CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
Advertisements

Diagnoza przedszkolna
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
„ Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej… ,,
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
z Oddziałami Integracyjnymi
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Dydaktyka ogólna.
Dydaktyka ogólna.
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Dysleksja i trudności szkolne
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
RODZICE W SZKOLE.
Rozwój dziecka 6-cioletniego „Mój 6-ciolatek idzie do szkoły”
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Dojrzałość szkolna dziecka
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
„Sześciolatek w szkole”
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
„Sześciolatek w szkole”
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Opracowanie: mgr Agnieszka Jankowska Szkoła Podstawowa nr 1 w Luboniu

CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA? Najlepszym momentem do rozpoczęcia nauki w szkole jest ten okres w rozwoju, gdy dochodzi do równowagi między możliwościami dziecka a wymaganiami szkoły. Dojrzałość szkolna to osiągnięcie przez dzieci takiego poziomu rozwoju: fizycznego, społecznego i psychicznego, który czyni je podatnymi na systematyczne nauczanie i wychowanie w klasie 1.

Aby efektywnie udzielać dziecku pomocy w osiągnięciu pełnej i wyrównanej dojrzałości szkolnej nauczyciel musi poznać mocne i słabe strony dziecka, oraz indywidualizować proces wspierania jego rozwoju. W tym celu MEN nakłada na nauczycieli ODDZIAŁÓW PRZEDZKOLNYCH obowiązek dokonywania diagnozy GOTOWOŚCI SZKOLNEJ DZIECKA

Celem diagnozy jest pomoc:   - rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspierać;     - pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, do której zostanie skierowane dziecko, w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  

CHARAKTERYZUJĄC DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNĄ DZIECKA OCENIAMY JEGO ROZWÓJ W NASTĘPUJĄCYCH ASPEKTACH:  

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA W ZAKRESIE ROZWOJU FIZYCZNEGO   - odpowiedni wzrost, waga, proporcje ciała - właściwy stan zdrowia – zdiagnozowane wady wzroku, słuchu, postawy…, ze szczególnym uwzględnieniem wad wymowy - właściwa koordynacja ruchów - odpowiednia sprawność rąk - ustalona lateralizacja  

DOJRZAŁOŚĆ PSYCHICZNA OBEJMUJE DWA RODZAJE PROCESÓW - procesy poznawcze – przyswajanie, rozumienie i wykorzystywanie informacji (m.in. uwaga, pamięć, myślenie, spostrzeganie) - procesy regulacyjne – procesy, które sterują aktywnością (m.in. emocje, uczucia, potrzeby – biologiczne, psychiczne, społeczne)

DOJRZAŁOŚĆ W ZAKRESIE PROCESÓW POZNAWCZYCH - właściwa koncentracja uwagi - zdolność do zapamiętywania ważnych informacji - właściwe spostrzeganie wzrokowe - właściwe spostrzeganie słuchowe - właściwe myślenie – rozumienie poleceń, tekstów, operowanie informacjami… - odpowiedni zasób słownictwa i mowa umożliwiająca komunikowanie się  

DOJRZAŁOŚĆ W ZAKRESIE PROCESÓW REGULACYJNYCH – EMOCJONALNYCH I MOTYWACYJNYCH - kontrolowanie emocji - pokonywanie trudności - poczucie odpowiedzialności i obowiązku - zdolność do odraczania zaspokajania potrzeb - przyjemność z poznawania, zadowolenie z dobrze wykonanej pracy - rozumienie i stosowanie się do norm i zasad  

DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNA - poczucie przynależności do grupy – rozwój uczuć społecznych - współżycie zgodne bez zbytnich konfliktów - zmniejszenie się egocentryzmu dziecięcego - pełnienie różnych ról w grupie - odpowiedni dystans w stosunku do dorosłych