Badanie stylów życia jako element tworzenia strategii komunikacji i promocji
Agenda Charakter badania Style Życia Zastosowania Dostępne analizy Przykłady wyników Cena i czas
CAŁOŚCIOWY OBRAZ POLSKICH KONSUMENTÓW Pierwsze takie badanie w Polsce pierwsze przekrojowe badanie stylu życia zapoczątkowane w 1997 roku koncentracja na stylu życia, wartościach, mentalności konsumentów jednoczesne gromadzenie danych na temat wartości, postaw i zachowań konsumenckich połączenie technik ilościowych i jakościowych, elementy technik etnograficznych CAŁOŚCIOWY OBRAZ POLSKICH KONSUMENTÓW SZCZEGÓŁOWA WIEDZA NA TEMAT WARTOŚCI, POSTAW, STYLU ŻYCIA
Optymalne połączenie technik analiza wiedzy o konsumentach z różnych źródeł ogólnopolskie badanie ilościowe na reprezentatywnej próbie n=1600 szczegółowy kwestionariusz psychograficzna analiza segmentacyjna jakościowe wywiady indywidualne w wyróżnionych segmentach WNIKLIWY OPIS SEGMENTÓW BAZA DANYCH DO DALSZYCH ANALIZ
Badanie Style Życia to źródło informacji wspierających proces tworzenia strategii komunikacji i promocji
Zastosowania strategia komunikacji Określenie kontekstu komunikacji tło światopoglądowe i emocjonalne na którym odbierany jest przekaz Identyfikacja postaw i wartości wartości i postawy typowe dla określonych grup konsumentów Optymalizacja grup docelowych odnalezienie najbardziej obiecujących grupach i doprecyzowanie ich definicji Tworzenie założeń strategii komunikacji określenie wartości, emocji i stylistyki odnajdywanie pól minowych
Zastosowania strategia komunikacji cd. Odnajdywanie unikalnych cech grupy celowej identyfikowanie cech/ charakterystyk, na których można oprzeć trafną i unikalna komunikację Śledzenie zmian postaw / wartości rozpoznawanie zmian postaw, wartości o oczekiwań grupy celowej dla lepszego dopasowania komunikacji Poszukiwanie nowych pomysłów identyfikowanie nowych treści, potrzeb, postaw, zachowań, do których można odwołać się tworząc / odświeżając komunikację
Obszary analizy danych Demografia Psychografia Relaks, czas wolny Status materialny Postawy konsumenckie Zachowania konsumenckie Konsumpcja mediów
Główne narzędzia i analizy Obraz społeczeństwa Segmentacja ogółu konsumentów Opis i analiza porównawcza wybranych grup Segmentacja grup konsumenckich Kategoryzacja postaw, zachowań TargetScan - identyfikowanie grupy celowej wg założeń pozycjonowania marki Analiza trendów Ścieżki rozwoju konsumentów
Przykład główne segmenty polskich konsumentów The Top (6%, ok. 1,9 mln) Pozytywistki i Emancypantki (12,6%, ok. 3,9 mln) Dzieci Pop-Kultury (11,2%, ok. 3,5 mln) Panowie Kowalscy (19,4%, ok. 6,1 mln) Aspirujące Królowe Disco-Polo (10,3%, ok. 3,2 mln) Mamuśki (19,6%, ok. 6,1 mln) Tradycjonaliści (20,9%, ok. 6,5 mln)
Przykład dla wybranej grupy: ja realne vs ja idealne AUTO-PERCEPCJA TOWARZYSKI(A) SATYSFAKCJA WESOŁY(A) AMBITNY(A) INTELIGENTNY(A) PRACOWITY(A) JA REALNE OPIEKUŃCZY(A) ZARADNY(A) ASPIRACJA OPTYMIST(K)A SPRYTNY(A) PEWNY(A) SIEBIE WRAŻLIWY(A) REALIST(K)A ATRAKCYJNY(A) CECHY NAJMNIEJ WAŻNE JA IDEALNE PRZEDSIĘBIORCZY(A)
KATEGORII O DOCHODACH ŚREDNIA + 1000 pln WSZYSCY KONSUMENCI KATEGORII Przykład dla wybranej grupy: przypisywane sobie cechy Ciężko pracujący Towarzyski Odpowiedzialny Ambitny Opiekunczy Energiczny Wesoły Praktyczny Pomaga innym KONSUMENCI KATEGORII O DOCHODACH ŚREDNIA + 1000 pln WSZYSCY KONSUMENCI KATEGORII
Cena, czas, kontakt CZAS CENA 7 - 14 dni w zależności od skali analiz podstawowy opis segmentów konsumenckich: 2000 EUR raporty opisowe: 1000 - 3500 EUR analizy segmentacyjne, strategiczne: 2500 - 5000 EUR Michał Kociankowski, michal.kociankowski@iqs-quant.com.pl +48 22 825 09 33