Kolejność analizy strategicznej: Krok 1. Ogólna prezentacja problemu Krok 2. Analiza PEST Krok 3. Scenariusze Krok 4. Analiza ETOP Krok 5. Charakterystyka otoczenia bliskiego Krok 6. Analiza stakeholders Krok 7. Analiza 5 sił Krok 8. Wycena domeny Krok 9. Bilans strategiczny Krok 10. SWOT
KROK 1. 1. OGÓLNA PREZENTACJA PROBLEMU 1.1. UWARUNKOWANIA GEO-POLITYCZNE (obecnie) 1.2. HIPOTEZA (założenie, jak zjawisko będzie się rozwijać w perspektywie 10-15 lat) 1.3. ARGUMENTY (co na to wskazuje)
STRUKTURYZACJA OTOCZENIA OTOCZENIE OGÓLNE (MAKROTOCZENIE) OTOCZENIE CELOWE ORGANIZACJA: PRACOWNICY ZARZĄD KULTURA ekonomiczne polityczne odbiorcy zasilające społeczne technologiczne konkurenci sojusznicy regulatory właściciele Źródło: G. Gierszewska, M. Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1996, s. 32
KROK 2. 2. ANALIZA STRATEGICZNA MAKROOTOCZENIA 2.1. ANALIZA PEST
2.2. WYSZCZEGÓLNIANIE Analiza PEST Źródło: D. Faulkner, C. Bowman, Strategie konkurencji, Gebethner i Ska, Warszawa 1996, s. 77.
KROK 3. 2. ANALIZA STRATEGICZNA MAKROOTOCZENIA 2.2. SCENARIUSZE
2.2. WYCENIANIE - SCENARIUSZE K111 K112 K121 K122 K211 K212 K221 K222 Czas K11 K12 K21 K22 Teraz 1 rok 2 lata Tuba („lejek”) scenariuszy coraz szerszy (zawierający więcej wariantów działania) wraz z płynącym czasem w przyszłości scenariusze optymistyczne - przyjmowanie wartości dodatnich w dokonywanych wycenach, co związane jest z wyodrębnianiem szans; scenariusze pesymistyczne - przyjmowaniu wartości ujemnych, co związane jest z wyodrębnianiem zagrożeń; scenariusze najbardziej prawdopodobne - wybieranie zjawisk o najwyższych wartościach prawdopodobieństwa, scenariusze najmniej prawdopodobne – wybieranie zjawisk o najmniejszych wartości prawdopodobieństwa.
2.2. WYCENIANIE - SCENARIUSZE
2.2. WYCENIANIE - SCENARIUSZE Zagregowanie wycen sfery EKONOMICZNEJ
2.2. WYCENIANIE - SCENARIUSZE Zagregowanie wycen sfery TECHNOLOGICZNEJ
2.2. WYCENIANIE - SCENARIUSZE
2.2. WYCENIANIE - SCENARIUSZE
2.2. WYCENIANIE - SCENARIUSZE
2.2. WYCENIANIE - SCENARIUSZE
2.2. WYCENIANIE - SCENARIUSZE
2.2. WNIOSKOWANIE- KLUCZOWE SFERY
2.2. WNIOSKOWANIE- KLUCZOWE SFERY PIERWSZA SFERA DRUGA SFERA TRZECIA SFERA CZWARTA SFERA PIĄTA SFERA 1. Im większa rozpiętość między scenariuszem optymistycznym i pesymistycznym, tym silniejsze uzależnienie od otoczenia. 2. Im większa rozpiętość scenariusza najbardziej prawdopodobnego, tym wyższy poziom niepewności otoczenia. 3. W scenariuszu najbardziej prawdopodobnym wyodrębnia się procesy wiodące (pozytywne i negatywne). 4. W scenariuszu niespodziankowym wyodrębnia się najsilniejsze trendy jako sygnały wczesnego ostrzegania.
KROK 4. 2. ANALIZA STRATEGICZNA MAKROOTOCZENIA 2.3. ANALIZA ETOP
2.3. WNIOSKOWANIE- ETOP ETOP (ang. – Enviromental Threats Opportunities Profile). Analiza ta uwzględnia zarówno elementy otoczenia dalszego jak i bliższego.
KROK 5. 3. ANALIZA STRATEGICZNA OTOCZENIA CELOWEGO 3.1. CHARAKTERYSTYKA BEZPOŚREDNIEGO OTOCZENIA (wymienić w podpunktach – 1 str)
KROK 6. 3. ANALIZA STRATEGICZNA OTOCZENIA CELOWEGO 3.2. ANALIZA STAKEHOLDERS
3.2. WYSZCZEGÓLNIANIE SYSTEM Rządy innych państw Rządy stanowe federalne Właściciele inwestorzy Stowarzyszenia handlowe Społeczność lokalna Władze lokalne Wierzyciele Klienci Dostawcy Pracownicy Grupy interesu Sądy Szkoły i uniwersytety Analiza STAKEHOLDERS Ustalenie hierarchii ważności obiektów Pokazania z kim należy liczyć się najbardziej
3.2. WYCENIANIE - STAKEHOLDERS Analiza STAKEHOLDERS Kibice K1 K2 K3 K4 Siła wpływu - 3 5 8 16 2 1 6 4 14 9 7 18 13
KROK 7. 3. ANALIZA STRATEGICZNA OTOCZENIA CELOWEGO 3.3. ANALIZA 5 SIŁ
3.3. BADANIE SIŁ Integracja pionowa Główni uczestnicy sektora: 1. 2. 3. 4. 5. KTO? KIEDY? POTENCJALNI NOWI GRACZE GRACZE W SEKTORZE OBIEKTY ZASILAJĄCE SEKTOR OBIEKTY ODBIERAJĄCE DZIAŁANOŚĆ SUBSTYTUTY FUNKCJONOWANIA SEKTORA Integracja pionowa Główni dostawcy: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. Główni odbiorcy: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. KTO? KIEDY? W JAKI SPOSÓB? Źródło: M. E. Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1998, s. 22.
KROK 8. 3. ANALIZA STRATEGICZNA OTOCZENIA CELOWEGO 3.4. WYCENA DOMENY
3.4. POZYCJONOWANIE - WYCENA DOMENY Ocena ważona ogólna Ocena dla analizowanego zjawiska
KROK 9. 4. ANALIZA POTENCJAŁU PODMIOTU 4.1. BILANS STRATEGICZNY
4.1. PODEJŚCIE KLUCZOWE Źródło: A. Stabryła, wyd. cyt., s. 164 - 165
KROK 10. 5. ANALIZA SWOT
5. PODSUMOWANIE - ANALIZA SWOT SWOT ang. strenghts – mocne strony weaknesses – słabe strony opportunities - szanse threats - zagrożenia Źródło: opracowanie własne na podstawie: K. Obłój, Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2001, s. 192.
5. PODSUMOWANIE - ANALIZA SWOT atuty – zagrożenia atuty – szanse słabości – szanse słabości - zagrożenia Analiza TOWS: szanse – atuty zagrożenia – atuty szanse – słabości zagrożenia - słabości Źródło: opracowanie własne na podstawie - K. Obłój, wyd. cyt., s. 193 – 201.
5. PODSUMOWANIE - ANALIZA SWOT atuty – zagrożenia atuty – szanse słabości – szanse słabości - zagrożenia Analiza TOWS: szanse – atuty zagrożenia – atuty szanse – słabości zagrożenia - słabości MOCNE STRONY SZANSE Źródło: opracowanie własne na podstawie - K. Obłój, wyd. cyt., s. 193 – 201.
5. PODSUMOWANIE - ANALIZA SWOT Źródło: K. Obłój, Strategia organizacji ..., s. 202.
5. PODSUMOWANIE - ANALIZA SWOT