Pedagogika szkoły wyższej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Advertisements

dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Kryteria i tryb dokonywania okresowej oceny nauczycieli akademickich
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Projektowanie programów studiów
Reforma szkolnictwa wyższego Stanowisko Zarządu Krajowego Niezależnego Zrzeszenia Studentów Michał Piątek Członek Zarządu Krajowego NZS Student SGH.
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Jakość i parametry procesu kształcenia
UNIWERSYTECIE MIKOŁAJA KOPERNIKA
III Seminarium Rankingowe Potencjał, efektywność i siła naukowa w Rankingu Szkół Wyższych 2012 oraz rozważane zmiany w tym obszarze.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Seminarium Rankingowe Sesja II, cz. II Jak mierzyć warunki studiowania w tym jakość zaplecza bibliotecznego?
Jakość kształcenia w roku akademickim 2012/13
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Podstawowe informacje o projekcie ZSKP w projekcie Zadanie Wyjazdy AMW Festiwal Nauki Ekodolina Szymbark Toruń Warszawa Gdańsk – Sobieszewo.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
System Zapewniania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym
OKRESOWA OCENA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W POLITECHNICE ŚLĄSKIEJ
ALGORYTM Co wynika dla uczelni technicznych
Propozycja zmian w dokumencie Zasady i tryb postępowania akredytacyjnego Bohdan Macukow.
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Prezentacja Studenckiego Koła Matematyków AGH
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Zmiany w statucie AktualniePo zmianie § Instytut można utworzyć, jeżeli w proponowanym składzie osobowym, liczącym przynajmniej piętnastu.
Możliwości wspierania uczniów wybitnie uzdolnionych 5 grudnia 2013 r. Barbara Wikieł.
Kreatywny Humanista Priorytet IV. Szkolnictwo wyższe i nauka
mgr Marta Mularczyk Kierownik projektu
Działalność statutowa - wynagrodzenia r.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Szkolenia bhp pracowników
Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego Łódź 2015 Informacja – droga do przyszłości.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
1 Sposoby współpracy uczelni publicznych z otoczeniem gospodarczym w zakresie transferu wyników badań naukowych i prac rozwojowych mgr inż. Jacek Mączyński.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Zasady i kryteria oceny pracownika i jego awansu na przykładzie Biblioteki Uniwersyteckiej w Olsztynie Katarzyna Maćkiewicz Biblioteka Uniwersytecka Uniwersytet.
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2012/2013 Semestr zimowy Dr Agnieszka Pawlak, Zakład Nauk o Rodzinie UM Dr Paweł Przyłęcki,
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Ustawa Wypracowanie stanowiska doktorantów
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Uczelnie wyższe.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Wyniki ankiety oceny jakości kształcenia przeprowadzonej wśród nauczycieli w roku akademickim 2017/2018 Realizując zadania wynikające z Wewnętrznego Systemu.
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

Pedagogika szkoły wyższej

Jakość kształcenia akademickiego

Ewaluacja „Proces systematycznego gromadzenia informacji na temat działania, właściwości i rezultatów programów, personelu oraz produktów; informacje te są wykorzystywane przez specjalistów do redukowania niepewności i poprawiania efektywności, a także służą podejmowaniu decyzji z uwagi na to, co owe programy, personel lub produkty robią oraz czego dotyczą.” (Patton) Z łac. wzmacniać, nabrać sił, spotężnieć Ocena efektywności kształcenia Podwyższenie jakości kształcenia realizowane jest poprzez wypracowane standardy kształcenia nadzorowane przez proces akredytacji W szkol. Wyższym stosuje się ewaluację wew. (wew. jednostki uczelni) i zew. (przez Państwową Komisję Akredytacyjną) Akredytacja - postępowanie, w którym upoważniona jednostka wydaje formalne oświadczenie, że organizacja lub osoba są kompetentne do wykonywania określonych zadań. Wiąże się to z inspekcją dotyczącą jakości usług wykonywanych przez akredytowaną osobę lub organizację. Akredytacja dotyczy tych instytucji i organizacji, które chcą rozliczyć się ze swoich zobowiązań zawartych w ustawie lub statucie bądź w misji. Wśród kryteriów akredytacyjnych zgodnych z postanowieniami Procesu Bolońskiego, kt. Sygnatariuszem w 1999 stała się Polska, znalazły się ankiety studenckie. Wszystkie szkoły wyższe samodzielnie konstruują schemat ewaluacji jakości nauczania, brak z góry narzuconych wzorców powoduje, żę studenci nawet w jednej jedn. (np. wydziale) wypełniają różne arkusze ewaluacyjne.

Instytucje akredytacyjne Czuwanie nad zapewnieniem przez uczelnie minimalnych standardów kształcenia w warunkach umasowienia studiów Uwiarygodnienie kształcenia akademickiego w perspektywie międzynarodowej Intystuje te musiały powstać ze względu na masowe tworzenie nowych szkół wyższych, prywatnych i państwowych. Wzrosła liczba studentów (3,5 krotnie przez 10 lat od transformacji ustrojowej) a liczba nauczycieli akademickich zwiększyła się tylko o 20%. Poza tym wzrosła liczba studentów zaocznych i wieczorowych, trzeba było weryfikować jakość tego kształcenia. Wieloetatowość nauczycieli. Najpierw w Polsce powstała Rada Gł. Szkolnictwa Wyższego, potem Państwowa Komisja Akredytacyjna (od 1.01.2002).

Etapy procesu ewaluacji Model D. L. Kirkpatricka Poziom reakcji Poziom uczenia się Poziom zachowania Poziom wyników poziom reakcji – pomiar poziomu satysfakcji uczestników szkolenia z udziału w nim, poziom wiedzy i umiejętności – ocena zmiany poziomu oraz zakresu wiedzy i umiejętności w wyniku przeprowadzonego kursu, poziom zachowania – ocena zakresu i rodzaju zmian w sposobie wypełniania obowiązków służbowych (zmiana jako efekt udziału w warsztatach lub szkoleniu), poziom wyników - porównanie kosztów szkolenia z jego efektami; określenie zysku jaki osiągnęła organizacja wskutek przeszkolenia pracowników. (Kirkpatrick, 2001)   Do pomiaru na pierwszym poziomie oceny (poziom reakcji) służy Formularz oceny uczestnika zazwyczaj nazywany formularzem zadowolenia, który wypełniany jest tuż po zakończeniu zajęć. W narzędziu tym wyodrębnione są obszary, które podlegają ocenie. (Tamże) Między innymi oceniane są: umiejętności trenerskie nauczyciela dorosłych, znaczenie poruszanego tematu, stopień trudności przekazywanej wiedzy, metody prowadzenia zajęć, materiały dydaktyczne, organizacja szkolenia, itp. Celem pomiaru na drugim poziomie (poziom uczenia się) jest określenie, czy i w jakim stopniu zmienił się poziom i zakres wiedzy pod wpływem treningu. Aby ocena na tym etapie przyniosła oczekiwane efekty, musi być poprzedzona wykonaniem testu wiedzy przed szkoleniem. Dopiero porównanie wyników testu sprzed treningu i po nim stwarza możliwość określenia wskaźnika przyrostu wiedzy. (Philips, Stone, 2002) Przyswojona podczas szkolenia wiedza powinna znaleźć zastosowanie w miejscu pracy. Źródłem informacji, w jakim stopniu pracownik wdraża nowopoznane rozwiązania jest pomiar na trzecim poziomie oceny (poziom zachowania) wyróżnionym w modelu Donalda L. Kirkpatricka. Najczęściej pomiar przeprowadzany jest około trzech lub czterech tygodni po szkoleniu. Na tym etapie stosuje się formularze samooceny oraz ankiety i wywiady z uczestnikami szkolenia i ich przełożonymi. (Kirkpatrick, 2001) Ostatnim, a zarazem najtrudniejszym do zastosowania etapem oceny jest poziom wyników, który pokazuje, czy szkolenie było inwestycją przynoszącą konkretne zyski organizacji. Celem pomiaru jest zweryfikowanie, czy zachodzi związek pomiędzy rozwojem pracownika, poszerzeniem zakresu jego wiedzy i kompetencji a zyskiem firmy. (Philips, Stone, 2002) Mówiąc o zysku niekoniecznie należy mieć na myśli finalne wartości finansowe, ale także podwyższenie jakości pracy, rozwój kompetencji pracowników, zwiększenie wydajności pracy, itp. Główną przyczyną występujących trudności na tym poziomie oceny jest fakt, iż nie wszystkie wyniki szkolenia można realnie przełożyć na zyski organizacji. Satysfakcja Wiedza Umiejętności ROI

Studenckie ankiety ewaluacyjne Kategoria Włochy Walia Polska Dydaktyka Programy i materiał dydaktyczne (3) Wykładowca i zajęcia (11) Dodatkowe zajęcia (2) Egzaminy (6) Uwagi (1) Blok tematyczny zajęć (3) Wykład i wykładowca (12) Literatura (4) Wsparcie uczenia się (5) Prace zaliczeniowe (2) Wykładowca (7 – 100%)

Studenckie ankiety ewaluacyjne Kategoria Włochy Walia Polska Warunki studiowania Wyposażenie sal i plan zajęć (2) 20 pytań Brak pytań Ocena możliwości własnego rozwoju 6 pytań 4 pytania Zarządzanie uczelnią 1 pytanie

Studenckie ankiety ewaluacyjne Wnioski W Europie Zachodniej w porównaniu z Polską studenci w większym zakresie wpływają na funkcjonowanie swojej uczelni. W Europie Zachodniej bardziej zwraca się uwagę na różnorodne potrzeby studentów. W Europie Zachodniej ankiety wysyłane są studentom do domu i/lub rozdawane na ostatnim wykładzie. Wyniki udostępniane są na www uczelni.

Rankingi polskich uczelni wyższych

Rankingi uczelni wyższych Kryteria Prestiż 30% Jedną z cech dobrej szkoły wyższej jest prestiż. Oznacza on poważanie, jakim cieszą się absolwenci uczelni oraz autorytet jej pracowników w środowisku naukowym. Mierzony jest on w naszym rankingu poprzez: Ocenę kadry akademickiej - liczba wskazań danej uczelni w badaniu ankietowym wśród kadry profesorskiej (profesorowie belwederscy mianowani w trzech ostatnich latach) oraz doktorów habilitowanych, którzy uzyskali habilitację w dwóch ostatnich latach (14%) Preferencje pracodawców - liczba wskazań danej uczelni w badaniu ankietowym przeprowadzonym na reprezentatywnej grupie pracodawców przez ośrodek badawczy PENTOR (14%) Wybór olimpijczyków - mierzony udziałem liczby laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych, przyjętych poza procesem rekrutacji na daną uczelnię w ogólnej liczbie przyjętych na pierwszy rok studiów stacjonarnych (2%) Siła naukowa 40% Kolejną grupę kryteriów stanowi siłę naukowa uczelni. Jako mierniki tej cechy przyjęto: Potencjał naukowy (ocena parametryczna) - mierzony sumą ocen parametrycznych nadanych poszczególnym jednostkom uczelni przez MNiSW w stosunku do liczby jednostek ocenionych w danej uczelni (8%) Nadane stopnie naukowe - liczba tytułów i stopni naukowych nadanych przez uczelnię w roku 2008 (doktorzy z wagą 1,0; doktorzy hab. z wagą 1,5; profesorowie z wagą 2,0) w stosunku do liczby profesorów tytularnych, doktorów habilitowanych i doktorów zatrudnionych na uczelni na głównym etacie (8%) Rozwój kadry własnej - zdefiniowany jako liczba tytułów i stopni naukowych uzyskanych przez pracowników uczelni w roku 2008 (doktorzy z wagą 1,0; doktorzy habilitowani z wagą 1,5 oraz osoby posiadające tytuł profesorski z wagą 2,0) w stosunku do ogólnej liczby nauczycieli akademickich uczelni (8%) Nasycenie kadry osobami o najwyższych kwalifikacjach - zostało zdefiniowane jako liczba wysokokwalifikowanej kadry nauczającej na uczelni (za stopniem doktora hab. lub tytułem prof.) w odniesieniu do ogólnej liczby nauczycieli akademickich uczelni (4%) Uprawnienia do nadawania stopni naukowych - mierzone sumą uprawnień habilitacyjnych z wagą 1,5 i uprawnień doktorskich z wagą 1,0 (4%) Publikacje - mierzone liczbą publikacji uwzględnionych w bazie SCOPUS (stan bazy na dzień 02.02.2009) w latach 2005-2007 w stosunku do liczby profesorów z tytułem, doktorów habilitowanych i doktorów zatrudnionych na głównym etacie (2%) Cytowania - mierzone liczbą cytowań publikacji z lat 2005-2007 w stosunku do liczby tych publikacji (stan bazy na dzień 02.02.2009) (2%) Studia doktoranckie - mierzony liczbą studentów studiów doktoranckich w stosunku do ogólnej liczby studentów i doktorantów (2%) Akredytacje - mierzone liczbą posiadanych akredytacji PKA z oceną wyróżniającą oraz akredytacji międzynarodowych (1%) Projekty badawcze - mierzone liczbą prowadzonych przez uczelnię projektów badawczych krajowych i zagranicznych (1%) Warunki studiowania  15% W sporządzeniu rankingu wzięto także pod uwagę warunki studiowania, gdyż informacja o nich może mieć wpływ na wybór uczelni przez kandydatów. Na warunki te - mające łącznie wagę 15% - składają się: Dostępność dla studentów kadr wysokokwalifikowanych - mierzona liczbą nauczycieli akademickich uczelni zatrudnionych na głównym etacie (doktorzy z wagą równą 1,0; doktorzy habilitowani z wagą 1,5 oraz osoby posiadające tytuł profesorski z wagą 2,0) w stosunku do liczby studentów tzw. przeliczeniowych (studenci studiów stacjonarnych uwzględnieni z wagą równą 1,0; studenci studiów niestacjonarnych z wagą równą 0,6) (6%) Zbiory drukowane - mierzone z uwzględnieniem trzech parametrów: łączna liczba zbiorów drukowanych, liczba nabytków w 2008 r. oraz liczba prenumerowanych tytułów czasopism krajowych i zagranicznych (2%) Zbiory elektroniczne - mierzone z uwzględnieniem czterech parametrów: elektronicznych zbiorów pełnotekstowych dostępnych w ramach licencji, unikalnych tytułów zakupionych na własność, udostępnianych tytułów ze zbiorów własnych oraz czasopism elektronicznych (2%) Warunki korzystania z biblioteki - mierzone z uwzględnieniem trzech parametrów: stosunkiem liczby zbiorów drukowanych do ogólnej liczby studentów, informatyzacją biblioteki oraz liczbą miejsc w czytelniach w stosunku do ogólnej liczby studentów. (1%) Możliwości rozwijania zainteresowań naukowych - mierzone liczbą studenckich kół naukowych w stosunku do ogólnej liczby studentów (1%) Możliwości rozwijania zainteresowań kulturalnych - mierzone liczbą organizacji studenckich, stowarzyszeń studentów oraz ośrodków kultury studenckiej w stosunku do ogólnej liczby studentów (1%) Dostępność uczelni dla studentów zamiejscowych - mierzona liczbą miejsc w domach studenckich uczelni w przeliczeniu na jednego studenta studiów stacjonarnych (1%) Osiągnięcia sportowe - wyniki klasyfikacji usportowienia uczelni na podstawie zestawienia ZG AZS za rok 2008 (1%) Umiędzynarodowienie studiów  15% Przy ocenie umiędzynarodowienia studiów brano pod uwagę następujące kryteria: Programy studiów prowadzone całkowicie w j. obcych w roku akad. 2008/09 (4%) Studiujący w językach obcych - parametr mierzony liczbą studentów studiujących w j. obcych w roku akad. 2008/09 (3%) Wymiana studencka (wyjazdy) - mierzona liczba studentów wyjeżdżających w ramach wymiany zagranicznej, na co najmniej jeden semestr w roku akad. 2007/08, z wyeksponowaniem wyjazdów w ramach programu Erasmus, w proporcji do ogólnej liczby studentów (2,5%) Wymiana studencka (przyjazdy) - mierzona liczba studentów przyjeżdżających w ramach wymiany, na co najmniej jeden semestr w roku akad. 2007/08, z wyeksponowaniem przyjazdów w ramach programu Erasmus, w proporcji do ogólnej liczby studentów (2,5%) Wielokulturowość środowiska studenckiego (obcokrajowcy) - mierzona liczbą studentów obcokrajowców w proporcji do ogólnej liczby studentów (1%) Nauczyciele akademiccy z zagranicy - mierzony liczbą nauczycieli akademickich cudzoziemców w stosunku do ogólnej liczby nauczycieli akademickich (1%) Wykłady w językach obcych - parametr mierzony liczbą prowadzonych wykładów w j. obcych w r. akad. 2007/08 (0,5%) Szkoły letnie - liczba szkół letnich oraz liczba ich uczestników w roku 2008 (0,5%)

Ranking polskich uczelni „Rzeczpospolita” Uczelnia 2010 2009 2008 Uniwersytet Warszawski 1 2 Uniwersytet Jagielloński Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 3 4 Politechnika Warszawska 5 Politechnika Wrocławska 6 7 Uniwersytet Wrocławski AGH w Krakowie 8 SGH w Warszawie Politechnika Łódzka 9 11 13 Uniwersytet Medyczny w Poznaniu 10

Ranking polskich uczelni „Perspektywy” Uczelnia 2009 2008 2007 Uniwersytet Jagielloński 1 2 Uniwersytet Warszawski Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 3 4 5 Politechnika Warszawska AGH w Krakowie 8 7 Politechnika Wrocławska 6 Uniwersytet Wrocławski SGH w Warszawie Uniwersytet Medyczny w Poznaniu 9 15 Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu 10 13 Zgodnie z postanowieniami Kapituły Rankingu uczelnie ocenia prestiż, siła naukowa, warunki studiowania oraz umiędzynarodowienie studiów. http://www.perspektywy.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1406&Itemid=479 Prestiż 30% Jedną z cech dobrej szkoły wyższej jest prestiż. Oznacza on poważanie, jakim cieszą się absolwenci uczelni oraz autorytet jej pracowników w środowisku naukowym. Mierzony jest on w naszym rankingu poprzez: Ocenę kadry akademickiej - liczba wskazań danej uczelni w badaniu ankietowym wśród kadry profesorskiej (profesorowie belwederscy mianowani w trzech ostatnich latach) oraz doktorów habilitowanych, którzy uzyskali habilitację w dwóch ostatnich latach (14%) Preferencje pracodawców - liczba wskazań danej uczelni w badaniu ankietowym przeprowadzonym na reprezentatywnej grupie pracodawców przez ośrodek badawczy PENTOR (14%) Wybór olimpijczyków - mierzony udziałem liczby laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych, przyjętych poza procesem rekrutacji na daną uczelnię w ogólnej liczbie przyjętych na pierwszy rok studiów stacjonarnych (2%) Siła naukowa 40% Kolejną grupę kryteriów stanowi siłę naukowa uczelni. Jako mierniki tej cechy przyjęto: Potencjał naukowy (ocena parametryczna) - mierzony sumą ocen parametrycznych nadanych poszczególnym jednostkom uczelni przez MNiSW w stosunku do liczby jednostek ocenionych w danej uczelni (8%) Nadane stopnie naukowe - liczba tytułów i stopni naukowych nadanych przez uczelnię w roku 2008 (doktorzy z wagą 1,0; doktorzy hab. z wagą 1,5; profesorowie z wagą 2,0) w stosunku do liczby profesorów tytularnych, doktorów habilitowanych i doktorów zatrudnionych na uczelni na głównym etacie (8%) Rozwój kadry własnej - zdefiniowany jako liczba tytułów i stopni naukowych uzyskanych przez pracowników uczelni w roku 2008 (doktorzy z wagą 1,0; doktorzy habilitowani z wagą 1,5 oraz osoby posiadające tytuł profesorski z wagą 2,0) w stosunku do ogólnej liczby nauczycieli akademickich uczelni (8%) Nasycenie kadry osobami o najwyższych kwalifikacjach - zostało zdefiniowane jako liczba wysokokwalifikowanej kadry nauczającej na uczelni (za stopniem doktora hab. lub tytułem prof.) w odniesieniu do ogólnej liczby nauczycieli akademickich uczelni (4%) Uprawnienia do nadawania stopni naukowych - mierzone sumą uprawnień habilitacyjnych z wagą 1,5 i uprawnień doktorskich z wagą 1,0 (4%) Publikacje - mierzone liczbą publikacji uwzględnionych w bazie SCOPUS (stan bazy na dzień 02.02.2009) w latach 2005-2007 w stosunku do liczby profesorów z tytułem, doktorów habilitowanych i doktorów zatrudnionych na głównym etacie (2%) Cytowania - mierzone liczbą cytowań publikacji z lat 2005-2007 w stosunku do liczby tych publikacji (stan bazy na dzień 02.02.2009) (2%) Studia doktoranckie - mierzony liczbą studentów studiów doktoranckich w stosunku do ogólnej liczby studentów i doktorantów (2%) Akredytacje - mierzone liczbą posiadanych akredytacji PKA z oceną wyróżniającą oraz akredytacji międzynarodowych (1%) Projekty badawcze - mierzone liczbą prowadzonych przez uczelnię projektów badawczych krajowych i zagranicznych (1%) Warunki studiowania  15% W sporządzeniu rankingu wzięto także pod uwagę warunki studiowania, gdyż informacja o nich może mieć wpływ na wybór uczelni przez kandydatów. Na warunki te - mające łącznie wagę 15% - składają się: Dostępność dla studentów kadr wysokokwalifikowanych - mierzona liczbą nauczycieli akademickich uczelni zatrudnionych na głównym etacie (doktorzy z wagą równą 1,0; doktorzy habilitowani z wagą 1,5 oraz osoby posiadające tytuł profesorski z wagą 2,0) w stosunku do liczby studentów tzw. przeliczeniowych (studenci studiów stacjonarnych uwzględnieni z wagą równą 1,0; studenci studiów niestacjonarnych z wagą równą 0,6) (6%) Zbiory drukowane - mierzone z uwzględnieniem trzech parametrów: łączna liczba zbiorów drukowanych, liczba nabytków w 2008 r. oraz liczba prenumerowanych tytułów czasopism krajowych i zagranicznych (2%) Zbiory elektroniczne - mierzone z uwzględnieniem czterech parametrów: elektronicznych zbiorów pełnotekstowych dostępnych w ramach licencji, unikalnych tytułów zakupionych na własność, udostępnianych tytułów ze zbiorów własnych oraz czasopism elektronicznych (2%) Warunki korzystania z biblioteki - mierzone z uwzględnieniem trzech parametrów: stosunkiem liczby zbiorów drukowanych do ogólnej liczby studentów, informatyzacją biblioteki oraz liczbą miejsc w czytelniach w stosunku do ogólnej liczby studentów. (1%) Możliwości rozwijania zainteresowań naukowych - mierzone liczbą studenckich kół naukowych w stosunku do ogólnej liczby studentów (1%) Możliwości rozwijania zainteresowań kulturalnych - mierzone liczbą organizacji studenckich, stowarzyszeń studentów oraz ośrodków kultury studenckiej w stosunku do ogólnej liczby studentów (1%) Dostępność uczelni dla studentów zamiejscowych - mierzona liczbą miejsc w domach studenckich uczelni w przeliczeniu na jednego studenta studiów stacjonarnych (1%) Osiągnięcia sportowe - wyniki klasyfikacji usportowienia uczelni na podstawie zestawienia ZG AZS za rok 2008 (1%) Umiędzynarodowienie studiów  15% Przy ocenie umiędzynarodowienia studiów brano pod uwagę następujące kryteria: Programy studiów prowadzone całkowicie w j. obcych w roku akad. 2008/09 (4%) Studiujący w językach obcych - parametr mierzony liczbą studentów studiujących w j. obcych w roku akad. 2008/09 (3%) Wymiana studencka (wyjazdy) - mierzona liczba studentów wyjeżdżających w ramach wymiany zagranicznej, na co najmniej jeden semestr w roku akad. 2007/08, z wyeksponowaniem wyjazdów w ramach programu Erasmus, w proporcji do ogólnej liczby studentów (2,5%) Wymiana studencka (przyjazdy) - mierzona liczba studentów przyjeżdżających w ramach wymiany, na co najmniej jeden semestr w roku akad. 2007/08, z wyeksponowaniem przyjazdów w ramach programu Erasmus, w proporcji do ogólnej liczby studentów (2,5%) Wielokulturowość środowiska studenckiego (obcokrajowcy) - mierzona liczbą studentów obcokrajowców w proporcji do ogólnej liczby studentów (1%) Nauczyciele akademiccy z zagranicy - mierzony liczbą nauczycieli akademickich cudzoziemców w stosunku do ogólnej liczby nauczycieli akademickich (1%) Wykłady w językach obcych - parametr mierzony liczbą prowadzonych wykładów w j. obcych w r. akad. 2007/08 (0,5%) Szkoły letnie - liczba szkół letnich oraz liczba ich uczestników w roku 2008 (0,5%)

Ranking uczelni technicznych „Perspektywy” i „Rzeczpospolita” Uczelnia 2010 2009 2008 Politechnika Warszawska 1 Politechnika Wrocławska 2 3 AGH w Krakowie Politechnika Łódzka 4 Politechnika Śląska w Gliwicach 5 Politechnika Poznańska 6 7 Politechnika Gdańska Politechnika Krakowska 8 Zachodniopomorski Uniwersytet Techniczny w Szczecinie 9 Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie 10

Prestiż wśród pracodawców „Perspektywy” i „Rzeczpospolita” Uczelnia 2010 2009 Politechnika Warszawska 1 Politechnika Wrocławska 2 6 Uniwersytet Warszawski 3 AGH w Krakowie 4 SGH w Warszawie 5 Uniwersytet Jagielloński Politechnika Krakowska 7 18 Uniwersytet Wrocławski 8 17 Politechnika Śląska w Gliwicach 9 Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu 10

Ocena pracy nauczycieli akademickich

Ustawa o szkolnictwie wyższym Wszyscy nauczyciele akademiccy podlegają okresowej ocenie, w szczególności w zakresie należytego wykonywania obowiązków. Oceny dokonuje podmiot wskazany w statucie, nie rzadziej niż raz na cztery lata lub na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej, w której nauczyciel akademicki jest zatrudniony. Kryteria oceny oraz tryb jej dokonywania określa statut. [Art. 132 Ustawy]

Statut PWr Pracownicy naukowo-dydaktyczni są obowiązani: 1) kształcić i wychowywać studentów; 2) prowadzić badania naukowe i prace rozwojowe, rozwijać twórczość naukową albo artystyczną; 3) podnosić swoje kwalifikacje zawodowe; 4) uczestniczyć w pracach organizacyjnych Uczelni. [Statut Politechniki Wrocławskiej, § 6.2]

Statut PWr Nauczyciele akademiccy podlegają okresowej ocenie, zwłaszcza w zakresie należytego wykonywania obowiązków, o których mowa w § 6.2. Celem przeprowadzanej oceny jest określenie przydatności ocenianego pracownika na zajmowanym przez niego stanowisku. [Statut Politechniki Wrocławskiej, § 6.13]

Statut PWr Jeżeli nauczyciel akademicki, zatrudniony na czas nieokreślony, otrzyma ocenę negatywną, to podlega ponownej procedurze oceny po upływie jednego roku. Dwie kolejne negatywne oceny są podstawą do rozwiązania stosunku pracy. [Statut Politechniki Wrocławskiej, § 6.13]

Ocena w zakresie kształcenia protokoły z przeprowadzonych hospitacji publikacje dydaktyczne ankiety przeprowadzone wśród studentów

Ocena w zakresie wychowania prowadzenie studenckich kół naukowych i grup zainteresowań współudział w organizowaniu spotkań aktywizujących środowisko studenckie współpraca z organami samorządu studenckiego

Ocena w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych awanse naukowe uczestnictwo w pracach badawczych publikacje naukowe, wdrożenia i projekty udział w konferencjach naukowych, studiach podyplomowych i szkoleniach

Udział w pracach organizacyjnych uczelni udział w komisjach i zespołach problemowych udział w organizowaniu konferencji pełnienie funkcji w organach uczelni lub innych organach pochodzących z wyboru uzyskane nagrody za działalność organizacyjną

Podsumowanie Konieczność zapewnienia jakości kształcenia akademickiego wynika z Deklaracji Bolońskiej, zaleceń UE, przepisów prawa polskiego, konkurencji pomiędzy uczelniami, potrzeb rynku, odpowiedzialności wobec studentów i innych grup społecznych oraz organizacji. Istnieją znaczne różnice pomiędzy krajami UE w realizowaniu postulatu ewaluacji jakości kształcenia akademickiego. Systematyczna i wielowymiarowa ocena jest niezbędna dla utrzymania i podwyższania jakości kształcenia. O pozycji uczelni w rankingach najczęściej decydują: jej prestiż, siła naukowa, warunki studiowania i umiędzynarodowienie studiów.

Bibliografia Keplinger A., Koczanowicz – Dehnel I., O różnych formach ewaluacji w europejskich systemach kształcenia uniwersyteckich [w:] Edukacja uniwersytecka w warunkach zmiany kulturowej red. A. Kobylarek, J. Semków, Wrocław 2008. Statut Politechniki Wrocławskiej Ustawa z dnia 15.07.2005, Prawo o szkolnictwie wyższym

Netografia http://www.perspektywy.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1434&Itemid=480 http://www.perspektywy.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1406&Itemid=479 http://www.perspektywy.pl/ranking/2010/RWU/ranking_2010_TABELA_PELNA_1.html http://www.rp.pl/artykul/478748.html