zadań Zabawa - to kreatywna inscenizacja konfliktu, aktywne przełożenie i akceptacja doświadczeń nad pokonywaniem problemów dziecka Dziecko odkrywa w niej kreatywny wymiar i dystansuje się do konkretnej rzeczywistości, sprowadzając ją do roli świata jednego z wielu.

Konstelacja „para terapeutów- kilkoro dzieci” – podobieństwo do sytuacji rodzinnej Wyzwolony we wspólnej zabawie z terapeutami stosunek „przekaz –kontra przekaz” to ważny element terapii Terapeuci – dzieci w zabawie – układ podobny jak w rodzinie – można przebieg dzieciństwa przenieść na scenę = odgrywać uwewnętrznione nastroje ,stany Działania w grupie dziecięcej można przyrównać do ponownej inscenizacji specyficznych faz w rozwoju dziecka w jego społecznym kontekście Podejście psychodynamiczne- w grupie reprodukowane są z życia rodzinnego, jego podsystemów Podejście socjodynamiczne - grupa to społeczna rzeczywistość, w której można wykształcić pewne kompetencje i sposób posługiwania się językiem

Teoria osobowości Moreno (człowiek jako społeczny atom) – wymaga terapii w grupach - wyleczenie wypływa ze spotkania z innymi Pomoc w wyleczeniu wymaga współpracy i wzajemności w działaniu w spotkaniu z innymi ludźmi Psychodrama nie ogranicza się do leczenia zaburzeń Psychodrama wspiera i rozwija spontaniczność i kreatywność dziecka Tam gdzie natrafia na ograniczenia, zakazy – próbuje zbudzić je do nowego życia( w symbolicznej zabawie)

Faza przygotowawcza do psychodramy dziecięcej 1/ Ustalenie wskazań dla każdego dziecka (problemy w relacjach z rodziną, otoczeniem społecznym, szkolnym 2/ Przeciwwskazania do udziału w grupie - dzieci, które w okresie wczesnego dzieciństwa doświadczyły deficytów uczuciowych ,poczucia bezpieczeństwa i opieki (traumy) – nie wykształciły „pierwotnego zaufania”, jak i „śladowej autonomii i inicjatywy” 3/ Skład grupy - dzieci w wieku 5-6 lat – do 4 w grupie (duże pragnienie bycia widzianym i otoczonym opieką) - dzieci w wieku od 8 r.ż – 6 w grupie (kreatywna różnorodność, bez utraty z pola widzenia pojedynczych osób)

Konstelacja składu zależy od osobowości każdego z dzieci Konstelacje trójkowe – niekorzystny wpływ (szczególnie gdy w grupie jest 5 osób – ryzyko, że utworzy się para, jedno dziecko zostanie samo) Dziewczęta– chłopcy ( dziewczęta - większe skłonności do depresji i zahamowań tworzą przeciwwagę do chłopców – bardziej agresywnych w fantazjach wielkościowych) Duże korzyści dla dzieci lękliwych, ruchliwych i agresywnych Różnica wieku między dziećmi – do 1roku,decyduje poziom rozwoju dzieci Kontrakt - z dziećmi i rodzicami (powód zgłoszenia się dziecka, zasady,konieczność wprowadzenia okresu próbnego – 5 spotkań, czas trwania terapii –ok.1 rok)

Setting – układ (określone warunki zewnętrzne) Pomieszczenie - nie mniejsze niż 30 m kw; zbyt obszerne – skłania do zachowań-zredukowanych tylko do motoryki i tracą ekspresywny wymiar; zbyt małe – wpływa ujemnie na spontaniczność – nasila napięcie –wybuchy gwałtownych emocji Pomoce – rekwizyty ( w tym duże kolorowe chusty); dzieci nie przynoszą zabawek z domu (rozwijają konieczność poradzenia sobie w życiu tylko z dostępnego materiału, prowadzenia negocjacji, wspieranie komunikacji i współżycia w grupie Czas spotkania- 1 godzina, rozpoczynać grupę - dbając o nie przerywanie zajęć (ferie, urlopy itp.) po upłynięciu 10 spotkań;2 trenerów

Fazy psychodramy – faza początkowa Faza początkowa – rozgrzewka – psychodrama symboliczna (pytanie w co się dzieci chciałaby dzisiaj pobawić) – wspólnie decydują o przestawianej historyjce 1 krok – wprowadzenie do zajęć grupowych i poszukiwanie tematu - Werbalne startery (interwencja terapeuty na płaszczyźnie werbalnej) - Niewerbalne startery (interwencja terapeuty na płaszczyźnie niewerbalnej) 2 krok – wybór ról przez dzieci (kim chcą być i krótki opis roli), terapeuci pomagają w opisie roli 3 krok – urządzenie scenerii (tutaj nie ma widowni!! – nie ma typowej sceny). Całe pomieszczenie to przestrzeń zabawy!

Faza zabawy Swoboda improwizacji; pierwsze opisy to wzór natomiast dynamika interakcji prowadzi w większości do zmiany planu przedstawienia W czasie zabawy powstaje korzystna przestrzeń dla rozwoju. W niej – dzieci mogą w coraz to nowej inscenizacji powtarzać ”złe sceny”, które musiały przeżyć, oraz wprowadzać „wymarzone sceny”. W inscenizacji dochodzi do rozładowania napięć, uczuć, następuje uczucie ulgi, rozładowania psychicznych zakłóceń i wykształcenie zdrowej akceptacji siebie samego. Prowadzący służą przykładem – muszą być w stanie przejąć każdą rolę i wcielić się w nią kiedy zabawa wymaga stymulacji Terapeuci nadają strukturę, aby zabawa nie utknęła w ”martwym punkcie”, nie była chaotyczna

Techniki Zamiana ról Lustro Rozmowa z samym sobą Dublowanie, sobowtóry – Dublowanie empatyczne, wspierające, eksploracyjne, ambiwalentne

Zamiana ról Dziecko zaznajamia się z rzeczywistością świata „TY” U dorosłych - protagonista zamienia rolę z antagonistą U dzieci – świadome, samoczynne dokonanie się zamiany w dzieciach Dzieci aktualizując konflikty w nadawanych rolach, wprowadzają je na scenę - przekraczając role, odwracając sytuacje, zmieniając role bez zarządzania jej zamiany w czasie gry Rzutują na terapeutów cechy tych ról i zmuszają ich do identyfikowania się z tymi cechami i odgrywania na scenie) Terapeuta na scenie wchodzi w rolę antagonisty, ale też dostosowuje się do dodatkowych życzeń dziecka

Lustra Sposób przekazu informacji o własnej osobie - zrozumienie własnego JA U dorosłych protagonista w odzwierciedleniu swojego zachowania poprzez wspierające JA, które go naśladuje, jest konfrontowany – widzi samego siebie w lustrze – jakby „oczyma widza” U dzieci - aktywny udział terapeutów w zabawie pokazuje dziecku odbicie jego sytuacji (np. dziecko w roli władczej, karzącej; terapeuta w roli pasywnej, cierpiącej) – wspieranie empatii! Rozmowa z samym sobą - u dorosłych to sformułowanie myśli, uczuć ,które w przeszłości nie zostały wyrażone; u dzieci - terapeuci w zamianie roli otrzymują pozycje, na których znajdują się w rzeczywistym życiu dzieci; Terapeuci w rolach werbalizują za dzieci

Dublowanie i sobowtóry Dublowanie – krótkotrwałe działanie w roli U dorosłych – prowadzący lub inny członek grupy występuje za protagonistą jako jego sobowtór U dzieci - Sobowtór – towarzyszy dziecku dłużej (nawet przez całą zabawę), udzielając mu wsparcia; Prowadzący przejmuje role Dublowanie empatyczne - terapeuta wczuwa się w sytuację dziecka poprzez narzuconą mu rolę i nawiązują z nim kontakt na wybranej przez nie pozycji w zabawie (na płaszczyźnie symbolicznej) Dublowanie wspierające i sobowtóry – wspieranie kreatywności dziecka, poszerzania repertuaru jego ról i możliwości rozwojowych; Prowadzący reprezentuje nie dostrzeżoną jeszcze przez dziecko potrzebę, wzmacnia jego intencje

Dublowanie eksploracyjne – terapeuta pozostając w swojej roli głośno prowadzi monolog, lub oboje terapeuci prowadzą dialog wyjaśniający np. dlaczego dziecko zachowuje się w taki sposób w grupie, mogą się tutaj pojawić interpretujące komentarze Dublowanie ambiwalentne - U dorosłych - dwie osoby po lewej i prawej stronie protagonisty pokazują jego przeciwstawne tendencje U dziecka - terapeuci w przyznanych im przez dzieci rolach, prowadzą odpowiednią rozmowę, przy założeniu, że każdy z nich reprezentuje przeciwstawną tendencję Interpretujące interwencje - w psychodramie u dzieci wgląd dokonuje się przez działanie; Terapeuci poprzez odgrywanie ról dostrzegają i czują jako obiekty narzuconego im postępowania = otrzymują materiał do interpretowania procesów u dzieci; Udział terapeuty w zabawie= interpretacja poczynionych obserwacji - czasami też podczas zabawy

Faza końcowa Cel – to zamknięcie działania ,zakończenie zabawy i umożliwienie krótkiej retrospekcji – odnoszącej się do wydarzeń spotkania Fazę zabawy należy zakończyć na ok. 10 minut przed końcem zajęć. Terapeuci mówią np. „Nasz czas dobiega końca ,nie jesteśmy..... Zdejmują role stanowczo i do końca! Dzieci sprzątają salę po grze Faza rozmowy po grze – krótka (inaczej niż u dorosłych) – pobudzanie dzieci do informacji zwrotnych –feetback) Terapeuci pytają jak się czuły w zabawie, co się podobało, a co nie Refleksja w fazie rozmowy wychodzi głównie od terapeutów. Informacja zwrotna z ról –nie tak istotna jak u dorosłych - nie wymagają tego od dzieci, ale sami terapeuci krótko opowiadają o tym, jak czuli się w rolach Terapeuci nie interpretują działań dzieci