Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

ROLNICTWO I GOSPODARKA ŻYWNOŚCIOWA
STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej (WPR)
European Commission - Directorate General for Agriculture Polityka Rozwoju Wsi w powiększonej Unii Europejskiej Propozycja Komisji Europejskiej na lata.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania C.K. Podkarpacie
1 Oś 1 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów 4 listopad 2009 r.
Grupy producentów rolnych
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Działania realizowane w ramach Różnicowania w kierunku działalności nierolniczej przyczyniać się będą do osiągnięcia celów ogólnych i szczegółowych (Cel.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Informacja na temat nowego okresu programowania 2007–2013 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Priorytet 5 Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym,
PROGRAM ROLNOŚRODOWISKOWY ( PŁATNOŚCI ROLNOŚRODOWISKOWE )
Programy rolnośrodowiskowe
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego w ramach PROW.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT POROZUMIENIE w Radzie UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa z 25 czerwca 2013 r. WPR na lata 2014 – 2020.
Małopolski Oddział ARiMR Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich
Realizowany obecnie przez ARiMR
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 (projekt) styczeń.
Paweł Bryła Uniwersytet Łódzki
Skala inwestycji w polskich gospodarstwach rolnych oraz rola środków UE w realizowanych projektach inwestycyjnych Barbara Wieliczko IERiGŻ-PIB.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej PROW
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Informacja na temat PROW 2014 – 2020 Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami ONW Departament Płatności.
Departament Płatności Bezpośrednich
Inwestycje w środki trwałe Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Modernizacja gospodarstw rolnych Instrument wsparcia materialnych lub niematerialnych inwestycji.
Rozwój usług rolniczych Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Poddziałanie: Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa.
Działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne (M 10)
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Poddziałanie: Wsparcie dla nowych uczestników systemów jakości. Poddziałanie: Wsparcie na przeprowadzenie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich (M 08) - Inwestycje w rozwój obszarów leśnych i poprawę żywotności lasów. Zalesianie i tworzenie terenów.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Tworzenie grup i organizacji producentów (M09)
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej (M06)
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Działania edukacyjno-upowszechnieniowe w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
PROW jako kontynuacja procesu modernizacji oraz rozwoju
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH na lata 2014 – 2020 (PROW ) Działania środowiskowe Barbara Możaryn Departament Płatności Bezpośrednich Ministerstwo.
Programowanie rozwoju obszarów wiejskich / Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Zmiany we Wspólnej Polityce Rolnej w Unii Europejskiej.
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ PRZESTAWIANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO NA METODY PRODUKCJI EKOLOGICZNEJ mgr inż. Marcin Żekało.
Zespół-Komitet do Spraw Monitorowania Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich Warszawa, 9 grudnia 2005 r.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Działanie 1.2. „Ułatwianie startu młodym rolnikom”
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Wsparcie inwestycji w gospodarstwach położonych na obszarach Natura 2000 Termin składania wniosków - wrzesień 2017 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
„Działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne”
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Zapis prezentacji:

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013

Działania realizowane w ramach osi 1 – wsparcie konkurencyjności sektora rolnego i leśnego Ułatwienie startu młodym rolnikom Renty strukturalne Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności Grupy producentów rolnych Korzystnie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów

Działania realizowane w ramach osi 2 - poprawa stanu środowiska i krajobrazu Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) Płatności dla obszarów Natura 2000 oraz związanych z wdrażaniem Dyrektywy Wodnej Program rolnośrodowiskowy Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne

Indykatywny budżet PROW Unia Europejska ok. 13 230 mln euro Polska ok. 4 000 mln euro Razem ok. 17 230 mln euro

Założenia wdrożeniowe Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi będzie pełnić funkcję Instytucji Zarządzającej, która odpowiada w szczególności za zarządzanie i wdrażanie Programu w sposób efektywny, skuteczny oraz prawidłowy, zapewniając, że udzielenie pomocy finansowej odbywa się zgodnie z kryteriami Programu.

Założenia wdrożeniowe Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie pełnić funkcje agencji płatniczej. ARiMR będzie odpowiedzialna w szczególności za dokonywanie i księgowanie płatności oraz zapewnienie przeprowadzenia kontroli odnośnie kwalifikowalności wniosków przed dokonaniem wypłaty środków, jak również za przygotowanie procedur w zakresie przyznawania pomocy oraz nabór i ocenę wniosków w odniesieniu do większości działań Programu.

Ułatwianie startu młodym rolnikom Cel działania: wsparcie młodych rolników rozpoczynających samodzielne prowadzenie działalności rolniczej. Forma i wysokość wsparcia: Jednorazowa premia w wysokości 50 tys. zł.

Ułatwianie startu młodym rolnikom Beneficjentem może być osoba fizyczna, która: jest pełnoletnia i nie ukończyła 40 roku życia w dniu składania wniosku; po raz pierwszy rozpoczyna samodzielne prowadzenie gospodarstwa rolnego, które przejmie na własność lub wydzierżawi z zasobu WRSP i JST, albo zostało nabyte w drodze spadku < 12 miesięcy, albo zostało nabyte w drodze spadku lub darowizny w trakcie pobierania nauki

Ułatwianie startu młodym rolnikom posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe; 1 rok ubezpieczenia w KRUS; będzie prowadzić gospodarstwo przez co najmniej 5 lat od uzyskania pomocy; przedłoży i zrealizuje plan rozwoju gospodarstwa; udokumentuje zrealizowanie inwestycji o wartości odpowiadającej co najmniej 50 % kwoty otrzymanej pomocy.

Ułatwianie startu młodym rolnikom Gospodarstwo rolne beneficjenta: będzie stanowiło jego własność lub dzierżawę z ZWRSP i JST; ma powierzchnię użytków rolnych nie mniejszą niż średnia powierzchnia użytków rolnych w danym województwie i nie większą niż 300 ha; docelowo w okresie realizacji biznes planu spełni wymagane prawem standardy w zakresie higieny, ochrony środowiska i warunków utrzymania zwierząt.

Renty strukturalne Cel działania: poprawa struktury agrarnej kraju oraz przyspieszenie procesu wymiany pokoleniowej wśród osób prowadzących gospodarstwa rolne. Forma i wysokość pomocy: Podstawowa wysokość pomocy wynosi 150% najniższej emerytury (896,19 zł). Wysokość renty może zostać zwiększona o 100% kwoty najniższej emerytury, jako dodatek na małżonka (597,46 zł.). Łączna wysokość pomocy nie może wynosić więcej niż 250% kwoty najniższej emerytury (1 493,65 zł). Rentę wypłaca się nie dłużej niż do osiągnięcia przez beneficjenta 65 roku życia (kobiety i mężczyźni).

Renty strukturalne Beneficjent: Renta strukturalna przysługuje producentowi rolnemu, będącemu osobą fizyczną, który: ukończył 55 lat, lecz nie osiągnął wieku emerytalnego; zaprzestał prowadzenia działalności rolniczej; prowadził działalność rolniczą na własny rachunek w gospodarstwie rolnym przez co najmniej ostanie 10 lat, bezpośrednio przed złożeniem wniosku o rentę strukturalną; podlegał przez co najmniej 5 lat ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu, określonemu w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników.

Renty strukturalne Kryteria dostępu: Minimalna powierzchnia przekazywanego gospodarstwa: 1 ha użytków rolnych w przypadku gospodarstw rolnych położonych w województwach: małopolskim, podkarpackim, śląskim lub świętokrzyskim; w pozostałych województwach - 3 ha. Przekazanie gospodarstwa rolnego: następcy lub na powiększenie innego gospodarstwa.

Renty strukturalne Przekazanie gospodarstwa może nastąpić wyłącznie w sposób trwały: na rzecz jednego następcy, powierzchnia gospodarstwa przekazywanego na następcę - nie mniejsza niż średnia w województwie (opcjonalnie w kraju), powyższy warunek nie dotyczy zstępnych. na powiększenie jednego lub kilku gospodarstw, pow. gosp. po powiększeniu - nie mniejsza niż średnia w województwie (opcjonalnie w kraju).

Następca musi: Renty strukturalne być osobą, która nie ukończyła 40 roku życia; po raz pierwszy podejmować prowadzenie gospodarstwa rolnego; posiadać odpowiednie kwalifikacje zawodowe do prowadzenia działalności rolniczej; Przejmujący na powiększenie musi: być producentem rolnym, który nie ukończył 50 roku życia; posiadać odpowiednie kwalifikacje zawodowe do prowadzenia działalności rolniczej.

Zalesianie gruntów rolnych i innych niż rolne Celem działania jest: powiększenie obszarów leśnych poprzez zalesianie; utrzymanie i wzmocnienie ekologicznej stabilności obszarów leśnych poprzez zmniejszenie fragmentacji kompleksów leśnych i tworzenie korytarzy ekologicznych; Wyłączenie z produkcji rolnej gruntów o małej przydatności rolniczej.

Zalesianie gruntów rolnych i innych niż rolne Działanie będzie realizowane w dwóch schematach: Schemat I Zalesianie gruntów rolnych dotyczy gruntów o małej przydatności rolniczej. Schemat II Zalesianie gruntów nieuprawianych rolniczo dotyczy gruntów rolniczych lub innych gruntów, dla których zalesienie stanowi racjonalny sposób zagospodarowania (np. ochrona przed erozją).

Zalesianie gruntów rolnych i innych niż rolne Beneficjent: Właściciel lub współwłaściciel gruntów rolnych lub innych niż rolne: osoba fizyczna, osoba prawna (np. przedsiębiorstwa państwowe, spółki kapitałowe, stowarzyszenia), jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej (np. spółki osobowe – partnerskie, komandytowe, jawne).

Zalesianie gruntów rolnych i innych niż rolne Kryteria dostępu: Pomoc może być przyznana właścicielowi lub współwłaścicielowi gruntów, jeżeli: uzyskał postanowienie o spełnieniu niezbędnych warunków we wniosku, zobowiąże się do przestrzegania warunków i terminów określonych w szczegółowym planie zalesienia, przedłoży oświadczenie o wykonaniu zalesienia.

Zalesianie gruntów rolnych i innych niż rolne Forma i wysokość pomocy: Pomoc ma formę następujących płatności ryczałtowych: wsparcia na zalesienie – jednorazowej płatności, która pokrywa koszty założenia uprawy oraz, jeżeli jest to uzasadnione, ochrony przed zwierzyną; premii pielęgnacyjnej – wypłacanej przez 5 lat, pokrywającej koszty utrzymania nowej uprawy leśnej;

Zalesianie gruntów rolnych i innych niż rolne premii zalesieniowej – wypłacanej przez 15 lat, która stanowi rekompensatę za wyłączenie gruntu z upraw rolnych. Premia zalesieniowa przyznawana wyłącznie producentom rolnym uzyskującym co najmniej 20% dochodów z tytułu prowadzenia działalności rolniczej.

Zalesianie gruntów rolnych i innych niż rolne PROW 2007 – 2013 Premia zalesieniowa wypłacana przez 15 lat. Beneficjentem programu może zostać także: osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. PROW 2004 – 2006 Premia zalesieniowa wypłacana przez 20 lat. Beneficjentem programu mógł producent rolny (osoba fizyczna albo spółdzielnia produkcji rolnej, będący właścicielem lub współwłaścicielem działek rolnych przewidzianych do zalesienia.

Zalesianie gruntów rolnych i innych niż rolne PROW 2007 – 2013 Wsparcie na zalesienie - dla wszystkich beneficjentów. Premia pielęgnacyjna i premia zalesieniowa - dla właścicieli lub współwłaścicieli gruntów z wyłączeniem jednostek organizacyjnych reprezentujących Skarb Państwa. Premia zalesieniowa - tylko dla producentów rolnych uzyskujących co najmniej 20% dochodów z rolnictwa. PROW 2004 – 2006 Każdy beneficjent otrzymuje wszystkie składowe płatności na zalesienie (tzn.: wsparcie na zalesienie, premię pielęgnacyjną i premię zalesieniową).

Zalesianie gruntów rolnych i innych niż rolne Do zalesienia mogły zostać przeznaczone tylko grunty użytkowane rolniczo. Do zalesienia mogą zostać przeznaczone także grunty nieużytkowane rolniczo. W takim przypadku nie będzie przyznawana premia zalesieniowa.

Zalesianie gruntów rolnych i innych niż rolne Ponadto w nowym okresie programowania: zróżnicowana będzie wysokość wsparcia na zalesienie w zależności od: nachylenia terenu (tereny o korzystnej konfiguracji oraz stoki o nachyleniu powyżej 12°); zastosowania sadzonek mikoryzowanych z zakrytym systemem korzeniowym lub sadzonek zwykłych;

Zalesianie gruntów rolnych i innych niż rolne zróżnicowana będzie wysokość premii pielęgnacyjnej w zależności od sposobu ochrony przed zwierzyną: zabezpieczenia repelentami, zabezpieczenia 3 palikami, zabezpieczenia owczą wełną.

Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych ONW Cel działania: bez zmian Beneficjent: bez zmian Kryteria dostępu: gospodarstwo położone w całości lub częściowo w granicach ONW; wnioskodawca: przestrzega minimalnych wymagań w całym gospodarstwie; zobowiąże się do prowadzenia działalności rolniczej przez co najmniej 5 lat od dnia otrzymania pierwszej płatności.

Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych ONW Stawki płatności w poszczególnych strefach ONW: 179 zł na 1 ha – na obszarze nizinnym w strefie nizinnej I; 264 zł na 1 ha – na obszarze nizinnym w strefie nizinnej II; 264 zł na 1 ha – na obszarze ze specyficznymi utrudnieniami; 320 zł na 1 ha – na obszarze górskim.

Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych ONW Degresywność Płatności podlegają degresywności w zależności od łącznej powierzchni działek rolnych objętych pomocą: 1 – 50 ha – 100% płatności; 50,01 – 100 ha – 50% płatności; 100,01 – 300 ha – 25% płatności; powyżej 300 ha – brak płatności.

Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych ONW Minimalne wymagania: od 2007 zasady dobrej kultury rolnej: uprawa roślin lub ugorowanie – w przypadku gruntów ornych, koszenie okrywy roślinnej i jej usunięcie co najmniej raz w roku w określonym terminie – w przypadku łąk, wypasanie zwierząt w okresie wegetacyjnym traw lub koszenie okrywy roślinnej i jej usunięcie co najmniej raz w roku w określonym terminie – w przypadku pastwisk, odpowiednie użytkowanie gruntów położonych na stokach o nachyleniu powyżej 20º, zasady ugorowania gruntów ornych – max. do 5 lat, zasady użytkowania łąk i pastwisk – zakaz wypalania, grunty rolne nie powinny być porośnięte drzewami i krzewami poza określonymi wyjątkami.

Grupy producentów rolnych Cel działania: dostosowanie produkcji do wymogów rynkowych poprzez wspólne wprowadzanie towarów do obrotu, w tym przygotowanie do sprzedaży, jej centralizację i dostawy do odbiorców oraz ustanowienie wspólnych zasad dotyczących informacji o produkcji.

Grupy producentów rolnych Beneficjent: Grupy producentów rolnych w rozumieniu ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw, wpisane do rejestru prowadzonego przez marszałka właściwego dla siedziby grupy, w okresie objętym PROW 2007-2013. Pomoc będzie udzielana na wniosek grupy, z wyłączeniem sektorów: owoców i warzyw, grzybów, orzechów oraz ryb.

Grupy producentów rolnych Forma i wysokość wsparcia: Roczne płatności w okresie pierwszych pięciu lat od dnia wpisu grupy do rejestru. Pomoc stanowić będzie procentowy ryczałt od wartości przychodów netto grupy ze sprzedaży produktów lub grup produktów wytworzonych w gospodarstwach rolnych jej członków w poszczególnych latach: - 5%, 5%, 4%, 3% i 2% wartości produkcji sprzedanej, stanowiącej równowartość w złotych do 1.000.000 EUR, odpowiednio w pierwszym, drugim, trzecim, czwartym i piątym roku, oraz

Grupy producentów rolnych - 2,5%, 2,5%, 2%, 1,5% i 1,5% wartości produkcji sprzedanej, stanowiącej równowartość w złotych powyżej sumy EUR 1.000.000, odpowiednio w pierwszym, drugim, trzecim, czwartym i piątym roku. Kwota pomocy dla grupy nie może przekroczyć równowartości w złotych: − 100.000 EUR w pierwszym i drugim roku; − 80.000 EUR w trzecim roku; − 60.000 EUR w czwartym roku; − 50.000 EUR w piątym roku.

Korzystanie z usług doradczych Celem działania jest pomoc doradcza w zakresie: wynikającym z zasady wzajemnej zgodności (cross-compliance); zwiększenia konkurencyjności i dochodowości gospodarstw rolnych i leśnych; wspierania restrukturyzacji, rozwoju i innowacji w gospodarstwach rolnych i leśnych; poprawy jakości życia na obszarach wiejskich, ochrony środowiska i bezpieczeństwa pracy.

Korzystanie z usług doradczych Beneficjent: Wsparcie może uzyskać osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej prowadząca działalność rolniczą w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej lub będąca posiadaczem lasu. Dla wszystkich beneficjentów - obowiązek zawarcia umowy między beneficjentem a podmiotem, z którego usług doradczych będzie on korzystał. Dla producentów rolnych - dodatkowym kryterium dostępu do pomocy, jest uzyskanie płatności bezpośrednich w roku poprzedzającym korzystanie z usług.

Korzystanie z usług doradczych Forma i wysokość pomocy: Pomoc ma formę zwrotu części kosztów kwalifikowalnych. Maksymalna kwota pomocy dla jednego beneficjenta wynosi nie więcej niż równowartość 1500 euro. Maksymalnie można uzyskać dofinansowanie w wysokości 80% kosztów kwalifikowalnych.

Korzystanie z usług doradczych Katalog usług doradczych wraz ze zryczałtowanymi maksymalnymi stawkami za ich świadczenie zostanie określony przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Warunki, jakie muszą spełniać podmioty świadczące usługi doradcze w ramach działania zostaną określone przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Program rolnośrodowiskowy Cel programu rolnośrodowiskowego - poprawa środowiska przyrodniczego i obszarów wiejskich, a w szczególności: przywracanie walorów lub utrzymanie stanu cennych siedlisk użytkowanych rolniczo; promowanie zrównoważonego systemu gospodarowania; odpowiednie użytkowanie gleb i ochrona wód; kształtowanie struktury krajobrazu; ochrona lokalnych ras zwierząt gospodarskich i lokalnych odmian roślin uprawnych.

Program rolnośrodowiskowy Proponowane pakiety i stawki płatności: Pakiet 1. Rolnictwo zrównoważone 360 zł/ha Pakiet 2. Rolnictwo ekologiczne 260-1800 zł/ha Pakiet 3. Ekstensywne trwałe użytki zielone 500-1200 zł/ha Pakiet 4. Ochrona cennych siedlisk przyrodniczych 580 -1200 zł/ha Pakiet 5. Zachowanie lokalnych odmian roślin uprawnych 570-4500 zł/ha Pakiet 6. Ochrona lokalnych ras zwierząt gospodarskich ( w tym Zachowanie lokalnych ras świń) 330-1500 zł/szt. Pakiet 7. Ochrona gleb i wód 330-470 zł/ha Pakiet 8. Strefy buforowe 40-110 zł /100 mb.

Program rolnośrodowiskowy Pakiet 3. Ekstensywne trwałe użytki zielone Pakiet 4. Ochrona cennych siedlisk przyrodniczych Będą to tzw.: pakiety przyrodnicze. Obejmować będą działania mające na celu zachowanie różnorodności świata przyrody, a zwłaszcza ochronę cennych przyrodniczo łąk i pastwisk oraz gniazdujących na nich ptaków, których przetrwanie jest uzależnione od tradycyjnego użytkowania gospodarczego. W przypadku działek leżących na obszarze NATURA 2000, płatności w ramach tych pakietów będą wyższe o 20%, a realizowane będą w ramach nowego działania Płatności dla obszarów NATURA 2000.

Program rolnośrodowiskowy Warianty pakietów przyrodniczych i stawki płatności: Ekstensywne trwałe użytki zielone: Ekstensywna gospodarka na łąkach i pastwiskach 500 zł/ha Ochrona siedlisk lęgowych ptaków 1600 zł/ha Ochrona cennych siedlisk przyrodniczych 1450 zł/ha osiem wariantów, które odnoszą się do siedlisk przyrodniczych w rozumieniu Dyrektywy Siedliskowej (tj. siedlisk zagrożonych zanikiem, o niewielkim obszarze występowania, lub które stanowią przykład cech typowych dla regionów biogeograficznych). Do takich siedlisk zaliczają się np.: mechowiska, szuwary wielkoturzycowe, murawy ciepłolubne.

Program rolnośrodowiskowy Zachowanie lokalnych odmian roślin uprawnych Nowy pakiet. Płatność dla rolnika, który uprawia w tradycyjny sposób miejscowe odmiany roślin uprawnych. Proponowana wysokość płatności będzie zróżnicowana w zależności od celu uprawy, który może być: towarowy (do sprzedaży) nasienny, a tym do produkcji nasiennej towarowej (do sprzedaży) nasiennej dla banku genów.

Program rolnośrodowiskowy Kryteria dostępu (bez zmian) Beneficjent może ubiegać się o płatność rolnośrodowiskową, jeżeli: jest producentem rolnym; jest posiadaczem samoistnym lub zależnym gospodarstwa rolnego położonego na terytorium RP, o powierzchni użytków rolnych nie mniejszej niż 1 ha; zobowiąże się do realizacji programu rolnośrodowiskowego przez 5 lat, zgodnie z planem działalności rolnośrodowiskowej; zobowiąże się do przestrzegania minimalnych wymagań na obszarze całego gospodarstwa rolnego; zobowiąże się do przestrzegania wymagań wynikających z poszczególnych pakietów rolnośrodowiskowych.

Program rolnośrodowiskowy Degresywność Dla niektórych pakietów rolnośrodowiskowych obowiązuje degresywność, gdzie wysokość pomocy uzależniona jest od wielkości powierzchni objętej pomocą. Dotyczy pakietów: rolnictwo zrównoważone, rolnictwo ekologiczne, ochrona gleb i wód: 1-100 ha 100% stawki rolnośrodowiskowej 100,01 – 200 ha 50% stawki rolnośrodowiskowej ponad 200 ha 10% stawki rolnośrodowiskowej

Program rolnośrodowiskowy ekstensywne trwałe użytki zielone (wariant: ekstensywna gospodarka na łąkach i pastwiskach) 1-10 ha 100% stawki rolnośrodowiskowej 10,01-50 ha 75 % stawki rolnośrodowiskowej 50,01-100 ha 50% stawki rolnośrodowiskowej Ponad 100 ha 10% stawki rolnośrodowiskowej

Płatności dla obszarów Natura 2000 Działanie składa się z dwóch schematów: Schemat I – Płatności dla obszarów Natura 2000; Schemat II – Płatności związane z wdrażaniem Dyrektywy 2000/60/WE

Płatności dla obszarów Natura 2000 Schemat I – Płatności dla obszarów Natura 2000 składa się z pakietów, które są w nowym programie rolnośrodowiskowym: ochrona siedlisk lęgowych ptaków 1440 zł/ha Ochrona cennych siedlisk przyrodniczych 700-1440zł/ha Pakiety te będą dostępne na wszystkich obszarach Natura 2000 zatwierdzonych przez Radę Ministrów i przesłanych do Komisji Europejskiej.

Płatności dla obszarów Natura 2000 Obszary NATURA 2000 to europejska sieć terenów, na których wszelkie działania powinny sprzyjać zachowaniu siedlisk przyrodniczych oraz gatunków dzikiej fauny i flory, z jednoczesnym uwzględnieniem wymogów gospodarczych, społecznych i kulturalnych, a także cech regionalnych i lokalnych.

Płatności dla obszarów Natura 2000 Kryteria dostępu: Schemat I O wsparcie może ubiegać się producent rolny (osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, prowadząca działalność rolniczą w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej), który: jest posiadaczem samoistnym lub zależnym gospodarstwa rolnego położonego na terytorium RP, o powierzchni użytków rolnych nie mniejszej niż 1 ha, posiada, zatwierdzoną przez Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody, dokumentację siedliska lub dokumentację ornitologiczną, sporządzoną zgodnie z wytycznymi opracowanymi przez ministra właściwego ds. środowiska;

Płatności dla obszarów Natura 2000 zobowiąże się do realizacji zobowiązania przez 5 lat, zgodnie z zapisami dokumentacji siedliska lub dokumentacji ornitologicznej; zobowiąże się do przestrzegania minimalnych wymagań na obszarze całego gospodarstwa rolnego; zobowiąże się do przestrzegania wymagań wynikających z poszczególnych pakietów, np. opóźnienie terminu pierwszego pokosu, koszenie od środka do wewnątrz łąki, ograniczona obsada zwierząt na pastwisku, brak nawożenia lub jego ograniczenie.

Płatności dla obszarów Natura 2000 Forma i wysokość pomocy: Schemat I Pomoc (do powierzchni) wypłacana corocznie przez 5 lat. Stanowi rekompensatę za utracone dochody, dodatkowe koszty i koszty transakcyjne związane ze sporządzeniem dokumentacji siedliska lub ornitologicznej. Pomoc jest powiększona w stosunku do płatności wynikającej z kalkulacji o 20 %, ze względu na utracony dochód wynikający ze spadku wartości gruntów, które zostały włączone do obszarów Natura 2000.

Płatności dla obszarów Natura 2000 Schemat II – Płatności związane z wdrażaniem Ramowej Dyrektywy Wodnej Schemat będzie realizowany od roku 2010. Pomoc będzie wypłacana beneficjentom na obszarach rolnych, na których obowiązują ograniczenia w związku z wdrażaniem Dyrektywy 2000/60/WE. Działanie w ramach tego schematu będzie sprzyjać realizacji celów określonych w planach gospodarowania wodami, w tym głównie zapobieganiu zanieczyszczaniu wód gruntowych.

Systemy jakości żywności Celem działania jest: poprawa jakości wytwarzanych i wprowadzanych do obrotu produktów rolnych i środków spożywczych, zwiększenie spożycia żywności gwarantującej wyjątkową jakość, specyfikę i unikalność, podniesienie dochodów rolników wytwarzających żywność wysokiej jakości przy jednoczesnej ochronie dziedzictwa narodowego oraz dbaniu o przyjazny dla środowiska proces wytwarzania.

Systemy jakości żywności Wytwarzanie, ochrona i promocja żywności wysokiej jakości odgrywają w państwach UE coraz większą rolę. Realizowana polityka jakości daje pewność konsumentom, że kupują oni żywność bardzo wysokiej jakości, bo wyprodukowanej tradycyjnymi, przyjaznymi dla środowiska i konsumenta metodami.

Systemy jakości żywności Działanie obejmie wsparcie dla rolników uczestniczących w następujących systemach jakości żywności: systemy Unii Europejskiej: - System Chronionych Nazw Pochodzenia, Chronionych Oznaczeń Geograficznych i Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności. systemy krajowe: - Integrowana Produkcja (IP) w rozumieniu ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin, - Inne systemy krajowe (które mogą zostać w przyszłości włączone do działania).

Systemy jakości żywności Forma i wysokość pomocy: Ryczałt wypłacany przez 5 lat w wysokości: System Chronionych Nazw Pochodzenia, Chronionych Oznaczeń Geograficznych i Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności: - 3500 zł/rok/gosp. przez pierwsze 2 lata, - 3 000 zł/rok/gosp. w kolejnych latach Integrowana produkcja - 1730 zł./rok/gosp. Inne systemy krajowe – wysokość pomocy do ustalenia.

Systemy jakości żywności Beneficjent: Osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, prowadząca działalność rolniczą w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej. Ponadto o wsparcie może się ubiegać producent rolny, który: został wpisany do EP lub jest ubezpieczony w KRUS w zakresie działu specjalnego produkcji rolnej – pasieki powyżej 80 rodzin; spełnia wymagania właściwe dla każdego z systemów jakości, co jest potwierdzone odpowiednim dokumentem.

Dziękuje za uwagę