GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
informacje i wskazówki dla rodziców
Advertisements

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKA
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
6-LATEK W SZKOLE.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Szkoła czy przedszkole? Sączów, 26 marca 2012 r..
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Kontrowersje wokół szkolnej edukacji sześciolatków w Polsce
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
6-LATEK W SZKOLE.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
,,Moje dziecko w przedszkolu i w szkole”
Dojrzałość szkolna dziecka 6-letniego.
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Izabela Modzelewska mgr psychologii
„Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać,
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Kiedy dziecko dojrzewa do pójścia do szkoły?
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Dojrzałość szkolna Nie wszystkie kwiaty zakwitają razem. Każdy ma swój czas i porę....
Dojrzałość szkolna dziecka
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW Psycholog szkolny Kamila Budzyńska

Podjęcie przez dziecko obowiązku szkolnego wiąże się z początkiem nowego, bardzo ważnego etapu w jego życiu. Przechodząc z wieku przedszkolnego w wiek wczesnoszkolny ulega zmianie podstawowa forma działalności dziecka. Dotąd była to zabawa teraz będzie, także nauka.

GOTOWOŚĆ SZKOLNA TO „(…) osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego, jaki umożliwia mu udział w życiu szkolnym i opanowanie treści szkolnych pierwszej klasy (…)” . W. Okoń

Wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej jest to : umiejętność pokonywania trudności, samodzielność, przygotowanie do nauki czytania, pisania, matematyki. Gotowość szkolna jest to zbiór umiejętności nabytych przez sześciolatka, dzięki którym może on bez problemu podjąć naukę w pierwszej klasie.

Pojęcie gotowość szkolna bywa też zamiennie stosowane z terminami: dojrzałość szkolna, przygotowanie do szkoły.

W ocenie gotowości szkolnej uwzględnia się trzy wymiary: gotowość fizyczną, gotowość poznawczą, gotowość społeczno-emocjonalną.

Gotowość fizyczna to przede wszystkim odpowiednia do wieku sprawność ruchowa oraz odporność na zmęczenie. W początkowym okresie nauki, gdy dzieci opanowują sztukę pisania, bardzo ważna jest odpowiednia sprawność ręki. Przez cały okres przedszkolny dzieci ćwiczą siłę i sprawność mięśni dłoni, wykonując różnorodne prace plastyczne, a także codzienne czynności samoobsługowe.

O poznawczej gotowości do nauki świadczy poziom poznawczej aktywności dziecka, jego zainteresowanie dla wiedzy jako źródła informacji. Dziecko umysłowo dojrzałe chce się uczyć, interesuje się czytaniem i pisaniem, matematyką oraz dobrze orientuje się w najbliższym otoczeniu i środowisku, w którym żyje. O gotowości umysłowej dziecka stanowi również jego poziom mowy i myślenia, umiejętność swobodnego i zrozumiałego dla otoczenia wypowiadania się, opowiadania, wyrażania pytań i własnych sądów, wniosków oraz ocen. Dojrzałość umysłową charakteryzuje przede wszystkim swoboda w posługiwaniu się mową.

Przejawem gotowości społeczno - emocjonalnej będzie między innymi: samodzielność i zaradność, chęć i umiejętność nawiązywania kontaktów z rówieśnikami i nauczycielem, współdziałanie w zabawie i wykonywaniu zadań, umiejętność przystosowania się do wymogów nowego środowiska oraz przestrzegania panujących zasad, rozumienie poleceń kierowanych do całej grupy, a nie tylko do pojedynczego dziecka.

Ważnym czynnikiem decydującym o gotowości społeczno – emocjonalnej dziecka do podjęcia nauki w klasie pierwszej jest stan równowagi emocjonalnej umożliwiający dzieciom opanowanie reakcji tj. płacz, krzyk czy wypowiadanie się w niewłaściwych momentach.

PRZYGOTOWANY DO NAUKI W SZKOLE sześciolatek: Jest ciekawy świata – często zadaje pytania, chętnie rozwiązuje zagadki, Potrafi wskazać podobieństwa i różnice, Bez trudu komunikuje się werbalnie – mówi o swoich potrzebach, opowiada historyjkę obrazkową, Potrafi nawiązać kontakt z rówieśnikami – zaprasza do zabawy, pomaga innym, Jest samodzielny – nie tylko w zakresie samoobsługi, ale także radzenia sobie z trudnościami, wykazuje inicjatywę, stara się osiągnąć cel, Jest sprawny pod względem ruchowym i manualnym, Interesuje się czytaniem, pisaniem, matematyką.

Jeśli sześciolatek garnie się do nauki, jest ciekawy świata i chce poznawać nowe rzeczy, a w przedszkolu przez kolejny rok będzie doskonalił nabyte już umiejętności - lepienie, wycinanie, szlaczki – to istnieje duże prawdopodobieństwo, że będzie się nudził i może stracić motywację do nauki.

Dlatego ważne jest, by dać harmonijnie rozwijającemu się sześciolatkowi, możliwość maksymalnego wykorzystania jego szans przez wcześniejsze skierowanie do szkoły – ale tylko wówczas, gdy samo tego chce i przejawia pełną dojrzałość szkolną. Program pierwszej klasy jest dostosowany do możliwości poznawczych harmonijnie rozwijającego się sześciolatka.

ROLA RODZICÓW W PRZYGOTOWANIU DZIECKA DO PODJĘCIA NUKI W SZKOLE Dbałość o rozwój fizyczny dziecka. Stymulacja ważnych sfer rozwojowych poprzez zabawę. Wzmacnianie i pozytywne nastawianie do szkoły – nie straszenie dziecka szkołą. Zachęcanie do samodzielności w działaniu, nie wyręczanie dziecka. Chwalenie nawet za drobne osiągnięcia. Dostosowanie dodatkowych zajęć do możliwości i aktualnych zainteresowań dziecka.

Najważniejsze jest, by dziecko, które przychodzi do pierwszej klasy, było ciekawe świata i nie bało się szkoły. jeśli dziecko boi się szkoły, to może mieć kłopoty z rozpoczęciem nauki.

Na zakończenie chcę podkreślić, że równowaga między poziomem rozwoju dziecka i jego możliwościami a wymaganiami, jakie stawia szkoła, jest czynnikiem decydującym o sukcesie edukacyjnym.

Dlatego warto zwrócić uwagę, na to że Zespół Szkolno Przedszkolny w Legionowie jest bardzo dobrze przygotowany na przyjęcie sześciolatka i uwzględnia jego specyficzne potrzeby.

DZIĘKUJemy ZA UWAGĘ Zespół Szkolno-Przedszkolny im DZIĘKUJemy ZA UWAGĘ Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Legionów Polskich 1914-1918 ul. Jana Pawła I nr 2, 05-119 Legionowo ZAPRASZAMY !!